Mitä järkeä keräilyharrastuksessa on?
Hyllyt ja varastot täytetään tavaralla jolla ei käytännössä tehdä yhtään mitään. Elokuvat ja cd:t on varsinkin nykypäivänä turhia hyllyssä kun kaiken saa netistä koneelle.
Ymmärrän keräilyn vain jos kerättävä asiat ovat suhteellisen kovassa käytössä tai jos joku keräilee vain myydäkseen kokoelman myöhemmin voitolla. Muuten pidän kaman hamstraamista hölmönä.
Kommentit (43)
Ei kai keräilyssä mitään ns. järkeä olekaan: hyvin irrationaalista puuhaa. Joku mainitsi taloudellisen näkökulman. Mielestäni sillä on hyvin harvoin tekemistä "keräilyn " kanssa ( paitsi kulueränä ). Mikki Hiiri - esimerkki oli kelpo esimerkki. Itse ehkä jonkun mielestä keräilen kirjoja. Pieni yksiö on täynnä kirjoja. En osta kirjoja uutena ja mielestäni en käy usein kirppiksillä/divareissa/antikv. ( jälkimmäisiä toki ei kohta enää edes ole ); jostain hemmetistä niitä aina kertyy. 2016 ostin 2 kirjaa - lahjaksi. Kerran jo annoin "kokoelmani" pois ulkomaille muuton takia - max.12 kirjaa jätin säilöön mutsille. Vinyyleissä ja ceedeissä vähän sama homma. Todettakoon puolustukseksi, että kaikki ovat jatkuvassa käytössä ja vien jatkuvasti kirjoja esim. kirjaston vaihtopisteisiin etc. Sama levyjen kanssa. Annan ystäville/myyn levykauppaan.
Niin... se syy? Mun esimerkin kohdalla on ( ainakin itsellä ) vaikeahko erottaa elämäntapaa harrastuksesta/keräilystä. Yksinkertaisesti pidän siitä, että olen ympäröity esineillä joita rakastan ja joiden pelkkä katselu ja koskeminen tuottaa mielihyvää.
Jotkut kerää tileille rahaa tai osakkeita. Jotkut kerää antiikkiesineitä/autoja/moottoripyöriä/huonekaluja/taidetta/kolikoita.
Niissä arvo nousee. Vaikka vain muumimukeista on kyse, niin niittenkin hinnat nousee nopeasti.
Eri juttu jos ei halua rikastua, silloin siihen ei kannata ryhtyä.
Ehkä siinä viehättää löytämisen ilo, kun sattumalta tai hartaan etsimisen jälkeen löytää täydennystä kokoelmaan. Ja itselle tärkeiden tavaroiden omistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä keräilen erilaisia 2e kolikoita :) Käytän harvemmin käteistä ja voi sitä riemua kun vaihtorahana tulee joku mitä mulla ei vielä ole! Ulkomailla varsinkin tekee hyviä löytöjä ulkomaisista 'juhlarahoista'. Sit kaverin kanssa vertaillaan kokoelmiamme ja raportoidaan uusista löydöistä.
Noilla nyt on arvoa ainakin sen 2e kappale :D
Takavuosina muodissa ollut eurojen keräily oli kaikkien aikojen älyvapainta hommaa.
Itse kerään seteleitä ja kokoelmani on digitaalisena pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole netflixistä tai viaplaystä löytänyt kuin murto-osan siitä mitä meillä on dvd:nä. Joten miksi hävittämään dvd:t? Spotifyä en ole niin tarkkaan tutkinut mutta meillä on cd-levyjä 25 vuoden ajalta, kasetteja vielä kauempaa. Epäilenpä että kaikki niistäkään ei ole spotifyssä. Edelleen tykkään ostaa ihan cd-levynä musiikkia. Enkä luovu kokoelmasta.
Kauniit esineet tuottaa iloa silmille ja niitä tykkään etenkin kirpputorilta ostella. Suuri määrä kirjoja tuo jotenkin kotoisan lämpimän olon.Ne dvd:t voi tallentaa koneelle, jonka jälkeen levyllä ei tee enää mitään. Sama juttu musiikin kanssa.
No olen sen verran vanhanaikainen että varauksella suhtaudun tuohon. Kone kun hajoaa ja / tai muistitikut häviää niin siinä meni tallenteet
Mutta sitten ne suosittelee tekemään vara-tallenteet ja vara-vara-vara-tallenteet. Älykästä, eikö?
Ja kohta huomaatkin keräileväsi tallennusvälineitä.
Siinähän on ihan älytön työ kun tallentaa satoja levyjä. Mieluummin säilytän ne.
Ap suorastaan löyhkää KonMari-lahkolaiselta.
Tsot tsot ei ruveta irvailemaan. Konmar tai ei
Luonteesta se pitkälti on kiinni. Kyllä se on mukava käydä kodissa mikä on spartaaninen mutta en minä sellaisessa pystyis elämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole netflixistä tai viaplaystä löytänyt kuin murto-osan siitä mitä meillä on dvd:nä. Joten miksi hävittämään dvd:t? Spotifyä en ole niin tarkkaan tutkinut mutta meillä on cd-levyjä 25 vuoden ajalta, kasetteja vielä kauempaa. Epäilenpä että kaikki niistäkään ei ole spotifyssä. Edelleen tykkään ostaa ihan cd-levynä musiikkia. Enkä luovu kokoelmasta.
Kauniit esineet tuottaa iloa silmille ja niitä tykkään etenkin kirpputorilta ostella. Suuri määrä kirjoja tuo jotenkin kotoisan lämpimän olon.Ne dvd:t voi tallentaa koneelle, jonka jälkeen levyllä ei tee enää mitään. Sama juttu musiikin kanssa.
Otanko minä sen koneen mukaan autoon, kun haluan kuunnella musiikkia? Tai lainaanko minä sen kaverille, joka haluaa nähdä omistamani leffan?
Pakkomielle tai elämän tyhjyys...saa tavaroita ympärilleen niin se on ihanaa.
Minä kerään vanhaa lasia.
Ihan koska ovat kauniita.
Joka kerta tulen hyvälle tuulelle kun menen kauniiseen kotiini.
Ja näissä arvo nousee.
Muutamia olen myynytkin, kaikista saanut voittoa.
Ja on palkitsevaa kun löytää puuttuvan osan tai värin sarjasta.
Hei, ymmärrän pointtisi, mutta keräily voi olla tosi palkitsevaa. Esim. itse kerään vanhoja postimerkkejä ja niiden historia on kiehtovaa. Jokaisella on omat intohimonsa, eikö niin?
Mitä järkeä on golfin harrastamisessa tai laskettelussa tms . Mitä järkeä on yhtään missään harrastuksessa?
Toiset tykkää toisesta, toiset jostain muusta ja kolmas harrastaa tätä vauva palstaa. Ei tässäkään mitään järkeä ole.
Minulla on ystävä joka on keräillyt jo muutaman vuosikymmenen Rolex-kelloja. Hänellä on niitä pitkä rivi. Toisenlaisiakin kelloja hänellä on Patek Philippe ovat ne nimeltään. Ne eivät vie paljonkaan tilaa ja niissä on melkoinen omaisuus kiinni. Mielestäni hieno harrastushan tuo on. Tuollaisen kellon saa heti myytyä jos tarve tulee ja se joka saa perinnöksi jonain päivänä kokoelman.
Keräily on ihmisluonnolle luonnollista, koska olemme metsästäjäkeräilijöitä. Itse en pidä lainkaan niistä riisutuista kodeista, jotka muistuttavat hotellihuonetta, eivätkä kerro asukkaastaan mitään.
Fiksua keräily ei välttämättä ole. Mutta vähemmän käytettyjen asioiden keräily harrastuksena ympäristöä tuhoaa kuin tyhjänpäivänen matkustelu.
Ei keräilyssä mitään järkeä tarvitse ollakkaan. Minulla on napanöyhtää liki 1 litran Minigrip-pussi. Kerännyt sitä liki 30 vuotta. Ja toivon mukaan kerään vielä kauan.
Samalla periaatteella mitä järkeä on yhtään missään. Kuollaan pois joskus kuitenkin.
Usein keräilijät kerää muutakin kuin sen tavaran. Samalla kiinnostaa tietää aiheesta enemmän ja tiedot voivat olla todella kattavat aiheesta. Etsitään ja opetellaan lisää.
Jos ei ole tilaa niin kannattaa alkaa kerätä sen verran harvinaisia tai kalliita tavaroita, joita ei voi kertyä paljoa. Esim. kultaharkkoja, Picasson tauluja tai vaikka kuu-kiviä.
En ymmärrä miksi pitäisi hävittää cd:t ja dvd:t. Ne ei ketään perheenjäsentä häiritse eikä vie paljoa tilaa. 25 vuoden aikaansaannos.