Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin
Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.
Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).
Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?
Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.
Kommentit (256)
Ehkä perheriitoja välttääkseen koti atk-tuen kannattaa antaa AP:n kaltaisten säätää konettaan miten lystää.
Mutta kannattaa pankkiyhteydet sitten hoitaa sillä yhdellä ja turvallisella pääkäyttäjän hallinnoimalla koneella.
Minä en ainakaan päästäisi ketään vastailemaan myöntävästi kysymyksiin: "Haluatko asentaa tämän ohjelman koneellesi ja korvaavan aiemman?" Ja vielä vaikkapa saksaksi tjsp -kysyttäessä...
Kaikki ohjelmien asennukset ja päivitykset vain admin-käyttäjän tekeminä!
Alikäyttäjät käyttäkööt niitä, joihin on oikeus. Pitääkö tällaisestakin tehdä jokin valtataistelu?
Ootte kyllä aika naurettavia! Epäluuloiset mammat käyttäkööt joitakin vanhoja 1024x768 tuplaydin celeroneita. Riittävät kyllä mammapalstalle vänisemiseen ja ovat sopivan tuhnujakin...
Jotenkin alkaa tuntua provolta kun ap ei kommentoi mitenkään niihin käytännön neuvoihin joita hänelle annetaan. Esim käyttää puhelin ja uusi läppäri asiantuntevassa yrityksessä jossa koneet puhdistetaan ja laitetaan uusiksi.
Juu voi päästä sähköpostiisi vaikka kirjautuisit ulos. Jos vakoilee niin voi selvittää salasanasi nauhoittamalla mitä kirjoitat näppäimistöltä. Eli mene jollain turvallisella koneella ja vaihda sähköpostisi salasana. Äläkä käytä näillä miehen valvojilla koneilla sähköpostiasi ennenkuin olet käyttänyt koneet ammattilaisilla puhdistettavana.
Sama pankkitunnusten kanssa, vaihda salasana turvallisella koneella jne.
Ap pari kysymystä.
- miksi sinulla ei ole työpuhelimesi salasanaa? Miehen selitys?
- saatko käyttää vapaasti miehen läppäriä?
- saatko käyttää miehen puhelinta?
- salailekaan mies omaa nettikäyttäytymistään?
Olen IT puolen DI myös itse, ja jos se kaveri on myös DI niin se on nähnyt AINA ihan kaikki mitä olet koskaan tehnyt PC:llä tai puhelimella... jos hän on sen halunnut vain tietää.
Ei siihen kovin paljoa tarvi, mutta jos on alan spesialisti niin koko homman voi tehdä siten että siitä on hyvin vaikea jäädä kiinni.
Teillä ongelma ei ole PC:n admin, teillä ongelma on parisuhde.
Kyllä, admin näkee ihan kaiken ja olen varma että hän on nähdyt ihan kaiken jo ennen sinun uutta PC:tä
Vierailija kirjoitti:
Olen IT puolen DI myös itse, ja jos se kaveri on myös DI niin se on nähnyt AINA ihan kaikki mitä olet koskaan tehnyt PC:llä tai puhelimella... jos hän on sen halunnut vain tietää.
Ei siihen kovin paljoa tarvi, mutta jos on alan spesialisti niin koko homman voi tehdä siten että siitä on hyvin vaikea jäädä kiinni.
Teillä ongelma ei ole PC:n admin, teillä ongelma on parisuhde.
Kyllä, admin näkee ihan kaiken ja olen varma että hän on nähdyt ihan kaiken jo ennen sinun uutta PC:tä
Paitsi jos it puolen DI -puoliso ei ikinä kertaakaan pääse kumppaninsa läppärille eikä tiedä salasanaa niin hän ei voi päästä vakoilemaan mitään. Salasanat sentään pitää DI-puolisotkin vielä poissa ellei salasana ole joku arvattavissa oleva,
Minun ex-avomies oli guru tietokoneiden kanssa. Minä taitava peruskäyttäjä. Häntä selvästi ärsytti etten koskaan päästänyt häntä adminoimaan läppäriäni tai asentelemaan ja päivittämään sitä. Hänen tarkoitus oli kyllä hyvä eikä mikään vakoilu, mutta se oli minun kone ja olen tarkka siinä että päivitän sen itse jos haluan sitä päivitettävän. Mutta tuon miehen sormet selvästi syyhysi koko ajan siihen että hän pääsisi virittämään konettani, koska näki että minä en osaa konfata sitä hänen mielestä parhaaksi mahdolliseksi. No, olin tyytyväinen siihen mitä osasin itse tehdä koneelle, se riitti minulle. IT DI:t saavat pitää näppinsä kurissa! Heitä ei muiden koneille kaivata!
Vierailija kirjoitti:
Ap pari kysymystä.
- miksi sinulla ei ole työpuhelimesi salasanaa? Miehen selitys?
- saatko käyttää vapaasti miehen läppäriä?
- saatko käyttää miehen puhelinta?
- salailekaan mies omaa nettikäyttäytymistään?
Minulla on työpuhelimeni pääsykoodi, myös mies tietää sen. Hän tietysti näkee kun näppäilen koodin esimerkiksi kun istumme sohvalla ja haluan soittaa tuttavalleni. Mieheni on siis laittanut "app storeen" oman tunnarinsa ja sen avulla kuulemma ladannut muutaman appsin, kun en itse osannut. Mieheni työsuhdepuhelin on muuten Samsung, mies sanoo että se käyttää samaa käyttöjärjestelmää (android?) kuin mun iphone ja siksi sillä on kuulemma on valmiina tuo oma "apple ID".
Miehellä on yksi läppäri ja se on työläppäri enkä pääse tuolle koneelle. Mies ei pääse minunkaan työläppärille, pidän huolen aina että mies ei näe salasanaa. Meillä on siis yksi siviililäppäri ja se on tuo uusi mäcini, jonka mies osti minulle lahjaksi. Minulla on myös vanha siviililäppäri (windows- kone), jossa miehellä oli myös erillinen oma admin- tunnus ja jo silloin ihmettelin miksi mies sellaisen erillisen tunnuksen laati itselleen.
En saa käyttää miehen puhelinta, hänen puhelimensa on myös työsuhdepuhelin. Tiedän pääsykoodin miehen puhelimeen, mutta puhelin on aina miehen hallussa, myös silloin kun hän menee suihkuun ja vessaan. Eli minulla ei ole käytännön mahdollisuutta päästä miehen puhelimeen. Minulla ei ole ollut koskaan mitään salattavaa puhelimeni ja siviililäppärini kanssa joten koen turhaksi salata niitä tietoisesti. Mutta olen toki ihmetellyt miksi mies pitää omaa kännykkäänsä mukanaan myös vessareissuilla...
Mies käyttää nettiä puhelimellaan ja työläppärillään, ei koskaan minun siviililäppärillä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin alkaa tuntua provolta kun ap ei kommentoi mitenkään niihin käytännön neuvoihin joita hänelle annetaan. Esim käyttää puhelin ja uusi läppäri asiantuntevassa yrityksessä jossa koneet puhdistetaan ja laitetaan uusiksi.
Juu voi päästä sähköpostiisi vaikka kirjautuisit ulos. Jos vakoilee niin voi selvittää salasanasi nauhoittamalla mitä kirjoitat näppäimistöltä. Eli mene jollain turvallisella koneella ja vaihda sähköpostisi salasana. Äläkä käytä näillä miehen valvojilla koneilla sähköpostiasi ennenkuin olet käyttänyt koneet ammattilaisilla puhdistettavana.
Mieheni on melko äkkipikainen ja hänet tuntien mies tulee suuttumaan minulle tulisesti jos vien koneen johonkin alan liikkeeseen ja pyydän putsaamaan sen. Oikea perheriita syttyisi! En kyllä osaa laittaa konetta uudelleen käyttökuntoon putsauksen jälkeen :(
Todennäköisesti mies alkaisi marttyyriksi ja sanoisi "mä vaan halusin ostaa sulle uuden koneen" jne. Eli vältän perheriidan, jos vain unohdan koko mäcin ja käytän siviilijuttuihin työläppäriä. Se saattaisi ärsyttää miestä, silloinhan hän ei enää näe mitä teen koneella!
Paras lienee vain tosiaan unohtaa koko uusi mäc ja olla käyttämättä sitä.
AP
Juu meidän lapsetkin tietää että iPhonessa on iOS käyttis ja se on eri asia kuin Android käyttöjärjestelmä...
Ja mies on siis taitava tietotekniikassa mutta ei omista ainuttakaan tietokonetta??
Aika hassua. Meillä on 3 vanhaa pöytäkonetta, 3 läppäriä ja 3 tablettia eikä olla mielestäni mitään nörttejä. Siksi tuntuu hassulta ajatus di tyypistä jolla ei kotona omaa tietokonetta...
Tää provo alkaa kuihtua kasaan. Millähän se ap nyt on kommentoinut kun ei varmaan ole enää työpaikan koneella. Heh.
En ymmärrä miten joku jaksaa vaan yrittää lypsää kuollutta lehmää vaikka juttu on jo etusivulla todettu provoksi. Onko tää jotain "silmät kiinni ja sormet korvaan, ei oo totta, ei oo totta!" -juttua?
Vierailija kirjoitti:
Juu meidän lapsetkin tietää että iPhonessa on iOS käyttis ja se on eri asia kuin Android käyttöjärjestelmä...
Ja mies on siis taitava tietotekniikassa mutta ei omista ainuttakaan tietokonetta??
Aika hassua. Meillä on 3 vanhaa pöytäkonetta, 3 läppäriä ja 3 tablettia eikä olla mielestäni mitään nörttejä. Siksi tuntuu hassulta ajatus di tyypistä jolla ei kotona omaa tietokonetta...
Tää provo alkaa kuihtua kasaan. Millähän se ap nyt on kommentoinut kun ei varmaan ole enää työpaikan koneella. Heh.
Sain paljon ajateltavaa tämän ketjun puitteissa. Olen ollut aivan liian sinisilmäinen ja luottanut 110% aviomieheeni. En ole edes yrittänyt perehtyä tietokoneiden ja kännyköiden saloihin syvällisemmin, koska mies on aina auttanut minua näiden laitteiden kanssa. Eli olen ollut vain iloinen, kun ei ole tarvinnut opetella mitään tietokonejuttuja ja mies on auttanut minua niissä.
Miehellä ei tosiaankaan ole omaa siviilikonetta.Hän käyttää vain työläppäria ja työkännyä. Minulla on se uusi mäc ja molemmilla lapsillamme on pöytäkoneet. Mies on näyttänyt minulle, kuinka hän voi seurata livenä oman kännykän näytöltä,että mitä lapset tekevät tietokoneillaan. Lisäksi kun mies näyttää kännykkänsä näytöltä lapsen koneella auki olevaa näyttöä niin hän voi heilauttaa etänä lapsen hiirtä ja "häiritä" lapsen koneen käyttöä.
Ja kirjoitan tätäkin kommenttiä työläppärilläni, joka on minulla nyt kotona. Mies ei ole tänään kotona, joten minulla on aikaa istua netissä.
Minua on siis vedetty täysin höplästä. Onko ollut väärin luottaa omaan aviomieheen? Surettaa, itkettää, vituttaa. Tämä ei todellakaan ole provo, mutta lopetan nyt kommentoinnin, sain sentään nyt selville että mieheni oikeasti vakoilee minua kännykän ja mäcin kautta, vaikka olen aina ollut hänelle rehellinen ja uskollinen. Mielestäni en ansaitse tällaista kohtelua.
AP
Jos kerta tiedät sen miehen admintunnuksen salasanan, niin sinuna mä menisin apple -huoltoon ja siellä selittäisin koko homman työntekijälle, joka voisi sitten katsoa, että onko sinne admin puolelle asennettu mitään erityisiä ohjelmia ja mitä muuta mies on jo tehnyt sen koneen kanssa. Sitten vaihtaisin kaikki salasanat ja loisin kokonaan uudet icloud -tunnukset.
Äläkä ryhdy tekemään mitään ansoja tai vihjaile asiasta miehelle ennen tunnusten muuttamista.
Voit sitten päätellä jotain jo siitäkin miten mies reagoi kun se huomaa/kuulee ettei enää pääsekään sun tietoihin käsiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on melko äkkipikainen ja hänet tuntien mies tulee suuttumaan minulle tulisesti jos vien koneen johonkin alan liikkeeseen ja pyydän putsaamaan sen. Oikea perheriita syttyisi! En kyllä osaa laittaa konetta uudelleen käyttökuntoon putsauksen jälkeen :(
Todennäköisesti mies alkaisi marttyyriksi ja sanoisi "mä vaan halusin ostaa sulle uuden koneen" jne. Eli vältän perheriidan, jos vain unohdan koko mäcin ja käytän siviilijuttuihin työläppäriä. Se saattaisi ärsyttää miestä, silloinhan hän ei enää näe mitä teen koneella!
Paras lienee vain tosiaan unohtaa koko uusi mäc ja olla käyttämättä sitä.
AP
Eli siis jos se vaikka vakoilee sua, niin "ihan sama, parempi vaan unohtaa koko juttu"?
En jaksa koko ketjua lukea läpi mutta tuo on hyvä ratkaisu että koneella on normaali käyttäjätunnus ja sitten säätämistä varten admin tunnus, varsinkin jos koneen käyttäjä on tumpelo.
t. Nörtti
Vierailija kirjoitti:
En jaksa koko ketjua lukea läpi mutta tuo on hyvä ratkaisu että koneella on normaali käyttäjätunnus ja sitten säätämistä varten admin tunnus, varsinkin jos koneen käyttäjä on tumpelo.
t. Nörtti
Olis kannattanut lukea koko ketju
Kuten jo aiemmin sanoin, olen kai liian kiltti. Halusin antaa perheellemme vielä mahdollisuuden, koska mies sitä niin kovasti aneli.
AP