Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan tämä sairas yhteiskunta, kun lapset erotetaan vanhemmistaan

Vierailija
09.02.2017 |

Päivähoitoon vaan mahdollisimman pian. Siellä sitten ollaan enemmän kuin omassa kodissa. Vieras tai vieraat hoitajat. Vanhemmat näkevät lapset illalla hetkosen ennen kuin lapset laitetaan nukkumaan. Sitten ihmetellään miksi lapsilla on usein niin paha olo.

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla euroopassa äitien osa-aikatyö on normi. Äidit tekevät lyhennettyä työpäivää ja työviikkoa. Miksi meillä ei ole vastaavaa mahdollisuutta?

Koska Suomessa on naiset ja miehet tasa-arvoisia.

Vierailija
62/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmia ei ole kuin avaajan päässä. Tarhassa on kaverit ja tutut hoitajat. Ne jotka jäävät valehtelevien ja kauhistelevien hullujen panttivangeiksi kotiin kun muut on tarhassa oppimassa sosiaalista käyttäytymistä muiden lasten kanssa, ovat vaarassa jäädä kehityksestä jälkeen.

Jep. Kaikki jotka eivät pistä lasta hoitoon viimeistään 9kk OVAT HULLUJA ja valehtelijoita!! Mitä..?

Kaikki jotka valehtelee netissä piittaamatta totuudesta ja laittaa sanoja muiden keskustelijoiden suuhun kuten sinä ovat hulluja. Paljasta vaan lisää omaa hulluuttasi. Sieltä varmasti löyty paljon lisää tätä hienoutta jota voit välittää lapsellesi. Tarhaan ei mennä 9kk ikäisenä ihan vain opiksi jos et tiedä!

Meidän luokalla oli poika joka oli ollut kotona äitinsä opetettavana. Kun vaihdoin koulua hän aloitti yhtäaikaa kanssani uudella luokalla. Puolen vuoden jälkeen hän joutui lopettamaan koska ei osannut sosiaalista käyttäymistä ja masentui kun ei saanut kavereita. Minä olin hänen ainoa kaverinsa. Se ei riittänyt vaan hän palasi äitinsä helmoihin kun ei sopeutunut.

Teette karhunpalveluksen lapselle vangitsemalla heidät kotiinne, teette karhunpalveluksen itsellenne valehtelemalla että se olisi hyväksi.

Ei hyvää päivää, lastenvangitsija-hullu. :D Yritähän rauhoittua.

Viimeinen viestisi vain vahvistaa sitä miten et ole pätevä etkä asiallinen hoitaja edes itsellesi. Koet ettei sinun tarvitse kantaa vastuuta sanomisistasi(netissä ainakin) ja yrität ohjata aihetta minuun. Uskon tarhan tätien setien ja muiden lasten olevan paljon sinua parempi vaihtoehto lapselle ja hänen terveelle kehittymiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt miten moni vie lapsen hoitoon alle vuoden ikäisenä. Pitääkö se lapsi tehdä, jos sen kanssa ei halua aikaa viettää. Varmasti haitallista lapselle.

Itse asiassa näitä on tilastojen mukaan tosi vähän.

Vierailija
64/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaa sairaampaa on vain vanhemmat jolla ei ole käsitystä miksi heidän lapsensa parhaaksi on mennä tarhaan ja kouluun muiden lasten ja mukavien hoitajien luo oppimaan ja jakamaan asiota elämäänsä sekä olemaan tasavertainen muiden kanssa. Prinsessana kasvaneille käy huonosti oikeassa maailmassa. Peterpaniltakin katoaa kaverit siinä vaiheessä kun pitäisi olla valmis kehittymään.

Vierailija
65/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmia ei ole kuin avaajan päässä. Tarhassa on kaverit ja tutut hoitajat. Ne jotka jäävät valehtelevien ja kauhistelevien hullujen panttivangeiksi kotiin kun muut on tarhassa oppimassa sosiaalista käyttäytymistä muiden lasten kanssa, ovat vaarassa jäädä kehityksestä jälkeen.

Jep. Kaikki jotka eivät pistä lasta hoitoon viimeistään 9kk OVAT HULLUJA ja valehtelijoita!! Mitä..?

Kaikki jotka valehtelee netissä piittaamatta totuudesta ja laittaa sanoja muiden keskustelijoiden suuhun kuten sinä ovat hulluja. Paljasta vaan lisää omaa hulluuttasi. Sieltä varmasti löyty paljon lisää tätä hienoutta jota voit välittää lapsellesi. Tarhaan ei mennä 9kk ikäisenä ihan vain opiksi jos et tiedä!

Meidän luokalla oli poika joka oli ollut kotona äitinsä opetettavana. Kun vaihdoin koulua hän aloitti yhtäaikaa kanssani uudella luokalla. Puolen vuoden jälkeen hän joutui lopettamaan koska ei osannut sosiaalista käyttäymistä ja masentui kun ei saanut kavereita. Minä olin hänen ainoa kaverinsa. Se ei riittänyt vaan hän palasi äitinsä helmoihin kun ei sopeutunut.

Teette karhunpalveluksen lapselle vangitsemalla heidät kotiinne, teette karhunpalveluksen itsellenne valehtelemalla että se olisi hyväksi.

Tuota miten tuo poika liittyy siihen että joku hoitaa lapsensa kotona esim. 2-vuotiaaksi...?

Vierailija
66/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvin vähän työtehtäviä, joita voisi tehdä puolipäiväisenä. Ensinnäkin kaksi puolipäiväistä tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin yksi kokopäiväinen (mm vakuutukset ja työterveyshuolto pitää tarjota molemmille). Toiseksi sellaiset työtehtävät, joissa yksi voi aloittaa aamusta ja toinen jatkaa puolilta päivin, ovat joko automatisoitu tai muutettu itsepalveluksi. Kolmanneksi niitä ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä töitä klo 12-16, on varsin vähän. Klo 8-12 työvuoroon varmasti löytyisikin halukkaita juuri pienten lasten vanhemmista, mutta entä loppupäivä? Kuka tuon työvuoron haluaisi? Neljänneksi nelituntisen työpäivän päälle tulee usein tunti suuntaansa työmatkoja eli lapsen hoitopäivä olisi kuitenkin 6 tuntia. Viidenneksi puolipäivätyöstä maksettava palkka ei riitä elämiseen, kun maksettavaksi tulee kuitenkin myös työmatkakulut ja päivähoitomaksut. 

Vierailija
67/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pienelle lapselle on hyväksi olla lähellä vanhempia. Muutenhan kaikki lapset otettaisiin huostaan ja sijoitettaisiin eri perheisiin jos näin kasvaisi niitä tasapainoisia ihmisiä.

Vierailija
68/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaa sairaampaa on vain vanhemmat jolla ei ole käsitystä miksi heidän lapsensa parhaaksi on mennä tarhaan ja kouluun muiden lasten ja mukavien hoitajien luo oppimaan ja jakamaan asiota elämäänsä sekä olemaan tasavertainen muiden kanssa. Prinsessana kasvaneille käy huonosti oikeassa maailmassa. Peterpaniltakin katoaa kaverit siinä vaiheessä kun pitäisi olla valmis kehittymään.

Valitettavaa on että moni vanhempi täysin kyvytön kasvattamaan lastaan, siksi lapsen kannalta on parempi että hänelle annetaan samat mahdollisuudet kuin muillekkin oppia ettei yhteiskunta ole sairas tässä mielessä vaikka oma äiti sitä hokeekin.

Vierailija
69/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tää mitenkään mahtavaa ole, kun on pakko mennä töihin koska ei ole varaa olla kotihoidontuella kotona. Lapsi on alle 3-vuotias. Aamulla herätään kuudelta ja 7.15 lähdetään hoitopaikkaan, töihin klo kahdeksaksi. Haetaan hoidosta klo 17 ja kotona ollaan 17.30-18, jos pitää käydä kaupassa. Joskus on lapsen harrastuksia 17-18.30 välillä. Kotona leikitään, iltapala 19.30-20 ja nukkumaan klo 20.30. Viitenä päivänä viikossa sama rumba. Isä ei voi jäädä kotiin, koska hänen tulonsa ovat kaksinkertaiset äidin tuloihin eikä äidillä ole varaa elättää koko perhettä. Omaa lasta näkee pari tuntia illassa. Töiden jälkeen on itsekin aivan väsyksissä. Kuka tässä voittaa? Kannattaako tehdä enemmän lapsia tällaiseen? Sitten ihmetellään kun suomalaiset ei lisäänny. Hah!

Varsinkin lapsen ollessa pieni tällainen elämä tuntuu oravanpyörältä. On haastavaa olla läsnä arjessa. Sydäntäsärkevää kun lapsi takertuu aamulla kaulaan ja nyyhkyttää miten on ikävä äitiä. Mutta huonon naisen on pakko mennä heti töihin, koska on vielä huonompi jos jää kotiin. Mahtavasti yhteiskunta osaa kyllä syyllistää ja luoda rakenteellisia ansoja.

Anteeksi nyt, mutta miksi sinun oli pakko palata töihin? Miksi osittainen hoitovapaa ei ole ratkaisu? Jos miehen palkka on kaksinkertainen sinun palkkaasi nähden, ja itsekin teet kokopäivätöitä, niin miehen palkka lienee vähintään luokkaa 5-6k? Kuinka valtavan lainan olette ottaneet, jos se ei edes väliaikaisesti hoidu miehen tuloilla?

En ikinä ryhtyisi tuohon omieni kanssa. Siksi otimme lainan joka on mahdollista hoitaa yhdellä palkalla (kumma tahansa) ja säästimme etukäteen.

Vierailija
70/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota miten tuo poika liittyy siihen että joku hoitaa lapsensa kotona esim. 2-vuotiaaksi...?

Älykäs keskustelisi aiheista joista olen kirjoittanut. Miten tuo ohiargumerntointi liittyy mihinkään viestiini? Olet heikoilla huomaan sen ja haet mitä reittiä vain keskuteluun käännettä. Jos sinulla on joku avaava aihe tästä "esim 2-vuotiaaksi kasvattamisestasi" niin aloita siitä oma aihe, minä olen todennyt että tarha on hyväksi lapselle tarhaan mennään kolme vuotiaina oppimaan jakamista pärjäämistä sosiaalisia taitoja. Mielestäni et vaikuta kovin pätevältä ja loogiselta keskustelijalta kun et pysy aiheessa. Anna edes huono esimerkki, mitä tarkoitat. Muidenko tulee aina vastata sinun oikkuihisi ja mennä sen mukaan mitä sinä yhden lauseen ohiargumentilla haluat?

Vierailija
71/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan rohkeasti Sirpa Selännettä: rohkeiden kommenttien tärkein tehtävä ravistella ihmisiä miettimään omia ratkaisujaan, olivatpa ne mitä tahansa.

Totean myös, että tunnen ison joukon äitejä, joiden ainoa/pääasiallinen syy palata töihin suoraan vanhempainvapaalta on ollut se, että on niin kamalaa olla lasten kanssa kotona. Miksi idiootit olette lapsia hankkineet, jos suurinta kärsimystä on heidän kanssaan olla. Kaikki nämä 10kk ikäisestä päiväkotien kasvattamat lapset myös oireilevat henkisesti. Jokaisella taskussaan jokin ylivilkkaus- tai aggressiodiagnoosi. En kutsu heitä enää kylään, koska pelkkää häiriökäyttäytymistä ja vanhemmat karjuvat päälle. Omat lapsemme katsovat silmät pyöreinä että mitä v***a tapahtuu.

T: Osa-aikaisesti töissä käyvä kahden pienen lapsen äiti, jolla ura. Vanhempi lapsistani osa-aikaisesti päiväkodissa, nuorempi aina kotona joko minun tai isoäidin kanssa. Ei käytösongelmia tai muitakaan ongelmia, elämä hyvää näin. Olemme paljon tekemisissä alueellamme asuvien samanlaisten perheiden kanssa.

Vierailija
72/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitäisi olla vanhempien kanssa 24/7. On on vain 6 - 7 ja 16 - 20 eli 5h omien vanhempien kanssa ja koko muun ajan tuntemattomien seurassa. Ei ihmekään, kun on pää sekaisin niin monella.

Vierailija
73/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että monella ei rahat riitä jäämään kotiin, koska oletetaan yhteiskunnan kustantavan kaiken. Monissa maissa, joissa on paljon enemmän kotiäitejä tai osa-aikaisesti töissä käyviä äitejä, perhe kustantaa tämän täysin itse. Ei ole siis mitään hoitotukia tai vastaavia, hyvä kun saavat jotain lyhyehkön äitiysloman aikana.

Me olemme laskeneet menot ja budjettimme yhden työssäkäyvän aikuisen mukaan, tätä muutetaan vasta kuin lapset on hankittu ja olen palannut töihin.

Vierailija
74/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttujen luona lapset on tarhassa ei tuntemattomien luona. Uskon että monen teidän lapsista tulee kuitenkin teitä viisaampia tässä asiassa ja rehellisempiä. Osasta taas voi tulla yhtä hulluja valehtelijoita kuin te.

Vierailija
75/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että monella ei rahat riitä jäämään kotiin, koska oletetaan yhteiskunnan kustantavan kaiken. Monissa maissa, joissa on paljon enemmän kotiäitejä tai osa-aikaisesti töissä käyviä äitejä, perhe kustantaa tämän täysin itse. Ei ole siis mitään hoitotukia tai vastaavia, hyvä kun saavat jotain lyhyehkön äitiysloman aikana.

Me olemme laskeneet menot ja budjettimme yhden työssäkäyvän aikuisen mukaan, tätä muutetaan vasta kuin lapset on hankittu ja olen palannut töihin.

Ja siis lisään tähän, että en näe päivähoitoa minään peikkona, mutta haluan itse viettää jonkin aikaa lasten kanssa kotona. Päiväkotejakin on erilaisia!

Vierailija
76/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oman päiväkotiajan ja myös esikoulun. Itse tykkäsin koska siellä oli paljon kavereita ja kivat hoitajat, toki äitiä oli joskus ikävä mutta ikävä unohtui nopeasti kun siellä oli koko ajan niin paljon tekemistä. Ainoa mikä inhotti oli se kun piti herätä aikasin.

M23

Vierailija
77/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tää mitenkään mahtavaa ole, kun on pakko mennä töihin koska ei ole varaa olla kotihoidontuella kotona. Lapsi on alle 3-vuotias. Aamulla herätään kuudelta ja 7.15 lähdetään hoitopaikkaan, töihin klo kahdeksaksi. Haetaan hoidosta klo 17 ja kotona ollaan 17.30-18, jos pitää käydä kaupassa. Joskus on lapsen harrastuksia 17-18.30 välillä. Kotona leikitään, iltapala 19.30-20 ja nukkumaan klo 20.30. Viitenä päivänä viikossa sama rumba. Isä ei voi jäädä kotiin, koska hänen tulonsa ovat kaksinkertaiset äidin tuloihin eikä äidillä ole varaa elättää koko perhettä. Omaa lasta näkee pari tuntia illassa. Töiden jälkeen on itsekin aivan väsyksissä. Kuka tässä voittaa? Kannattaako tehdä enemmän lapsia tällaiseen? Sitten ihmetellään kun suomalaiset ei lisäänny. Hah!

Varsinkin lapsen ollessa pieni tällainen elämä tuntuu oravanpyörältä. On haastavaa olla läsnä arjessa. Sydäntäsärkevää kun lapsi takertuu aamulla kaulaan ja nyyhkyttää miten on ikävä äitiä. Mutta huonon naisen on pakko mennä heti töihin, koska on vielä huonompi jos jää kotiin. Mahtavasti yhteiskunta osaa kyllä syyllistää ja luoda rakenteellisia ansoja.

Anteeksi nyt, mutta miksi sinun oli pakko palata töihin? Miksi osittainen hoitovapaa ei ole ratkaisu? Jos miehen palkka on kaksinkertainen sinun palkkaasi nähden, ja itsekin teet kokopäivätöitä, niin miehen palkka lienee vähintään luokkaa 5-6k? Kuinka valtavan lainan olette ottaneet, jos se ei edes väliaikaisesti hoidu miehen tuloilla?

En ikinä ryhtyisi tuohon omieni kanssa. Siksi otimme lainan joka on mahdollista hoitaa yhdellä palkalla (kumma tahansa) ja säästimme etukäteen.

Mies on keskituloinen, minä pienipalkkainen. Lainaa ei ole liikaa (päinvastoin), mutta ei sitä silti lyhennellä parilla satasella/kk. Mieshän maksoi jo lainaa äitiyslomani ajan yksin. Asumme isossa kaupungissa, jossa elinkustannukset ovat suuremmat kuin maalla. Kaikki työnantajat ja työsuhteet eivät ole myöskään myötämielisiä tai käytännön kannalta toimivia osa-aikaisuudelle. Teoriassa kyllä, mutta käytännössä...

Vierailija
78/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun muualla on perheverotus eli yhteiskunta todella tukee ja paljon runsaskätisemmin kuin mitä meidän lapsilisät ja hoitorahat ovat. Pärjäävät mainiosti yhden aikuisen kuukausipalkalla ja toisen vanhemman osa-aikatyöt ovat vain bonusta kotivanhemmalle.

Vierailija
79/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun muualla on perheverotus eli yhteiskunta todella tukee ja paljon runsaskätisemmin kuin mitä meidän lapsilisät ja hoitorahat ovat. Pärjäävät mainiosti yhden aikuisen kuukausipalkalla ja toisen vanhemman osa-aikatyöt ovat vain bonusta kotivanhemmalle.

Kuule kun suomessakin on ollut perheverotus, mutta siitä luovuttiin kun itse keksimämme ideologia valtasi alaa ja tätä ideologiaan kutsuttiin tasa-arvoksi.

Vierailija
80/144 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei taas vain syyllistettäisi vanhempia. Ei valtio, työnantajapuoli tai päivähoitokaan riittävästi tue sitä mikä olisi lapsen paras = lyhyet hoitopäivät, vähemmän kuin 5pv viikossa. Esimerkkejä omasta tilanteesta. Meitä on kaksi ihan normaalia koulutettua vanhempaa, jotka nyt sattuvat työskentelemään pienipalkkaisilla aloilla. Miehellä kävi vielä juuri ennen esikoisen syntymää niin että hyväpalkkainen firma jossa oli meni konkurssiin mutta sai onneksi vakipaikan läheltä omaa alaansa, palkka vaan putosi. Sen tarkemmin erittelemättä missä työskennellään, mutta onhan näitä Suomessa tuhansia; hoitajat, poliisit, palomiehet, kaupan alan ihmiset, huoltomiehet, postinjakajat, siivoojat, taksikuskit jne. Meillä kummankin vanhemman netto menee välille 1500-1800€, miten perhe elää jos toinen jää kotiin vuosiksi lapsia hoitamaan? Vai onko oikeus perheeseen vain hyvätuloisilla? Minkä ammatin edustajat saa tehdä lapsia? Jäisi lapset tekemättä aika monelta. Meillä on pystytty olemaan hyvin vanhempainvapaalla ja siihen päälle muutaman kuukauden hoitovapaalla mutta molemmat lapset ovat menneet hoitoon 1v3kk ikäisenä. On myös säästöjä pahan päivän varalla, sillä tajutaan kyllä pienituloisena että niitä tarvitaan jos menee toiselta työpaikka.

Meillä riittää kahden palkka kahden lapsen elatukseen, yhden palkka ei kotihoidontuen kanssa montaa vuotta. Itse tekisin mieluusti jopa 80% työaikaa, sekin onnistuisi taloudellisesti helposti. Mutta työnantaja ei sitä myönnä muuten kuin lyhentämällä päivittäistä työaikaa iltapäivästä, joka taas ei lapsen hoitoon auta mutta tulot pienenee. Tämä taas johtuu siitä että pk elää 8-16 rytmin mukaan ja päiväuniaikaan klo 12-14 jolloin itse voisin tulla hakemaan, ei lapsia saa sieltä noutaa. Siispä lapset ovat hoidossa 6:30-15/15:30 tai 10-15:30, sillä meidän molempien työpäivä on n. 7-15, toisella välillä 6:30-14:30 ja toisella on iltavuorojakin. Hoitopäiviä tulee 4 viikossa toisen vuorotyön ansiosta, lyhennettyä työaikaa tekemällä tulisi kolme joka olisi ihan riittävä niin vanhempien kuin lastenkin kannalta. Aikaiset aamut ja meidän näkökulmasta myöhäiset päiväunet (klo12) ovat kamalia. Mutta miksi minä pudottaisin palkkaani 20%, kun lasten hoitopäivää pystyisin lyhentämään noin tunnilla väärästä päästä. Teen heti lyhennettyä, kun saan lapsen haettua klo 13 kiitos, päiväunet nukkuneena. Mutta eihän päiväkoti voi sopeutua niillä resursseillaan siihen että kaikki vanhemmat ei olekaan töissä 8-16 tai 9-17. Voisiko tätä kehittää? Edes yrittää tukea vanhempia osa-aikatöissä? Voisiko päiväkodeissa olla liukumaa milloin ruokaillaan ja milloin nukutaan, jotta eriaikaan tulevat lapset saavat olla omassa rytmissään? Sama työnantajapuolelta, tulisi olla lakiin kirjattu että vanhempi voi itse päättää miten työaikansa lyhentää. Minä lyhentäisin aamusta tai pitäisin ylimääräisen vapaapäivän, jaksettaisiin kaikki paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi