Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mulle ei nouse kuume helposti" hölynpöly

Laiha Ripulimies
08.02.2017 |

Tiedoksi: kuume nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kuumetta. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kuume helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kuumeettomia kuumetauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kuumetauteja. Kuume nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kuume, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kuumetta olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Murrosiän jälkeen toisilla ei ole kuumetta juuri koskaan, kun taas toisille kuume nousee aikuisenakin jokaisessa flunssassa. Tämä johtuu siitä, että ihmisillä on erilaisia perinnöllisiä tapoja reagoida taudinaiheuttajiin.

Usein kuumeessa olevien ihmisten puolustusjärjestelmä perustuu tavallista aktiivisempiin tulehdussoluihin ja välittäjäaineisiin. Toisilla elimistö puolustautuu enemmän vasta-aineiden avulla, ja he ovat kuumeessa yleensä vain voimakkaissa sairauksissa kuten malariassa tai influenssassa."

http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002881066.html

Vierailija
42/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kävin kuule guugles ja siel..... kirjoitti:

Ihmiset ärsyyntyy, koska he kokevat ettei heitä kohdella oikeasti sairaana, jos ei ole kuumetta. Ihmisen subjektiivinen kokemus omasta olostaanhan ei mitenkään ole sidoksissa siihen, miten vakava tulehdus on lääketieteellisesti. Jos joku sanoo "surkealle" räkätautipotilaalle vähän väärällä äänensävyllä, että eihän sulla ole kuumetta, niin se on suuri loukkaus sairaan identiteettiä kohtaan....vaikka lääketieteellisestihän se on vain hyvä asia eikä ole syytä pelätä vakavaa tautia, ainakaan kovin suurella todennäköisyydellä.  Näin olen asian tulkinnut. Siksi kannattaa miettiä miten sanansa asettaa. Ihminen ei muutenkaan  kauhean objektiivinen pysty olemaan omia sairauksiaan arvioidessaan. Lisäksi ystävämme kuukkeli on ennen vastaanotolle tuloa antanut viitteitä muutamiin sairauksiin, joista yleisimpiä tuloksia ovat: kuumeeton keuhkokuume, veritulppa, sydänlihastulehdus, leukemia. Niihin saa ympättyä jokaisen  yskän, jalkakrampin, väsymyksen ja flunssan jälkeisen väsymyksen.  Yhtään vähättelemättä, että jollakin se on oikeasti. Mutta kuukkeli pitää huolen että niiden määrä, jotka sitä epäilevät itsellään on ainakin kymmenkertainen, varmaan enemmänkin.

Näin juuri. En ymmärrä, miksi kuumeesta on tehty jokin sairauden vakavuuden  mittari ja jos ei ole kuumetta, ei voi olla oikeasti sairas. Olin aikoinaan 3 viikkoa sairaalahoidossa, antibiootteja tiputettiin ja CRP oli 450. Ei mulla kuumetta ollut, mutta todellakin olin sairas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt porukka listaillut omia aamu- ja ovulaatiolämpöjään ja linlkaillut vastaaviin. Eivät ne ketään kiinnosta, eivätkä todista aihetta vääräksi.

Kun asia on ilmeisen vaikeatajuinen, niin sen voisi kääntää näinkin: kuumeettomuus on täysin normaalia. Et ole erityinen vaikka sinulle ei tulisi juuri koskaan flunssassa kuumetta. Miksi h---tissä sinulle pitäisi tulla kuumetta jos paranet ilmankin? Ei minullekaan tule kuumetta kuin ehkä n.5 % hengitystieinfektioista, mutten pitkästytä teitä kahvihuoneessa kertomalla satuja alilämmöistä ja poikkeuksellisesta kuumeettomuustaipuksestani ("ja sitten kun mulle tulee kuumetta niin mää oonkin aaaai-van kuolemankielissä").

Olet ihan tavallinen, et ole erityinen!

Vierailija
44/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri ollut pari päivää todella kipeä: lihaksia särki, silmiä ei kärsinyt liikuttaa, päässä tuntui räjähtävän jokaisesta yskäisystä, iho todella kosketusarka, paleli ja huimasi, ja mittari näytti koko ajan mun normaalilämpöä 36,5. Eilen nousi kuume ja pyöri koko päivän 38,6-38,8. Olo oli väsymystä lukuunottamatta oikeastaan hyvä. Nenä ja toinen korva vain tukossa. Tänään olen jo ihan terve, väsynyt vain edelleen. Yleensä mulle ei nouse kuume, vaan pari päivää menee vain kipeänä. Edellisen kerran mulla on ollut korkea kuume yli kymmenen vuotta sitten influenssan yhteydessä. Jos mulle nousee lämpöä, jää se korkeintaan 37,6 asteeseen. Viime kesänä mulla oli viikon verran korva kipeä ja kun toinenkin kipeytyi menin lääkäriin. Kummassakin korvassa ärhäkkä tulehdus, mutta ei kuumetta, eikä edes lämpöä koko viikon aikana. Mieheni on taas jokaisesta pienestäkin kolotuksesta kuumeessa, samoin kaksi lapsistamme, kun taas yksi on perinyt tämän mun kuumeettomana sairastamisen. Enkä työskentele terveysalalla, enkä pidä itseäni mitenkää erikoisena. ;)

Vierailija
45/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihmisillä erilaiset immunipuolustukset. Esim.aidsiin kuuluu jokapäiväinen kuume. Omalla öapsella taas on yliherkkyyksiä liian ärhäkän immunipuolustuksen takia. Se hyökkää joka proteiinin kimppuun.

Vierailija
46/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44v. eikä mitään muistikuvaa kuumeesta.Jonkun tartunnan sain 5v. sitten ja kesti puolitoista päivää.

Vierailija
47/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin nousee helposti kuume, joillekin ei. Mutta se kyllä ärsyttää, kun nämä "alilämpöiset" valittavat kuinka 37 astetta on jo heille kova kuume. Joo, kyllä sairas voi olla, mutta ei se nyt vaan kuumetta ole.

En mikään "alilämpöinen" ole, mutta kyllä itselle tuo 37 asteen lämpö tekee olon hyvin kipeäksi ja sanoin pitkään sen olevan minulle KUIN kova kuume. Yli 20 vuotta sain olla ilman kuumetta, mutta lämpöilyltä en välttynyt. Sitten kuin vihdoin ja viimein se ihan oikea kuume iski, niin enpä tuolta sängystä mihinkään noussut, saati pystynyt paljoakaan liikkumaan. se 37 asteen lämpökin jo ajaa petiin. 39 aste sairaalaan, että ärsyynny sinä kaikessa rauhassa.

Vierailija
48/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on flunssassa täysin puolikuollut ja sairas olo, vaikka mittari näyttää hätinä sen 37c. kerran kun menin hakemaan saikkua työterveyslääkäriltä, tämä luuli että mittari on rikki.  mutisin siihen vain ettei mulle ole ikinä noussut kuume.. ja kohta 40 vuotta mennyt näin, että tuskinpa saan sitä maagista kolmekymmenyhdeksän-asteen kuumetta vanhainkodissakaan  :D

esikoisella muuten sama juttu, pitänyt koulua infota että älkää katsoko mittaria vaan tytön oloa!

Vierailija
49/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin nousee helposti kuume, joillekin ei. Mutta se kyllä ärsyttää, kun nämä "alilämpöiset" valittavat kuinka 37 astetta on jo heille kova kuume. Joo, kyllä sairas voi olla, mutta ei se nyt vaan kuumetta ole.

En mikään "alilämpöinen" ole, mutta kyllä itselle tuo 37 asteen lämpö tekee olon hyvin kipeäksi ja sanoin pitkään sen olevan minulle KUIN kova kuume. Yli 20 vuotta sain olla ilman kuumetta, mutta lämpöilyltä en välttynyt. Sitten kuin vihdoin ja viimein se ihan oikea kuume iski, niin enpä tuolta sängystä mihinkään noussut, saati pystynyt paljoakaan liikkumaan. se 37 asteen lämpökin jo ajaa petiin. 39 aste sairaalaan, että ärsyynny sinä kaikessa rauhassa.

Jännä miten ollaan erilaisia. Mun normaalilämpö on 37,1 ta jopa 37,2. Mulla on kuumetta ollut viimeksi melkein 10 vuotta sitten, silloinkin vain päivän nousi 38, laski nopeasti. Miehellä on alhainen ruumiinlämpö, hänellä nousee kuume lähes aina flunssan yhteydessä. 

Vierailija
50/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume ei ole mikään sairauden mittari. Keuhkokuume voi olla ilman kuumetta, mutta kuitenkin erittäin vakava asia. Yleisvointi on se minkä mukaan kannattaa mennä. Voin ihan hyvin vaikka lämpöä on ollut yli 38 ja käynyt ihan juoksemassa... Koska en tajunnut olevani kipeä.

Vierailija
51/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kärsiä kuumeesta kun sen voi dropata buranalla pois? Ja työkykyinen taas.

Vierailija
52/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei noussut kuumetta edes leuhkokuumeessa, eikä myöskään silloin,.kun jouduin sairaalahoitoon tiputukseen pahan bakteeri-infektion takia.

Mieheni saa vastaavasti kovaa kuumetta ihan mitättömisyä flunssistakin

Olemme yksilöitä ja joillain on sitten ehkä tehokkaampi immuunipuolustus tms. Minulla on tosin myös monia eri autoimmuunisairauksia, ehkä se vaikuttaa jotenkin asiaan.

Vierailija
53/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kyllä millään nouse kuume. Voi olla kamala olo, kurkku kipeä, yskä, kova nuha, mutta silti ei nouse lämpö yli 37 asteen. Välillä toivoisin että kuume nousisi kunnolla, mutta ei. Viimeksi ollut kuumetta ehkä kolme vuotta sitten. Nuhaan en tule helposti, minuun tarttuu vatsatauti helposti.

Vierailija
54/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ihmisillä erilaiset immunipuolustukset. Esim.aidsiin kuuluu jokapäiväinen kuume. Omalla öapsella taas on yliherkkyyksiä liian ärhäkän immunipuolustuksen takia. Se hyökkää joka proteiinin kimppuun.

Mulla myös on liian ärhäkkä immuunivaste, se hyökkää oman elimistön kimppuun. Sisätautilääkärini mukaan vika on ilmeisesti t-imusoluissa, mutta länsimainen lääketiede ei osaa tehdä tällaisille ihmisille mitään. Tähän mennessä olen kehittänyt kolme autoimmuunisairautta, joista yhteen immunosuppressiivilääkitys (solunsalpaajat) JA 15 vuoden sairaalaura hyvällä altistuksella. En ole ollut sairaana tai kuumeessa sitten vuoden 97 influenssan.

Vierailija
55/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintaverenkierron tehokkuus varmaan vaikuttaa. Pyllystä jos mittaisi, voisi olla eri tulos. Minä kuulun näihin normilämpö 35, tosi kipeä 37 ja joku kunnon tauti sitten "virallinen" kuume. Harvemmin teen päätöksiä mittarilukeman perusteella. Vaippaiän jälkeen minulla on ollut mononukleoosissa 37,8 ja ainoa oikea kuume enterorokossa 39,8 kainalosta mitattuna. Sairas olen ollut useammin.

Vierailija
56/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kyllähän siis kilpirauhasen vajaatoimintaan tai anoreksiaan voi liittyä alilämpöä.

Mutta kun perusterveen tyypin kuumemittari näyttää 35.2 astetta, se ei ole lämpöä. Mittari on rikki tai vika mittauksessa.

Vierailija
57/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nouse kuume. Vaikka olo olisi sairas, en viitsi edes yrittää hakea työterveydessä saikkua.

Saikulla en ole ollut 8 vuoteen.

Vierailija
58/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jaksoin vuosikausia vakuutella lääkärillä käydessä, että minä vain olen ihminen, johon ei kuume _koskaan_ nouse. Mutta annas olla kun sain pneumokokin verenkiertoon, kyllähän nousi mittari 40 asteeseen.

Vierailija
59/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittynee hyvin matalaan leposykkeeseen (nukkuessa alle 20). .

Tarvitset sydämentahdistimen!!! Jo 40 lepopulssilla laitetaan tahdistin. Kiireesti lääkäriin. Onko kilpirauhaskokeet otettu?

Vierailija
60/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin jaksoin vuosikausia vakuutella lääkärillä käydessä, että minä vain olen ihminen, johon ei kuume _koskaan_ nouse. Mutta annas olla kun sain pneumokokin verenkiertoon, kyllähän nousi mittari 40 asteeseen.

Mulla kans ei ollut koskaan kuumetta, mutta kyllä vaan nousi kuume, kun umpilisäke oli ollut puhjenneena pari päivää, crp yli 400 ja paha vatsakalvontulehdus. Ärsyttää, kun tuota ei löydetty heti, koska en ollut tarpeeksi kipeä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi