Laiskottaa viedä lapsi päiväkotiin - muita?
Kiinnostaa tietää, löytyykö muita, jotka kärsivät "päiväkotiinviemislaiskotuksesta". Olen aina tehnyt töitä kotoa käsin (yrittäjänä) ja lapset olen hoitanut pitkälti kotona. Nyt kuitenkin kuopus käy puolta päivää ja kohta aloittaa kokopäiväisenä. Tuntuu hassulta kun lapsi vähän niiskuttaa aamulla ja mietin, että jospa en tänään vie lasta hoitoon - ja samalla ilahdun, että jes, ei tartte viedä ja hakea! Ja sitten tunnen syyllisyyttä päiväkodin edessä... Että en hoida velvollisuuksiani :D Vähän outoa ja ristiriitaista.
Onko kellään muulla samanlaista tilannetta ja tuntemuksia?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut päiväkodissa töissä jossa lasten vanhempia jouduttaisiin jatkuvalla syötöllä soittelemaan hakemaan lapsensa koska eivät olisi hakeneet siihen mennessä kun hoitosopimuksessa sanotaan tai päiväkodin sulkemisaikaan mennessä. Joko sinä liioittelet tai sitten teillä on poikkeuksellinen päiväkoti ja poikkeukselliset vanhemmat. Meidän päiväkodista kaikki aina haettu klo 17.00 mennessä vaikka virallisesti on auki 17.30.
Onnea sinulle! Teillä tosiaan harvinaisen hyvintoimiva systeemi ja harvinaiset fiksut vanhemmat. Harmi, ettei minun kertomani ollut liioittelua, vaan ihan arkipäivää monissa hoitopaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja voin sanoa, että teet kaikille palveluksen mitä vähemmän pidät lastasi hoidossa, että ainakaan päiväkodin työntekijät eivät sinua syyllistä jos et vie lastasi hoitoon, onpahan kerrankin vähemmän lapsia paikalla.
Se laiskuus ja väärä ala.
Millä tavoin on laiska tai väärällä alalla, jos toivoo voivansa antaa lapsille enemmän yksilöllistä huomiota? Itse toivon pienempiä lapsiryhmiä juuri tuosta syystä ja niin tekee lähes jokainen päiväkodin työntekijä. Oletko muuten itse ollut koskaan päiväkodissa töissä? Käypä kokeilemassa muutamapäivä ja tule sitten kertomaan lisää aiheeesta laiskuus ja väärä ala. t. toinen päiväkodin täti
p.s. Olen sairauslomalla murtuneen nilkanvuoksi, joten en ole töissä laiskottelemassa tai kahvitaukoa vaatimassa. Töissä on niin kiire, ettei moiset ehdi käydä mielessäkään. Puhumattakaan, että palstalle ehtisi
Niin ja ajattelit saada ne pienet helpot ryhmät täällä vauvapalstalla? Mikset vaihda alaa jos on liian raskasta ja työ ei motivoi?
Tätä samaa lausetta kuulee paljon asiakaspalvelijat. Todella toivon että jokainen jolle näin sanotaan lähtisi pois töistä. Olisi äkkiä kaupat ja päiväkodit kiinni.
Ei mitään väliä jos päiväkodit kiinni. Äidit hoitaisivat lapsensa kotona, mihin ammattitaidottomat hoitajat päiväkodeissa ei kykene.
Kummasti vaan kelpaa jopa kotiäideille noiden ammattitaidottomien hoitajien kykenemättömät palvelut. En edes halua tietää, miten kykenemätön on äiti, joka ennemmin vie lapsensa ammattitaidottomien hoitajien huomaan kuin pitää lapsensa kotona. Kuinka monella äidillä muuten on ammattitaitoa lapsen hoitamiseen? Minulla ei ainakaan sellainen ammatillinen koulutus kuulunut synnytysvalmennukseen. Ehkä muilla sitten kuuluu, kun on vara sanoa päiväkodin hoitajaa ammattitaidottomaksi.
Kyse olikin siitä, että kukaan normaali lapsiaan rakastava äiti ei vie lastaan päiväkotiin, koska siellä ei riitä resurssit ja kiinnostus. Suomen päiväkodit ovat retuperällä. Lapsia on kateissa, hoitajia ei kiinnosta. He eivät kerkeä, koska on liian isot ryhmät. Ja ammattitaidottomat työntekijät ja sijaiset.
Näihin päiväkoteihin tarvittaisiin kunnon tarkastukset ja tutkimukset, kuka voi työskennellä lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Näihin päiväkoteihin tarvittaisiin kunnon tarkastukset ja tutkimukset, kuka voi työskennellä lasten kanssa.
Ja vanhemmille samat tutkimukset tuplana. He kuitenkin ovat lapsen kanssa toivottavasti enemmän kuin päiväkodin hoitajat. EIKÄ VANHEMMILLA EDES OLE USEIMMITEN KOULUTUSTA ALALLE!!!
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotona nyhjääminen ei ole hyväksi lapselle ainakaan yli 3-vuotiaalle. Lapselle voi olla parempi olla päiväkodissa kuin kotona jos kotona ei ole erittäin aktiivinen äiti hyvällä sosiaalisella verkostolla. Enkä tarkoita mitään 100 face kaveria vaan sitä että ihan oikeasti on mahdollisuus tavata ja viettää aikaa päivisin muiden aikuisten ja lasten kanssa. Sellainen kotona oleminen pelkästään äidin tai omien perheenjäsenten kesken ei ole välttämättä se kaikkein paras ja kehittävin muoto viettää aikaa lapselle. Tosi asia on että on paljon kotiäitejä jotka eivät aktiivisesti jaksa viedä lapsiaan esim. ulos eikä se kaikille edes sovi se kotiäitiys. Jos ei jaksa, ei jaksa. Tällöin on parempi vaikka pyrkiä sinne töihin ja viedä lapsi päiväkotiin. Ja kaikilla ei ole sitä hyvää sosiaalista verkostoa. On varmaan paljon helpompi olla kotiäiti jos on vaikka tuttavia tai kavereita joiden kanssa voi äiti ja lapset viettää aikaa kun taas jos olisi yksin lasten kanssa. Jokaisella on erilainen tilanne. Jos sinä viihdyit kotiäitinä ja sinun lapsillasi oli kaikki hyvin ollessaan pääasiassa kotona ei vättämättä jollain toisella perheellä ole niin. Ei tarvitse olla edes mikään rankempi sosiaalitapaus vaan kyllä päiväkoti voi olla ihan hyödyllinen ihan tavallisen perheen lapsellekin.
Olen ihan aktiivinen äiti. Lapseni aloitti päiväkodin 1v 1kk ikäisenä koska olisin muuten menettänyt työpaikkani. Työt loppuivat kun lapsi oli 3v 5kk. Jäin siis työttömäksi yllättäen. Lapsi jatkoi päiväkodissa. Olen yksinhuoltaja ja teen aika paljon asioita lapseni kanssa iltaisin ja viikonloppuisin. Yleensä se on poikani joka sanoo aamuisin, että äiti mennään jo päiväkotiin. Hänellä on kavereita siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhemmille samat tutkimukset tuplana. He kuitenkin ovat lapsen kanssa toivottavasti enemmän kuin päiväkodin hoitajat. EIKÄ VANHEMMILLA EDES OLE USEIMMITEN KOULUTUSTA ALALLE!!!
Vanhemmilla ei ole samoja velvollisuuksia kuin päiväkodilla. Jos päiväkoti ei pysty lapsia hoitamaan lain vaativalla tavalla, on sen lopetettava toimintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla ei ole samoja velvollisuuksia kuin päiväkodilla. Jos päiväkoti ei pysty lapsia hoitamaan lain vaativalla tavalla, on sen lopetettava toimintansa.
Mielenkiintoinen näkemys. Eikös ne lapset viedä pois vanhemmiltakin jos eivät pysty niitä hoitamaan lain vaatimalla tavalla? Näin ainakin meidän kunnan sosiaalitoimi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotona nyhjääminen ei ole hyväksi lapselle ainakaan yli 3-vuotiaalle. Lapselle voi olla parempi olla päiväkodissa kuin kotona jos kotona ei ole erittäin aktiivinen äiti hyvällä sosiaalisella verkostolla. Enkä tarkoita mitään 100 face kaveria vaan sitä että ihan oikeasti on mahdollisuus tavata ja viettää aikaa päivisin muiden aikuisten ja lasten kanssa. Sellainen kotona oleminen pelkästään äidin tai omien perheenjäsenten kesken ei ole välttämättä se kaikkein paras ja kehittävin muoto viettää aikaa lapselle. Tosi asia on että on paljon kotiäitejä jotka eivät aktiivisesti jaksa viedä lapsiaan esim. ulos eikä se kaikille edes sovi se kotiäitiys. Jos ei jaksa, ei jaksa. Tällöin on parempi vaikka pyrkiä sinne töihin ja viedä lapsi päiväkotiin. Ja kaikilla ei ole sitä hyvää sosiaalista verkostoa. On varmaan paljon helpompi olla kotiäiti jos on vaikka tuttavia tai kavereita joiden kanssa voi äiti ja lapset viettää aikaa kun taas jos olisi yksin lasten kanssa. Jokaisella on erilainen tilanne. Jos sinä viihdyit kotiäitinä ja sinun lapsillasi oli kaikki hyvin ollessaan pääasiassa kotona ei vättämättä jollain toisella perheellä ole niin. Ei tarvitse olla edes mikään rankempi sosiaalitapaus vaan kyllä päiväkoti voi olla ihan hyödyllinen ihan tavallisen perheen lapsellekin.
Olen ihan aktiivinen äiti. Lapseni aloitti päiväkodin 1v 1kk ikäisenä koska olisin muuten menettänyt työpaikkani. Työt loppuivat kun lapsi oli 3v 5kk. Jäin siis työttömäksi yllättäen. Lapsi jatkoi päiväkodissa. Olen yksinhuoltaja ja teen aika paljon asioita lapseni kanssa iltaisin ja viikonloppuisin. Yleensä se on poikani joka sanoo aamuisin, että äiti mennään jo päiväkotiin. Hänellä on kavereita siellä!
Juurikaan tuollaista täällä ei ymmärretä. Ei ainakaan laiskat päiväkotitätit. Huom. TÄTIT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikaan tuollaista täällä ei ymmärretä. Ei ainakaan laiskat päiväkotitätit. Huom. TÄTIT
Eikö? Puhutaanko minusta pahaa selän takana ? Tämä päiväkoti on kyllä hyvä ja pojalla alkaa olla kavereita enkä aio jäädä ikuisesti kotiin vaan töitä etsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkemys. Eikös ne lapset viedä pois vanhemmiltakin jos eivät pysty niitä hoitamaan lain vaatimalla tavalla? Näin ainakin meidän kunnan sosiaalitoimi tekee.
Sepä se. Viimeaikaisissa uutisissa on tullut esiin päiväkotien ja hoitajien puutteet. Näihin tarvittaisiin tarkastuksia, ennen kun jotakin pahaa tapahtuu. Suomen päivähoito on nykyään retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Viimeaikaisissa uutisissa on tullut esiin päiväkotien ja hoitajien puutteet. Näihin tarvittaisiin tarkastuksia, ennen kun jotakin pahaa tapahtuu. Suomen päivähoito on nykyään retuperällä.
Eli päiväkodilta vaaditaan säädösten noudattamista, mutta vanhemmat voivat kohdella lasta miten vain? Miksi viedä lapsi päiväkotiin, jos itse voisi hoitaa paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Puhutaanko minusta pahaa selän takana ? Tämä päiväkoti on kyllä hyvä ja pojalla alkaa olla kavereita enkä aio jäädä ikuisesti kotiin vaan töitä etsin.
Kyllä. He luultavasti marmattavat tauoilla, kuinka sinä voisit hoitaa lapsrsi itse, niin he pääsisivät helpommalla. Älä välitä heille maksetaan siitä, sinulle ei. Jääkööt työttömäksi jos työ ei maistu. Helppoa.
Miksi pitäisi viedä, jos ei ole pakko? Miksi tehdä asiasta ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 lasta. Yksi vauva ja isommat käy päiväkodissa. Se pukemisrumpa on aivan hirveää. Jos hermot palaa isojen lasten riitelyyn tai juoksenteluun, kun syötän vauvaa, tulee niin tyhjä olo koko päivä on pilalla. Aika usein pinnataan, mutta ei sekään kyllä ole hyvä.
Pidätkö lapset siis sisällä päivät kun et siitsi niitä viedä tarhaan ja et viitsi pukea kun se on niin raskasta........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 lasta. Yksi vauva ja isommat käy päiväkodissa. Se pukemisrumpa on aivan hirveää. Jos hermot palaa isojen lasten riitelyyn tai juoksenteluun, kun syötän vauvaa, tulee niin tyhjä olo koko päivä on pilalla. Aika usein pinnataan, mutta ei sekään kyllä ole hyvä.
Pidätkö lapset siis sisällä päivät kun et siitsi niitä viedä tarhaan ja et viitsi pukea kun se on niin raskasta........
Sinä jolla on vauva ja kaksi isompaa lasta, on ihan hyvä että lapset ovat tarhassa ainakin välillä että saat olla vauvan kanssa rauhassa kotona. Toisaalta isompien lasten on hyvä tottua vauvaan koko päivän ajan ja niinhän sanot pitäväsikin heitä välillä kotona. On raskasta hoitaa pientä vauvaa ja samalla viihdyttää isompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta tulee aikuisena onneton eikä hän menesty elämässä, jos ei ole käynyt päiväkotia. Eikös joku tutkimus tällaista kertonut? Kyllä työttömänkin kannattaa viedä lapsi päiväkotiin, ei itsensä vaan lapsen takia. Että tulee onnellinen.
Olen samaa mieltä. Lapsi tarvii sen ryhmässä toimimisen ja ohjatut toiminnat. Saa ystävyyssuhteita ja kaikkea muuta positiivistä, mitä päiväkodit lapselle tarjoaa.
Lisäksi työtön voi olla stressaantunut työtilanteestaan raha-asioistaan.
Tietyn ikäisenä lapsi tarvii päiväkodin.Tämä on naurettavinta, mitä olen ikinä kuullut. Lapsi ei todellakaan tarvitse päiväkotia. Päiväkoti ei ole mikään autuaaksi tekevä paikka, jota ilman ei kasva kunnon ihmiseksi. Itse olen sitä mieltä, että alle 3-vuotiailta pitäisi jopa kieltää päiväkoti. Heille korkeintaan perhepäivähoitoa 2-3 lapsen ryhmässä. Mieluiten ei sitäkään. Vanhemman kanssa kotona on noin pienelle paras paikka. Tiedän, ettei se ole nykyisillä resursseilla mahdollista, mutta otin tämän esimerkin puhtaasti lapsen kannalta ajateltuna. Isommatkaan lapset eivät tarvitse päiväkotia. Päiväkodin todellisuus eli meluisa ryhmä liian vähillä aikuisilla ja usein väkisinväännetyillä ohjelmilla ("nyt tehdään palapelejä", kaikki eivät halua mutta tehdään kun on ohjelmassa) on kaukana siitä, mitä lapsi tarvitsee. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja ikinä en lastani sinne vie. Toki kaikki päiväkodit eivät ole samanlaisia ja osassa saa hyvää hoitoa. Siltikään lapsi ei sitä tarvitse. Ryhmätoimintaa oppii harrastuksissa, kavereita tavatessa, puistossa jne. Ei siihen päiväkotia tarvita. Viimeistään koulu opettaa. Ystävyyssuhteiden kohdalla sama.
Mitä tulee virikkeisiin, niihinkään ei tarvita päiväkotia. Ihan kotonakin voi järjestää lapselle tekemistä, viedä häntä ulos jne. Tämä siis siinä kuvitteellisessa tilanteessa, että lasta voi hoitaa kotona. Ainut mihin päiväkotia oikeasti tarvitaan, on lasten hoidon järjestäminen kun aikuiset ovat töissä. Siihenkin on vaihtoehtona mm. perhepäivähoito eli päiväkoti ei siltikään ole välttämätön. Muu onnistuu vallan mainiosti ilman mitään ulkopuolista hoitoa. Miksi hankkia lapsia jos ei kykene heitä kasvattamaan ilman laitoshoitoa? Edelleen siis jätän työtilanteet huomiotta, koska puhutaan vain siitä tarvitseeko lapsi päiväkotia. Minusta ei todellakaan tarvitse. Itsekin olen kasvanut ihan normaaliksi sosiaaliseksi työssäkäyväksi ihmiseksi, vaikka olen ollut päiväkodissa vain aikuisena töissä.
Koska olet päiväkodissa töissä, et halua sinne ylimääräisiä lapsia. Koska haluat päästä helpommalla ja keretä kirjoittelemaan vauvapalstalla työaikana. Vai oletko työtön.?
Jos olisit lukenut tekstin kunnolla, olisit huomannut, että siinä luki "olen ollut töissä päiväkodissa". Suomenkielellä tuo tarkoittaa mennyttä aikaa. Eli aikaisemmin olin töissä päiväkodissa, nykyisin en ole. Koska elämäni sinua noin paljon kiinnostaa, kerron vielä vähän lisää. Päiväkotityön jälkeen kouluttauduin erikoissairaanhoitajaksi ja nykyinen työpaikkani on sairaalassa lastenosastolla. Tänään minulla on iltavuoro, joten ehdin vähän palstailla pyykinpesun ohella. Lapset ovat isänsä kanssa ulkoilemassa. Tekstin kirjoitin ihan lasten itsensä kannalta. Sitä maailmaa sisältä käsin nähneenä en halua, että lapset joutuvat päiväkotiin ilman pätevää syytä. Pätevä syy on oikeastaan vain se, että vanhemmat ovat töissä ja lapsen hoitoa ei saada muuten järjestymään. Muutamassa poikkeustapauksessa myös ns. sosiaaliset syyt ovat päteviä. Päiväkodin ENTISENÄ työntekijänä ahdisti nimenomaan lasten kannalta, että heidät tupattiin väkisin ylitäyteen ryhmään nimenomaan ylimääräisinä. Ylimääräisinä siksi, että heidät olisi voitu hoitaa kotonakin. Sitten he kiukkuavat ja kyselevät: "Miksi minun pitää tulla päiväkotiin vaikka sisko saa olla kotona" jne. Se ei mielestäni ole millään tavoin lapsen etu.
Joo joo. Päiväkoti tätien kootut selitykset,kun aikaa ei jää tarpeeksi kahvitauoille. Vaihda alaa jos ahdistaa ja laiskottaa työnteko.
No eihän tää ollu enää siellä päiväkodissa töissä vaan sairaanhoitaja! Eikä sanonut että laiskottaa ja ahdistaa töissä, vaan että lapsia ei pitäisi viedä tarhaan ilman pätevää syytä, eli pätevä syy on esim. vanhempien työt! VJa siinä olen aivan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin tätä ketjua lukiessani, että jos lapset hoidetaan kotona, heitä ei ulkoiluteta kuin koiria.
Kummasti vaan kelpaa jopa kotiäideille noiden ammattitaidottomien hoitajien kykenemättömät palvelut. En edes halua tietää, miten kykenemätön on äiti, joka ennemmin vie lapsensa ammattitaidottomien hoitajien huomaan kuin pitää lapsensa kotona. Kuinka monella äidillä muuten on ammattitaitoa lapsen hoitamiseen? Minulla ei ainakaan sellainen ammatillinen koulutus kuulunut synnytysvalmennukseen. Ehkä muilla sitten kuuluu, kun on vara sanoa päiväkodin hoitajaa ammattitaidottomaksi.