"Mulle ei nouse kuume helposti" hölynpöly
Tiedoksi: kuume nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kuumetta. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kuume helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kuumeettomia kuumetauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kuumetauteja. Kuume nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kuume, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kuumetta olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.
Kommentit (65)
Laiha Ripulimies kirjoitti:
Täällä on nyt porukka listaillut omia aamu- ja ovulaatiolämpöjään ja linlkaillut vastaaviin. Eivät ne ketään kiinnosta, eivätkä todista aihetta vääräksi.
Kun asia on ilmeisen vaikeatajuinen, niin sen voisi kääntää näinkin: kuumeettomuus on täysin normaalia. Et ole erityinen vaikka sinulle ei tulisi juuri koskaan flunssassa kuumetta. Miksi h---tissä sinulle pitäisi tulla kuumetta jos paranet ilmankin? Ei minullekaan tule kuumetta kuin ehkä n.5 % hengitystieinfektioista, mutten pitkästytä teitä kahvihuoneessa kertomalla satuja alilämmöistä ja poikkeuksellisesta kuumeettomuustaipuksestani ("ja sitten kun mulle tulee kuumetta niin mää oonkin aaaai-van kuolemankielissä").
Olet ihan tavallinen, et ole erityinen!
Ei tässä aina ole kai vain huomionhakuisuudesta kyse.
Minullekaan ei (suunnilleen) koskaan nouse kuumetta, mutta saatan kyllä flunssan iskiessä olla täysin veto pois, räkäinen, kröhäinen, kurkku kipeänä, nivelet ja pää särkevinä, nukkua voisi vaikka vuorokauden ympäri.
Mutta kun sen sairauden vakavuuden kun kertoo se KEHON LÄMPÖTILA! Sitä on jotenkin pakko vakuutella, että on ihan oikeasti ollut kipeänä vaikka kuumemittarin lukemat eivät ole hetkahtaneet mihinkään. Kerropa siellä työpaikan kahvipöydässä, että olin pari päivää pois koska olin flunssassa. Ensimmäinen kysymys kuuluu: oliko paljonkin kuumetta? Sanopa, että ei yhtään... Siinä kyllä vaihdellaan merkitseviä katseita, että jaa, taisi kerran aivastaa ja pari kertaa yskäistä joten heti piti jäädä kotiin makaamaan :P
Se kuume kun nyt yleensä (harhaluuloisesti) lasketaan sairauden mittariksi, niin pakko sitä on joskus selitellä tautejaan :P
Vierailija kirjoitti:
Kuumeraja on kyllä ihan sama kaikille, ihan sama onko normilämpösi 36.1 vai 36,7. Tää on kanssa yks ihme legenda tänä päivänä tämä ns. "normaalilämpöni on se ja se"...... Jos saat sepsiksen, niin kyllä se kuume kuule nousee. Siinä mielessä aloittaja on kyllä oikeassa. Nykyajan potilaista joka toinen on nykyään sitä sorttia, " jolle ei kuume nouse". Sisäpiirihuumoria riittää kuule tuosta aiheesta sairaaloissa:)
Nyt alkoi kiinnostaa! Tämä on minulle ihan uusi ilmiö, että jotkut väittävät ettei heille kuume nouse helposti. Minkä vuoksi tällaista väitetään? Miksi siitä riittää sisäpiirihuumoria? Kerro, jooko!
Äidilläni ei ole tainnut olla kuumetta oikeen koskaan. Ainoa minkä muistan, oli keuhkokuume joskus 70 luvulla. Flunssaa sillä on ollut, mutta kuumetta ei ole.
Mulla on ollut ihan lääkärin diagnosoima keuhkokuume ja lämpöä oli n. 37,4 ainoastaan. Silti yleiskunto meni niin huonoksi, että olin ensin sairaalassa kaksi vuorokautta ja sen jälkeen kotona sairauslomalla 15 vuorokautta.
Sen jälkeen kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole kuume noussut! Sattumaako?? Onneksi meillä on tuollainen palstaprofeetta selventämässä muiden omituisia luuloja itsestään...