Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin
Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.
Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).
Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?
Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.
Kommentit (256)
Eikö kukaan osaa vastata näihin kysymyksiini?
Kirjauduin nyt tuonne iCloudiin. Ja heti kirjautumisen jälkeen näytöllä on seuraavat appsit: työsähköposti, yhteystiedot, kalenteri, kuvat, iCloud drive, muistiinpanot, muistutukset, pages, numbers, keynote, etsi ystäväni, etsi iphone ja asetukset.
Mitä tämä kertoo teille? Ovatko nuo jotenkin oletusarvoisesti iCloudissa kaikilla?
Klikkasin nyt myös sitä "etsi iphone". Saan näytölle viestin "Kaikki laitteet pois verkkoyhteydestä. Sijainteja ei voi näyttää, koska mikään laitteistasi ei ole verkkoyhteydessä". Kännykkäni on tällä hetkellä kiinni työpaikan wifissä ja kännykässä on virta päällä. Mäc on kotona, mutta en ole käyttänyt moneen päivään, joten akku saattaa olla loppu. Jos mäcissä on akkua jäljellä niin se on sleep- tilassa ja kiinni kotiwifissä.
Kun klikkaan "etsi iphonessa" kohtaan "kaikki laitteet" niin siellä on kaksi laitetta: minun iphone- puhelin ja mäcini :( Molempien kohdalla lukee "ei yhteydessä".
AP
"Eikö kukaan osaa vastata näihin kysymyksiini?
Kirjauduin nyt tuonne iCloudiin. Ja heti kirjautumisen jälkeen näytöllä on seuraavat appsit: työsähköposti, yhteystiedot, kalenteri, kuvat, iCloud drive, muistiinpanot, muistutukset, pages, numbers, keynote, etsi ystäväni, etsi iphone ja asetukset.
Mitä tämä kertoo teille? Ovatko nuo jotenkin oletusarvoisesti iCloudissa kaikilla?"
On ne oletusarvoisesti kaikilla ja kuuluu ihan normisti juuri noin sinne icloudiin. Ei mitään outoa noissa siis.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla
Just. Juuri tämän vuoksi sinulle on tehty tunnus jolla ei ole admin oikeuksia.
Etpähän saa (ainakaan kovin helposti) tartutettua koneeseen viruksia, tiedostot salaavia kiristysohjelmia, tai vaikkapa luottokorttitietoja tai pankkitunnuksia varastavia vakoiluohjelmia. Eli tämä on vain fiksua. Vaimoni on yhtä rajoittunut tietokoneiden käytössä joten olen tehnyt hänelle samoin.
Mitä sitten miehen admin tunnukseen tulee, niin koneella on kuitenkin oltava aina joku admin tunnus, jolla voidaan tehdä tarvittavat päivityksen ja huoltotoimenpiteet. Halutessaan mies voisi tietenkin käyttää tätä tunnusta myös sinun vakoilemiseen, mutta miksi hän tekisi niin ja onko sille tarvetta? Parisuhteen kun kuitenkin pitäisi perustua luottamukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen:
Tietokoneella voi tehdä aika raakoja juttuja jos siihen pääsee fyysisesti käsiksi. Jos jätät DI:n viikonlopuksi koneesi kanssa yksin niin se saa sen taatusti auki...
Käsi ylös kellä on kryptattu kovo?
No paranoidimpi henkilö ottaa kovot mukaansa jos on pakko jättää kone kotiin, eikä jätä niitä koneeseen kiinni DI:n näperöitäväksi. Siinähän sitten DI yrittää avata ihan vapaasti. :D
Macbook-pron omistaja täällä kyselee että miten sen kovalevyn saa irti? Mäkin pohjassa on sellaiset pikkuruuvit, joita ei kyllä pysty itse avaamaan eikä selvästi ole tarkoituskaan.
Jo on naiset kädettömiksi menneet jos uskovat että *ruuvia* ei saa ihminen aukaistua. Oletko ihan tosissasi?
Ootko koskaan katsonut paljonko niitä ruuveja siinä mäkissä on. Kyllä ne saa pois otettua, mutta takaisin en viitsinyt enää ruuvailla, heitin koko koneella vesilintua.
Jotkut ovat toivottoman sinisilmäisiä. Kyllä jokaisen naisen pitää ehdottomasti huolehtia seuraavista:
1. Omat rahat, oma pankkitili ja verkkopankin sekä korttien salasanat yms. vain omassa tiedossa, ei edes omalle miehelle tai lapselle saa kertoa.
2. Oma tietokone/tabletti ja kännykkä ja niiden hallinta, salasanat ja tunnukset vain omassa tiedossa., ei edes omalle miehelle tai lapselle saa kertoa.
3. Opettelee käyttämään itse jokaista laitettaan, palvelua ja sovellusta jota käyttää. Ilman näitä taitoja ei tulevaisuudessa ole enää kansalaistaitoinen.
Näyttää olevan ap:n lisäksi yleinen tilanne, että jotkut naiset ovat luovuttaneet tietokoneen/tabletin ja/tai kännykän hallinan miehelleen.
Ap jankuttaa vaan omaa luotettavuuttaan eikä tajua että heidän parisuhteessaan se aviomies (jo kerran pettämisestä kiinnijäännyt) on se epäluotettava osapuoli. Ja hänellä on nyt ne salasanat ja pääsy ap:n työkännyyn ja kotiläppäriin. Ap ei tajua että mies ei välttämättä siis vakoile ja epäile että ap pettää, vaan pettää itse ja seuraa siksi sitä, missä ap liikkuu, ettei jää itse jää ns. rysän päältä kiinni.
Ap:lle suosittelen ym. kolmea kohtaa laiteongelmien kanssa. Parisuhdeongelmiin en osaa sanoa, ap pitää itse selvittää se missä tilassa parisuhde on.
Kysy mieheltäsi, että on tämä joku "Isoveli valvoo juttu, vai? Tai onks tää joku dystopia, vai mitä sä ukko meinaat, täh?!!"
Osta kerralla oma kone, ei maksa vaivaa tapella.
Vierailija kirjoitti:
Admin voi tehdä koneellasi mitä tahansa.
Hän voisi aivan hyvin säätää konetta sinun tunnuksillasi jolla olisi Admin-oikeudet niin että loggaat itsesi sisään ja sitten annat miehesi säätää.
Mutta teillä taitaa olla suurempi ongelma muualla kuin tietokonetileissä.
M
No niin voisi olla naisen tunnuksella admin oikeudet mutta nainen itse myönsi että on tosi huono koneiden kanssa joten jos kyseessä on "klikkaan kaikkiin ok" -tapaus niin admin -oikeuksien rajoittaminen oman tunnuksen taakse on vain järkevä toimenpide vahinkojen estämiseksi.
On yleinen tapa että admin tunnus pidetään erillään normaalikäyttäjätunnuksesta. Ihan noiden ongelmien takia. Ja admin tunnuksella todellakin pystyy tekemään kaikkea, mukaanlukien vahingollisia asioita.
Jos mies olisi vakoilla halunnut niin hän sen voi tehdä yhtä hyvin sillä naisen tunnuksella tai fyysisillä laitteilla. Hän olisi alunperinkin voinut asentaa vaikka mitä seurantaohjelmia sinne.
Luottamusta joko on tai ei ole. Jos asiat ottaa päähän niin sitten on syytä opetella elämäntaitoja koneen käytön osalta sen verran että pystyy itse tekemään asioita. Silloin on kyllä myös itse otettava vastuu tekemisistään ja opeteltava korjaamaan virheensä.
1) AP:n ukko oli antanut kyseisen administrator -salasanan AP:lle
2) kyseessä on suositeltu tietoturva tapa että on erillinen admin tili
3) ukko olisi voinut tehdä vakoilunsa myös AP:n omalla tilillä tai asennettaessa asentaa vakoiluohjelmat
4) jos koneelle on fyysinen pääsy niin mikään salasana ei auta, tarvittaessa käytetään tarkoitukseen sopivaa usb tikkua tai otetaan levy irti koneesta kopioinnin ajaksi ja sitten rauhassa murretaan kopion suojauksia ilman että kukaan tietää mitään
Vierailija kirjoitti:
Ja syy sille, että ADMIN ei voi olla naisen nimissä ja mies tekee päivitykset naisen istuessa vieressä naisen ADMINIlla on se että........?
nainen on myöntänyt olevansa "toooosi huono" tietokoneiden kanssa ja voi admin oikeuksilla säheltäessä tehdä vahinkoa?
Koska huonosti konettakäyttävä asennat sinne koneelle kuitenkin jtn sontaa. Kun et ole admin voi miehesi korjata aiheuttamasi ongelmat ilman koko koneen uudelleenasentamista. Fiksu mies.
Vierailija kirjoitti:
...
Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?
Vastattakoon tuohon jälkimäiseen kysymykseen nyt ensin. Administraattorin oikeuksilla pystyy tekemään noita kaikkia. Osa toimenpiteistä (Esim. poistetun selaishistorian palauttaminen) kuitenkin on sen verran työläitä, että en ihan ensimmäiseksi tuosta olisi syyttämässä.
Ja sitten kysymykseen "miksi". Jos koneen käyttäjänä on tietokoneummikko, joka ei koneen toiminnasta ihan oikeasti ymmärrä mitään muuta kuin sen, että "tästä käynnistyy webbisivujen katseluohjelma, ja tästä toisesta sähköpostiohjelma", niin on erittäinkin järkevää, että tämä ummikko käyttää konetta rajatummalla tunnuksella, niin kone todennäköisemmin pysyy paremmin toimintakuntoisena. Et vahingossa asenna sinne mitään vääriä ajureita tms. Ja rajoitetummat käyttöoikeudet myös antavat parempaa suojaa tietokoneviruksia ja muita haitakkeita vastaan. (Ja parempaa ei todellakaan tarkoita täydellistä, vain parempaa)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ap menisi koskemaan mihinkään tietokoneen asetuksiin (miksi menisikään), kun hän käyttää läppäriä vain netissä surffailuun!!!
Ja sitten kun joku sivu kertookin, että "Sivu tarjoaa härpätintä XYZ, asennetaanko?", niin painaisiko AP sitä kyllä-nappia tietämättä, mikä toi XYZ on, ja miksi sitä tarvitaan? Jos painaisi, niin ennemmin tai myöhemmin hän tulisi asentaneeksi koneelleen jonkun haitakkeen, mutta kun ei ole admin-oikeuksilla varustettu, niin hän ei pysty asentamaan noita (ainakaan ihan kaikkia), ja kone pysynee paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään, jos koneessasi on vakoilu- tai urkintaohjelma.
no totta kai on. Windows on itsessään sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään, jos koneessasi on vakoilu- tai urkintaohjelma.
no totta kai on. Windows on itsessään sellainen.
Mäntti! Ääliö!
Höpsistä.
Tietää kyllä miten homma menee. Kuvaruudulla vilkkuu joku "hyvä juttu" ,"saa ilmaiseksi" ja pitäähän sitä sitten klikata kun on niin vastustamaton arvonta meneillään :D
ja sit hei haloo mikäs tätä konetta vaivaa :D