Alkuperäisessä sadussa, Lumikki oksensi myrkytetyn omenan ulos, ei ollut pelastajaprinssiä
Sen lisäksi Lumikki pakotti pahan kuningattaren tanssimaan hänen häissään tulikuumat rautakengät jalassa, kunnes se kuoli.
Olisi upeata saada Olipa kerran -kaltainen tv-sarja, jossa sadut kerrottaisiin juuri niin kuin ne ovat alunperin kerrottu. Siitä tulisi hittisarja.
Kommentit (30)
Hyvä huomio. Tuhkimokaan ei muuten edes toivonut sitä prinssiä, vaan kunnon juhlamekkoa ja vapaailtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noi sadut on muokattu tollasiks lässynlässyks että prinssi tulee ja pelastaa? Onko se jotain satujen avulla tyttöjen aivopesua että miehen pitäisi olla pelastava prinssi?
Juuri siksi, satujen avulla tyttöjen ajattelua muokataan lapsesta asti. Tytön kuuluu istua nätiksi laitettuna, että mies tulee ja pelastaa.
Ap
Onneksi minulle ei kerrottu klassikkosatuja lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulle ei kerrottu klassikkosatuja lapsena.
Minun lapsuuden sankarini oli Peppi Pitkätossu. Pidin hänestä niin paljon, että äiti suostui laittamaan minun hiukset Pepin kampaukseen ja yhtenä jouluna sain lahjaksi pitkän punaisen kaulahuivin, samanlaisen kuin Pepillä.
Ap
Saisiko ap. linkin lähteeseen, jossa noin väitetään?
Minun tietääkseni nimittäin prinssiä tarvittiin Lumikin pelastamiseen myös alkuperäisessä sadussa. Prinssi kohotti Lumikin vartaloa lasiarkussa suudellakseen tätä, ja siinä samassa omenanpalanen liikahti Lumikin ruokatorvessa ja Lumikki palasi henkiin. Henkiin palaaminen tapahtui siis ennen suudelmaa, mutta prinssin ansiosta.
Sitten on se versio, jossa omena on myrkytetty ja prinssin suudelma kumoaa myrkyn voiman ja Lumikki palaa henkiin.
Sana kirjoitti:
Saisiko ap. linkin lähteeseen, jossa noin väitetään?
Minun tietääkseni nimittäin prinssiä tarvittiin Lumikin pelastamiseen myös alkuperäisessä sadussa. Prinssi kohotti Lumikin vartaloa lasiarkussa suudellakseen tätä, ja siinä samassa omenanpalanen liikahti Lumikin ruokatorvessa ja Lumikki palasi henkiin. Henkiin palaaminen tapahtui siis ennen suudelmaa, mutta prinssin ansiosta.
Sitten on se versio, jossa omena on myrkytetty ja prinssin suudelma kumoaa myrkyn voiman ja Lumikki palaa henkiin.
Twitterissä on tili, @HistoryInPics
Luin sen äsken sieltä.
Ap
Komeat prinssit ovat ihanampia kuin oksentaminen
Sellaista feministiuhoa, oikein sadun voimin. Satujahan ne feministien muutkin jutut on, kuten lasikatto ja naisen euro.
Pieni merenneito ei saanut prinssiä, vaan jätkä nai toisen tytön. Neito olisi voinut palata mereen tappamalla molemmat, heittäytyi sen sijaan aamunkoitteessa mereen ja hajosi vaahdoksi.
Alkuperäisessä sadussa neito tavoitteli prinssin myötä kuolematonta sielua. Satu päättyy toiveikkaasti, kun neito ei kuolekaan kokonaan vaan jää hengen kaltaisena vaeltamaan maailmaan muiden samanlaisten kanssa, mm tuomaan vilvoitusta sairaille. Tarpeeksi hyviä töitä tehtyään hengillä on mahdollisuus saavuttaa kuolematon sielu.
Kun olin alle kouluikäinen, niin äidilläni oli tapana lukea minulle ja sisaruksilleni Grimmin satuja. Tykkäsin niistä kovasti! Tuhkimon siskopuolet esim. leikkasivat varpaitaan ja kantapäitään siinä toivossa, että saisivat lasikengän mahtumaan. Tekisi mieli kaivaa nuo Grimmin sadut jostain uudestaan esiin. Samoin Hans Christian Andersenin Pieni merenneito oli sellaisenaan mielestäni parempi kuin se Disneyn sliipattu versio. Siinä pieni merenneito kuolee, mutta pelastaa sielunsa: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Little_Mermaid
Tästä on tehty myös alkuperäiselle sadulle uskollinen piirretty, taisi olla kyseessä tämä:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin alle kouluikäinen, niin äidilläni oli tapana lukea minulle ja sisaruksilleni Grimmin satuja. Tykkäsin niistä kovasti! Tuhkimon siskopuolet esim. leikkasivat varpaitaan ja kantapäitään siinä toivossa, että saisivat lasikengän mahtumaan. Tekisi mieli kaivaa nuo Grimmin sadut jostain uudestaan esiin. Samoin Hans Christian Andersenin Pieni merenneito oli sellaisenaan mielestäni parempi kuin se Disneyn sliipattu versio. Siinä pieni merenneito kuolee, mutta pelastaa sielunsa: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Little_Mermaid
Tästä on tehty myös alkuperäiselle sadulle uskollinen piirretty, taisi olla kyseessä tämä:
Kiitos linkeistä, käyn katsomassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi noi sadut on muokattu tollasiks lässynlässyks että prinssi tulee ja pelastaa? Onko se jotain satujen avulla tyttöjen aivopesua että miehen pitäisi olla pelastava prinssi?
Koska naiset ovat vastuunpakoilijoita. Ihan oikeassa elämässä ja saduissakin.
Yritäpä jo poika ottaa vastuu omasta elämästäsi äläkä syytä enää äiskää ja teiniajan kovistyttöjä. Joo.
Vierailija kirjoitti:
Komeat prinssit ovat ihanampia kuin oksentaminen
Niin on mutta oikeassa elämässä myrkkyomenan syönyttä Lumikkia ei aina ehditä auttaa.
Mulla on sellainen mielikuva, Että kääpiöt kantoivat Lumikin arkkua, kompastivat ja tärähdys sai omenanpalan irtoamaan. Viiskytluvulta tämä versio.
Näinhän se ruusunenkin meni miten se pahatar kertoi
Alkuperäisessä sadussa prinsessa Ruusunen ei herää suudelmaan, vaan kuningas turhaan yrittää herättää prinsessaa huutamalla, minkä jälkeen kantaa hänet sängylle ja raiskaa ja lähtee pois. Prinsessa synnyttää 9 kk päästä kaksoset. Prinsessa herää siihen, että toinen kaksosista löytää itse rinnalle ja alkaa imemään.
Kuningas palaa myöhemmin kuvioihin, kertoo prinsessalle kuka hän on ja mitä on tapahtunut, ja niistä tuleekin onnellinen aviopari :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Sleeping_Beauty
Suomenkielinen wikipedian sivu on paljon suppeampi, ja sieltä puuttuu tämä sadun versio kokonaan.
Jostain syystä mammat eivät suostu uskomaan sitä että nuo prinsessasadut ovat tyttöjen kehitykselle vahingollisia. Ne eivät ole pelkkiä satuja. Tietyn kaavan toistuessa jatkuvasti oppivat tytöt siitä mallin. Prinsessasaduissa juoni liittyy aina mieheen ja mies on aina ratkaisu ongelmiin. Lisäksi miehet kuvataan hyveellisinä moraalinvartijoina jotka antavat rakkautta.
Surullista että tyttöjen maailma on jymähtänyt 50-luvulle. Pikkutytöille ei tule opettaa että mies on jahdin arvoinen asia.
Minua ärsytti jo pienenä Tuhkimo-satu. TIETENKIN Tuhkimo oli se kaunis ja hoikka ja kaikinpuolin täydellinen. TIETENKIN ne sisarpuolet olivat isojalkaisia rumia köntyksiä. Minua nolotti se koko asetelma ja räikeä liioittelu. Ja sitten se kengän sovittelu ja miten se äitipuoli työnsi tyttäriään esiin ja Tuhkimo vaan luuttusi lattioita nöyränä ja odotti prinssiään kengän sovitukselle.
Ja tiedoksi niille, jotka kuvittelevat minun olleen lihava köntys, niin en ollut vaan sievä, siro ja sirojalkainen, mutta jo pienenä halusin tasa-arvoa, enkä halunnut olla vain kaunis nukke. Oma tyttäreni on aivan samanlainen, todella sievä, mutta inhoaa sitä, jos hänen sievyttään ihastellaan ja isoveljen etevyyttä!