Ylellä nyt: dokumentti köyhyydestä
Ei voi taas kuin ihmetellä, että näillä köyhillä on varaa sadan kilon ylipainoon.
Tämä perheen rouva on kyllä sitä kokoluokkaa, että ei ihan porkkanoilla, kaalilla ja muilla halvoilla elintarvikkeilla ole massaa kerrytetty.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri kasvissosekeitto lounasta varten 6 hengelle. Hinta 2,50 euroa. Kyllä se vaan niin saatanan kallista on.
Halpaahan se on. Mitä muuten syötte sen kanssa. Itselläni on kaksi urheilevaa lasta ja heillä keitot eivät juuri nälkää pidä. Sitten menee lisäksi valtavat vuoret leipää.
Tänään on keiton seurana krutonkeja. Keitosta on helpompi tehdä myös vähän täyttävämpi versio, esim hernekeittioa kannattaa kokeilla. Lihaa ja kanaa löytää jatkuvasti tarjouksista, joten niitä kannattaa ostaa pakkaseen valmiiksi ja pyöräyttää esim kanakeitto.
Meillä ei niin paljon leipää syödä, mutta juuressämpylöitä on helppo leipoa isompi satsi pakkaseen valmiiksi. Eivät maksa nekään juuri mitään.
meillä taas nuo urheilevat pojat eivät niin perusta vaaleasta leivästä. Mutta raejuustoa tietysti menee kasvisruokia kanssa paljon.
Tämä nainenhan on saanut töitä toukokuun loppuun asti ja mies jäi työttömäksi. Molemmat hakevat kokkihommia jatkuvasti. Heillä vain tämä yksi lapsi ja saivat isomman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Pitemmän aikaa kun on ollut köyhä myös maksaa melkein kaikesta enemmän.
Jos pari viikkoa viikon ruokabudjetti on esim 20 e, niin sillä ei osteta mitään muuta kuin pakolliset ja halvemmat.
Jos on kahvissa tarjous 3 pakettia kympillä, niin ei voi laittaa pelkkään kahviin sitä kymppiä. Joutuu ostamaan sen kalliimman yhden paketin. (kymppi monelle on pieni raha mutta ei sille köyhälle)
Jos pesupulveri loppu, niin ei voi ostaa tarjousta kolme pakettia xxx e. Jne.
Samoin kun melkein kaikkea pystyy ostamaan vain yhden kerrallaan, niin koskaan ei kerry sitä puskurivarastoa kotiin, jolla esim. pärjäisi kun "laittaa sen 50 e säästöön kuussa".
Samoin kun maksaa laskuja niin joutuu laittamaan niin pieniin eriin kuin mahdollista, siinä maksaa aina enemmän kuin ne, jotka maksavat kerralla.
Nyt esim. jouduin pyytämään maksuaikaa ensi kuulle eräässä laskussa, niin se kyllä sopi, mutta siitä veloitetaan 10 e.
Usein tuon maksuajan ja laskujen setvimisen jonottaminenkin maksaa paljon, koska ovat kaikki niitä puhelupaketin ulkopuolisia puheluita ja linjoilla jonotus on nykyään tolkutonta
Normaalisti kertyy esim. erilaisia bonuksia (kuulemma satoja euroja) jos on varaa ostaa enemmän ja joskus jotain kalliimpaa, mutta köyhälle ei näitä bonuksia kerry, koska ostot ovat niin pieniä.
Ainakin yksinelävänä köyhänä tämä on näin, eriasia on jos on kaksikin saamassa sitä (pientäkin) rahaa.
Köyhyyteni syy suurimman osan kirjoittajista mielestä tietysti on kiinni "omista valinnoista".
Joopa joo: aina ei ne valinnat ole todellakaan tasapuolisia kaikille ihmisille: toisille sattuu niitä "hyviä" valintoja, mutta joillekin on tarjolla pari huonoa valintaa joista toinen on pakko otta vaikka ei haluaiskaan.
Ei ihme, jos tuolla matematiikalla joudut venyttämään senttiä. Pienituloisena, yksin asuvana ostan usein noita könttätarjouksia, koska se on edullisempaa ja sitten onkin esim. kahvia ja vessapaperia ym. pidemmäksi aikaa. Kuinka minulla oli alunperin varaa sijoittaa muutama kymppi noihin talouden perusostoksiin? Säästin ja kituutin. Joku on varmaan sitä mieltä, ettei kahvi ole talouden perusostos, mutta sen suon itselleni, kun en käytä muita nautintoaineita :)
Satojen eurojen bonuksia kertyy vain perheille, joiden ruokakulut ja muut välttämättömyydet ovat ihan eri luokkaa kuin yhden aikuisen. Ostetaan elektroniikkaa tai harrastusvälineitä ja saadaan bonuksia niistäkin.
Jos tarvitset laskuille maksuaikaa, kokeile laittaa sähköpostia asiakaspalveluun. Jos ei ole varaa omaan nettiin, käytä kirjaston tai työkkärin päätettä. Toimii jo useimpien tahojen kanssa eikä tarvitse tuhlata omaa puhelusaldoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, en allekirjoita yhtään. Olen itse erittäin köyhästä perheestä ja päinvastoin, olin säntillinen rahankäyttäjä pienestä asti. Muutaman markan omistaminen sai minut jo opettelemaan rahankäyttöä ja aina olen pärjännyt, myös opiskellessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa että ihmiset ei tajua että rahankäyttöön pätee sama kuin muidenkin asioiden opetteluun; rahankäyttöä oppii käyttämällä rahaa. Jos ei ole rahaa, ei sen käyttöä voi kummemmin opetella. Olen itse köyhästä perheestä, lapsena tai teininä ei ikinä saanut mitään ylimääräistä, enkä saanut ikinä vanhemmiltani rahaa ihan vaan että voisin huvitella ja ostaa sillä jotain. Kun muutin omilleni opiskelemaan, sain yhtäkkiä tilille opintotuen ja kuukauden opintolainan, se oli mulle ihan helvetin iso summa, monta sataa euroa. Tuntui että niin isolla summalla voi ostaa mitä vaan, en katsellut hintoja tai miettinyt sen enempää. Pari viikkoa myöhemmin tili näytti nollaa ja oli pakko miettiä että mitäs nyt. Pikkuhiljaa opettelin käyttämään rahaa, yritin budjetoida ja miettiä järkeviä valintoja. Heti jos tuli joku isompi meno, esim. hammaslääkäri tai talvitakin ostaminen (ei tarvitse kommentoida kirppareista tähän kohtaan mitään, ymmärrätte varmaan pointin) niin oltiinkin taas nollassa ja joutui suunnittelemaan kaiken uudestaan
Tämä on varmasti yksi syy siihen miksi huono-osaisuus periytyy. Ei osata käyttää sitä rahaa, koska rahaa ei ole ikinä ollut eikä ole voinut opetella ja miettiä järkevää budjetointia. Dokkarin tilanne ei mielestäni ollut ihan niin yksiselitteinen, että joo ollaan vaan laiskoja ja köyhiä kun poltetaan röökiä ja ryypätään ja maataan vaan sohvalla kun ei haluta mennä töihin. Perheen äidillä oli selvästi mt- ongelmia eikä vaikuttanut ihan työkykyiseltä.
Samä täällä. Ei minullakaan ollut omaa rahaa ennen kuin vasta kun muutin omilleni opiskelemaan ja sain opintotukea, mutta kyllä minä olin sen rahankäytön oppinut ihan vain seuraamalla vanhempiani ja heidän rahankäyttöään. Olin niin monta kertaa heiltä kuullut, kuinka tärkeää on olla säästäväinen ja välttää tuhlailuja, että kun sitten olin itse vastuussa omista rahoistani ja omasta toimeentulostani, se tuli aivan luonnostaan. Ja säästäväisyys ja harkitsevaisuus rahankäytössä on säilynyt sieltä asti.
Tuo oli tosi surullinen dokumentti. Itsekään en ole hyvätuloinen, mutta tuli sellainen olo, että voi huhhuh kuinka saa olla kiitollinen omasta elämästä ja omasta tilanteestani tällä hetkellä. <3 Tulevastahan ei tietenkään ikinä tiedä, mitä vaan voi sattua, mutta kaikki juuri nyt ihan mallillaan. Voimia kaikille joilla ei asiat niin hyvin <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, en allekirjoita yhtään. Olen itse erittäin köyhästä perheestä ja päinvastoin, olin säntillinen rahankäyttäjä pienestä asti. Muutaman markan omistaminen sai minut jo opettelemaan rahankäyttöä ja aina olen pärjännyt, myös opiskellessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa että ihmiset ei tajua että rahankäyttöön pätee sama kuin muidenkin asioiden opetteluun; rahankäyttöä oppii käyttämällä rahaa. Jos ei ole rahaa, ei sen käyttöä voi kummemmin opetella. Olen itse köyhästä perheestä, lapsena tai teininä ei ikinä saanut mitään ylimääräistä, enkä saanut ikinä vanhemmiltani rahaa ihan vaan että voisin huvitella ja ostaa sillä jotain. Kun muutin omilleni opiskelemaan, sain yhtäkkiä tilille opintotuen ja kuukauden opintolainan, se oli mulle ihan helvetin iso summa, monta sataa euroa. Tuntui että niin isolla summalla voi ostaa mitä vaan, en katsellut hintoja tai miettinyt sen enempää. Pari viikkoa myöhemmin tili näytti nollaa ja oli pakko miettiä että mitäs nyt. Pikkuhiljaa opettelin käyttämään rahaa, yritin budjetoida ja miettiä järkeviä valintoja. Heti jos tuli joku isompi meno, esim. hammaslääkäri tai talvitakin ostaminen (ei tarvitse kommentoida kirppareista tähän kohtaan mitään, ymmärrätte varmaan pointin) niin oltiinkin taas nollassa ja joutui suunnittelemaan kaiken uudestaan
Tämä on varmasti yksi syy siihen miksi huono-osaisuus periytyy. Ei osata käyttää sitä rahaa, koska rahaa ei ole ikinä ollut eikä ole voinut opetella ja miettiä järkevää budjetointia. Dokkarin tilanne ei mielestäni ollut ihan niin yksiselitteinen, että joo ollaan vaan laiskoja ja köyhiä kun poltetaan röökiä ja ryypätään ja maataan vaan sohvalla kun ei haluta mennä töihin. Perheen äidillä oli selvästi mt- ongelmia eikä vaikuttanut ihan työkykyiseltä.
Samä täällä. Ei minullakaan ollut omaa rahaa ennen kuin vasta kun muutin omilleni opiskelemaan ja sain opintotukea, mutta kyllä minä olin sen rahankäytön oppinut ihan vain seuraamalla vanhempiani ja heidän rahankäyttöään. Olin niin monta kertaa heiltä kuullut, kuinka tärkeää on olla säästäväinen ja välttää tuhlailuja, että kun sitten olin itse vastuussa omista rahoistani ja omasta toimeentulostani, se tuli aivan luonnostaan. Ja säästäväisyys ja harkitsevaisuus rahankäytössä on säilynyt sieltä asti.
Juuri päinvastoin. Eli itse olen köyhästä mutta akateemisesta perheestä. Heti kun pystyin niin olin kesät kesätöissä ja olin todella tarkka sen rahan käytöstä. Nykyäänkin pienituloisena käytän todella harkiten rahaa. Pienistä tuloista säästin pitkällä aikavälillä kymmeniä tuhansia euroja jotka ovat sijoitettuna suurin osa. Ja omille lapsille myös opetan parhaani mukaan miten sitä rahaa oikein käytetään.
Äh, meni lainaukset pieleen... Piti alkuperäiseen tekstiin vastata.
T. 147
Mikä on ongelma tässä? Kyllä tuo perhe pärjää rahallisesti, pientä lapsellisuutta vain on, että haluttaisiin sellaista mihin ei ole varaa. Jollain tavalla he voivat henkisesti huonosti, ehkä tukkoinen kerrostaloasuminen ilman omaa pihapiiriä vaikuttaa olotilaan.
Miten tt-tuella oleva voi edes laillisesti säästää? Kannatan perustuloa, silloin köyhälläkin olisi enemmän valinnanvaraa miten rahansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, niin surullista. Nuoria ihmisiä ja lapsen tulevaisuus näyttää huonolta.
Näille pitäisi olla jokin valtion kustantama koulutusleiri. Muokattaisiin asenteita, annettaisiin eväitä elämäntyylin vaihtamiseen terveempään. Psykologin, lääkärin ja ravintoterapeutin palvelut tietty mukana.
Kallista, mutta yksikin tällainen perhe maksaa yhteiskunnalle uskomattomia summia. Varsinkin, jos lapsi esim. ajautuu rikollisuuden pariin.
Hyvä perus- ja jatkokoulutusjärjestelmä ja opetukseen laitetut resurssit, helposti saavutettava julkinen terveydenhoito, sosiaalituet ja syrjäytymisen ehkäiseminen ovat niitä asioita, mitkä parhaiten köyhyyttä ehkäisevät. Mainitsemasi koulutusleirihän koostuisi juuri näistä seikoista. Jos nämä olisivat kunnossa, leirejä ei juuri tarvittaisi. Kuntavaalit on kohta edessä, vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma tässä? Kyllä tuo perhe pärjää rahallisesti, pientä lapsellisuutta vain on, että haluttaisiin sellaista mihin ei ole varaa. Jollain tavalla he voivat henkisesti huonosti, ehkä tukkoinen kerrostaloasuminen ilman omaa pihapiiriä vaikuttaa olotilaan.
"Tukkoisessa kerrostaloasumisessa" :) pystyy elämään oikein hyvää elämää. Asun kerrostalossa ja nautin asumisen huolettomuudesta! Tästä on hyvä lähteä ulkoilemaan, lapsilla on kavereita ja naapurit ovat kivoja. Se on jokaisen pään sisässä se "tukkoisuus".
Luulen että tässä on kyse elämänhallinnan puutteesta. Asunto näkyy olevan täynnä tavaraa, poltetaan tupakkaa ja lapsi syö aamupalaksi _valmisriisipuuroa_. Terveellistä ruokaa ei voi tehdä kun on liian kallista (ei todellakaan ole totta). Miksi äiti ei voi _tehdä itse_ riisipuuroa lapselle aamuisin? Molemmat vanhemmat ovat työttömiä, miksi jompi kumpi vanhemmista ei katso lasta sillä välin kun toinen käy iltaisin reippailemassa lenkillä jne. ja laihduttaisivat yhdessä.
Mielestäni kyse on pitkälti omasta asenteesta.
Onko täällä jotkin terveysfasistien kokoontumisajot?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jotkin terveysfasistien kokoontumisajot?
Aina :D
Naapurin elämäntapatyöttömällä ämmällä on lihomisen lisäksi varaa tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri kasvissosekeitto lounasta varten 6 hengelle.
Mitä muuten syötte sen kanssa. Itselläni on kaksi urheilevaa lasta ja heillä keitot eivät juuri nälkää pidä. Sitten menee lisäksi valtavat vuoret leipää.
Lihaa ja kanaa löytää jatkuvasti tarjouksista
Semmoinen kasviskeitto.
Lihasta kannattaa luopua ensimmäisenä jos rahat vähissä.
AV:n VIRALLISET ohjeet köyhyyden poistamiseksi Suomessa:
1.Tee kasvissosekeittoa
2.Survo sinne lihaa
3.Pursota paputahnaa
4.Tee krutongeja
5. Juo raikasta vettä
6.Laihduta
7. Lopeta röökaaminen
8. Kävele ulkona
9. Älä osta farkkuja
10. Tee lisää kasvissosekeittoa, lisää broilerinlihaa ja ruisleipää.
Sehän eläisi vararavinnollaan vuoden.
Facebookissa ainakin näyttää hoikemmalta nykyään. Saanut sisältöä elämään kun käy töissä.
Kyllä täällon paljon ihmisiä taas valmiina muita polkemaan. Syy on keksitty: joku on köyhä. Eikun kaasukammioon vaan. Sairasta....