Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan tämä sairas yhteiskunta, kun lapset erotetaan vanhemmistaan

Vierailija
09.02.2017 |

Päivähoitoon vaan mahdollisimman pian. Siellä sitten ollaan enemmän kuin omassa kodissa. Vieras tai vieraat hoitajat. Vanhemmat näkevät lapset illalla hetkosen ennen kuin lapset laitetaan nukkumaan. Sitten ihmetellään miksi lapsilla on usein niin paha olo.

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla euroopassa äitien osa-aikatyö on normi. Äidit tekevät lyhennettyä työpäivää ja työviikkoa. Miksi meillä ei ole vastaavaa mahdollisuutta?

Työsopimuslain perusteella työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen lapsen hoitamiseksi sen vuoden heinäkuun loppuun saakka, jolloin hänen lapsensa toinen lukuvuosi koulussa päättyy.

Ihan hienolta kuulostaa. Nämä on vain niitä vakituisia työsuhteita, joihin nykyajan nuoret vanhemmat pääsevät yleensä vasta nelikymppisinä jos sittenkään.

Jos haluaa tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuoli elämään, toimistotyöntekijäksi tai ohjata elokuvia, sehän on itsestään selvyys, että nämä nuoret ei työllisty koskaan.

Vierailija
42/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tämä on. Itse aion olla kotona kunnes lapsi on 3 vuotta ja saan kauhistuneita kommentteja "miksi?? Siis eihän se lapsi opi ikinä itsenäiseksi! Ei ei, töihin vaan!" eiköhän se kasvatus vaikuta itsenäisyyteen enemmän..

Minä olin lasten kanssa kotona 3v asti. Olivat pienellä ikäerolla, joten ei tullut kuitenkaan kovin pitkää paussia työelämään. Oli ehdottomasti elämäni paras päätös ja elämäni onnellisimmat vuodet kotona omien lasten kanssa!

Ja huomaa sen lapsistakin, nykyisin sataa kiitosta päiväkodista ja koulusta heidän taidoistaan ja sosiaalisuudestaan. Ovat hyviä ongelmanratkaisussa ja erityisesti jaksavat keskittyä vaativiinkin juttuihin. Luulen että siinä on tehnyt osansa, että ovat saaneet olla kotona "rauhassa" ja ovat saaneet paljon huomiota. Kaikkein parasta on kuitenkin huomata, että lapset ovat todellakin onnellisia ja tasapainoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän me saadaankin talous ja tasa-arvo nousuun että pidetään vanhemmat (lue: äidit) lasten kanssa kotona kunnes ne muuttavat pois! :D

Toimiva päivähoitojärjestelmä on yks harvoista asioista joka Suomessa toimii. Lapset pääsee vertaistensa seuraan ja vanhemmat töihin ettei tartte koko elämää uhrata pelkästään sille jälkeläiselle.

"tartte koko elämää uhrata" ihan mieluusti minä "uhraan" lapseni elämän ensimmäiset vuodet lähes pelkästään hänelle. Miksi tehdä lapsia jos ei ole mitään valmis heille antamaan? Ja se tärkein on aika.

Vierailija
44/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla euroopassa äitien osa-aikatyö on normi. Äidit tekevät lyhennettyä työpäivää ja työviikkoa. Miksi meillä ei ole vastaavaa mahdollisuutta?

Työsopimuslain perusteella työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen lapsen hoitamiseksi sen vuoden heinäkuun loppuun saakka, jolloin hänen lapsensa toinen lukuvuosi koulussa päättyy.

Loppu sulla jäi sanomatta. Eli se, että lyhennettyä työaikaa voi tehdä jos se sopii työnantajalle.

Lisäksi on työsuhteen laatu ja kesto vaikuttavat oikeuteen jäädä osittaiselle hoitovapaalle.

Ei se ole mikään automaattinen oikeus.

Tavattoman moni ei edes ota selvää riittävän kattavasti omista oikeuksistaan tai edes tiedä tästä vaihtoehdosta ja neuvottele työnantajansa kanssa mahdollisuudesta. Pahinpana marttyrina sitten jeesuksen uhriudutaan, kuinka he ovat jossain rajoittavassa vankilassa, jota yhteiskunnan alistaminen, sorto ja epätasa-arvo aitaa. Tosia asiassa harvalla perheellä on edes varaa tähän, yli 70% lapsiperheistä elää ylivarojensa.(ja sekin on yhteiskunnan vika)

Pahasti näyttää siltä, että emme voi kaikkea saada vaan joudumme tekemään selkeitä arvovalinoja.

Vierailija
45/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lapset on melkein pisimpään kotona länsimaista, että ei kyllä masennustilastot tuolla selity.

No ei kyllä pidä paikkaansa, monessa Euroopankin maissa on vielä vahva kotiäitikulttuuri joko niin että äiti jää kokonaan kotiin lasten kanssa tai sitten tekee osapäiväistä työtä vain kun lapset on siinä iässä että tarvitsee hoitoa. Tämä pohjoismainen malli että äidit tekevät täyttä työpäivää heti äitiysloman loputtua ja pienet lapset on pitkiä päiviä hoidossa on enemmän poikkeus kuin sääntö.

En sinänsä kyllä usko että masennustilastot tuolla selittyisivät, luulen että esim. pitkä pimeä talvi on suurempi selittäjä.

Vain viidessä OECD maassa Euroopassa on Suomea harvemmin 3-vuotiaita päivähoidossa (Slovakia, Puola, Irlanti, Kreikka & Sveitsi). Suomeesa 68 % 3-vuotiaista on päivähoidossa, kun kaikissa muissa Pohjoismaissa ja useissa Keski- ja Etelä-Euroopan maassa vastaava luku on yli 90 %. Jopa Virossakin 86 % 3-vuotiaista on päivähoidossa. (ks. OECD Education at a Glance 2016).

Vierailija
46/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tämä on. Itse aion olla kotona kunnes lapsi on 3 vuotta ja saan kauhistuneita kommentteja "miksi?? Siis eihän se lapsi opi ikinä itsenäiseksi! Ei ei, töihin vaan!" eiköhän se kasvatus vaikuta itsenäisyyteen enemmän..

Minä olin lasten kanssa kotona 3v asti. Olivat pienellä ikäerolla, joten ei tullut kuitenkaan kovin pitkää paussia työelämään. Oli ehdottomasti elämäni paras päätös ja elämäni onnellisimmat vuodet kotona omien lasten kanssa!

Ja huomaa sen lapsistakin, nykyisin sataa kiitosta päiväkodista ja koulusta heidän taidoistaan ja sosiaalisuudestaan. Ovat hyviä ongelmanratkaisussa ja erityisesti jaksavat keskittyä vaativiinkin juttuihin. Luulen että siinä on tehnyt osansa, että ovat saaneet olla kotona "rauhassa" ja ovat saaneet paljon huomiota. Kaikkein parasta on kuitenkin huomata, että lapset ovat todellakin onnellisia ja tasapainoisia.

Onko sinulla kokemuksellista vertailukohtaa mitä lapsistasi olisi tullut, jos he olisivat aloittaneet päiväkodin varhemmin?

Nykyisin sataa? Oliko alku hankalaa?

Vierailija
47/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän me saadaankin talous ja tasa-arvo nousuun että pidetään vanhemmat (lue: äidit) lasten kanssa kotona kunnes ne muuttavat pois! :D

Toimiva päivähoitojärjestelmä on yks harvoista asioista joka Suomessa toimii. Lapset pääsee vertaistensa seuraan ja vanhemmat töihin ettei tartte koko elämää uhrata pelkästään sille jälkeläiselle.

On muuten mielenkiintoinen pointti, että lasten pahoinvointi ja häiriökäyttäytyminen lähti kasvuu 70-luvulla, jolloin tämä kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä rupesi tosissaan valtamaan alaa. Itse keksimämme ideologia ja enevät rahavarat eivät taineetkaan tuoda onnellisuutta perheisiin vaan perheestä tuli pikahuoltamista jaksaminen äärirajoilla.

Vierailija
48/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan puhutaan kasvaneesta pahoinvoinnista ja sitten ollaan yksiselitteisen varmoja siitä, että syynä on se että lapset on päiväkodissa. Eiköhän nämä asiat oo hieman tätä moniulotteisempia.

Esim. jos perustaa kasvaneen pahoinvoinnin väitteen sille, että lastensuojelun asiakasluvut on nousseet niin täytyy kyllä ottaa huomioon lakimuutokset ja myös se, että nykyään lasten kanssa toimijoiden kynnys tehdä ilmoitus on paljon pienempi kuin ennen. Tämä vain esimerkki, taustavaikuttajia on niin paljon.

Toki on lapsia jotka eivät voi hyvin, mutta sitte voidaan lähteä katsomaan esim. vanhempien hyvinvointia, joka voi esim. huonon taloustilanteen takia olla vaakalaudalla.

En millään tavoin puolusta 10h hoitopäiviä, mutta ärsyttää tämmöinen kärjistetty joko-tai ajattelu, ja paniikinomainen huolipuhe kaikkeen lapsiin liittyvässä. Faktahan on se, että aina tulee olemaan vanhempia jotka joutuvat tai haluavat jättää lapsensa hoitoon jo ennen sitä maagista 3-vuoden ikärajaa. Tämän takia pitäisi sitten panostaa siihen varhaiskasvatukseen, siihen että ryhmäkoot eivät kasvaisi, ja että saataisiin tarpeeksi ammattitaitoisia aikuisia ryhmään. Ja antaa mahdollisuus pysyviin ihmissuhteisiin.

Vierailija
49/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmia ei ole kuin avaajan päässä. Tarhassa on kaverit ja tutut hoitajat. Ne jotka jäävät valehtelevien ja kauhistelevien hullujen panttivangeiksi kotiin kun muut on tarhassa oppimassa sosiaalista käyttäytymistä muiden lasten kanssa, ovat vaarassa jäädä kehityksestä jälkeen.

Vierailija
50/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jonkun on pakko jaksaa lapsiakin tehdä, jos halutaan että yhteiskunta ja palvelut pyörii tulevaisuudessakin. Esimerkiksi sinunkin hoitosi vanhana kustannetaan ja toteutetaan tämän päivän lapsilla, huomisen veronmaksajilla.

ps. Kannattaa harkita alan tai asenteen vaihtoa jos vihaat joka päivää töissä. Harva työ niin kurjaa on.[/quote]

Miltä viralliselta taholta suomessa pakotetaan lisääntymään??!! Totuus on kuitenkin, että monet lisääntyy vaikka  yhteiskunnan toiminan kannalta siinä ei ole hitusenkaan järkeä. Ihmisiä riittää, nytkin puolet maapallon väestä liikaa. 

Vierailija
51/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten mielenkiintoinen pointti, että lasten pahoinvointi ja häiriökäyttäytyminen lähti kasvuu 70-luvulla, jolloin tämä kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä rupesi tosissaan valtamaan alaa. Itse keksimämme ideologia ja enevät rahavarat eivät taineetkaan tuoda onnellisuutta perheisiin vaan perheestä tuli pikahuoltamista jaksaminen äärirajoilla.

Tekisikö mieli antaa piiskaa vai? Pelolla karsisit häiriö käyttäytymistä vai mitä oikein haet takaa?

Vierailija
52/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmia ei ole kuin avaajan päässä. Tarhassa on kaverit ja tutut hoitajat. Ne jotka jäävät valehtelevien ja kauhistelevien hullujen panttivangeiksi kotiin kun muut on tarhassa oppimassa sosiaalista käyttäytymistä muiden lasten kanssa, ovat vaarassa jäädä kehityksestä jälkeen.

Jep. Kaikki jotka eivät pistä lasta hoitoon viimeistään 9kk OVAT HULLUJA ja valehtelijoita!! Mitä..?

Vierailija
53/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt miten moni vie lapsen hoitoon alle vuoden ikäisenä. Pitääkö se lapsi tehdä, jos sen kanssa ei halua aikaa viettää. Varmasti haitallista lapselle.

Vierailija
54/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tää mitenkään mahtavaa ole, kun on pakko mennä töihin koska ei ole varaa olla kotihoidontuella kotona. Lapsi on alle 3-vuotias. Aamulla herätään kuudelta ja 7.15 lähdetään hoitopaikkaan, töihin klo kahdeksaksi. Haetaan hoidosta klo 17 ja kotona ollaan 17.30-18, jos pitää käydä kaupassa. Joskus on lapsen harrastuksia 17-18.30 välillä. Kotona leikitään, iltapala 19.30-20 ja nukkumaan klo 20.30. Viitenä päivänä viikossa sama rumba. Isä ei voi jäädä kotiin, koska hänen tulonsa ovat kaksinkertaiset äidin tuloihin eikä äidillä ole varaa elättää koko perhettä. Omaa lasta näkee pari tuntia illassa. Töiden jälkeen on itsekin aivan väsyksissä. Kuka tässä voittaa? Kannattaako tehdä enemmän lapsia tällaiseen? Sitten ihmetellään kun suomalaiset ei lisäänny. Hah!

Varsinkin lapsen ollessa pieni tällainen elämä tuntuu oravanpyörältä. On haastavaa olla läsnä arjessa. Sydäntäsärkevää kun lapsi takertuu aamulla kaulaan ja nyyhkyttää miten on ikävä äitiä. Mutta huonon naisen on pakko mennä heti töihin, koska on vielä huonompi jos jää kotiin. Mahtavasti yhteiskunta osaa kyllä syyllistää ja luoda rakenteellisia ansoja.

Kuka sinut pakotti lisääntymään? Etkö todellakaan tiennyt mikä odottaa? Maailmassa ei ihmiset lopu vaikka tästä hetkestä lähtien suomalaiset ei enää koskaan lisääntyisi, olisi maailman väkiluvun kannalta yksihailee...ja ei, ei lopu suomesta ihmiset... tulijoita riittää....

Vierailija
55/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kokemuksellista vertailukohtaa mitä lapsistasi olisi tullut, jos he olisivat aloittaneet päiväkodin varhemmin?

Nykyisin sataa? Oliko alku hankalaa?

Ei ole vertailukohtaa, mutta haluan vain kertoa että meillä meni tämän osalta hyvin. Kun niin paljon pelotellaan että lapset jää kehityksestä jälkeen jos ovat kotona. Ei ollut ongelmia hoidon alussakaan, itsekin yllätyin.

Lisäksi tiedän kyllä että olen etuoikeutettu, kun meillä oli mahdollisuus pitää lapset kotona näinkin kauan. Taloudellisesti luovuttiin monista jutuista, kuten ulkomaanmatkoista jne. Mutta sanoisin silti että kannatti. Parasta omalta kannalta on kaikki ihanat muistot, syksyiset metsäretket ja rauhalliset aamut lasten kanssa.

Vierailija
56/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset olivat pieniä, herätin ne klo 8. Päiväkodille ehdittiin n. 8.25, jolloin sai vielä aamupalaa. Itse yhdeksäksi töihin. Mies haki sitten pojat 15.30. Itse oli kotona viiden jälkeen ja ruoka odottamassa. Nukkumaan pojat menivät klo 22. Yöunet olivat siis 10-tuntiset ja päiväunet maittoivat päiväkodissa.

Illalla jäi monta tuntia aikaa touhuta yhdessä. Ja niin, perjantait olin kotona osittaisella hoitovapaalla.

Suosittelen muillekin.

Vierailija
57/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä halutaan mieluummin olla kotona se 3+ vuotta. Tsekkaapa samalla äitiyslomien ja kotijatkojen tukemisen ym. pituudet eri maissa.

Tai johtuisiko ehkä siitä että täällä ei ole sellaista vaihtoehtoa kuin osa-aikatyö.

Itse haen koko ajan osa-aikatyötä, sillä terveys ei riitä kokoaikatyöhön.

Vaan eipä ole mitään löytynyt. Siivoojan tai kaupan kassan töitä voisi saada jos terveys kestäisi mutta niitä en pysty tekemään. Vaihtoehtoja ei hirveästi ole.

Mahdollisuutta osa-aikatyöhön ei ole kuin muutamalla alalla, ja niillä tilanne on se ettei muuta ole edes tarjolla.

Työelämä kaipaisi lisää joustoa.

Eli sulla ei kestä jalat, selkä eikä kädet? Millaista työtä ajattelit pystyväsi tekemään?

Vierailija
58/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kaikki jotka eivät pistä lasta hoitoon viimeistään 9kk OVAT HULLUJA ja valehtelijoita!! Mitä..?

Kaikki jotka valehtelee netissä piittaamatta totuudesta ja laittaa sanoja muiden keskustelijoiden suuhun kuten sinä ovat hulluja. Paljasta vaan lisää omaa hulluuttasi. Sieltä varmasti löyty paljon lisää tätä hienoutta jota voit välittää lapsellesi. Tarhaan ei mennä 9kk ikäisenä ihan vain opiksi jos et tiedä!

Meidän luokalla oli poika joka oli ollut kotona äitinsä opetettavana. Kun vaihdoin koulua hän aloitti yhtäaikaa kanssani uudella luokalla. Puolen vuoden jälkeen hän joutui lopettamaan koska ei osannut sosiaalista käyttäymistä ja masentui kun ei saanut kavereita. Minä olin hänen ainoa kaverinsa. Se ei riittänyt vaan hän palasi äitinsä helmoihin kun ei sopeutunut.

Teette karhunpalveluksen lapselle vangitsemalla heidät kotiinne, teette karhunpalveluksen itsellenne valehtelemalla että se olisi hyväksi.

Vierailija
59/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin esim. Ruotsissa, Suomen systeemi on kaavamainen ja kankea eikä työelämän puolelta keskimäärin suosita varsinaista aitoa osa-aikatyötä. 80 % työaika on kuitenkin vielä 4 täyttä päivää viikossa tai 5 kuuden tunnin päivää yhdellä kahvitauolla ilman ruokista. Totuus monessa ei-suorittavan työn työpaikassa on myös se, että vaaditaan 100 % työaikaa vastaavaa työpanosta, joka tehdään kieli vyön alla 80 % ajalla ja palkalla ja osin kotona työpäivän jälkeen. Haluatko itse maksimaalisen työstressin ja 20 % vähemmän palkkaa?

Vierailija
60/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen viestisi vain vahvistaa sitä miten et ole pätevä etkä asiallinen hoitaja edes itsellesi. Koet ettei sinun tarvitse kantaa vastuuta sanomisistasi(netissä ainakin) ja yrität ohjata aihetta minuun. Uskon tarhan tätien setien ja muiden lasten olevan paljon sinua parempi vaihtoehto lapselle ja hänen terveelle kehittymiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi