Te jotka olette ostaneet asunnon: MIKÄ ON AMMATTINNE? OLIKO PERINTÖÄ?
Te joilla on varaa ostaa asunto, niin mikä on koulutuksenne ja ammatti? Oliko perintöä?
Kommentit (89)
Kun ostimme ensimmäisen asuntomme, olin 24-vuotias myymäläpäällikkö. Mies oli IT-Päällikkö. Ei perintöjä, ei säästöjä, ei ulkopuolisia (paitsi valtion takaus) takaajia.
Asuntoa on vaihdettu tämän jälkeen kolme kertaa ja siinä välissä tittelit ja ammatitkin muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Tää kysely olis mielenkiintoisempi, jos ihmiset vastais myös, että mistä asunnon ovat hankkineet ja mitä se on maksanut. Hinnat on niiiiin erilaisia eri puolella Suomea.
Esimerkiksi minä ja miehemme ostimme ekan omakotitalomme Espoosta noin 15v sitten, hinta tais olla 320000€. Vaihdoimme isompaan taloon pari vuotta sitten. Uusi maksoi 490000€, mutta saimme vanhasta 425000€.
Olemme molemmat työssä ja koulutukseltamme diplomi-insinöörejä. Perintöä ei ole tullut.
Mainittakoon, että veljeni jäi asumaan kotipaikkakunnallemme ja osti kolmisen vuotta sitten upean talon järven rannalta. Hinta 210000€. Paikkakunta Savonlinna....
TOTTA! Laittakaa siis myös paikkakunta tai edes suurinpiirtein sijainti.
Minä olin laitoshuoltaja ja mies talonmies kun ostettiin huonokuntoinen talo, joka takasi itsensä. Muutettiin, remontoitiin 6 vuotta, myytiin. Voitoilla maksettiin lainat pois ja ostettiin seuraava asunto. Molemmat Tampereella. Perinnöt saamatta molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostimme ensimmäisen asuntomme, olin 24-vuotias myymäläpäällikkö. Mies oli IT-Päällikkö. Ei perintöjä, ei säästöjä, ei ulkopuolisia (paitsi valtion takaus) takaajia.
Asuntoa on vaihdettu tämän jälkeen kolme kertaa ja siinä välissä tittelit ja ammatitkin muuttuneet.
Paikkakuntana Helsinki.
Ja mikä tässäkin on antanut aihetta alapeukulle? :D
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja, ei ollut perintöä.
Yksin en uskaltanut asuntolainaa ottaa, mutta miehen (sama ammatti )kanssa otimme ja saimme ilman muita vakuuksia kuin tämä ostettu asunto.
Ja tämä Helsingissä
Koneinssi ja automaatioteknikko, ikää 30+, kumpikin ollut työelämässä asiallisella palkalla viitisen vuotta, säästöjä 15%, lainaa 900000, ei perintöjä.
Nyt 13 v myöhemmin laina ja remontti maksettu palkkatuloista. Perinnöllä hankittu kakkosasunto, perittyä metsää, peritty sijoitusasunnon puolikas ja säästöistä ihan kivat puskurit tuleviin heilahteluihin.
Enää ei talous huoleta.
Vierailija kirjoitti:
Koneinssi ja automaatioteknikko, ikää 30+, kumpikin ollut työelämässä asiallisella palkalla viitisen vuotta, säästöjä 15%, lainaa 900000, ei perintöjä.
Nyt 13 v myöhemmin laina ja remontti maksettu palkkatuloista. Perinnöllä hankittu kakkosasunto, perittyä metsää, peritty sijoitusasunnon puolikas ja säästöistä ihan kivat puskurit tuleviin heilahteluihin.
Enää ei talous huoleta.
Turku.
Molemmat ollaan diplomi-insinöörejä. Eka asunto hankittiin 5 vuotta sitten, n. 300 000 €. Vuosi sitten vaihdettiin uudempaan, 500 000 €. Molemmat pääkaupunkiseudulla. Ei perintöjä mutta ihan teiniajoista molemmat on ollut tosi säästäväisiä niin rahaa on pikkuhiljaa kertynyt. Ei ole myöskään lapsia niin on voitu olla koko ajan töissä ja menot on pysyneet pieninä. Toki velkaa on edelleen joku 150 000 € mutta onhan tässä aikaa maksella sitä pois, ikää kuitenkin vasta reilu 30 vuotta.
Ostin yksiön Helsingistä v.97. Olin silloin tehtaassa tuotantotyöntekijänä. Nykyään olen työtön mutta yksiö onneksi jo maksettu. Perhettä ei ole.
Ei olla saatu miehen kanssa perintöjä mistään, eikä tulla saamaan. Olemme opistotasoa koulutukseltamme molemmat. Meillä on oma yritys, jonka liikevaihto on noin 1,5 milj. €. Olemme tehneet töitä ihan hemmetisti, lomia emme pitäneet ensimmäiseen kymmeneen vuoteen ollenkaan. Meillä on oma omakotitalo ja viisi asunto-osaketta vuokrattuina. Asuntoja on tarkoitus ostaa lisää noin 2 per vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei talous huoleta.Turku.
Aika hyvin maksettu, 900 000 €:n laina pois 13 vuodessa. Miten hyvät tulot teillä on vai pistittekö metsää ihan huolella kumoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja.
Oikeastaan ennen sitä olin täysin kouluttamaton ja tein töitä esim. postissa ja siivoojana.
Monta vuotta tein saatanasti hanttihommia ja saimme miehen kanssa, joka myös tehnyt hanttihommia, ostettua talo työstä säästetyillä rahoilla.
Muutama vuosi sitten pääsin yliopistoon opiskelemaan ja myytiin talo, josta saaduilla rahoilla ostettiin taas uusi talo. (eil omavastuuosuus saatiin maksettua)
Vitun köyhä oon ollut aina, mutta nyt on se oma talo ja gradu valmis.
Aloitan uudessa koulutustani vastaavassa työssä muutaman viikon päästä.
Kovasti olen tehnyt töitä unelmani eteen. Asuntovelkaa on silti vielä jäljellä mutta sitä on nyt mukava maksella kun on säännöllinen työaika.
Ja toi hanttihommista säästäminen tarkoitti sitä, että kun lapset oli pieniä käytin pyllyn pyyhkimiseen kankaita, joita pesin ja omatekemiä kestovaippoja. En syönyt itse juuri mitään. Saatoin lähteä äitiyslomallakin aamuisin jakamaan lehtiä ja illalla siivoamaan. Vauva vaunuissa koko ajan mukana. Ennen lapsia asuttiin miehen kanssa eräässä talossa alivuokralaisina yhdessä huoneessa, jossa keittelimme vedenkeittimellä vettä nuudeleihin.
Olemme osanneet viedä säästämisen miehen kanssa ihan extremetasolle. :D Enää en pystyisi samaan.
Se oli silti kivaa aikaa, koska oli olemassa se unelma ja miehen kanssa molemmat tehtiin kovasti töitä sen eteen :D
Siis mitä helvettiä? Kankaita pyllynpyyhkimiseen :D
:D niin. Leikkelin sellaisesta pukluliinasta neliön muotoisia paloja, joita sitten käytin takapuolen pyyhkimisessä vähän niin kuin Wettissue malliin. Sitten pesin ne. Meillä ei ollut kunnon pesuallasta lapsen takapuolen pesuun. Käytön jälkeen pesin liinat ja silitin. Sitten taas uudelleen käyttöön.
Säästin ihan kaikessa. Paskapaperissa en sentäs säästänyt. Mutta siis ihan kaikkeen muuhun yritin keksiä sellaisen halvan keinon :D
Sulla on jääny joku vaahtoamisvaihde päälle tuosta aiemmasta ketjusta.
Melkein heti insinööriksi valmistumisen jälkeen ostettiin oma vaikka vaimo opiskeli. Ei ole varaa olla vuokralla. Asunto tuli maksettua rivakasti ja nyt on vapaa-ajanasunnon maksu. Perintö oli varsin pieni ja tuli huomattavasti myöhemmin. En ymmärrä miten joillakin on varaa maksaa vuodessa kymppitonni vuokriin kuten naapurini tekee samanlaisesta. Niillä olisi jo saanut tähän mennessä omaksikin. Järki hoi...
Vierailija kirjoitti:
Melkein heti insinööriksi valmistumisen jälkeen ostettiin oma vaikka vaimo opiskeli. Ei ole varaa olla vuokralla. Asunto tuli maksettua rivakasti ja nyt on vapaa-ajanasunnon maksu. Perintö oli varsin pieni ja tuli huomattavasti myöhemmin. En ymmärrä miten joillakin on varaa maksaa vuodessa kymppitonni vuokriin kuten naapurini tekee samanlaisesta. Niillä olisi jo saanut tähän mennessä omaksikin. Järki hoi...
Mikä kaupunki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja.
Oikeastaan ennen sitä olin täysin kouluttamaton ja tein töitä esim. postissa ja siivoojana.
Monta vuotta tein saatanasti hanttihommia ja saimme miehen kanssa, joka myös tehnyt hanttihommia, ostettua talo työstä säästetyillä rahoilla.
Muutama vuosi sitten pääsin yliopistoon opiskelemaan ja myytiin talo, josta saaduilla rahoilla ostettiin taas uusi talo. (eil omavastuuosuus saatiin maksettua)
Vitun köyhä oon ollut aina, mutta nyt on se oma talo ja gradu valmis.
Aloitan uudessa koulutustani vastaavassa työssä muutaman viikon päästä.
Kovasti olen tehnyt töitä unelmani eteen. Asuntovelkaa on silti vielä jäljellä mutta sitä on nyt mukava maksella kun on säännöllinen työaika.
Ja toi hanttihommista säästäminen tarkoitti sitä, että kun lapset oli pieniä käytin pyllyn pyyhkimiseen kankaita, joita pesin ja omatekemiä kestovaippoja. En syönyt itse juuri mitään. Saatoin lähteä äitiyslomallakin aamuisin jakamaan lehtiä ja illalla siivoamaan. Vauva vaunuissa koko ajan mukana. Ennen lapsia asuttiin miehen kanssa eräässä talossa alivuokralaisina yhdessä huoneessa, jossa keittelimme vedenkeittimellä vettä nuudeleihin.
Olemme osanneet viedä säästämisen miehen kanssa ihan extremetasolle. :D Enää en pystyisi samaan.
Se oli silti kivaa aikaa, koska oli olemassa se unelma ja miehen kanssa molemmat tehtiin kovasti töitä sen eteen :D
Siis mitä helvettiä? Kankaita pyllynpyyhkimiseen :D
:D niin. Leikkelin sellaisesta pukluliinasta neliön muotoisia paloja, joita sitten käytin takapuolen pyyhkimisessä vähän niin kuin Wettissue malliin. Sitten pesin ne. Meillä ei ollut kunnon pesuallasta lapsen takapuolen pesuun. Käytön jälkeen pesin liinat ja silitin. Sitten taas uudelleen käyttöön.
Säästin ihan kaikessa. Paskapaperissa en sentäs säästänyt. Mutta siis ihan kaikkeen muuhun yritin keksiä sellaisen halvan keinon :D
Sulla on jääny joku vaahtoamisvaihde päälle tuosta aiemmasta ketjusta.
Ei ole. En tiedä mistä ketjusta puhut. :) Tuli vain mieleen tuo aika kun miehen kanssa säästettiin omaa asuntoa varten.
Työnjohtaja oli, kun ASP:llä ostin ensiasuntoni 25-vuotiaana. Sen jälkeen olen muuttanut kaksi kertaa kalliimpaan.
Olen sairaanhoitaja, ei erityistä säästämistä ja kaksioni olen ostanut ilman perintöä. Kaikki meistä eivät halua asuntoa Eirasta, joten suurin osa pystyy asunnon ostamaan ilman ongelmia. Pitää vain hyväksyä, että silloin ei voi matkustaa kerran kuukaudessa Lontooseen shoppailemaan eikä voi viettää talvella kahta palkatonta kuukautta Goalla.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on varaa ostaa asunto, niin mikä on koulutuksenne ja ammatti? Oliko perintöä?
AP, alä P*RKELE HUUDA OTSIKOSSA kuin joku apukoulun käynyt!
Itse tienattu rahat, ei ollut perintöjä. Koulutuksella ja ammatilla ei ole merkitystä. Asunto 100m2 pk-seudulla.
Kun kulutat vähemmän kuin tienaat, saat säästöön rahaa. Pätee ihan joka yhteiskuntaluokassa ja jokaisella koulutustasolla.
Tää kysely olis mielenkiintoisempi, jos ihmiset vastais myös, että mistä asunnon ovat hankkineet ja mitä se on maksanut. Hinnat on niiiiin erilaisia eri puolella Suomea.
Esimerkiksi minä ja miehemme ostimme ekan omakotitalomme Espoosta noin 15v sitten, hinta tais olla 320000€. Vaihdoimme isompaan taloon pari vuotta sitten. Uusi maksoi 490000€, mutta saimme vanhasta 425000€.
Olemme molemmat työssä ja koulutukseltamme diplomi-insinöörejä. Perintöä ei ole tullut.
Mainittakoon, että veljeni jäi asumaan kotipaikkakunnallemme ja osti kolmisen vuotta sitten upean talon järven rannalta. Hinta 210000€. Paikkakunta Savonlinna....