Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin
Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.
Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).
Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?
Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
No paranoidimpi henkilö ottaa kovot mukaansa jos on pakko jättää kone kotiin, eikä jätä niitä koneeseen kiinni DI:n näperöitäväksi. Siinähän sitten DI yrittää avata ihan vapaasti. :D
Paranoidimpi henkilö alkaa suhteeseen vaan semmoisten ihmisten kanssa jotka ei murra koneita. Toisekseen kiinnostaa mitä AP tässä yrittää salata? Paskat on jo housussa jos oli salattavaa.
Joko
a) luotat ja et petä tai
b) sitten et luota ja kryptaat.
Ei ole mitään maagista "mun salasanat/adminit" puoliluottamustasoa. Joko A tai B.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP täällä taas, ja nyt pyytäisin oikeasti asiallista apua.
Kirjoitin jo aiemmin, että mielestäni iphoneeni on ilmestynyt uusi apps nimeltään "etsi iphone". En ole asentanut sitä itse, en edes tiedä miten sen voi asentaa, enkä tiedä miten sitä käytetään, en tarvitse sitä itse.
Kysyin työkaveriltani, jolla on samanlainen iphone työsuhdekännykkänä kuin minulla, että onko hänen puhelimessaan tuo "etsi iphone". Hän katsoi kännykkäänsä ja sanoi, että ei hänellä ole sellaista. Työkaverini iphone on yhtä vanha kuin minun eli ollaan saatu nämä puhelimet samaan aikaan. Varmistin vieressä ja hänellä ei tosiaan ole tuota appsia eli ilmeisesti minunkaan "etsi iphone" ei ole meidän firman IT-tuen tekemä asennus?
Onko tuo apps nyt sitten mieheni asentama?
Yritin poistaa tuon appsin puhelimestani, mutta se ei onnistu. Kun painan sormella appsia pitkään niin kaikki appsit alkavat"värisemään". Muissa appseissa, paitsi "etsi ihpone", teksiviestit, puhelut ja nettiselain, on selainen pikku ruksi yläkulmassa, mistä appsin voi poistaa. Eli sitä deletoimisruksia ei ole "etsi ihpone", teksiviestit, puhelut ja nettiselain appseissa. Jopa firman sähköpostiappsissa on se deletoimisruksi.
Mitä tämä nyt tarkoittaa?
Pyydän oikeasti asiallista apua!
AP
Avaa ap huviksesi se appssi ja etsi sillä iphonesi. Se appssi vaan näyttää kartalla kaikki apple-tiliin kytketyt laitteesi (joissa on virta päällä). Ei siitä appssista kannata hätääntyä, se on icloudiin kuuluva apps.
Mutta kun minulla ei ole mitään apple- tiliä niin en voi ilmeisesti avata appsia! Miehelläni on oma apple - tili, jonka salasanaa en tiedä. Tuo appsi kysyy ensimmäisenä "apple ID" ja mies syöttää siihen applen kaupassa aina sähköpostiosoitteensa. Mies on omalla apple- tilin tunnuksellaan asentanut muutaman harrastukseeni liittyvän appsin kännykkääni.
AP
Tuota... Miksi et vain nyt samantien vaadi mieheltä sitä apple ID tunnustasi ja salasanaasi? Laitat sille viestin, että työnantaja vaatii muokkaamaan työkännyn appseja ja tarviit sitä varten sen salasanan.
Yritän pyytää sopivassa välissä mieheltä hänen apple ID: n salasanan. Jos saan häneltä tuon salasanan niin miten saan poistettua hänen tunnarinsa puhelimestani? Voisiko joku antaa käytännön ohjeen? Tai sitten yritän googlettaa...
Ja täytyy luoda jotenkin se oma apple ID, yritän googlettaa luomiseenkin ohjeen.
AP
Pyydä se nyt samantien mieheltä. Joko tekstarilla tai mese-viestillä tai wa-viestillä. Älä nyt väitä tähän vastaan.
No niin, tämäpä kävi yllättävän helposti. Olen töissä ja samoin mieskin. Pyysin salasanaa ja mies vastasi viestiini heti ja kertoi salasanan minulle.
Mitäs nyt? Miten pääsen näkemään jostain, että mitä mies on tunnarin taakse kytkenyt? Ja miten saan tuon tunnarin pois kännykästäni?
Vai googlaanko vain, jos ette jaksa neuvoa.
AP
Kirjaudus nyt ensin vaikka sinne www.icloud.com ja mene kohtaan find my iphone (läppärillä) tai kännykällä kirjaudut suoraan find my iphone appsiin. Käys huvikseen katsomassa kartalta mitä kaikkia laitteita sieltä löytyy..
Kirjauduin nyt tuonne iCloudiin. Ja heti kirjautumisen jälkeen näytöllä on seuraavat appsit: työsähköposti, yhteystiedot, kalenteri, kuvat, iCloud drive, muistiinpanot, muistutukset, pages, numbers, keynote, etsi ystäväni, etsi iphone ja asetukset.
Mitä tämä kertoo teille? Ovatko nuo jotenkin oletusarvoisesti iCloudissa kaikilla?
Klikkasin nyt myös sitä "etsi iphone". Saan näytölle viestin "Kaikki laitteet pois verkkoyhteydestä. Sijainteja ei voi näyttää, koska mikään laitteistasi ei ole verkkoyhteydessä". Kännykkäni on tällä hetkellä kiinni työpaikan wifissä ja kännykässä on virta päällä. Mäc on kotona, mutta en ole käyttänyt moneen päivään, joten akku saattaa olla loppu. Jos mäcissä on akkua jäljellä niin se on sleep- tilassa ja kiinni kotiwifissä.
Kun klikkaan "etsi iphonessa" kohtaan "kaikki laitteet" niin siellä on kaksi laitetta: minun iphone- puhelin ja mäcini :( Molempien kohdalla lukee "ei yhteydessä".
AP
Monet kyselee mitä väliä sillä on stalkkaako mies apta jos ei ole salattavaa. Eli syyllistävät apta jos ei anna miehen stalkata.
No miltä tuntuisi jos tietäisit että joku katsoo kaikki hakusi ja sivut joilla käyt? Lukee sähköpostisi jne. Suurin osa ihmisistä ei halua tätä vaikka joitakin yksittäisiä ihmisiä tuollainen ei haittaisikaan. Ja yhdistä sitten vielä tähän kuvioon se että apn tapauksessa mies varjelee puhelintaan ym niin ettei ap vaan saa nähdä mitä hän vastaavasti tekee somessa ym.
Meillä mies yleensä asentaa koneet jne. Miehellä oma läppäri jota joskus käytän mutta lapset eivät saa sitä käyttää. Mies tietää sähköpostini salasanan mutta niin tiedän minäkin mieheni sähköpostin salasanan. Kumpikin käyttää toistensa puhelimia jne. Jos etsin jotain tietoa miehen sähköpostista en tietenkään lue henkilökohtaisen näköisiä juttuja vaan etsin esim sähkösopimuksen tai muuta vastaavaa tarvitsemaasi juttua sieltä. Sama toisinpäin. Mutta meillä toimiikin luottamus. Ja vastavuoroisuus.
Mene salasana ja suojaus osioon ja vaihda salasana ?
laitteet kohdasta nääs kaikki kyseiseen tiliin liitetyt laitteet
Ja laitteet ja salasana jutut löytyivät kun painoi oikealla yläreunassa olevaa tilin omistajan nimeä
Myös sähköpostit kannattaa muuttaa omiksi mutta tekisin yhden muutoksen kerrallaan ja voi olla että tili lähettää miehen sähköpostiin tiedon näistä muutoksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP täällä taas, ja nyt pyytäisin oikeasti asiallista apua.
Kirjoitin jo aiemmin, että mielestäni iphoneeni on ilmestynyt uusi apps nimeltään "etsi iphone". En ole asentanut sitä itse, en edes tiedä miten sen voi asentaa, enkä tiedä miten sitä käytetään, en tarvitse sitä itse.
Kysyin työkaveriltani, jolla on samanlainen iphone työsuhdekännykkänä kuin minulla, että onko hänen puhelimessaan tuo "etsi iphone". Hän katsoi kännykkäänsä ja sanoi, että ei hänellä ole sellaista. Työkaverini iphone on yhtä vanha kuin minun eli ollaan saatu nämä puhelimet samaan aikaan. Varmistin vieressä ja hänellä ei tosiaan ole tuota appsia eli ilmeisesti minunkaan "etsi iphone" ei ole meidän firman IT-tuen tekemä asennus?
Onko tuo apps nyt sitten mieheni asentama?
Yritin poistaa tuon appsin puhelimestani, mutta se ei onnistu. Kun painan sormella appsia pitkään niin kaikki appsit alkavat"värisemään". Muissa appseissa, paitsi "etsi ihpone", teksiviestit, puhelut ja nettiselain, on selainen pikku ruksi yläkulmassa, mistä appsin voi poistaa. Eli sitä deletoimisruksia ei ole "etsi ihpone", teksiviestit, puhelut ja nettiselain appseissa. Jopa firman sähköpostiappsissa on se deletoimisruksi.
Mitä tämä nyt tarkoittaa?
Pyydän oikeasti asiallista apua!
AP
Avaa ap huviksesi se appssi ja etsi sillä iphonesi. Se appssi vaan näyttää kartalla kaikki apple-tiliin kytketyt laitteesi (joissa on virta päällä). Ei siitä appssista kannata hätääntyä, se on icloudiin kuuluva apps.
Mutta kun minulla ei ole mitään apple- tiliä niin en voi ilmeisesti avata appsia! Miehelläni on oma apple - tili, jonka salasanaa en tiedä. Tuo appsi kysyy ensimmäisenä "apple ID" ja mies syöttää siihen applen kaupassa aina sähköpostiosoitteensa. Mies on omalla apple- tilin tunnuksellaan asentanut muutaman harrastukseeni liittyvän appsin kännykkääni.
AP
Tuota... Miksi et vain nyt samantien vaadi mieheltä sitä apple ID tunnustasi ja salasanaasi? Laitat sille viestin, että työnantaja vaatii muokkaamaan työkännyn appseja ja tarviit sitä varten sen salasanan.
Yritän pyytää sopivassa välissä mieheltä hänen apple ID: n salasanan. Jos saan häneltä tuon salasanan niin miten saan poistettua hänen tunnarinsa puhelimestani? Voisiko joku antaa käytännön ohjeen? Tai sitten yritän googlettaa...
Ja täytyy luoda jotenkin se oma apple ID, yritän googlettaa luomiseenkin ohjeen.
AP
Pyydä se nyt samantien mieheltä. Joko tekstarilla tai mese-viestillä tai wa-viestillä. Älä nyt väitä tähän vastaan.
No niin, tämäpä kävi yllättävän helposti. Olen töissä ja samoin mieskin. Pyysin salasanaa ja mies vastasi viestiini heti ja kertoi salasanan minulle.
Mitäs nyt? Miten pääsen näkemään jostain, että mitä mies on tunnarin taakse kytkenyt? Ja miten saan tuon tunnarin pois kännykästäni?
Vai googlaanko vain, jos ette jaksa neuvoa.
AP
Kirjaudus nyt ensin vaikka sinne www.icloud.com ja mene kohtaan find my iphone (läppärillä) tai kännykällä kirjaudut suoraan find my iphone appsiin. Käys huvikseen katsomassa kartalta mitä kaikkia laitteita sieltä löytyy..
Kirjauduin nyt tuonne iCloudiin. Ja heti kirjautumisen jälkeen näytöllä on seuraavat appsit: työsähköposti, yhteystiedot, kalenteri, kuvat, iCloud drive, muistiinpanot, muistutukset, pages, numbers, keynote, etsi ystäväni, etsi iphone ja asetukset.
Mitä tämä kertoo teille? Ovatko nuo jotenkin oletusarvoisesti iCloudissa kaikilla?
Klikkasin nyt myös sitä "etsi iphone". Saan näytölle viestin "Kaikki laitteet pois verkkoyhteydestä. Sijainteja ei voi näyttää, koska mikään laitteistasi ei ole verkkoyhteydessä". Kännykkäni on tällä hetkellä kiinni työpaikan wifissä ja kännykässä on virta päällä. Mäc on kotona, mutta en ole käyttänyt moneen päivään, joten akku saattaa olla loppu. Jos mäcissä on akkua jäljellä niin se on sleep- tilassa ja kiinni kotiwifissä.
Kun klikkaan "etsi iphonessa" kohtaan "kaikki laitteet" niin siellä on kaksi laitetta: minun iphone- puhelin ja mäcini :( Molempien kohdalla lukee "ei yhteydessä".
AP
Osaako joku vastata näihin ?
AP
Vierailija kirjoitti:
Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).
Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Meillä vastaava tilanne, mutta halusin säilyttää luotettavuuteni ja olla pelleilemättä, joten..
Itse tein ensin admin-tunnuksen, josta vaimo loi itselleen oman tilin (admin-oikeuksin) ja sieltä sitten poisti luomani admin-tunnuksen. Tottakai kaikki oli hyvin, kunnes hän unohti salasanansa ja pyysi minua hakkeroimaan tilinsä. Ainoa haittapuoli salasanan resetoinnissa (hakkeroimalla ilman erillisiä admin-tilejä) oli, että hän menetti kaikki tilinsä salatut ominaisuudet (mm linkit,jne). Tiedostoihin salasanan nollaus ei välttämättä vaikuta, ellei niitäkin ole salattu.
Suosittelen em. toimintatapaa ja luomaan palautusmedian (esim USB-tikku). Windows tämän luomista ehdottaakin jossain vaiheessa.
dfg kirjoitti:
Etpähän saa konetta sekasin ja asennettua viiruksia jos olet nuin tyhmä koneiden kanssa fiksu ratkaisu.
Samaa mieltä, moni mies tekee näin tarkoiuksella. Omaan koneeseeni en antaisi koskea, mutta en mikään palikka olekaan, vaikka voisi luulla, kun eksyin tälle palstalle.
Kun sinä klikkaat viruksia miehen ostamalle "kalliille" koneelle ties mistä sivuilta mistä et mitään ymmärrä, saa miehesi korjattua tilanteen admin-tilin kautta, todennäköisesti. Riippuu miten sekaisin koneen saat. Jos et halua että sinua hallitaan, opettele fiksummaksi sen koneen ja muunkin elämänkin kanssa. Jos miehesi luottaisi käyttötaitoihisi, niin eihän siinä sitten mitään olisi. Voithan aina ostaa myös oman koneen!
VOI PYHÄJYSÄYS TEIDÄN KANSSA, kyllä huomaa ettei osaamista ole!
Ensinnäkin: NE VAKOILU YM SEURANTAOHJELMAT saa kyllä ihan mille tahansa profiilille, ja ne saa myös piilotettua. Yleensä ne jotka noita käyttää myös tekevät niin. Halutessaan ko. ohjelman asentaja saa tietää mm. kaikki kirjain painalluksetkin mitä koneella on tehty. Myös esim. tiedoston voi piilottaa-se ei siis näy koneella mutta on siellä.
Lisäksi taas mies saa mm. tärkeät sovellukset ja päivitykset oman profiilinsa alle, jolloin peruskäyttäjän eli sinun ei tarvitse välittää niistä ja klikkailla kyllä/ei niihin asetuksiin ja päivityspyyntöihin.
JOS EPÄILETTE MIESTÄNNE, NIIN HANKKIKAA IHAN OMA KONE, johon ette anna hänen koskea.
Toisekseen: ADMIN profiili on ERiTTÄIN HYVÄ OLLA OLEMASSA. Se on tavallaan roskasta vapaa ja erillinen siihen varsinaisen käyttäjän profiiliin, jolloin virukset ym kura ei saa konetta niin sekaisin! Lisäksi mm. sen avulla saa rajoitettua sitä kuran määrää mitä koneelle voi asentaa, mitä sillä on jne. Kokemukseni mukaan keskivertonainen klikkaa niitäkin kohtia mitä ei tietoturvasyistä pitäisi - ADMINILLÄ ON KUITENKIN HOMMA HALLUSSA.
Ap: Näkee että miehesi ymmärtää näiden asioiden päälle jotain! En usko että tarkoitus on paha. Ja toisaalta, jos sinulla ei mitään salattavaa ole, niin mikäs tässä on ongelma? Kannattaa käyttää sit vaikka kirjaston konetta jos on pakko toimia toisen selän takana.
ADMIN ON HYVÄ ASIA, jos haluaa pitää koneensa kunnossa!
Hetkeäkään en usko että tää edellinen vauhkoilija on nainen :D Mustis mies löytänyt paikalle, obviously.
Ei ole yhtäkään syytä miksi admin-tunnusta ei voitaisi tehdä ap:n nimeen. Toisen kyttääminen, sijainti, sivuhistorian seuraaminen ja sähköpostin lukeminen on myös rikollista toimintaa - tunnetaan nimellä sähköisen viestinnän tietosuojalaki tai kirjesalaisuus. Puhumattakaan tuosta työkännykän asentamisesta, siinä vaarannetaan koko firma ja ap riskeeraa myös saada potkut tuolla toiminnallaan. Tosi rakkautta on joo, hyvää hyvyyttään suojelee mies vaimoaan ilkeiltä pahoilta viruksilta.
Vähän järkeä ja itsekkyyttä nyt kehiin!
Vierailija kirjoitti:
Kun hänellä on pääkäyttäjä oikeus niin hän varjelee ettet saa vahingossa konetta tilttiin kun et pääse kriittisiin kohtiin käsiksi vahingossakaan.
Miehesi voi olla mustasukkainen mutta sinä vaikutat vainoharhaiselta tai siitten sinulla on jotain salattavaa.
Ihan kuin ap menisi koskemaan mihinkään tietokoneen asetuksiin (miksi menisikään), kun hän käyttää läppäriä vain netissä surffailuun!!!
ADMININ VAIMO kirjoitti:
Ensinnäkin: NE VAKOILU YM SEURANTAOHJELMAT saa kyllä ihan mille tahansa profiilille, ja ne saa myös piilotettua. Yleensä ne jotka noita käyttää myös tekevät niin. Halutessaan ko. ohjelman asentaja saa tietää mm. kaikki kirjain painalluksetkin mitä koneella on tehty. Myös esim. tiedoston voi piilottaa-se ei siis näy koneella mutta on siellä.
Lisäksi taas mies saa mm. tärkeät sovellukset ja päivitykset oman profiilinsa alle, jolloin peruskäyttäjän eli sinun ei tarvitse välittää niistä ja klikkailla kyllä/ei niihin asetuksiin ja päivityspyyntöihin.
JOS EPÄILETTE MIESTÄNNE, NIIN HANKKIKAA IHAN OMA KONE, johon ette anna hänen koskea.
Toisekseen: ADMIN profiili on ERiTTÄIN HYVÄ OLLA OLEMASSA. Se on tavallaan roskasta vapaa ja erillinen siihen varsinaisen käyttäjän profiiliin, jolloin virukset ym kura ei saa konetta niin sekaisin! Lisäksi mm. sen avulla saa rajoitettua sitä kuran määrää mitä koneelle voi asentaa, mitä sillä on jne. Kokemukseni mukaan keskivertonainen klikkaa niitäkin kohtia mitä ei tietoturvasyistä pitäisi - ADMINILLÄ ON KUITENKIN HOMMA HALLUSSA.
Ap: Näkee että miehesi ymmärtää näiden asioiden päälle jotain! En usko että tarkoitus on paha. Ja toisaalta, jos sinulla ei mitään salattavaa ole, niin mikäs tässä on ongelma? Kannattaa käyttää sit vaikka kirjaston konetta jos on pakko toimia toisen selän takana.
Ja syy sille, että ADMIN ei voi olla naisen nimissä ja mies tekee päivitykset naisen istuessa vieressä naisen ADMINIlla on se että........?
ADMININ VAIMO kirjoitti:
Ja miksi koneelle ei voi tehdä ADMINia ja käyttäjää molemmat naisen nimiin?
Naisen sitten surffailisi siellä netissä käyttäjänä ja kun miehen pitäis tehdä jotain päivityksiä koneeseen, mies kirjautuisi naisen ADMINilla sisään naisen istuessa vieressä.
Miksi ei voi tehdä näin? Tässä tapauksessa nainen ei saa yhtään sen enempää tuhoa aikaan, mikä on jo alunperinkin naurettava ajatus, kun surffailee vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen:
Tietokoneella voi tehdä aika raakoja juttuja jos siihen pääsee fyysisesti käsiksi. Jos jätät DI:n viikonlopuksi koneesi kanssa yksin niin se saa sen taatusti auki...
Käsi ylös kellä on kryptattu kovo?
No paranoidimpi henkilö ottaa kovot mukaansa jos on pakko jättää kone kotiin, eikä jätä niitä koneeseen kiinni DI:n näperöitäväksi. Siinähän sitten DI yrittää avata ihan vapaasti. :D
Macbook-pron omistaja täällä kyselee että miten sen kovalevyn saa irti? Mäkin pohjassa on sellaiset pikkuruuvit, joita ei kyllä pysty itse avaamaan eikä selvästi ole tarkoituskaan.
Jo on naiset kädettömiksi menneet jos uskovat että *ruuvia* ei saa ihminen aukaistua. Oletko ihan tosissasi?
Koska nainen on koneen kanssa täys toope ja saisi koneen sekaisin jos menisi adminina sisään.
Sitä vaan ihmettelen että mitähän sellaista naisen koneella mahtaa olla mitä mies ei saisi nähdä? Meillä ainakin jaetaan kaikki - siitä se luottamus rakentuu. Ei tarvitse täällä kysellä.
ertgyuiolp kirjoitti:
Koska nainen on koneen kanssa täys toope ja saisi koneen sekaisin jos menisi adminina sisään.
Sitä vaan ihmettelen että mitähän sellaista naisen koneella mahtaa olla mitä mies ei saisi nähdä? Meillä ainakin jaetaan kaikki - siitä se luottamus rakentuu. Ei tarvitse täällä kysellä.
No macbookia ei todellakaan saa täystoopekaan sekaisin vaikka olisi adminina. Ap:n macbookia voi täystumpelo adminina aivan huoletta käyttää nettiselailuun ja sähköposteihin ym ilman mitään vaaraa, että jotain "pahaa" tapahtuisi, tai yhtään mikään menisi mitenkään sekaisin. Macbookissa on admin-profiilissakin oletusarvoisesti piilotettu tietyt jutskat, joiden kautta konetta voi muokata ja joiden kautta koneen voi saada sekaisin. Ne pitää osata "koodata" näkyviin, jos niihin haluaa päästä käsiksi.
ertgyuiolp kirjoitti:
Joo, selän takana toteutettu vakoilu se vasta luottamusta rakentaakin...
Meillä oli edellisessä elämässä yhteisessä koneessa vain minulla admin-tasoiset tunnarit, lapsilla ja vaimolla user-tasot. Johtuen siitä, että kaikista Adblockereista huolimatta eksällä oli paha taipumus mennä näihin "KONEESSASI ON VIRUS! KLIKKAA TÄSTÄ!!" -huijauksiin ja koneen putsaaminen viruksista, troijalaisista yms paskasta kesti joskus vuorokausia. Ei sekään kaikkea estänyt, mutta siivoaminen oli lasten leikkiä ja linnun laulua verrattuna siihen, että haittaohjelmat pääsivät järjestelmätietoihin käsiksi.
Ennen eroa hänkin alkoi neuroottiseksi asian kanssa. Ei kelvannut selitykset etten todellakaan stalkkaa ja kuulemma säätelin jo lämmitysjärjestelmääkin jostain reissusta etänä. Olisin toki voinutkin semmoiset toteuttaakin, mutta eipä ollut kumpaankaan pienintä syytä.
No oli löytänyt toisen, että oli kai alkanut miettimään että mistä kaikesta voi jäädä kiinni.
Luulin ettei tällainen ole mahdollista,mutta huomasin vasta selatessani miehen tablettia,että MINUN PUHELIMENI sivuhistoria on tallentunut sinne useilta vuosilta! Johtuu siitä,että olen itse joskus käyttänyt googlen sähköpostitiliäni tabletilla (jota käytän myös puhelimella) ja se jotenkin alkoi tallentaa kaiken myös sinne tabletille. Olen joskus poistanut tabletin sivuhistoriaa,mutta puhelimen käyttöhistoria on silti sinne jäänyt jostain syystä.
Joka tapauksessa,toivon ettei mies ole selannut tätä historiaa,oli aika nolojakin googlehakuja tässä vuosien varrella tehty :D Onneksi mies käyttänyt tablettiaan hyvin harvoin. Poistin kaikki sivuhistoriat ja siis sen google-tilini, joka mahdollisti kaiken tallentumisen.
Joo ei tuota tule ajatelleeksi. Mutta minäkin huomasin, että kun ostin uuden macbookin niin ipadilla selaamani sivut ilmestyy sinne safarin selaushistoriaan jotenkin (tai siis tietysti tiedän että sen icloudin kautta). Ne samaan tiliin kytketyt laitteet selkeesti synkkaa toisiaan koko ajan. Minulla tämä ei tosin liity mieheeni mitenkään, koska emme koskaan käytä toistemme laitteita ja hän on win-puolen miehiä kun minä taas mäkkinainen.