Te jotka olette ostaneet asunnon: MIKÄ ON AMMATTINNE? OLIKO PERINTÖÄ?
Te joilla on varaa ostaa asunto, niin mikä on koulutuksenne ja ammatti? Oliko perintöä?
Kommentit (89)
Nuorena ostettiin aravayksiö, vanhemmat takasi lainan, sitten kun se oli maksettu, vaihdettiin isoon kolmioon, jossa eletään vieläkin, on peritty kesämökki ja toinen ostettu, joutaisi vissiin toisesta luopua. Perusduunareita ollaan, tiukkaa oli muutama vuosi, mutta ylitöitä oli tarjolla ja selvittiin veloista. Joskus vieläkin tulee nuukailtua monessa asiassa, kun tottui siihen velkaiseen elämään.
Ehkä nykyisinkin kannattaisi aloittaa vaatimattoman hintaisesta asunnosta ensin, niin sitten näkee, millaista lainanmaksu on, ja vaihtaa unelma-asuntoon, vasta kun on varaa.
Mies on kunta-alan pienipalkkaisimmassa duunissa ja itse nollatuloinen taiteilija ja tällä hetkellä kotihoidontuella 300e/kk. Lainaa saatiin viime toukokuussa 155k vaikka en olis ikinä uskonut. Ei perintöjä, kummankin vanhemmat onneksi vielä hyvissä voimissa. Nuukasti ollaan aina elelty ja ei koeta itteämme mitenkään köyhiksi. Lapsia kaksi ja koko perheen tulot alle 2400e. Lyhennys 600e/kk
21v mies
Varastotyöntekijä 2,150€/kk bruttona
Kerrostaloasunto 125,000€
Lainalla kolme takaajaa (valtio, äiti, isä)
+Ostin juuri uuden auton 28,000€ (rahoituksella)
Asuntolainasta lyhennysvapaa kuukausi kerran vuodessa.
Ensin yksiö Vantaalta . Myyjä järjesti lainan likikokonaan. Muuten en olisi päässyt asuntoon kiinni. Sitten kaksio vähän paremmasta lähiöstä, sitten kaksio Helsingistä hyvältä paikalta, sitten rivitalo-osake.
Olen ollut yh, joten sisua on vaatinut. Ammattini on media-alalta. Palkka myöhemmin parhaimmillaan 5000 euroa/kk, mutta aiemmin en tällaisille tuloille läheskään päässyt. Opihan tässä säästämään ja syömään näkkäriä.
Sosiaali-ja terveysalan pikkupalkkainen työläinen olen, mies it- alalla. Ei ole ollut, eikä tule, perintöä.
Toimittaja, mies myös. Ei ollut perintöä, itse maksettiin lainat pois. Asuntona neliö stadissa, ostohinta v. 1995 oli 70 tuhatta, nyt arvo 270 tuhatta.
Sairaanhoitaja ja mies perus toimistotyössä. Palkat bruttona yhteensä reilut 6000e. Lainaa 250t, juuri saatu. Ei perintöjä, vanhempi takaajana omaisuudellaan. Pk-seutu rivari.
Kerrostalosta kaksio Seinäjoella, ei perintöä, ei säästöjä, yksin, palkka 2000€ miinus verot.
Itse otin rikkaan vaimon ja nyt on talo ja mökki ja uusi auto. Perintöäkin vielä minunpuolelta tulossa pieni osalekaksio. Elän liitonrahoilla ja teen senverta pätkätöitä etten putoa liitonrahalta. 5 vuotta jatkunut näin. Omaisutta on mutta onni puuttuu. Tuli ajateltua enemmän euroja kuin rakkautta. Nyt kaduttaa. Ero vireillä
Raksalla sekari, ei perintöä. Olin 23v. Kun ostettiin omakotitalo.
Meillä on Asp laina, valtion takaama. Ei perintöä, säästöjä vaadittiin 10 tai 15 prosenttia. En muista tarkalleen. Suosittelen, jos ikä ei ole este ja ensiasunto kyseessä.
Ammatti on sihteeri ja mies on graafikko.
Grillimyyjä ammattina ja ostin yksin asunnon (omakotitalon) 22-vuotiaana. Ei perintöä, ankaraa säästämistä vain ja asuin kotona siihen asti kunnes talon olin ostanut.
Sain mummolta 20000 mk vuonna 1998 asunnon ostoon. Loput on itse maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Grillimyyjä ammattina ja ostin yksin asunnon (omakotitalon) 22-vuotiaana. Ei perintöä, ankaraa säästämistä vain ja asuin kotona siihen asti kunnes talon olin ostanut.
Grillimyyjä? Et oo tosissas
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija, ei perintöä
No aika vaikea uskoa, että opiskelija saisi asuntolainaa. Mikä paikkakunta?
Ei ammattia, lukion jälkeen olen ollut vuosia lähinnä sairauslomilla ja kuntoutustuella. Perintönä asunto, josta omaa 24000 euron edestä, loput vielä maksamatonta velkaa. Ilmeisesti tuota asunnon omaa osuutta käytin kun hain lainaa, jolla sitten ostin talon.
Miehellä oli vakituinen työpaikka lehdenjakajana.
Ei ole perintöä, mutta isäpuoleni takasi asuntolainaani hieman. Ostin asuntoni 21-vuotiaana ja olen maksanut nyt kohta viisi vuotta. Ja itse maksan, eli hän vaan takasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole perintöä, mutta isäpuoleni takasi asuntolainaani hieman. Ostin asuntoni 21-vuotiaana ja olen maksanut nyt kohta viisi vuotta. Ja itse maksan, eli hän vaan takasi.
Ja tosiaan, olen vuoropäällikkö/hovimestari. Nyt äitiyslomalla. Ja laina kokonaan minun, ei miehen tms kanssa.
Olin 21 vuotias kun ostin ensiasunnon, velkaa otin. Olin vielä opiskelija, mutta ennen opintoja olin töissä kolmen vuoden ajan. Ei ole perintöä tullut eikä tulekaan toivottavasti pitkään aikaan. Nyt on asunto myynnissä ja sieltä saatavilla rahoilla ostetaan miehen kanssa yhteinen asunto puoliksi. Työskentelin siis taksissa ja kahvilassa ennen asunnon ostoa ns. Yötä päivää.