Äitini kuoli varattomana - mieheni mielestä minun pitää maksaa osuuteni hautajaiskuluista omista rahoistani eikä perheen yhteisistä rahoista
Emme olleet miehen kanssa tekemisissä äitinä kanssa (syynä äitini alkoholismi ym.), mutta lapset saivat vapaasti olla yhteydessä mummiin. Ja olihan hän äiti, mummi ja anoppi, olipa sitten millainen hyvänsä.
Mutta joo. Omista rahoistani maksoin osuuteni äidin hautajaisista. Perheen rahoja sai käyttää kukkavihkoon.
Mitä mieltä?
Kommentit (67)
Perikunta hoitaa hautajaiskulut. Miehesi ei kuulu äitis perikuntaan, sinä kuulut.
Ei olisi tarvinut omasta pussista maksaa mitään. Sossu maksaa, jos vainajalla ei ole omaisuutta.
Eihän sun olisi tarvinnut maksaa senttiäkään hautajaisista.
Miksi, ette hakeneet kuolinpesää konkursiin ja maksattanut sosiaalitoimella?
Jos teillä on omat rahat yhteisten lisäksi noinhan sen pitääkin mennä.
Sossu maksaa hautajaisavustuksen, jos sellaista hakee, vasta jälkeenpäin.
Kyllä me lapset halusimme äitin haudata ihan kunniallisesti. Meillä on yhteinen taloustili, jolta maksetaan ruuat, vakuutukset, lasten kulut, asumiseen liittyvät kulut ym. Äidin hautajaisiin liittyviä kuluja ei saanut sieltä maksaa, vaikka ollaan oltu naimisissa 25 vuotta.
Jos sossulla meinaa hautauskulut maksattaa niin sossu kilpailuttaa halvimman mahdollisen hautauksen eikä mitään ruokamuistotilaisuuksia sitten pidetä.
Samalla tavalla sitten kumpikin maksaa jatkossa kaikki omiin sukulaisiin liittyvät kulut, vai miten? Bensat autoon maksaa se, jonka sukulaisia mennään tapamaan, samoin joulu- ym. lahjat ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos sossulla meinaa hautauskulut maksattaa niin sossu kilpailuttaa halvimman mahdollisen hautauksen eikä mitään ruokamuistotilaisuuksia sitten pidetä.
Kyllä ne ruokamuistotilaisuudet voi pitää sossun maksamien juttujen lisäksi omalla rahalla. Sossu maksaa arkun, välttämättömät kuljetukset ja hautapaikan, jos vainajalta ei jäänyt tarpeeksi rahaa niihin.
Olisitte tosiaan pistäneet sossun maksamaan. Onko sillä niin väliä vaikka olisi halvin mahdollinen hautaus jos kerran on vainajakin sellainen kuin kerroit. En minä ainakaan alkaisi maksaa kuluja jos äitini kuolisi varattomana (mikä saattaa olla hyvinkin mahdollista, peliriippuvainen kun on!).
Enkä kyllä ihmettele yhtään, että miehesi ei osallistunut hautauskulujen maksamiseen. Ei kai kukaan nyt suostuisi appivanhempiensa hautajaisia maksamaan.
En usko lukemaani. Eikö teille puolison vanhempi ole perheen sukulainen eikä vain toisen vanhemman? Itse en koskaan voisi kuvitellakaan kieltäytyväni osallistumasta puolison vanhempien kuluihin jos sellainen tilanne tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Olisitte tosiaan pistäneet sossun maksamaan. Onko sillä niin väliä vaikka olisi halvin mahdollinen hautaus jos kerran on vainajakin sellainen kuin kerroit. En minä ainakaan alkaisi maksaa kuluja jos äitini kuolisi varattomana (mikä saattaa olla hyvinkin mahdollista, peliriippuvainen kun on!).
Enkä kyllä ihmettele yhtään, että miehesi ei osallistunut hautauskulujen maksamiseen. Ei kai kukaan nyt suostuisi appivanhempiensa hautajaisia maksamaan.
No minä maksaisin, kyseessä on kuitenkin lasteni isovanhemmat. En haluaisi lasteni tietävän joskus isovanhemman tulleen haudatuksi sosiaalituella.
Meillä tuli isän hautajaiset halvaksi, kun käytiin hyvästelemässä kappelissa ennenkuin lähti tuhkaukseen. Uurna ostettiin ja maahan laskettiin sitten myöhemmin. Kahvilla käytiin keskenämme. Ja samanlaiset haluan itsekin, en mitään juhlatilaisuuksia. Ainoastaan perhe sanomaan hyvästi ja siitä sitten tuhkaukseen.
No, mies varmaan ostaa appivanhempien lahjat omista rahoistaan ja hoitaa ne muutenkin..
Tavallaan asiana ok, mutta esitystapa mättää pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ruokamuistotilaisuudet voi pitää sossun maksamien juttujen lisäksi omalla rahalla. Sossu maksaa arkun, välttämättömät kuljetukset ja hautapaikan, jos vainajalta ei jäänyt tarpeeksi rahaa niihin.
No jos pokkaa on maksattaa itse äidin hautaus valtiolla ja sitten lapset pitää ruokakekkerit omaan piikkiin niin mikäs siinä.
No mun mielestä miehesi on itsekäs ja ahne mulkku, vaikka av:n kovat muijat ovat selvästi eri mieltä.
Kyllähän noin pihi ja kovasydäminen mies ainakin itseäni ärsyttäisi. Vaikea kuvitella, että tuollaisen kanssa pystyisin kimpassa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa hautajaisavustuksen, jos sellaista hakee, vasta jälkeenpäin.
Kyllä me lapset halusimme äitin haudata ihan kunniallisesti. Meillä on yhteinen taloustili, jolta maksetaan ruuat, vakuutukset, lasten kulut, asumiseen liittyvät kulut ym. Äidin hautajaisiin liittyviä kuluja ei saanut sieltä maksaa, vaikka ollaan oltu naimisissa 25 vuotta.
Mikä sun ongelma tässä nyt on? Te halusitte sisarusten kanssa järjestää hautajaiset, niin silloinhan se on sun rahoistasi pois. Ei tässä ole mitään tekemistä sillä miten pitkää ootte ollut naimisissa.
Kummallinen asenne että yhteisistä rahoista pitäisi maksattaa ihmisen hautajaisia jota ei ole edes tavannut pitkään aikaan.
AP on aina ostanut miehen suvulle lahjat, joskus omista ja joskus yhteisistä rahoista. Sukulaisia on kestitetty yhteisillä rahoilla ostetuilla ruuilla. AP:n puolen suvulle ei ole ostettu lahjoja, koska näin on suvun kanssa sovittu. Itse ajattelin, että 25 vuoden aviovuoden jälkeen anoppi olisi yhteisillä rahoilla saatettu hautaan, kuten miehen sukua on yhteisillä rahoilla kestitty. Miehen suvusta ei ole koskaan tullut kukaan auttamaan esim. talonrakennuksessa, minun suvustani taas oli porukkaa monta viikonloppua tekemässä hommia.
Itse en sisarusteni kanssa missään vaiheessa ajatellut kaataa äitini hautausta sosiaalihuollon ja veronmaksajien niskaan, kun itse pystyimme sen hoitamaan. Muut sisarukseni ovat hoitaneet osuutensa ihan perheenä. Mä oon ainut, jonka mies kieltäytyi osallistumasta kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi, ette hakeneet kuolinpesää konkursiin ja maksattanut sosiaalitoimella?
Jos teillä on omat rahat yhteisten lisäksi noinhan sen pitääkin mennä.
Konkurssiin? Eihän missään kerrota, että kuolinpesä olisi ollut velkainen. Varaton on eri asia.
Ihan oikein jos teillä on eri rahat. Mikäs siinä.