Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minna saa kuukaudessa 2 500 euroa: "Ei sillä elä!"

Vierailija
08.02.2017 |

Porilainen Minna, 28, joutuu tulemaan joka kuukausi toimeen 2 500 eurolla.

– Vuokrani on 600 euroa, ei siitä paljon käyttöön jää, Minna kertoo.

Minnan mielestä hinnat ovat Suomessa kalliit.

– Kyllä elämä maksaa. Lehtiin menee noin satanen kuussa, sähköön 30 euroa. Kun nämä laskut on maksettu, rahaa on tilillä enää alle 1 800 euroa. Ei sillä elä, Minna toteaa.

Minna elää tavallista arkea. Hän ei siis tuhlaa ylimääräiseen.

– Mihin ylimääräiseen minä nyt voisinkaan tuhlata? Minna ihmettelee.

Minna käy kerran viikossa baarissa. Sinne menee noin kaksi sataa euroa kerrallaan. Minnan mielestä juomien hinnat ovat liian korkeita.

– Tällaista se on Suomessa.

Minna tilaa netistä vaatteita ja kauneudenhoitotuotteita. Siihen menee hänen mukaansa 200–500 euroa kuukaudessa. Ulospäin Minnan elämä vaikuttaa helpolta, mutta todellisuudessa hänellä ei ole varaa edes ruokaan.

– Kyllä tässä on nälkää saanut kärsiä, Minna suree.

Minna haaveilee pääsevänsä joskus ulkomaille. Unelmamatkakohde olisi Japani.

– Rakastan Japanin kieltä ja kulttuuria, mutta lento tietysti maksaa ja niin myös paikan päällä asuminen. Olen yrittänyt säästää matkaa varten rahaa, mutta usein tulee jokin meno, johon säästöt joutuu käyttämään, Minna kertoo.

Viimeksi 2 000 euron merkkilaukku oli kaataa koko talouden. Minna joutui ottamaan sitä varten lainaa.

– Sanotaan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Siksi suosin laatua, mutta ei sekään aina auta, Minna sanoo.

Minna käy tällä hetkellä töissä, mutta palkka on niin pieni, että hän on suunnitellut lopettavansa työt voidakseen elää yhteiskunnan tuilla, kuten moni hänen kavereistaan.

– Paremmin niillä menee. Työtön ystäväni pystyy matkustelemaan. Minulla rahaa ei juuri jää säästöön. Ei tämä ole elämisen arvoista.

Minnan nimi on muutettu.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi toimeentulotukiaikoina laskujen ja vuokran jälkeen tilille 180-60e kuukaudesta riippuen ja kyllä silläkin pärjäsi kun oli pakko. Enkä käytä päihteitä..

Mulla ei takuulla jää, mutta just ja just pärjään.

Vierailija
22/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää kuukaudessa käteen 1600 euroa joista 600 laitan joka kuukausi säästöön matkakassaan. Vuokrani on 611 euroa ja asun ja maksan kaiken yksin. Matkustan 2-4 x vuodessa. Ihmettelen miten joku ei muka voi matkustaa kun kuukausipalkka 2500 euroa. Mähän matkustelisin joka kuukausi jos mun palkkani olisi noin iso!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuossa iässä aika samanlainen. Sitten jäin työttömäksi. Tajusin että mulla on kaapit täynnä vaatteita ja kosmetiikkaa ihan liikaa.

Vierailija
24/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

REPS! Tää oli ihan kun suoraan mun omasta elämästä :D 

Vierailija
25/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä juttu on löydetty,onko edes totta?

Vierailija
26/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjaa kyllä, tunnen samantapaisen tapauksen omasta tuttavapiiristä. On it-alalla töissä ja luulisin että saa nettona kuussa vähintään tuon 2500. Mutta aina on rahapula ja valitus siitä miten akateemisen asiantuntijan palkalla Suomessa joutuu kituuttaen elämään. Minun silmään ei näytä kyllä kovin kituuttamiselta, että tämä sinkku naisihminen ajaa yli 40 000 euroa maksavalla uutena ostetulla autolla ja asuu yksin kaksikerroksisessa rivitaloasunnossa Helsingissä...

Joillekin ei riitä mikään raha.Se on melkoisen subjektiivinen asia.

Vierailija
27/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, että nyt hieman vakavammin: Tosinaan tällaiset "Minnat" eli todellisuuden tajunsa hukanneet muka vähäosaiset -jollei järjen köyhyyttä lasketa- saavat aikaan kiukkua, koska tulevat samalla vetäneeksi mattoa heidän altaan, joilla oikeasti on taloudellisesti heikkoa ja tai vähintäänkin hyvin haastavaa tulla toimeen taloudellisesti. 

Jaa- eikös Minnalla on täysi oikeus valittaa, kun hän käy töissä? Kukin hassatkoon itse tienaamansa rahat miten haluaa?

Saahan toki käyttää miten tykkää. On kuitekin kuin märän rätin heittäsit sellaisen naamaan, jolla oikeasti on taloudellisesti tiukkaa, jos valitat ja vingut, että että et tule toimeen 2500€:n tuloilla. Toki oletan, että valittaja on mm. perusterve. Moni sairas mutta myös täysissä ruumiin ja sielun voimissa oleva tulee toimeen paljon, paljon vähemmällä. En myöskään ymmärrä sitä, että noilla tuloilla kehtaa olla kateellien sosiaalisia tukia ja avustuksia saavia kohtaan. Itse kieltäydyn uskomasta, että kovinkaan moni saisi ainakaan yhtään enempää; pikemminkin päinvastoin; hetkellisest voi saada, jos on esimerkiksi asnsiosidonnaisen piirissä.

Mutta jos ja kun elät toimeentulotuella, jonka pitäsi olla se kaikkein viimesijaisin etuus, mutta surullisen monelle myös vakiintunut ainoaksi säännölliseksi tulon lähteeksi, niin "tulot" on jotain ihan muuta, kuin kerran kuussa parisen tonnia handuun.  

Kun vielä siltä,, jolla menee jo nyt heikosti on usein helpompi ottaa entisestään, niin saat jatkuvasti pelätä, että riittääkö tai jatkuuko tuokaan tuki entisellään vai pienennetäänkö, sitä entisestään. Tai entä jos itselle syntyy, jokin akuutti tarve, joka pitäisi maksaa, niin millä maksat jollei säästöjäkään ole, kuten silloin ei voi olla  ainakaan "virallisesti" kovinkaan kummoisesti jos olet ja elät toimeentulotuen turvin.     

Vierailija
28/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä hyvä :D vois lisätä vielä jonkun "Minnalla on myös 1 lapsi, olosuhteiden pakosta yksinhuoltajaksi jäänyt Minna ei saa lasta jokaviikonloppu hoitoon. -Eivät isovanhemmat suostu joka viikonloppu hoitamaan, että pääsisin vähän tuulettumaan. Joka toinen vklp joudun siis istumaan yksin lasten kanssa kotona, masentunut Minna huokaa. Lapsen isän Minna pisti pihalle, koska isä oli liian lyhyt. -En vain enää jaksanut sitä ainaista Lyhyyttä! Muuten oli hyvä mies, mutta kuka nyt katselee mitään 180cm miestä? Ei minua voida sellaiseen velvoittaa, rakkautta minäkin vain etsin, Minna lataa itsevarmasti."

Vierailija
29/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli kyllä hyvä :D vois lisätä vielä jonkun "Minnalla on myös 1 lapsi, olosuhteiden pakosta yksinhuoltajaksi jäänyt Minna ei saa lasta jokaviikonloppu hoitoon. -Eivät isovanhemmat suostu joka viikonloppu hoitamaan, että pääsisin vähän tuulettumaan. Joka toinen vklp joudun siis istumaan yksin lasten kanssa kotona, masentunut Minna huokaa. Lapsen isän Minna pisti pihalle, koska isä oli liian lyhyt. -En vain enää jaksanut sitä ainaista Lyhyyttä! Muuten oli hyvä mies, mutta kuka nyt katselee mitään 180cm miestä? Ei minua voida sellaiseen velvoittaa, rakkautta minäkin vain etsin, Minna lataa itsevarmasti."

"Porissa on toki paljon lasten ilmaistapahtumia viikonloppuisin, mutta ei siellä tarjoilla edes alkoholia. -No lapsi varmaan tykkäisi, mutta en jaksa siellä kuivinsuin koko päivävää istua. Joskus, edes joskus on Yksinhuoltajankin ajateltava itseään."

Vierailija
31/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtiin menee 100€ ja ruokaan ei jää rahaa, just joo.

Vierailija
32/33 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEH

Vierailija
33/33 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, läppä oli.

Laitoin keksimääni uutiseen siis jonkun mielestäni ison summan, joka olisi jollekulle rahankäyttötaidottomalle ihmiselle muka pieni, ja sitten jotain ihan naurettavia kuluja, joita ei pitäisi olla, jos itseään köyhänä pitää. Yritin matkia vastaavien oikeiden uutisten hieman surkuttelevaa äänensävyä.

Onnittelut kaikille jotka tajus.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi