Laiskottaa viedä lapsi päiväkotiin - muita?
Kiinnostaa tietää, löytyykö muita, jotka kärsivät "päiväkotiinviemislaiskotuksesta". Olen aina tehnyt töitä kotoa käsin (yrittäjänä) ja lapset olen hoitanut pitkälti kotona. Nyt kuitenkin kuopus käy puolta päivää ja kohta aloittaa kokopäiväisenä. Tuntuu hassulta kun lapsi vähän niiskuttaa aamulla ja mietin, että jospa en tänään vie lasta hoitoon - ja samalla ilahdun, että jes, ei tartte viedä ja hakea! Ja sitten tunnen syyllisyyttä päiväkodin edessä... Että en hoida velvollisuuksiani :D Vähän outoa ja ristiriitaista.
Onko kellään muulla samanlaista tilannetta ja tuntemuksia?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin päiväkoteihin tarvittaisiin kunnon tarkastukset ja tutkimukset, kuka voi työskennellä lasten kanssa.
Ja vanhemmille samat tutkimukset tuplana. He kuitenkin ovat lapsen kanssa toivottavasti enemmän kuin päiväkodin hoitajat. EIKÄ VANHEMMILLA EDES OLE USEIMMITEN KOULUTUSTA ALALLE!!!
Vanhemmilla ei ole samoja velvollisuuksia kuin päiväkodilla. Jos päiväkoti ei pysty lapsia hoitamaan lain vaativalla tavalla, on sen lopetettava toimintansa.
Mielenkiintoinen näkemys. Eikös ne lapset viedä pois vanhemmiltakin jos eivät pysty niitä hoitamaan lain vaatimalla tavalla? Näin ainakin meidän kunnan sosiaalitoimi tekee.
Sepä se. Viimeaikaisissa uutisissa on tullut esiin päiväkotien ja hoitajien puutteet. Näihin tarvittaisiin tarkastuksia, ennen kun jotakin pahaa tapahtuu. Suomen päivähoito on nykyään retuperällä.
Eli päiväkodilta vaaditaan säädösten noudattamista, mutta vanhemmat voivat kohdella lasta miten vain? Miksi viedä lapsi päiväkotiin, jos itse voisi hoitaa paremmin?
Siitähän tässä oli kyse. Miksi eräät tekevät lapsia ja vievät heidät päiväkotiin? Jos ei ole varaa hoitaa lapsia kotona, ei pidä tehdä lapsia. Lasten paikka on kotona ei päiväkodissa. Älkää tehkö lapsia, jos ette heitä pysty hoitamaan ja rakastamaan.
Kyllä sellainen äiti on huono, joka ei hoida lapsiaan kotona eskarilaiseksi asti! Minä olen hoitanut kaikki lapseni kotona, kunnes menivät eskariin. Ja heistä on tullut hyvin kasvatettuja, kohteliaita, menestyneitä ihmisiä. Päiväkodissa tulee niitä koulukiusaajia ja häiriköitä, on se kouluissakin nähty, kun meidän lapset ovat ihmetelleet toisten lasten käyttäytymistä. Olen vaan todennut heille, että ei kaikki jaksa hoitaa lapsiaan ja sellaisia niistä tulee kun ne laitetaan yksivuotiaasta laitokseen.
Suomen päiväkodit eivät ole niin hyviä paikkoja, että sinne kukaan hyvä vanhempi laittaa lapsiaan. Lapset eivät opi päiväkodeissa, eivät tule menestymään koulussa.
Juuri jäämässä äitiyslomalle ja en voisi kuvitellakkaan jättäväni 4-vuotiasta lastani päiväkotiin.
Hänelle tarhapäivät ovat olleet täyttä työtä, ja on onnellinen kun saa jäädä äitin kanssa kotiin. Aamulla nukutaan pitkään ja nautitaan elämästä. Kyllä sinne päiväkotiin kerkeää!
Itse nautin myös henkilökohtaisesti siitä että saan oikeasti jäädä ihanan lapsen kanssa kotiin, voidaan käydä kirjastossa, kaupoilla, ulkoilemassa, puistossa yms jota ei olla voitu tehdä kun olen käynyt täyspäiväisesti töissä.
Pitäkää oikeasti lapset kotona jos vain onnistuu, se in varmasti lapselle parempi paikka kuin täyteen tumpattu päiväkoti!
Hyvä tuloisen koulutetun naisen ei kannata olla kotona vaan työelämässä.
Mä hoidin poikaa kotona 3-vuotiaaksi jolloin meni päiväkotiin. Muutama viikko sitten jäin työttömäksi mutta poika käy silti edelleen tarhassa 3 virikepäivää viikossa vaikka ajattelin ensin hoitaa kotona, mulle sanottiin että näin touhukkaalle ja vilkkaalle pojalle päiväkodin kaverit ja ohjatut toiminnat on tosi tarpeen. Poitsu täytti juuri 4 ja on ainoa lapsi. Onhan se tuon ikäiselle mukavaa vaihtelua, kuin jos hän aina vaan olis mun kanssa vaikka paljon touhutaankin kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja voin sanoa, että teet kaikille palveluksen mitä vähemmän pidät lastasi hoidossa, että ainakaan päiväkodin työntekijät eivät sinua syyllistä jos et vie lastasi hoitoon, onpahan kerrankin vähemmän lapsia paikalla.
Mikäli joku lapsi on paljon pois, käyttöaste on huonompi ja tällöin johtajalle voi tulla paine ottaa uusi lapsi ryhmään. Kyllä ne ryhmät täyteen saadaan...
-Päiväkodin entinen työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt poistuu taas sellaisella tahdilla kommenttenja, että pitäiskö moden ottaa aamulääkkeet?
Kyllä, se on väärin viedä isommat tarhaan ja jäädä vauvan kanssa kotiin.
Tarhat ovat tupaten täynnä ja niissä on ongelmia. Ei sinne tarvita " ylimääräisiä" lapsia.
Miksi hankkia liuta muksuja, jos ei niiden kanssa halua/ pysty päivää viettämään?
Miten niin ei halua tai pysty? Lapset haluavat päiväkotiin. Miksi tehdä lapsia ja kasvattaa heistä syrjäytyneitä, jotka eivät osaa toimia ryhmässä, joilla ei ole ystäviä? Ei kaikki tässä elämässä ole huonoa ja negatiivistä.
Ei ne lapset vielä ennen kouluun menoa syrjäydy eivätkä jää ilman ystäviä, hyvänen aika sentään! Miksi lapsilla ei saisi olla aikaa olla kotona ennen eskariin menoa, jos se on vanhemmille mahdollista? Eikö aika vanhemman ja mahdollisen pienemmän sisaren kanssa kotona luo lapselle läheistä sidettä sisarukseen ja vanhempiin, koska vallalla näyttää olevan ajatus lapsen syrjäytymisestä, jos elämää ei aleta suorittaa heti syntymän jälkeen. Kyse on pienistä kuusivuotiaista. Lasten haluaminen päiväkotiin on tietysti ymmärrettävää, jos siitä on tehty lapsen mieleen sellainen asia, joka on ainoa hyvä ja muka positiivinen juttu, ja kotona osoitetaan lapsen olevan vain tiellä, mutta mitä itse lapsia olen kuullut, kyllä he kotona olisivat mieluummin. Ei kotona olo tarkoita sitä, että lapset eivät tapaisi ketään ikinä ennen eskariin menoa, mutta kyse taitaakin olla vanhempien viitseliäisyydestä olla ja elää lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 lasta. Yksi vauva ja isommat käy päiväkodissa. Se pukemisrumpa on aivan hirveää. Jos hermot palaa isojen lasten riitelyyn tai juoksenteluun, kun syötän vauvaa, tulee niin tyhjä olo koko päivä on pilalla. Aika usein pinnataan, mutta ei sekään kyllä ole hyvä.
Tämä on sitä älyttömyyttä, jota en käsitä.
Onko ne isommat siellä saamassa virikkeitä? Poissa jaloista? Miksi hankit lapsia???
Siis mitä? Miten se että hankki lapsia nyt tähän liittyy?! En voi käsittää miksi esim. 5v. lapsi pitäisi ottaa pois päiväkodista sen takia että vauva syntyy? Miksi lasta pitäisi vauvan syntymästä rangaista?
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kiva, jos hakisivat lapset kotoa vaikka kimppakyydillä. Kuljetetaanhan ruokakaupasta ruokiakin, miksi ei sitten päiväkodista lapsia. Lapsia ei tarvitsisi pukeakaan niin tuhdisti, kun pääsisivät lämpimällä autolla pikkumatkan.
Mitäs jos te itse veisitte ne lapset vaikka kimppakyydillä? Kas kun teille ei kaikkea voida aina valmiiksi järjestää.
Äitee kirjoitti:
Juuri jäämässä äitiyslomalle ja en voisi kuvitellakkaan jättäväni 4-vuotiasta lastani päiväkotiin.
Hänelle tarhapäivät ovat olleet täyttä työtä, ja on onnellinen kun saa jäädä äitin kanssa kotiin. Aamulla nukutaan pitkään ja nautitaan elämästä. Kyllä sinne päiväkotiin kerkeää!
Itse nautin myös henkilökohtaisesti siitä että saan oikeasti jäädä ihanan lapsen kanssa kotiin, voidaan käydä kirjastossa, kaupoilla, ulkoilemassa, puistossa yms jota ei olla voitu tehdä kun olen käynyt täyspäiväisesti töissä.
Pitäkää oikeasti lapset kotona jos vain onnistuu, se in varmasti lapselle parempi paikka kuin täyteen tumpattu päiväkoti!
Mites sitten kun vauva syntyy? Ruusuiset ovat kuvitelmasi.
Itse olen töissä päiväkodin keittiössä ja minulla alkaa pikku hiljaa ärsyttämään se ruokamäärä jonka heitän pois. Suurinosa siitä ruokamäärästä voisi jäädä vähemmälle jos vanhemmat ilmoittaisivat päiväkotiin jos lapset ovat poissa. Harmittaa heittää pois varsinkin kun vanhemmat voisivat vaikuttaa siihen. Nykyään voi ilmoittaa tekstiviestillä mihin aikaan vaan ja soittaminen ei vie kun hetken jos ei jaksa näpytelllä.
Hienoa jos vanhemmat ovat kotona lasten kanssa mutta kyllä tuollaiseen toimintaan pitää saada joku tolkku varsinkin kun on paljon ihmisiä joilla ei ole edes ruokaa jokapäivä.
Itse ilmoitin aina tarhaan 8.00 mennessä jos lapsi poissa/sairaana. Ei ole iso vaiva.
Tarhassa hoitajat ovat yrittäneet sanoa että ilmoittakaa mutta kukaan näistä jota sitä tekee eivät ota todesta. Ihmettelen miksi kun saattaa olla että lapsi on viikon poissa ja ei mitään ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä päiväkodin keittiössä ja minulla alkaa pikku hiljaa ärsyttämään se ruokamäärä jonka heitän pois. Suurinosa siitä ruokamäärästä voisi jäädä vähemmälle jos vanhemmat ilmoittaisivat päiväkotiin jos lapset ovat poissa. Harmittaa heittää pois varsinkin kun vanhemmat voisivat vaikuttaa siihen. Nykyään voi ilmoittaa tekstiviestillä mihin aikaan vaan ja soittaminen ei vie kun hetken jos ei jaksa näpytelllä.
Hienoa jos vanhemmat ovat kotona lasten kanssa mutta kyllä tuollaiseen toimintaan pitää saada joku tolkku varsinkin kun on paljon ihmisiä joilla ei ole edes ruokaa jokapäivä.
Itse ilmoitin aina tarhaan 8.00 mennessä jos lapsi poissa/sairaana. Ei ole iso vaiva.
Tarhassa hoitajat ovat yrittäneet sanoa että ilmoittakaa mutta kukaan näistä jota sitä tekee eivät ota todesta. Ihmettelen miksi kun saattaa olla että lapsi on viikon poissa ja ei mitään ilmoitusta.
Hyvä pointti. Mutta auttaako se siihen ruokamäärään, jos samana aamuna ilmoittaa? Silloin kun oma lapsi on ollut kipeä, niin olen ilmottanut joka aamu erikseen, kun vaikea sanoa kerralla kuinka monta päivää menee. Jotkut ajoissa tiedossa olevat lomat tietty asia erikseen. (Ja itse olen päivät töissä, jos se tähän jotenkin liittyy).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin päiväkoteihin tarvittaisiin kunnon tarkastukset ja tutkimukset, kuka voi työskennellä lasten kanssa.
Ja vanhemmille samat tutkimukset tuplana. He kuitenkin ovat lapsen kanssa toivottavasti enemmän kuin päiväkodin hoitajat. EIKÄ VANHEMMILLA EDES OLE USEIMMITEN KOULUTUSTA ALALLE!!!
Vanhemmilla ei ole samoja velvollisuuksia kuin päiväkodilla. Jos päiväkoti ei pysty lapsia hoitamaan lain vaativalla tavalla, on sen lopetettava toimintansa.
Mielenkiintoinen näkemys. Eikös ne lapset viedä pois vanhemmiltakin jos eivät pysty niitä hoitamaan lain vaatimalla tavalla? Näin ainakin meidän kunnan sosiaalitoimi tekee.
Ikävää jos teille on käynyt niin... Nyt sinulla on aikaa roikkua netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aivan hirveää,että tehdään lapsia ja mennään töihin. Lapset tukitaan päiväkotiin. Miten joku voi olla niin tunteeton omia lapsiaan kohtaan? Työ ja raha on tärkeämpää, kun se lapsi, joka tarvitsee äitinsä hoivaa ja rakkautta? Aivan järkyttävää. Lapsi parat.
Ne lapsiparat tarvitsevat ruokaa, vaatteita yms, joita ei ainakaan minun maailmassani saa ilman rahaa. Onnea sinne toiseen todellisuuteen, jos teillä saa. Meidän maailmassa ei myöskään saa juurikaan rahaa, jos hoitaa lapsia kotona. Edelleen, onnea teille, jos siellä maailmassa saa. Pitäisin lapset riemusta kiljuen kotona kouluikään saakka, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Kiitos miehen palkkatason ja kodinhoidon tuen olemattoman koon, se ei ole. Minun on pakko mennä töihin, koska tässä maailmassa ruokaan ja muuhun tarvitaan rahaa (ja kaiken lisäksi paljon). En tosin tuki lapsiani päiväkotiin, joten sen suhteen voit olla huoletta. Vien heidät hellästi läheisen perhepäivähoitajan hoiviin siksi aikaa, kun mieheni ja minä olemme töissä. Jos jommalla kummalla on vapaata, lapset eivät tietenkään mene hoitoon. Työ ei ole lapsia tärkeämpää, mutta on lasten etu, että hankimme rahaa. Ilman sitä lapset olisivat nälässä ja alasti. Sekö sitten olisi lasten rakastamista ja hoivaamista?
Mielestäni miehen ammattia ja palkkatuloja olisi mietittävä ennen lasten hankkimista jos se tuottaa ongelmia lasten hyvinvointiin ja onnellisuuteen. Toivottavasti sinun palkkasi on niin suuri, että lapset saavat hyvät vaatteet, päivähoito maksujen jälkeen. Päiväkodeissa hoitajat katsovat tarkkaan, minkälaiset vaatteet lapsilla on. He ulkoilevat säällä kuin säällä. Kuravaatteet pitää olla vedenpitävät, on oltava helposti puettavat, jottei hoitajat joudu auttamaan. Lämpimät, joilla tarkenee pakkasilla. Sisä ja ulkovaatteet erikseen keväällä ja syksyllä.
Voi vittu. Ymmärtäkää se, että päiväkodissa oleminen ei "tuota ongelmia lasten hyvinvointiin ja onnellisuuteen". Ihan oikeasti, lopettakaa tuo typerä jauhaminen.
Kyllä tuottaa. Ei siellä ole aikaa sille yhdelle. Se on lasten säilö, kun vanhemmat töissä, ei mikään vitun lasten harrastus.
Ehkä ihan tervettä että lapsi oppii nauttimaan myös ryhmässä tapahtuvasta kanssakäymisestä. Toki yksilöllinen tuki on tärkeää, mutta sitä voi koti ajalla vanhemmatkin tukea. Ryhmässä sosiaalisesti toimiminen tuottaa paljon iloa lapselle. Ja minä itse saatikka kukaan kenet tunnen ei ole päiväkodissa/sen takia ollut millään tavalla onneton. Eikä lähipiirin lapset , ovat innoissaan päiväkodista ja kavereista. Että ymmärtäkää se että vain koska teistä tuntuu siltä että lapselle on parempi kotona, voi päiväkoti olla ihan yhtä hyvä.
Lapset ovat yleenskin ottaen aika iloisia ja innoissaan ja kiinnostuneita asioista, elävät hetkessä eivätkä murehdi, onneksi, koska ovat vielä lapsia. Lapset eivät paljon pohdi, olisivatko onnellisempia siellä tai tuolla, koska ovat vielä lapsia, onneksi. Lapsille ei vaan monesti anneta vaihtoehtoa, että mitäs jos jäisitkin kotiin, kun uusi sisarus syntyy. Lapsi ei tiedä, miltä tuntuisi voida olla omassa kodissa normaalina arkena, koska lapselle on tehty rinnakkainen arki erillään kodistaan. Lapsi saattaa kuitenkin joskus tuntea ulkopuolisuutta omasta perheestään, kun käykin ilmi että, äiti tai isä onkin koko päivän kotona pienemmän kanssa. Lapsi ei silti kauheasti pohdi, ajattele, kyseenalaista ja pähkäile vaan on. Onneksi niin on, muuten meillä saattaisi olla paljon enemmän onnettomia ja kotiin ikävöiviä, väkisin reippaina olevia pieniä lapsia päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt poistuu taas sellaisella tahdilla kommenttenja, että pitäiskö moden ottaa aamulääkkeet?
Kyllä, se on väärin viedä isommat tarhaan ja jäädä vauvan kanssa kotiin.
Tarhat ovat tupaten täynnä ja niissä on ongelmia. Ei sinne tarvita " ylimääräisiä" lapsia.
Miksi hankkia liuta muksuja, jos ei niiden kanssa halua/ pysty päivää viettämään?
Miten niin ei halua tai pysty? Lapset haluavat päiväkotiin. Miksi tehdä lapsia ja kasvattaa heistä syrjäytyneitä, jotka eivät osaa toimia ryhmässä, joilla ei ole ystäviä? Ei kaikki tässä elämässä ole huonoa ja negatiivistä.
Jos lapset kerran haluavat päiväkotiin, miksi en ole koskaan kuullut yhdestäkään, joka olisi pyytänyt sinne viemistä. Kyllä ne on vanhemmat, jotka lapsen sinne raahavat usein puoliväkisin. Jos lapsi sinne haluaisi, ei tarvitsisi tapella pukemisessa ym. Vai kuinka monta kertaa teillä on "tapeltu" ennen vaikkapa HopLopiin lähtöä? Veikkaan, ettei koskaan, sillä HopLop tms on paikka, jonne lapsi oikeasti haluaa. Päiväkotiin hänet pakotetaan joko olosuhteiden pakosta tai siksi, että vanhemmat kuvittelevat hänen sitä tarvitsevan.
Toinen pointti: Jos lapsista tulee ilman päiväkotia syrjäytyneitä ja kykenemättömiä toimimaan ryhmässä, miksi minä ja lukemattomat muut ei-päiväkotitaustaiset olemme pärjänneet elämässä yhtä hyvin tai paremminkin kuin päiväkotitaustaiset? En tunne yhtään, joka olisi syrjäytynyt siksi, ettei ole ollut päiväkodissa. Heitäkin voi toki olla, mutta väitän, että taustalla on aivan muut syyt kuin päiväkodittomuus. Eikö ennemmin ole syrjäyttävää raahata yksi lapsi hoitoon, kun toinen saa olla äidin/isän kanssa kotona? Erotetaan sisarukset toisistaan, vaikka sisaruksen kanssa juuri olisi hyvä opetella niitä kuuluisia vuorovaikutustaitoja. Lapsen näkökulmasta häntä syrjitään, koska hänet viedään pois ja sisarus saa jäädä kotiin. Todella kasvattavaa......
Ehkä meillä on sitten hyvä päiväkoti, mutta ainakin meidän lapsi menee sinne ihan innoissaan. Koska kaverit. Asutaan haja-asutusalueella, kahden kilometrin säteellä ei muita lapsia ole. 20 km säteellä ei ole kerhoja, eikä muita huvituksia. Yksi leikkipuisto on kolmen kilometrin päässä, mutta en ole siellä nähnyt ikinä ketään. Lapsi on nyt max. 3 päivää viikossa hoidossa (vuorotyöt), ja samaan tahtiin saa siellä jatkaakin, vaikka minä jäänkin kotiin tulevan vauvan kanssa. Mielestäni 3,5-vuotias tarvitsee jo kavereita, eikä äiti ja vauva voi sitä korvata.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ei vie lapsia hoitoon. Laittaa heille dvd-levyn pyörimään ja siinä ne viihtyy. Saa vähän omaa aikaa. En jaksais viedä päiväkotiin joka päivä. Huhhuh. Paras hoitaa kotona.
Koulussa tulee vitunmoisia ongelmia, kun dvd tai kännykkä ei opeta lasta.
Ap.n lapsi on jo epäonnistunut elämässään.
Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ei vie lapsia hoitoon. Laittaa heille dvd-levyn pyörimään ja siinä ne viihtyy. Saa vähän omaa aikaa. En jaksais viedä päiväkotiin joka päivä. Huhhuh. Paras hoitaa kotona.