Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kympin keskiarvon lapsi haluaa amikseen

Vierailija
09.02.2017 |

Ja on hyvin varma asiastaan. Miehen mukaan sulaa hulluutta, itse olen hieman kahden vaiheilla. Toisaalta varmasti pärjäisi hyvin lukiossakin, toisaalta hänen elämänsä ja unelmansa siinä ovat kyseessä.

Syy on kuulemma se, että ei jaksa istua pulpetissa mitään tekemättä enää kolmea vuotta. Omien sanojensa mukaan ei tee muuta kuin pelaa puhelimella koulussa koska siellä on tylsää kuulemma ihan kaikki. Ihmiset ja opetettavat aineet. Haluaa kuulemma saada aikaan jotain omaa ja oikeaa.

Kommentit (207)

Vierailija
161/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on turha ajanhukka jossa vaan koitetaan nostaa peruskoulun numeroa ylöspäin että pääsisi amikseen. 

Mutta amiksessa opetetaan käytännössä tekemään töitä. Lukiolainen ei mitään töitä osaa tehdä. 

Mikä ihme tämä lukion hehkutus oikein on. Tiedän monta tyyppiä jotka on käyny lukion ja ollut työttömänä 20 vuotta.. 

Vierailija
162/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni halusi aikoinaan amikseen vaikka potentiaalia oli lukioon, ka 9 pinnassa. Kovasti väännettiin asiasta ja lopulta hän valitsi kaksoistutkinnon, joka oli silloin  hyvä päätös. Opinnoissa oli tarpeeksi haastetta jota pelkkä amis ei olisi antanut hänelle. Tytär tykkäsi kovasti opiskella kaksoistutkinnon, mutta valmistuttuaan huomasi olevansa väärällä alalla...

Siitä hän jatkoi iltalukioon fysiikkaa ja kemiaa lukemaan, että voisi hakea lääkikseen. Kaksoistutkinnossa kun ei ollut mahdollista suorittaa pitkää matematiikkaa ym lääkikseen vaadittavia aineita. Nyt aikuistuttuaan hän on ollut sitä mieltä, että olisi kannattanut mennä lukioon suoraan. Mutta nuorena mieli on vielä niin kehittymätön, äitinä kyllä olisin ollut oikeassa, mutta annoin nuoren itse päättää silloin mihin jatkaa...

Nyt hän opiskelee unelmiensa alaa lääkiksessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmeessä lapsesi tehdä omat valinnat. Jos valinta myöhemmin osoittautuu huonoksi, niin aina voi yrittää muuta opiskelua. Minun poika kävi lukiota n. 4 viikkoa, oli peruskoulusta hyvä todistus.  Sen jälkeen haistatti lukiolle pitkät p***kat ja hakeutui ammattiopistoon sähkölinjalle. Tämä oli tosi hyvä valinta.

Ammattitutkinnon jälkeen poika oli kesän töissä ja pääsi ammattikorkeaan lukemaan inssiksi. Kesät ja loma-ajat sai olla kunnon töissä, kun oli sähköasentajan paperit kourassa. Myöhemmin pääsi yliopistoon lukemaan ensi yrittämällä.  Ja tosiaankin lukion opinnot olisi pojallani olleet yhtä tyhjän kanssa. Matikat sun muut ovat menneet aivan hyvin, ainoastaan englannin kieltä on pitänyt opiskella omalla ajalla ja tietty opiskelujen myötä myös oppinut.

Anna lapsesi tehdä oma valinta.  Itse aikanaan painostuksen uhrina kävin lukion, se oli suuri virhe. En hyötynyt siitä mitään.  Opintolaina tuostakin opiskelusta jäi riesaksi. 

Vierailija
164/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on turha ajanhukka jossa vaan koitetaan nostaa peruskoulun numeroa ylöspäin että pääsisi amikseen. 

Mutta amiksessa opetetaan käytännössä tekemään töitä. Lukiolainen ei mitään töitä osaa tehdä. 

Mikä ihme tämä lukion hehkutus oikein on. Tiedän monta tyyppiä jotka on käyny lukion ja ollut työttömänä 20 vuotta.. 

Elämänkoulumammat taas vauhdissa. Lukio valmentaa korkeakouluun, ammattikoulusta valmistutaan ammattiin. Lukion käyneiden on tarkoitus käydä opintojensa jälkeen joko AMK- tai yliopistotutkinto, joita varten yleissivistävä koulutus antaa eväitä. Lukiossa opetetaan ajattelemaan omilla aivoilla, löytämään itselle sopivat opiskelutekniikat ja opiskellaan asioita, jotka jokaisen ihmisen nyt vaan on hyvä tietää. Se myös antaa monille pari vuotta aikaa kasvaa aikuisemmaksi ja miettiä, mitä oikeasti haluaisi tehdä isona. Itse kuvittelin lukioon mennessä haluavani opiskella viestintää, mutta parissa vuodessa tajusinkin haluavani kaupalliselle alalle. Nyt opiskelen kauppakorkeassa ja opiskelumenestyksen sekä opintojen aikana kerrytetyn työkokemuksen perusteella myös tulevaisuuden työllistyminen ja elanto on turvattu hyvin.

Vierailija
165/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sähköasentaja saa sanoa paskan vertaa mistä ja miten niitä kaapeleita vedetään, vaan se insinööri joka on käynyt lukion ja amk:n/yliopiston.

Vierailija
166/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko kertoa mille alalle amikseen? Jonnekin luovalle?

Ei, sähköalalle, laborantiksi tai LVI-alalle on hakemassa, tuossa järjestyksessä. Häntä kuulemma kiehtoo rakentaa systeemi ja sitten nähdä kun se lähtee toimimaan, tuossa sähkössä siis. -AP

Eli siis amiksen sähköpuolelta pääsee sähköasentajaksi. Kiehtooko häntä työskennellä rakennuksilla, vedellä sähköputkituksia ja kaapelointeja kylmillä rakennuksilla ja ulkotiloissa niin kesähelteellä kuin kovalla pakkasella tai räntäsateessa. Könytä ullakolla keskikesällä auringon porottaessa peltikattoon ja villapölyn leijuessa sisällä vetäessä asiakkaalle uusia ulkovaloja.

Tai sähkölaitoshommissa keskellä yötä myrskyn silmässä kaatosateessa korjailla vikaantuneita sähkölinjoja jotta ihmisille saataisiin sähköä.

Sähköasentajan työ ei ole mitään mukavaa näpertelyä labrassa, yhdistellä eri värisiä johtoja ja saada lamppu syttymään.

LVI-ala on ihan sama, se on vielä fyysisempää usein kuin sähköala. Sähkömies vetelee johtoja, putkimies asentaa putkia, pattereita, ilmanvaihtokanavia. Voimaa tarvitaan, kun esimerkiksi uutta lämmityskattilaa viedään paikalleen tai väännetään kierrettä rautaputkiin, tai avataan vuosikymmeniä kiinni olleita liittimiä.

Fyysistä p*skahommaa on molemmat ja siihen nähden huonosti palkattua, ei mitään siistejä sisätöitä. Lukioon, AMKhn ja insinööriksi jos kyseisille aloille haluaa päästä.

Sähköalalla riittää aina töitä ja palkka on ainakin omasta mielestäni varsin hyvä.

Vierailija
167/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amistutkinnoissakin on eroja.

Minä olen aiemmalta koulutukseltani merkonomi, asiakaspalveluun ja myyntiin erikoistuen. Menin sinne siksi, että en muutakaan peruskoulun jälkeen keksinyt, lukioon olin liian laiska. Oma ja luokkalaisteni kokemus merkonomikoulutuksesta on, että se ei antanut ainakaan tuossa koulutusohjelmassa mitään. Yhtä leikkikoulua koko touhu, ainoat haasteet oli ensimmäisellä vuosikurssilla suoritetut kirjanpidon ja kustannuslaskennan perusteet. Tuolta valmistuttuani päätin, että minä en enää ikinä mene "ammatilliseen leikkikouluun", pidin amista ihan pilipalina.

No, päädyin sitten kuitenkin viime syksynä opiskelemaan laborantiksi ja nyt on homma ihan toisenlaista. Opiskelen siis ensimmäistä lukuvuotta ja jo nyt on tullut opittua todella paljon. Teoriaa on ihan tosiaan saanut opiskella ja laskukaavoja opetella ja soveltaa, meille tulee viikottain uusia laskuja. Laboranttiopinnoissa on ollut ihan vaikeitakin juttuja (jopa niille luokan fiksuimmille) eikä homma tunnu enää yhtään leikkikoululta. Töitä ollaan tehty niin kemian kuin mikrobiologiankin osalta ja opettajat ovat kertoneet tehneensä joitain samoja asioita yliopistollakin opiskellessaan, kemia kun ei katso opiskellaanko sitä amiksessa vai yliopistossa, se toimii silti samalla tavalla.

Vierailija
168/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on hyvin varma asiastaan. Miehen mukaan sulaa hulluutta, itse olen hieman kahden vaiheilla. Toisaalta varmasti pärjäisi hyvin lukiossakin, toisaalta hänen elämänsä ja unelmansa siinä ovat kyseessä.

Syy on kuulemma se, että ei jaksa istua pulpetissa mitään tekemättä enää kolmea vuotta. Omien sanojensa mukaan ei tee muuta kuin pelaa puhelimella koulussa koska siellä on tylsää kuulemma ihan kaikki. Ihmiset ja opetettavat aineet. Haluaa kuulemma saada aikaan jotain omaa ja oikeaa.

Ja amiksessahan tuo on arkipäivää tuollaiselle opiskelijalle kun 70% pitää vääntää ratakiskosta kaikki yksinkertaisimmista peruskoulun asioista lähtien ja silti kyseisestä joukosta puolella kaikki valuu toisesta korvasta ulos samantien.

Lukioon nimenomaan kannattaisi mennä, siellä on enemmän haasteita.

Meneepä suorittamaan kaksoistutkintoa, niin tulee vähän enemmän haastetta. 

Tai kuten kaverini teki, kolmoistutkintona amis ja lukio 4 vuodessa. Miettii sitten mitä seuraavaksi

Vierailija
169/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen jälkeen voi hakea jatkoon korkeakouluun. Ei nykyään siihen enää lukiota tarvitse. Kyllä aion tulevaisuudessa suositella omille lapsilleni ammattikoulua tai kaksoistutkintoa, mutta en lukiota, vaikka itse en aikoinaan olisi voinut kuvitellakaan muuta kuin ensin lukiota. Lukioon pääsee nykyään helpommalla kuin ammattikouluun.

Vierailija
170/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaksoistutkintoa! Itse en aikanaan tiennyt mitä haluan ja pelkkä lukio ei kiinnostanut. Kesti 3,5 vuotta ja töitä riittää. Amiksen työharjoittelupaikat avasivat ovet kesä- ja iltatöihin ja sain arvokasta työkokemusta. Nyt vakiduunissa viidettä vuotta ja opintojani olen syventänyt töiden ohella.

Vierailija
171/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lukion puolelta voi lukea pelkän matematiikan ja ehkä fysiikan, eli ne aineet joista on käytännössä jotain hyötyäkin?

Vierailija
172/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tipahtelee meille amikseen silloin tällöin. Jos kykenevät myös tekemään käsillään hyvin, voivat suorittaa nykyamiksen vuodessa, puolessatoista. Siinä saavat yhden ammatin ja mikäli lukuhommat kiinnostaa. He pääsevät lukioon milloin vain myöhemminkin. Joskus näistä tulee ns. alansa huippuja, joille on tie auki taivasta myöten. Itse amiksen opettajana räätälöin tällaisille huippyypeille oman opintopolun. Ymmärrän hyvin että monet kaipaa konkreettista tekemistä. Itsellä on sekä ammatillinen että yliopistotutkinto ja minua on ammatillinen puoli kuljettanut paljon enemmän elämässä eteenpäin.

Vierailija
173/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sähköasentaja saa sanoa paskan vertaa mistä ja miten niitä kaapeleita vedetään, vaan se insinööri joka on käynyt lukion ja amk:n/yliopiston.

Ite oon käynyt lukion ja amiksen sekä teknisen opiston.

Ja käytännössä se joka ne kaapelit vetää loppukädessä päättää mistä se vedetään.

Oli muuten muistaakseni teknikko, joka oli piirtänyt uima-allas huoneeseen mmj johdon pinta-asennuksena seinälle, joka oli peiliä kokonaan.

Nää teknikot oli pahoja työnjohtajia, niillä oli suuri tarve aina päteä ja olla oikeassa. Joku DI-pomona oli yleensä paljon leppoisampi ja heillä harvoin oli ongelmana myöntää että eivät tiedä ihan kaikkea kaikesta, eli pystyivät kuuntelemaan ehdotuksia.

Vierailija
174/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on aivan turha, ellei sitten suuntaa kuvataide- urheilu tai esim. medialukioon. Erikoislukioita on tänäpäivänä paljon. Ammattikoulun papereilla pääsee nykyisin korkeakouluun ja tätä kauttaa yliopistoon tai tekniseen korkeakouluun ym. Joten anna lapsesi tehdä niin kuin haluaa. 

Vierailija
175/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on/oli vähän sama tilanne. Olen siis nyt ysiluokalla, ja ja ajattelin pitkään että teen kaksoistutkinnon (lääkeala + lukio-opintoja), mutta kuulin ettei kaksoistutkintomahdollisuutta ole, sekä sen että yo- papereilla tulee olemaan iso arvo. Harkitsin joku pari päivää menenkö vain lääkealalle, mutta nyt se on varmistunut että teen kolmoistutkinnon (hammahoitaja + lukio) Luulin ettei hammashoitajan koulutusta edes olisi haettavana. Harkitsin myös lvi-alaa/metallialaa ja siihen lukio-opintoja, mutta hammashoitaja + lukio on nyt se ainoa hyvä ja järkevä vaihtoehto minulle.

H

Tajusin ettei musta oo mihinkään 1800e/kk työhön, josta ei pääse mihinkään välttämättä kaksoistutkinnollakaan, sillä haluan kuitenkin opiskella hammaslääkäriksi. Lukio itsestään ei tosiaankaan tunnu vaihtoehdolta, vaan haluan opsikella myös ammatin, jotta voisin siinä välissä työskennellä jos en pääsekkään hammaslääkikseen ekalla yrittämällä, sekä lukio yksinään tuntuu tylsältä. Ja käyn muutenkin armeijan, joten on hyvä että on lukio + ammatti jo opiskeltuna! Vaikka se kovaa työtä vaatiikin, niin en usko lukion olevan niin kamalaa kuin sen oletetaan olevan. Tuo hammashoitajan ammattinimike tulee siis lähihoitajakoulutuksen suun terveydenhoidon puolelta, ja oon kuullu juttua että lähihoitajan koulutus olis todella helppoa. (On siis samoja opintoja kaikkien lähäriopiskelijoiden kanssa)

Ka mulla on tällä hetkellö 9,17, nousee päättötodistukseen aika varmasti. Kirjoittaminen on mulle kaikissa esseissä, esitelmissä ja tutkielmissa jne helppoa, sillä oon kirjoittanu koko ikäni tarinoita, ja äikänopettajakin on maininnut tuosta. Enköhän mä saavuta sen minkä haluan, vaikka ka ei nyt mitään kymppiä olekkaan. Omalta luokalta hakee lukioon 7 keskiarvollakin, ja uskon heidän pärjäävään, joten miksipä minä en pärjäisi!

mikäli pyrit hammaslääk. Niin tarvitset fykebi tiedot. Siihen iltalukio on mitä mainioin. Kantsis lukio suorittaa kokonaisuudessa.

Jep, kolmoistutkinnon suoritankin. 

Vierailija
176/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden YO-n äiti kirjoitti:

Lukio on aivan turha, ellei sitten suuntaa kuvataide- urheilu tai esim. medialukioon. Erikoislukioita on tänäpäivänä paljon. Ammattikoulun papereilla pääsee nykyisin korkeakouluun ja tätä kauttaa yliopistoon tai tekniseen korkeakouluun ym. Joten anna lapsesi tehdä niin kuin haluaa. 

No ne kuvataide-urheilu lukiot vasta turhia onkin :D

Vierailija
177/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne kuvataide-urheilu lukiot vasta turhia onkin :D

Viime kevään ylioppilas kävi biologiaan painotteisen lukion ja pääsi heti lääkikseen. Joten jos tietää minne suuntaa niin erikoislukiot eivät todellakaan ole turhia!

Vierailija
178/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli oli aikeissa lähteä sähköasentajaksi, meni onneksi kuitenkin lukioon ja sieltä edelleen teknilliseen yliopistoon.

Valmistui ja on ollut koko ajan töissä. On tyytyväinen valintaansa.

Vaikka olis opiskellut sähköasentajaksi, silti olis voinut mennä yliopistoon. Tai käydä lukion ja ammattikoulun samalla ja mennä yliopistoon. Ei nykyään tartte enää valita vain toista!

Itse kävin lukion, meni hyvin sitten kaikkien kauhuksi amikseen, sitten vielä vanhana yliopistoon...Töissä käyden.

Vierailija
179/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko kertoa mille alalle amikseen? Jonnekin luovalle?

Ei, sähköalalle, laborantiksi tai LVI-alalle on hakemassa, tuossa järjestyksessä. Häntä kuulemma kiehtoo rakentaa systeemi ja sitten nähdä kun se lähtee toimimaan, tuossa sähkössä siis. -AP

No kaikissa noissa on jo hieman haastetta amiksessakin (mutta ei kympin oppilaalle riittävästi).

Suosittelen, että hän suorittaa jonkin noista kolmesta ja siihen PÄÄLLE vielä lukion ja kirjoittaa ylioppilaaksi. Siis kolmoistutkinto.

Siellä lukiossa vois ottaa pitkän matikan, fyssat ja kemiat plus kasan kieliä. Takaan, että se puhelimen räpläys vähenee, jos meinaa arvosanat kympissä pitää!

Vierailija
180/207 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun papereilla pääsee nykyisin korkeakouluun ja tätä kauttaa yliopistoon tai tekniseen korkeakouluun ym. Joten anna lapsesi tehdä niin kuin haluaa. 

Saattaahan niillä ehkä päästäkkin, en tiedä onko noin.

Mutta ei niillä kyllä PÄRJÄÄ siellä korkeakoulussa. Varsinkin teknisessä yliopistossa (vanh. korkeakoulu) kasetti kyllä hajoaa, jos pohjalla on pelkkä amiksen trololololoo-matikka. Se ei ole edes lukion lyhyen matikan veroista tasoltaan.

Kannataa ihan suosiolla käydä se lukio - ja luonnontieteet kunnolla - jos tekniikan alalle tähtää. Joudut kumminkin opiskelemaan ne matikat ym. Parempi tehdä se lukiossa kuin sitten korkeakoulussa itkua vääntäen kun ei meinaa pysyä muiden tahdissa...