80 tunnin työviikko takana
Eikö tämä ole vähän sairasta? En siis ole vuorotöissä vaan työsopimuksessa asiantuntijatyötä 37,5 H viikossa. Mutta "sesonkina" kuulemma ok tehdä ylitöitä 2-4 kk tähän tahtiin ja putkeen. Ilman ylityökorotuksia. Jos hyvin käy niin viikonloppuna yksi vapaapäivä. Alalla ei ole työehtosopimusta. Eniten harmittaa nuorten puolesta. Tulevat koulusta harjoitteluun, eivätkä vähäisen työelämäkokemuksen vuoksi tajua, että ei ole ok tehdä harjoittelijarahalla tällaista duunia. Että ihan joka työpaikassa ei ole tämä meininki.
Itse olen niin rikki ja poikki ja ikävöin lapsia kun heitän näen vain päivän viikossa. Olen niin väsynyt, että mieleen tulee jo itsetuhoisia ajatuksia. Ja jos irtisanoudun, jään tyhjän päälle ja joudun silti jatkamaan tätä kuukauden irtisanominajan. Työttömänä joudun myös 3 kk karenssiin. Aika umpikuja.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mitens sitte sesongin ulkopuolella? Millaset ajat? Kai sitä jossain asiantuntijahommissa nimenomaan painetaan hullusti välillä johtuen joko työn projektiluonteesta tai muista ulkoa asetetuista rajoista (esim. pörssiyhtiöiden raportoinnit). Hyvässä firmassa sitten huilitaan kun helpottaa, miinusviikkoja ja arkivapaita.
Mulla ei ole tuollaisia sesongin ulkopuolisia aikoja näkynyt ainakaan kolmeen vuoteen. Projekteja myydään asiakkaille jatkuvasti niin että olen yhtä aikaa monessa. Ei ole ikinä aikaa huilia.
- 1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai vain tilkkari ole? Sellaista se on. Koko kesä sitten lomalla.
No mä jaksoin reilun vuoden.
no kun meillä kesällä voi pitää max 5 vkoa. 4 viikkoa normitöissäkin saisi. Että ihan viikon pidempi loma 4 kk ylitöillä. Ja jos nyt olen töissä 8.30-24 noin keskimäärin, niin kiireajan ulkopuolella 8.30-19 ehkä. Mutta normipäivä oli joskus marraskuun alussa viimeksi.
Ja lapset olen päässyt hakemaan KERRAN hoidosta koko työsopimuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
nyt olen töissä 8.30-24 noin keskimäärin, niin kiireajan ulkopuolella 8.30-19 ehkä. Mutta normipäivä oli joskus marraskuun alussa viimeksi.
Mitä tapahtuu jos olet töissä vain 8:30-18 esimerkiksi? Lakkaako maapallo pyörimästä? Saat potkut heti? Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka mitä, yli kymmenen vuoden koulukiusaaminen ja seksuaalista hyväksikäyttöä menneisyydessä, toivon että voisin aloittaa terapian mahdollisimman pian... voimia kaikille teille muillekin jotka näiden kanssa painitte!
hups, meni väärään ketjuun, oli tarkotus keskustella tunnelukoista :D pahoittelut!
No, tunnelukkoja muullakin varmaan kun siedän tätä enkä luota itseeni tarpeeksi pitääkseni puoliani.
Tiedän hyvin tuon uupumuksen tunteen. Itse olin saman yrityksen palveluksessa 20 vuotta. Tein pitkiä päiviä ja joustin aivan kaikessa. Kunnes tuli YT neuvottelut. Jäin työttömäsi 47 vuotiaana. Miten se tuntuikaan nöyryyttävältä ja epäreilulta!!! Minulla ei ollut sairaslomia ja työni olin hoitanut hyvin. En kuitenkaan jäänyt laakereille lepäämään enkä vaipunut epätoivoon. Työttömänä työnhakijana merkonoomin tutkinnolla pääsin uudelleen koulutukseen AMK. Valmistuin viime keväänä, kesän vain olin. Syyskuussa aloitin työnhaun ja HEI maanantaina alkaa työt aivan uudella alalla. Vaikka varauduin pidenpään työnhakuun. Kerron tämän siksi, että oikeesti minulle potkujen saaminen oli tosi hyvä juttu. Ovaranpyörästä hyppääminen tai tässä tapauksessa sieltä pois laittaminen, antoi uutta voimaa ja näkökantaa asioihin. Ihmiset uskaltakaa ottaa riskejä ja muuttakaa elämää jos ei jaksa. Ja kyllä minulla on myös lapsia ja asuntovelkaa. Hyvin pärjättiin, vaikka tiukkaakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt olen töissä 8.30-24 noin keskimäärin, niin kiireajan ulkopuolella 8.30-19 ehkä. Mutta normipäivä oli joskus marraskuun alussa viimeksi.
Mitä tapahtuu jos olet töissä vain 8:30-18 esimerkiksi? Lakkaako maapallo pyörimästä? Saat potkut heti? Millä perusteella?
No ei toimi. Miksi yksi voisi tehdä normipäivän kun muut sen 14-16h. Maailma ei lakkaa pyörimästä, mutta asiakas ei saa aamuksi tilaamaansa. Tilaavat seuraavaksi muualta, ei myyntiä ja laiskuri ulos. Vähintään painostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei toimi. Miksi yksi voisi tehdä normipäivän kun muut sen 14-16h. Maailma ei lakkaa pyörimästä, mutta asiakas ei saa aamuksi tilaamaansa. Tilaavat seuraavaksi muualta, ei myyntiä ja laiskuri ulos. Vähintään painostuksella.
Ja silloin se on laiton irtisanomine, jonka voi riitauttaa. Työnantaja on hyvin heikoilla jos tosiaan vaatii/pakottaa 12-18h/työpäiviä jatkuvasti tai mitoittaa työmäärän niin, ettei siitä voi työajan puitteissa selvitä. Mutta työntekijän tulee myös aktiivisesti tuoda esille liian suuri työmäärä, vaatia kuittaukset tehdyistä tunneista (vaikka ne olisikin hyväntekeväisyyttä) jne. Jos pyytämättä tekee 6-10h/pvä ylitöitä, ei sano mitään ja vaan palaa loppuun, niin voi-voi.
Voiko karenssilta välttyä pyytämällä lääkäriltä lausunnon terveyshaitasta? Ja onhan aina mahdollista löytää uusi työ nopeastikin. Yksi vaihtoehto on kieltäytyä laittomista työajoista ja alkaa samalla työnhaku.
Millä ihme alalla ap on? Rahoitus- , konsultti- ja lakipuolella tehdään pitkää päivää alan tavan mukaan mutta korvauskin on sitten muhkea.
Sairaanhoitoalalla tehdään (julkisella puolella) satunnaisesti lisä- ja tuplavuoroja, mutta niistä maksetaan.
Vaikea uskoa että kukaan muu kuin omaa pussiaan kasvattava yrittäjä tekisi 8-24 työpäivää 6 päivää/ viikossa jatkuvasti ja ainakaan pienten lasten vanhempana.
Hae ap sairaslomaa ja laita sitten irtisanoutuminen.
Varmaan saat töitä muualtakin.
Miksi muuten konsulttipuolella on se normi, että tehdään älyttömän pitkää päivää? Miksi asiakkaat suostuu siihen; joka ikinen tunti laskutetaan loppuasiakkaalta kuitenkin
Mitä esimies sanoo asiasta? Tekeekö työpaikalla tosiaan kaikki töitä klo8-24 putkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tässä tapauksessa saisit siis potkut? Ongelma siis ratkaistu, et saisi karenssia! Jos tää ei ole provo niin sulla on todella vääristynyt maailmankuva, varmaan uupumuksen takia. Vääristynyttä nimittöin ajatella että ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä 80 tunnin työviikkoa tai tehdä itsemurha. Vaihtoehtoja on myös vaikka se, että teet vähemmän tunteja ja saat potkut. Sitten voit joko nauttia työttömyyskorvauksista tai viedä firman oikeuteen laittomasta irtisanomisesta, jos sanomasi pitää paikkaansa, on sieltä tulossa korvauksia. Tai sittenvoit vaan irtisanoa itsesi ja kestää sen karenssin, toimeentulotukea saisit. Ei työttömyys voi olla huonompi vaihtoehto kuin kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten konsulttipuolella on se normi, että tehdään älyttömän pitkää päivää? Miksi asiakkaat suostuu siihen; joka ikinen tunti laskutetaan loppuasiakkaalta kuitenkin
Asiakkaat vaatii, firma suostuu. Ei kaikista ylitöistä laskuteta, jos on sovittu pakettihinta. Samoin ylitöiksi menee kun asiakas ei tee päätöksiä ajoissa ja joudutaan keksimään hätäratkaisuja. Onhan näitä. Eikä se ylityökorvaus työntekijälle tule vaan firmalle. Myös alihankkija voi tehdä asioita väärin, jolloin päävastuullinen joutuu tekemään ylityötä.
Laittomista irtisanomisista saa Suomessa harvoin kunnon korvaukset. Otat siinä riskin taloudellisesti (oikeudenkäyntikulut).
Joo, voin jättää projektit kriittisellä hetkellä hoitamatta. Mutta ala ja piirit on pienet. Sen jälkeen en varmaan saisi töitä muualta. Kuka palkkaisi niin vastuuntunnottoman.
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimies sanoo asiasta? Tekeekö työpaikalla tosiaan kaikki töitä klo8-24 putkeen?
Esimiehet kannustavat tähän ihan virallisesti. Sanotaan vaan, että tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehet kannustavat tähän ihan virallisesti. Sanotaan vaan, että tsemppiä!
sOlen viikoittain valittanut työmäärästä, ja esimies tietää, että olen viime viikolla päässyt lähtemään vasta 23-01 välillä ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
olen viime viikolla päässyt lähtemään vasta 23-01 välillä ihan joka päivä.
Mikä on työnlaatu tuollaisen tuöpäivän loppupuolella? Mitä pystyy tuottamaan siinä vaiheessa kun työtunteja on takana 14h samalta päivältä ja yli 70 alle viikossa?
Ja miksi sä suostut tuollaiseen? Kai sulla joku sovittu työaika on, vai onko? Miten palkka määräytyy? Suosittelen, että avaat suusi ja menet ylityölistan kanssa pomon juttusille. Ei se sen vaikeampaa ole. Itse en todellakaan tekisi palkatonta ylityötä.
hups, meni väärään ketjuun, oli tarkotus keskustella tunnelukoista :D pahoittelut!