Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela kehotti Kallea vaihtamaan vuokralle halvempaan – "Mistä saan Helsingistä asunnon 600 eurolla?"

Pummit ärsyttää!
08.02.2017 |

Miksi sun pitää se Helsingistä saada jos ei ole rahaa asua siellä? Muuta Espooseen tai Vantaalle kuten me muutkin jotka joutuvat itse maksamaan vuokransa eikä Helsingin vuokriin ole varaa. Jos ei ole sielläkään varaa asua, muuta kauemmaksi tai mene töihin.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/483639-kela-kehotti-kallea-vai…

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Helsingistä löytyy kyllä halvempiakin vuokra-asuntoja. Äitini asuu kaksiossa, jonka vuokra on hitusen alle 700 euroa.

Eri asia sitten, kuinka helposti asunnon saa jos on luottotiedot sössinyt.

Löytyy kyllä mutta ei niitä riitä kaikille. Vai luuletko että moni maksaa riemusta kiljuen yksiöstä enemmän kuin jotkut kaksiosta? Moni JOUTUU maksamaan ja tarkoitan tässä myös niitä, jotka maksavat vuokran ihan itse. Ja ihan laitakaupungillakin on kalliita yksiöitä, ei pelkästään keskustassa. Lisäksi moni vuokranantaja (sekä yksityiset että muut) vaatii 2 kk vuokravakuutta ja sosiaalitoimisto ei tietääkseni maksa yleensä kuin yhden kuukauden, joten monelle tukien varassa eläville saattaa vuokravakuus olla este muuttoon.

Vierailija
42/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mä en oikein osaa ottaa kantaa tähän, että pitäisikö muuttaa vai ei. Ihmettelen kyllä sitäkin, että vuokrat on karanneet käsistä niin pahasti. Itse olen asuntosijoittaja ja aina maltillinen ja reilu vuokra ja siksi löytyykin hyviä vuoralaisia. Enemmänkin sais, mutta ei vaan pysty rahastamaan sellaisia summia. Se on mun pieni kannanotto kohtuuden puolesta :)

Mutta tuosta muuttamisesta vielä sellainen tarina, että tapasin Helsingin yliopistossa ihmisen, joka on nykyään yksi parhaista ystävistäni. Hän on kotoisin Helsingistä, mutta opiskelujen jälkeen ei saanut oman alan töitä ja alkoi sitten tehdä väitöskirjaa, mutta rahat oli niin tiukilla, että koki, ettei pärjää Helsingin hinnoilla ja muutti kauemmas, koska väitöskirjaa pystyi tekemään pitkälti kotoa käsin. Jossain vaiheessa sai kunnon töitä ja aikanaan muutti takaisin Helsinkiin. Pointtina siis tämä, että itse itsensä elättävä Helsingistä ihan kotoisinkin oleva muutti kauemmas halvempaan ahtaaseen vanhaan yksiöön ja takaisin vasta kun oli paremmin varaa, joten ihan en ymmärrä, miksi ei toimeentulotukiasiakaskin voisi tehdä niin. Se on ihan arkea monelle. Totta kai pitää ihmistä tukea ja auttaa, kun hän on vähävarainen, mutta kyllä kai sitä periaatteessa voi toimeentulotukiasiakkaaltakin edellyttää muuttoa kauemmas, jos siihen ratkaisuun joutuu myös he, jotka ei saa tt-tukea. Ei tt-tuen kuitenkaan pidä edellyttää mitenkään erityisen tasokasta ja hienoa asumista, kun ei se ole arkipäivää muillekaan. Kyllä kai vähän huonompi ahdas yksiö vaikka Vantaalta kelpaa yksinasuvalle tt-tukiasiakkaalle, kunnes hän saa enemmän varoja, jos se kelpaa (ja on pakkoratkaisu) ihan pienituloisille muutenkin, esim. tälle väitöskirjaa tehneelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä halvempia vuokra-asuntoja helsingissä sitten löytyy? Mullekin kelpaisi. Kaupunginkin asunnot tuppaa olemaan kalliimpia ja tavallisella työttömällä ei ole mitään mahdollisuutta päästä niihinkään.

Edelleenkin miksi sun pitäisi asua siellä Helsingissä jos sulla ei edes ole töitä siellä? Itse jouduin muuttamaan Espooseen kun ei ole varaa asua Helsingissä ja arvaa vain v*tuttaako tämmöiset ruikuttajat jotka eivät suostu tekemään mitään oman elämänsä eteen.

Meneepä surkeaksi nää sun trollisi. 2/5 aloituksesta mutta 0/5 jatkosta joka on tylsän ennalta-arvattavaa jankutusta.

Vasemmistolaisten mielestä kaikki ovat trolleja jotka patistaa heitä töihin. Käsittämättömiä kuplassa eläviä luusereita. Onneksi hallitus leikkaa tuolta roskaväeltä tukia pois.

Vierailija
44/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on teille hyvä esimerkki siitä, että älkää hyvät ihmiset ryhtykö yrittäjiksi! Siihenhän nykyään kehoitetaan joka paikassa, mutta tosiasia on se, että yrittäjä tippuu ensinnäkin kaiken sosiaaliturvan ulkopuolelle, tekee paljon työtä ilman palkkaa, lomista ja vapaaapäivistä puhumattakaan, edes lyhyestä sairauslomasta et saa mistään mitään. Ja yrityksen perustat lainarahalla ja kyllä vaan siitä on henkilökohtaisessa vastuussa useimmiten. Ei pankit muuten anna lainaa yksinyrittäjälle ja se lainasumma on monilla sellainen, että ei sitä saa maksettua jos konkka tulee. Toisaalta summan ei hirveän iso tarvi olla, että olet luottokelvoton.

Itse olen yrittäjä ja tällä hetkellä teen töitä käytännössä palkatta, mutta pakko on, kun sitä lainaa on ja en halua luottokelvottomaksi. Loma...mikä se on? Onneksi mies on palkkatyössä ja jotenkuten pärjätään eli saadaan laskut maksettua ja ruoka pöytään, muuhun ei ole varaa. Esikoinen pääsee keväällä ylioppilaaksi, mutta en tiedä miten ne juhlat kustannettaisiin, pitäisi olla rahaa paitsi tarjottaviin, myös vaatteisiin yms. Joten varsinaisia juhlia ei tule, isovanhemmille ja kummeille kakkukahvit ja siinä se. Ylioppilaalle pitäisi löytää jostain puku lainaan, mutta en tiedä mistä.

Ne, jotka eivät ole koskaan olleet yrittäjiä, ovat kyllä hyviä antamaan neuvoja. Vähän niinkuin lapsettomat ovat aina parhaita kasvattajia. Mun ainoa neuvo on, että älkää ryhtykö yrittäjäksi, tämä on syvältä.

Olen yrittäjä ja en ota holtittomasti lainoja. Ei pääse velkaantumaan.

Enpä ole minäkään ottanut holtittomasti, vaan ihan sen mikä pakko oli. Vaihtoehto olisi ollut jatkaa työttömännä olemista. Työni osaan erinomaisesti ja osaan hoitaa sekä yritykseni että yksityisen talouteni. Kunpa tuo hallituskin osaisi hoitaa sen mitä pitää, mutta melko epävarmalta näyttää, mitään ei ole tehty kysynnän elvyttämiseksi eikä ulkomaankaupan edistämiseksi, ei niin mitään. Päinvastoin kotimaista kysyntää heikennetään.

Vierailija
45/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuinen mies voi olla noi saamaton ja luuseri kuin tuossa jutussa oleva mies on?

Jutun mukaan mies on luottotiedoton. Yritäpä hakea asuntoa luottotiedottomana!

Aina näillä pummeilla on luottotiedot menneet. Syyttävät muita, mutta oma toiminta siihen on ajanut. Miehen pitäisi opetella hoitamaan raha-asiansa ja mennä töihin. Kyllä rahalla asunnon saa.

Sen yritys oli kaatunut,ei elämäntapatyötön.

Vierailija
46/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä halvempia vuokra-asuntoja helsingissä sitten löytyy? Mullekin kelpaisi. Kaupunginkin asunnot tuppaa olemaan kalliimpia ja tavallisella työttömällä ei ole mitään mahdollisuutta päästä niihinkään.

Edelleenkin miksi sun pitäisi asua siellä Helsingissä jos sulla ei edes ole töitä siellä? Itse jouduin muuttamaan Espooseen kun ei ole varaa asua Helsingissä ja arvaa vain v*tuttaako tämmöiset ruikuttajat jotka eivät suostu tekemään mitään oman elämänsä eteen.

Meneepä surkeaksi nää sun trollisi. 2/5 aloituksesta mutta 0/5 jatkosta joka on tylsän ennalta-arvattavaa jankutusta.

Vasemmistolaisten mielestä kaikki ovat trolleja jotka patistaa heitä töihin. Käsittämättömiä kuplassa eläviä luusereita. Onneksi hallitus leikkaa tuolta roskaväeltä tukia pois.

Vittu, että joku voi ollakin noin tyhmä! Hallitus voisi leikkauksien sijaan hankkia niitä työpaikkoja kun niitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ei edes sitä "paskaduunia" jota itse olen valmis tekemään. Työhakemukset on vaivalla väännettyjä, mutta niin vain olen ollut yli puoli vuotta nyt työttömänä opintojen valmistumisen jälkeen.

Vierailija
47/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo sanoa, että muuta. En tästä kyseisestä tapauksesta tiedä (ettekä tiedä tekään), mutta monelle muuttaminen on erittäin vaikeaa. Minä ja perheeni muuttaisimme heti työn perässä muualle, mutta moni asia sitoo meitä tänne, suurin syy on iäkkäät vanhemmat, jotka eivät pärjäisi ilman päivittäistä apuamme. Kotihoito vai mikä kotipalvelu se onkaan tekee vaan ihan ne elintärkeät jutut, ei ole enää mitään kodinhoitajasysteemiä. Omaisilla on vastuu kaikesta muusta.

Vierailija
48/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiöiden vuokrat ei ole juurikaan halvemmat Espoossa ja Vantaalla, alkaa olla ihan yhtä kallista kuin Helsingissä. Helsingin vuokratasoa nostaa keskustan asunnot, joten jos keskusta jätetään vuokravertailusta pois niin taitaa koko pääkaupunkiseutu olla ihan samanlaisia vuokria,

Vierailija
49/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas jaksaa yllättää miten tyhmää porukkaa täällä on. "Muuta sinne ja tee sitä ja hanki töitä kyllä niitä on" miksi sitten niin moni on työkkärin listoilla jos niitä töitä kerta löytyy?

No voi kulta pieni, isi kertoo: koska systeemi mahdollistaa työttömien lorvimisen maan kalleimmalla alueella!!

Vierailija
50/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas jaksaa yllättää miten tyhmää porukkaa täällä on. "Muuta sinne ja tee sitä ja hanki töitä kyllä niitä on" miksi sitten niin moni on työkkärin listoilla jos niitä töitä kerta löytyy?

No voi kulta pieni, isi kertoo: koska systeemi mahdollistaa työttömien lorvimisen maan kalleimmalla alueella!!

Ei tarvitsisi mahdollistaa. Kaikille tuntemilleni työttömille riittää mm. Itä-Helsinki aivan hyvin. Mutta sun mielestä työttömiltä pitäisi leikata vaan lisää tukia koska ovat pummeja!

Vierailija
51/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vaan sanon että tuollainen eestaas muuttelu on kyllä idiooteinta touhua pitkään aikaan. Se on varma keino romuttaa taloutensa lopullisesti.

Vierailija
52/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herttoniemenrantahan on Itä-Helsingissä, ei kantakaupungissa.

Vierailija
53/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuinen mies voi olla noi saamaton ja luuseri kuin tuossa jutussa oleva mies on?

Siis millä tavalla? Kaveri hakee töitä, mutta viiskymppisen ei ole helppoa työllistyä. Oletko itse kokeillut?

Oman yrityksen konkurssi ei ole herkkua, Suomessahan yrittäjän menestys on muilta pois. Tarja Halonen oikein valtionjohdon suulla näin totesi. Melko myrkyllinen ympäristö yrittää, sanoisin.

Vierailija
54/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, että muuta. En tästä kyseisestä tapauksesta tiedä (ettekä tiedä tekään), mutta monelle muuttaminen on erittäin vaikeaa. Minä ja perheeni muuttaisimme heti työn perässä muualle, mutta moni asia sitoo meitä tänne, suurin syy on iäkkäät vanhemmat, jotka eivät pärjäisi ilman päivittäistä apuamme. Kotihoito vai mikä kotipalvelu se onkaan tekee vaan ihan ne elintärkeät jutut, ei ole enää mitään kodinhoitajasysteemiä. Omaisilla on vastuu kaikesta muusta.

Jutussa haastatellulla asuu nimenomaan apua tarvitseva lähiomainen lähistöllä.

Vierailija
55/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen vaan sanon että tuollainen eestaas muuttelu on kyllä idiooteinta touhua pitkään aikaan. Se on varma keino romuttaa taloutensa lopullisesti.

Ei ainakaan sillä mun kaverilla, joka muutti halvemman perässä tehdessään väitöskirjaa. Hän asui useamman vuoden siinä vanhassa ahtaassa yksiössä, sai väikkärin valmiiksi ja jatkoi asumista myös töitä etsiessään. Sitten sai oman alan hyvän työn ja pikkuhiljaa löysi mieleisensä asunnon hyvältä keskeiseltä alueelta Helsingistä ja asuu siinä edelleen. Ainakin hänen kohdalla se talous helpottui, kun muutti halvempaan ja jaksoi siellä kaikessa ahtaudessa odotella väljempiä tuloja ja sitten iski kiinni ihanaan asuntoon hyvällä paikalla ja vuokrasi sen. Kyl hän sitä puhui, että aika hirvee kämppä (se edullisempi) mut ei ole sit niin tiukilla ja puhui, että pakko, siis käytti sanaa pakko, ettiä halvempi sillon aikanaan.

Vierailija
56/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh. Ystäväni asui Töölössö 20 neliän yksiössä ja vuokra 600 e. Kyllä pieniä yksiöitä löytyy, mutta kukaan yksityinen ei luottotiedottomalle vuokraa.

Meidän kaksio Laajasalossa vain 40 e enemmän kun tämän tyypin yksiö.

Vierailija
57/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisi pieneen yksiöön. Mekin miehen kanssa asuttiin halvan vuokran takia 24 neliön yksiössä 2 vuotta eikä itketty lehdille nyyh nyyh.

Samaan aikaan mies ei avoimen opintojen takia saanut työttömyystukea ja sossukin eväsi hakemuksen, joten elimme sitten minun 500 eurolla + opintotuki.

Vierailija
58/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, jos olen tietämätön, mutta miten toi omaisjuttu, että kyllä kai jollain on velvollisuus auttaa omaista, jos lapset ei enää pysty. Itse asutaan 400km päässä mun vanhemmista, eikä kyllä pystyttäis millään muuttamaan heidän lähelle ja romuttamaan taloutta, jos heillä on tarve apuun. Silloin pitää heidän hakea se apu julkiselta tai sitten ostaa yksityiseltä, ei hekään haluaisi, että myytäis talo ja luovuttais työpaikoista ja romutettaisi meidän ja heidän lapsenlapsen talous. Aika monella kuitenkin sama tilanne, ettei asu vanhempien kanssa samassa kaupungissa, eikä pysty muuttamaan ja jotenkin se kuvio sitten hoidetaan.

Vierailija
59/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhteiskunnan pitäisi elättää ilmaiseksi asunnossa jonka vuokra on ihan normi tavalliselle keskituloiselle?

Eiköhän joku vedetön ja sähkötön autiomökki jossain korvassa olisi oikea paikka.

Vierailija
60/114 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku roti kirjoitti:

Mikä estää muuttamasta Itä-Helsinkiin tai Vantaalle halvemman vuokran perässä? Ainahan voi sitten muuttaa vaikka Eiraan, kun on taas itse varaa maksaa asumisensa.

Siis mitä, ootko noin hölmö?

Herttoniemi ON ITÄ-HELSINGISSÄ. Taisi maaseudulta kajahtaa tuo viestisi.