Kympin keskiarvon lapsi haluaa amikseen
Ja on hyvin varma asiastaan. Miehen mukaan sulaa hulluutta, itse olen hieman kahden vaiheilla. Toisaalta varmasti pärjäisi hyvin lukiossakin, toisaalta hänen elämänsä ja unelmansa siinä ovat kyseessä.
Syy on kuulemma se, että ei jaksa istua pulpetissa mitään tekemättä enää kolmea vuotta. Omien sanojensa mukaan ei tee muuta kuin pelaa puhelimella koulussa koska siellä on tylsää kuulemma ihan kaikki. Ihmiset ja opetettavat aineet. Haluaa kuulemma saada aikaan jotain omaa ja oikeaa.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä päivittää kuulumiset, täällähän on ollut paljon keskustelua.
Toissapäivänä miehen kanssa asiasta riideltyäni päätin, että keskustelen perusteellisesti lapsen kanssa. Sain ne samat vastaukset: Kun mikään ei koulussa kiinnosta, paitsi matikka, niin ei näe mieltä lukiossa, kun sähköala kiinnostaa.
Lisäksi, otin yhteyttä serkkuuni, joka opiskelee matikkaa. Keskustelin myös hänen kanssaan aiheesta, ja hän suostui tapaamaan lapseni ja katsomaan hänen kanssaan miltä se pitkä matikka näyttäisi. Tänään sitten serkkuni kävi meillä, ja tekivät tuntikausia lukion matikkaa (suurkiitos siitä ihanalle serkulleni), ja siitä lapsi kyllä vaikutti innostuvan. Hän jatkoi laskemista vielä serkun lähdettyäkin, ilmeisesti ainakin siihen tykästyi. Serkun mukaan lapsi tajuaa asiat erittäin nopeasti, ja hänestä näkee, että pärjäisi oikein hyvin pitkässä matikassa jos haluaisi lukioon mennä.
Aikoo kuulemma silti mennä amikseen ja opiskella pitkän matikan itsenäisesti tai lukiossa amiksen ohella jos se onnistuu.
Minä itse huomaan että olen täysin okei hänen valintojensa kanssa. Tajusin, että alitajuisesti haluan lapsen menevän lukioon pönkittääkseni omaa statustani, vaikka tärkeintä on että lapsi on onnellinen. Siksi haluan, että hän tekee omat valintansa. Äitinä minä voin sitten olla tarjoamassa tietoa, tukea ja vaihtoehtoja, siksi olenkin iloinen että tajusin ottaa yhteyttä serkkuuni. -Ap
Hienoa. Toivottavasti saat miehesikin ymmärtämään saman. Lapsi pystyy varmasti opiskelemaan matematiikkaa hyvinkin paljon itsenäisesti, lukion kirjoja saa kuitenkin ostaa ja käyttää kuka tahansa. Ja jos tuntuu, että tarvitsee opetusta, niin iltalukiossa voi käydä opiskelemassa ihan yksittäisiäkin kursseja. Onnistuu ihan ominkin päin, ei tarvitse virallisesti koulun kautta järjestyä. Mietin vain, että kannattaisikohan matematiikan lisäksi harkita myös fysiikkaa? Jos haluaa sähkön parissa edetä vielä amiksen jälkeen, niin siitäkin olisi varmasti hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toissapäivänä miehen kanssa asiasta riideltyäni päätin, että keskustelen perusteellisesti lapsen kanssa. Sain ne samat vastaukset: Kun mikään ei koulussa kiinnosta, paitsi matikka, niin ei näe mieltä lukiossa, kun sähköala kiinnostaa.
Lisäksi, otin yhteyttä serkkuuni, joka opiskelee matikkaa. Keskustelin myös hänen kanssaan aiheesta, ja hän suostui tapaamaan lapseni ja katsomaan hänen kanssaan miltä se pitkä matikka näyttäisi. Tänään sitten serkkuni kävi meillä, ja tekivät tuntikausia lukion matikkaa (suurkiitos siitä ihanalle serkulleni), ja siitä lapsi kyllä vaikutti innostuvan. Hän jatkoi laskemista vielä serkun lähdettyäkin, ilmeisesti ainakin siihen tykästyi. Serkun mukaan lapsi tajuaa asiat erittäin nopeasti, ja hänestä näkee, että pärjäisi oikein hyvin pitkässä matikassa jos haluaisi lukioon mennä.
Aikoo kuulemma silti mennä amikseen ja opiskella pitkän matikan itsenäisesti tai lukiossa amiksen ohella jos se onnistuu.
Minä itse huomaan että olen täysin okei hänen valintojensa kanssa. Tajusin, että alitajuisesti haluan lapsen menevän lukioon pönkittääkseni omaa statustani, vaikka tärkeintä on että lapsi on onnellinen. Siksi haluan, että hän tekee omat valintansa. Äitinä minä voin sitten olla tarjoamassa tietoa, tukea ja vaihtoehtoja, siksi olenkin iloinen että tajusin ottaa yhteyttä serkkuuni. -Ap
Hienoa. Toivottavasti saat miehesikin ymmärtämään saman. Lapsi pystyy varmasti opiskelemaan matematiikkaa hyvinkin paljon itsenäisesti, lukion kirjoja saa kuitenkin ostaa ja käyttää kuka tahansa. Ja jos tuntuu, että tarvitsee opetusta, niin iltalukiossa voi käydä opiskelemassa ihan yksittäisiäkin kursseja. Onnistuu ihan ominkin päin, ei tarvitse virallisesti koulun kautta järjestyä. Mietin vain, että kannattaisikohan matematiikan lisäksi harkita myös fysiikkaa? Jos haluaa sähkön parissa edetä vielä amiksen jälkeen, niin siitäkin olisi varmasti hyötyä.
Kyllä varmastikin kannattaisi, mutta asia kerrallaan. Uskon, että fysiikastakin voisi kyllä pitää, ja onhan sähköjututkin fysiikkaa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun päädyitte tuohon ratkaisuun!
Silti en malta jättää ehdottamatta kaksoistutkintoa. Kun nyt tekee hakemuksia, kannattaa tutkia eri oppilaitosten tarjontaa ja mennä sellaiseen, jossa voi ammattikoulun yleisaineet opiskella lukiotasoisina.
On olemassa ammattikouluja, joissa on lukujärjestykset suunniteltu siten, että lukiojaksot ovat erikseen ja ammattikoulujaksot erikseen, mikä on helpoin vaihtoehto. Jos ne vielä käydään jossakin lukiossa, on opetus todellakin lukiotasoa eikä mitään itseopiskelua.
Ammattilukiolinjoille on vaikeampi päästä ja vaaditaan lähes eliittilukion tasoista keskiarvoa, mutta kympin oppilaalle se ei ole mikään este.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi kaverit menossa amikseen vai lukioon?
Isäni luki aikoinaan ensin sähköasentajaksi ja sitten sähköinsinööriksi, lukiota hän ei käynyt ollenkaan.
Kun veljeni mietti peruskoulun jälkeen opintojaan, keskiarvon ollessa lähellä 9, kannusti isä lukioon ja DI-opintojen pariin.
Sähköasentajan työt voivat olla todella kuluttavia ja raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Ehdota kaksoistutkintoa? Saisi laskeskella pitkää matikkaa, jossa olisi haastetta eikä puhelimella pelaamalla saisi enää kymppejä, sekä opetella sähköasentamista amiksen puolella. Jos lapsi on yläasteella turhautunut, ei ammattikoulu välttämättä ole oikea paikka lapselle. Ammattikouluopiskeleminen on paljon väljempää eikä esim. matemaattiset taidot pääsisi samalla tavalla kehittymään kuin lukiossa. Miksi valita, kun voi ottaa molemmat samassa ajassa?
Pitkä ketju eikä kukaan ole kertonut sulle, että kaksarissa ei ole pitkää matikkaa.
Väliaikaisen AMK:n aikana sisisään, käytännössä laitos oli teku johon vaan oli päälle liimattu paljon "uutta juttua" AMK:n myötä.
TTKK:lla piti lukea mm insinöörimatematiikat uudestaan koska AMK-matikka ei ole tarpeeksi akateemista, sen sijaan insinöörifysiikat hyvitettiin sellaisenaan. 60 ov (90 op?) sain hyvää inssipapereista. Tuohon aikaan (eli ysärin lopussa) mentiin ihan rehellisesti pääsykokeiden kautta korkeakouluun, jonka jälkeen vasta katsottiin mitä annetaan hyvää ja paljonko (käytännössä aina tuo 60 ov). Suurin osa oli ns ammattiaineita teorian ja labrojen osalta, "oikeasti akateemiseksi" tekeviä sitten joutui käymään ns tyhjistä tai uudestaan kuten nuo matikat. Jossain vaiheessa TTY:ksi muuttuneena pääsi AMK-inssit kahdella hyvin menneellä avoimen kurssilla, jos tenttien KA oli yli 3.5, yhtenä vuotena ihan naurettavat vaatimukset kun piti päästä joku koodauskurssi ja insinöörimatikka 1, sen jälkeen koodauskurssi vaihtui algoritmimatikkaan ja haastavuus tuolla väylällä nousi. Enpä jaksa tsekata onko noita vaatimuksia enää olemassa.
noin 24 ov per vuosi oikeiden inssihommien ohessa meni + dippatyön jonka kirjoitin jokseenkin töiden muistiinpanoista siistimpään muotoon, tusinateekkarina tasan kolmosen keskiarvolla ulos viidessä vuodessa. Oliko se sitten ammatillisesta näkökulmasta sen väärtti, se onkin aivan toinen asia ja tutkijaa minusta ei koskaan tule...
Säätötekniikan perusteet oli muuten pakollinen kurssi sähköllä, niitä harvoja ammattiaineita joita ei tekuAMKsta saanut hyväksiluettua...