Veden keittäminen
Miten saan keitettyä vettä, kun hanasta tuleva vesi on vain n. 42 asteista ja vesihän vaatii sata astetta kiehuakseen?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kuumemittarilla mittasin, eikä kuumempaa saa.
Voin sieluni silmin nähdä, että joku oikeasti mittaa kuumemittarilla kiehuvaa vettä ja ihmettelee, kun ei meinaa onnistua.
Pyydä joululahjaksi kiehuvaa vettä, niin saat sitä nopeammin käyttöösi kuin itse keittämistä yrittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan keitettyä vettä, kun hanasta tuleva vesi on vain n. 42 asteista ja vesihän vaatii sata astetta kiehuakseen?
Alenna huoneesi painetta. Vesi kiehuu sitä helpommin mitä alhaisempi paine on.
Luulen, että netistä löydät paine-lämpötiladiagrammin, josta voit katsoa missä paineessa vesi kiehuu 42 asteisena. Jos et ehdi ja löydän, postaan kohta linkin.
Laskeeko ikkunan avaaminen painetta? Nyt tuo suihkuava vesi jäätyy eikä ole enää 42 asteista :(
Ikkunan avaaminen voi auttaa, jos asut riittävän korkealla. 42 asteinen vesi kiehuu 0,05 baarin paineessa.
http://www.engineeringtoolbox.com/boiling-point-water-d_926.html
Voisitteko keittää vettä ranskan ydinvoimalan päällä nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanasta pitää saada rakennusmääräysten mukaan 55 asteista tai yli. Ota keittiön sekoitusventtiili pois ja kokeile uudestaan. Jos lämpö ei vieläkään ylitä 55:ttä, ei LVI ole rakennusmääräysten mukainen.
Kiehumiseen tarvinnet jotain rakennusmääräyksiä korkeampaa tiedettä. Kokeile kysyä yliopistolta termodynamiikan osastolta, jospa he osaisivat ratkaista ongelmasi.
Otin nyt sen venttiilin pois ja nyt suihkuaa vettä jokapuolelle.
Silloin olet jo melko lähellä kiehumista. Voimakkaasti kiehuessaankin vesi roiskuaa ja kondensoituessaan se kastelee pintoja. Nyt sinun pitää vielä jotenkin keksiä lämpö siihen yhtälöön.
Onko teillä sisätilanlämmittimiä, infrapunalämmittimiä tai riittävää määrää lämpökynttilöitä joilla voit tuoda lämmönkin mukaan siihen suihkuavaan veteen? Silitysraudastakin voi olla apua ja läppäristä, johon laitat täydet reunanpehmennykset ja vaikka counterstriken pyörimään.
Lisää 42-asteiseen veteen suorakulma, niin saat peräti 132-asteista vettä.
Siis mitä? Eikö muilla ole omaa hanaa kiehuvalle vedelle?
Rakenna nuotio sänkysi päälle ja keitä siinä.
Onko teillä saunaa? Laita sauna päälle ja jos se on puusauna lämmitä täysillä pesällisillä. Jos se on sähkösauna, säädä termostaatti kuumimmalle.
Jos haluat hyödyntää vettä, laita saunajakkara ylimmälle lauteelle ja sen päälle vesiastia. Lämmitä saunaa kunnes vesi kiehuu.
Jos ei ole muuta tarvetta kuin kiehuttaa vettä, voit jo aikaisemmassa vaiheessa heittää sitä kiville, se kiehahtaa heti.
Varo, ettet laita kiukaan päälle mitään siihen kuulumatonta. Saunasta syttyy vuosittain monia tulipaloja sen vuoksi.
Vaihda hana esim Hans Grohen Red hanaksi, johan tulee 100-asteista vettä hanasta!
Vierailija kirjoitti:
Laitat mahdollisimman tehokkaan hehkulampun alle, jos omassa päässäsi ei sytytä. Saatat tarvita eristystä lisäksi, jos noudatat ensimmäistä neuvoani.
60 W riittää nostamaan vesilitran lämpötilaa 42:sta 97:ään noin tunnissa, jos pidät huolen, ettei yhtään wattia pääse karkuteille. Hattiwatit on varsin liukasliikkeisiä, eikä varsinkaan metallit pidättele niitä. Jos haluat kuumentaa kaksi litraa, silloin hattiwateilla on kaksi tuntia aikaa karata.
97 asteesta kiehumiseen onkin sitten jo haastavampaa, eikä minulla ole antaa suoraan konsteja siihen. Energiaa pitää tuoda aika paljon enemmän, koska kiehuessa tapahtuu faasimuunnosta, joka vaatii paljon enemmän energiaa. Ehkä se onnistuu, jos kokoat riittävän monta hattiwattia yhteen? Kannattaa varoa kuitenkin, ne polttaa.
Höpö höpö
Jos tarkoitus kiehuttaa vettä sähköllä, niin tarvitaan voltteja. Tavallisesta sähköpistorasiasta saa 240 volttia, mutta pienen kahvikupillisen kiehuttamiseen siittää kaksoisvoltti.
Helpointa toki olisi päättää Trumpin tyyliin että 42-asteinen vesi ON kiehuvaa. Ja tuomita kaikki epäily valemediaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Eikö muilla ole omaa hanaa kiehuvalle vedelle?
Ohiksena ja ihan vakavissaan, mulla on hana, josta tulee kiehuvaa vettä :D Se on erillinen hana "normaalista" hanasta, ja sitä pitää painaa päässä olevasta nupista pohjaan että sieltä tulee vettä ja pitää odottaa vähän aikaa että viereen syttyy punainen merkkivalo, jolloin vesi on kiehuvaa :D
Vierailija kirjoitti:
Helpointa toki olisi päättää Trumpin tyyliin että 42-asteinen vesi ON kiehuvaa. Ja tuomita kaikki epäily valemediaksi.
No sehän on kiehuvaa, jos se on vielä nestettä. Veden kiehuminen on täysin riippuvainen ympäristön paineesta. Vain pienen pieni murto-osa ympäristöstämme on barin ilmanpaineessa. Paljon yleisempää on alhaisemmat paineet.
Toki voithan väittää, että vesi ei kiehu vielä 3 barin paineessakaan 42 asteisena, eihän se kiehu silloin kuin vasta noin 150 asteisena. Tai 1,5 barissa 110 asteessa. Miksi väite, että vesi ei kiehu 42 asteisena olisi väärä, jos se vetenä pysyminen edellyttää poikkeuksellisia olosuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sieluni silmin nähdä, että joku oikeasti mittaa kuumemittarilla kiehuvaa vettä ja ihmettelee, kun ei meinaa onnistua.
Minä oikeasti mittaan veden tai maidon lämpötilan kuumemittarilla ennen kuin lisään sen murustellun tuorehiivan päälle. Saa olla liki 40 asteista, koska se jäähtyy asteen samantien, kun kaadan sen isoon kulhoon, jossa hiiva on.
Käytän kyllä korvalämpömittaria siihen tarkoitukseen, eikä mittari käy lähellä nestettä. Kainalomittarilla taitaisi ehtiä jäähtyä siinä mittausajassa...
Kokeile laittaa sorviin vaikka 20 cm halkaisijalla oleva terästanko ja sorvaa sillä sen pinta puhtaaksi ilman jäähdytykseen tarvittavaa leikkuuöljyä. Tanko saattaa mennä punahehkuiseksi ainakin, jos kierrosnopeudet riittää lastunpaksuuteen nähden.
Kun olet sorvannut sopivan pätkän, laita se kuumana pöydälle ja kattila sen päälle. Jos vesi ei ala kiehua, sorvaa uusi pätkä ja vaihda jo jäähtyneen tilalle. Toista sitä riittävän monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laittaa sorviin vaikka 20 cm halkaisijalla oleva terästanko ja sorvaa sillä sen pinta puhtaaksi ilman jäähdytykseen tarvittavaa leikkuuöljyä. Tanko saattaa mennä punahehkuiseksi ainakin, jos kierrosnopeudet riittää lastunpaksuuteen nähden.
Kun olet sorvannut sopivan pätkän, laita se kuumana pöydälle ja kattila sen päälle. Jos vesi ei ala kiehua, sorvaa uusi pätkä ja vaihda jo jäähtyneen tilalle. Toista sitä riittävän monta kertaa.
Hankala kyllä tasapainoitella kattilaa pyöreän putken päällä. Onko parempi sorvata kaksi, jolloin kattila pysyy niiden päällä, vai voisiko putken peräti laittaa suoraan kattilaan veden sekaan? Vai tuleeko joku reaktio, mikä rikkoo ikkunat tai kuumemittarin tai aiheuttaa korvien soimista?
Voi mammat, mä niin rakastan teitä! Oon nauranut itseni tärviölle tätä ketjua lukiessani! 😂😂😂
Minä aina kerran viikkoon keitän veden. Laitan sen sitten muovirasioihin ja pakkaseen.
Siitä on helppoa ottaa vettä kun tarttee esim. tee tai ruuanlaitto.
Ei A-P tätä kirjoittanut, vaan minä Soili