Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kympin keskiarvon lapsi haluaa amikseen

Vierailija
09.02.2017 |

Ja on hyvin varma asiastaan. Miehen mukaan sulaa hulluutta, itse olen hieman kahden vaiheilla. Toisaalta varmasti pärjäisi hyvin lukiossakin, toisaalta hänen elämänsä ja unelmansa siinä ovat kyseessä.

Syy on kuulemma se, että ei jaksa istua pulpetissa mitään tekemättä enää kolmea vuotta. Omien sanojensa mukaan ei tee muuta kuin pelaa puhelimella koulussa koska siellä on tylsää kuulemma ihan kaikki. Ihmiset ja opetettavat aineet. Haluaa kuulemma saada aikaan jotain omaa ja oikeaa.

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille lukioon on haastetta.

Vierailija
42/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lukiossa ei enää 10 keskiarvoa saa tuolla systeemillä että on puhelimella tunnit. On ihan toista luokkaa kuin peruskoulu.

Toinen juttu: aikooko lapsesi myös jäädä koulutukseltaan siihen ammattiin minkä sieltä sitten aikoo valita? Jos korkeakouluun haluaa niin joutuu sielläkin istumaan ja opiskelemaan.

Käsittääkseni ei ainakaan nyt suunnittele korkeakouluopintoja, toki harva niitä vielä ysillä ajattelee. AP

Jos peruskoulussa on keskiarvo kympissä kännykkää räpläten niin miksi ei suunnittele korkeakouluopintoja. Ei vaikuta siltä että olisi amiksessa hänen paikkansa.

Itse olen yliopiston käynyt ja valmistunut, mutta mä en olisi ysiluokkalaisena/ysiluokalta juuri päässeenä millään muotoa osannut suunnitella korkeakouluopintoja. Yliopisto-opinnot olivat mulle siinä vaiheessa elämää tasolla "olis kiva päästä sinne opiskelemaan joskus". Yliopisto-opinnoista tiesin vain sen, että siellä kyllä gradu tehdään, mutta muuten en tiennyt niistä yhtään mitään. Mulla ei ollut siinä vaiheessa elämää mitään hajua siitä, mitä yliopistossa opiskellaan, miten siellä opiskellaan ja miten ne opinnot kulkevat, tai millaisia päivät siellä ovat. Luonnollisesti, ei myöskään ollut tuossa vaiheessa mitään varmuutta siitä, mikä mun ala voisi olla.

Peruskoulun jälkeen menin sitten lukioon. En millään tavalla vielä peruskoulusta päästyäni stressanut siitä, että pyrinkö yliopistoon vain en tai mikä mun ala siellä saattaisi olla. Ajattelin, että kyllä se seuraava koulutusvaihe tai elämänvaihe selviää sitten lukion aikana ja keskitytään nyt aivan kaikessa rauhassa lukioon. Niinhän se sitten selvisikin. Arvosanat eivät olleet lukiosta, eikä varsinkaan kirjoituksista mitään hyviä, mutta panostin täysillä pääsykokeeseen ja sitä kautta pääsin sitten sisään.

Minusta on kyllä todella harmillista, jos nuorien pitää olla koko ajan vain aikaisemmin selvillä siitä, mitä haluavat elämältään ja miten haluavat kouluttautua. Tuo on muutenkin sen verran isojen mullistusten aikaa elämässä, että nuorien olisi hyvä saada aikaa tehdä aivan kaikessa rauhassa kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille tulisi yhteiskunnan tarjota virikkeitä.

Vierailija
44/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo sanottu, niin kaksoistutkinto on hyvä vaihtoehto. Amis ei tyhmennä älykästä, niin kuin ei mikään muukaan koulu.  Kyllä se älykkyys on tuossa iässä lyöty lukkoon. Viisaudessa on edelleen varaa kasvaa.

Ei saa projektioida omia statusasenteitaan lapseensa, eikä oikeastaan kehenkään muuhunkaan. 

Vierailija
45/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tekee hyvällä ammattikoulutodistuksella kuin huonolla lukion todistuksella

Kympin oppilas pärjää lukiossa ihan mainiosti.

Vierailija
46/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkäilin itse aikanaan täysin saman asian kanssa. Peruskoulussa oli tylsää, asiat eivät juuri kiinnostaneet, vedin vähän toisella kädellä hutiloiden ja keskiarvo silti reippaasti yli yhdeksän. Rakastin esimerkiksi uskontoa ja historiaa, mutta tunneilla minua tympi se, kuinka aina mentiin heikoimman mukaan eikä mihinkään ehtinyt syventyä kunnolla. Ajattelin meneväni ammattikouluun ja hankkivani nopeasti ammatin, koska olin turhautunut opiskeluun ja ajattelin, että kunhan jollain elää nyt alkuunsa, saa ihan ok työn ja pääsee elämässä eteenpäin.

No, vanhemmat pakottivat lukioon. Olen kiitollinen - lukiossa ajatteluni haastettiin, lukio pisti yläkoulussa opitun maailmanjärjestyksen ihan uusiksi, opin täysin uuden ajattelumallin. Opin pohtimaan ja ajattelemaan, kasvoin henkisesti varmaan kymmenen vuotta. Sain tehdä enemmän aiheista, jotka minua kiinnostivat ja teinkin niiden eteen älyttömästi töitä. Totta kai siellä lukiossa oli tylsiäkin juttuja, mutta kaikkien kivojen aineiden ohella ne oli helppo unohtaa ja usein epämiellyttävämmätkin aineet tarjosivat jotain uutta. Opin ainakin sinnikkyyteen ja siihen, että pystyn, jos haluan.

Sama ei välttämättä tapahdu sinun nuoresi kanssa. Anna hänen päättää, hän tekee valintoja elämässään sillä tietotaidolla mikä hänellä on nyt. Koskaan ei voi tietää, olisiko hän ollut onnellisempi toisella tiellä. Eikä tarvitse. Kunhan hän opiskelee ihan mitä tahansa häntä itseään kiinnostavaa, siitä on aina hyötyä ja se on elämässä eteenpäin.

Vierailija
47/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin oppilas peruskoulussa on usein vaikeuksissa yliopistossa yllättäen.

Vierailija
48/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen työttömyys kasvaa koko ajan. Anna nuoren päättää itse.

Niin se menee ettei nuorta voi pakottaa tiettyyn opinahjoon vaan nuoren on itsensä valittava. Nykyään voi käsittääkseni jatkaa opintoja vaikka kuin pitkälle vaikka kävis amiksen ensin. Harva nuori tietää mikä minusta tulee isona ja myöhemminkin on mahdollista kirjoittaa vaikka nettilukion kautta.

Lasta kannattaa tukea ja kannustaa siihen ettei mene sieltä mistä aita on matalin.

Vierailija
49/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se menee ettei nuorta voi pakottaa tiettyyn opinahjoon vaan nuoren on itsensä valittava. Nykyään voi käsittääkseni jatkaa opintoja vaikka kuin pitkälle vaikka kävis amiksen ensin. Harva nuori tietää mikä minusta tulee isona ja myöhemminkin on mahdollista kirjoittaa vaikka nettilukion kautta.

Lasta kannattaa tukea ja kannustaa siihen ettei mene sieltä mistä aita on matalin.

Tarkoitatko kenties, että se aita olisi matalin juuri amiksessa?

Vierailija
50/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia voi tulla, jos ei ole oppinut lukemaan kokeisiin. Koska peruskoulu on ollut niin helppo, ettei niihin ole juurikan tarvinnut lukea.

Kyllä lukio ja viimeistään yliopisto opettaa 🙄

Vierailija
51/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kympin oppilas, niin kyllä.

Vierailija
52/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä lukion että amiksen voi suorittaa rimaa hipoen ja mahdollisimman vähän tehden. Kummassakin voi myös tehdä paljon enemmän kuin pakollisen, jos on kiinnostunut ja haluaa haastaa itsensä. Se, että amikseen päätyy enemmän matalaa aitaa etsiviä, ei millään muotoa tarkoita, että kaikki ammatillinen opiskelu olisi huonoa.

Vierailija
53/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika jos ei halua lukioon ja on matikkapäätä niin amiksessa esim sähköasentajaksi ja suorittaa samalla lukion kursseja. Sitten vaan suoraan teknilliseen yliopistoon Espooseen. Tulee hyviä dippainssejä kuulemma kun tietävät käytännön. 

Vierailija
54/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika läheltä asiaa seuranneena sanoisin, että yliopisto on vaikeuksissa kympin oppilaiden kanssa. Lukion kympin oppilaiden. Kun ei ole mitään tarjota älyllisesti vähän lahjakkaammille opiskelijoille, menee kansakunnan parhaat lahjat hukkaan.

Vierailija
55/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä lukion että amiksen voi suorittaa rimaa hipoen ja mahdollisimman vähän tehden. Kummassakin voi myös tehdä paljon enemmän kuin pakollisen, jos on kiinnostunut ja haluaa haastaa itsensä. Se, että amikseen päätyy enemmän matalaa aitaa etsiviä, ei millään muotoa tarkoita, että kaikki ammatillinen opiskelu olisi huonoa.

Jos on kapasitettia opiskella, niin sitä kannattaa hyödyntää.

Vierailija
56/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkinto on tietenkin hyvä vaihtoehto. Siinä on ainakin haastetta sitten jo mukana, varsinkin jos pyrkii kirjoituksista saamaan vain kiitettävät arvosanat. Mutta tosiaan ei se amis sulje ovia korkeakouluopinnoilta, varsinkaan jos on vielä ylioppilastodistus kyljessä. Ehdota kuitenkin oikeasti haastavaa amiksen linjaa eikä mitään peukaloiden pyörittelyä jossa se kympin oppilas vasta tylsistyykin.

Vierailija
57/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et päästä ammattikouluun - minä olen sanonut lapsilleni, että lukio on käytävä ja sitten ammatin saa valita itse. Eipä silti, ei kukaan olisi amiskaan menoa edes ajatellut (peruskoulun päättyessä kaikilla kolmella pojalla keskiarvo kaikilla yli 9). 

Vierailija
58/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kapasitettia opiskella, niin sitä kannattaa hyödyntää.

Niin kannattaakin, ja siksi on parasta valita se koulutus, mikä todella kiinnostaa.

Vierailija
59/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sähköpuoli (vai sittenkin automaatio?) kiinnostaa, niin selvittäisin kuitenkin nuoren kanssa vähän sitä työnkuvaa. Sähköasentajat tekevät aika simppeleitä kytkentöjä valmiiden suunnitelmien mukaan, automaatioasentajat asentelevat sitten automaation osia. Mutta se on ihan joku muu tyyppi, joka on suunnitellut sen kokonaisuuden ja arvelen, että ap:n poika haluaisi ennemmin olla se suunnittelija kuin se kaveri, joka yrittää saada mahdutettua piuhoja ahtaisiin paikkoihin. 

Jos peruskoulussa on liian helppoa ja tylsää, keskiarvo on 10 ja matemaattiset aineet kiinnostaa, niin oikea osoite on silloin Päivölän matematiikkalinja! Ei ole pelkoa että olisi liian helppoa vaikka sattuisi olemaan minkälainen nero ja lukio tulee suoritettua kahdessa vuodessa. Siitä kelpaa jatkaa polysteekkiin insinööriopintojen pariin.

https://www.matematiikkalinja.fi/

Vierailija
60/207 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa yleistä oppiainetta opettanut opettaja täältä myös liputtaisi näillä spekseillä kaksoistutkinnolle, kunhan nuori ei uuvuta itseään siihen. Ammattikoulussa käytävät äikät, ruotsit jne. ovat tietyllä tapaa aika yläastetasoa, vaikka toki niissä näkyy ammattinäkökulma. Oikealle kympin oppilaalle siis mahdottoman helppoja. Kaksoistutkinnolla saisi samalla haastetta yleisten oppiaineiden osalta ja mahdollisuuden opiskella alaa käytännössä. Tietty tuossa on opiskelijalle enemmän töitäkin, joten nuoren jaksamista kannattaa seurata. Hyvä varmaan myös muistuttaa, että mikään kiire ei ole valmistua kolmessa vuodessa, jos tekee periaatteessa kaksinkertaisen työn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä