2 sektiota takana, miten 3. synnytys?
Ensin hieman taustaa, mulla on siis takana 2 suunniteltua sektiota perätilan takia. Eka huomattiin sattumalta ja toinen sitten synnytystapa-arviossa. Käännöstä ei voitu tehdä koska vauvat oli aivan jumissa mun lantiossa, mulla ulkolantio on niin kapea. Synnytyksessä saatiin käyttää kovaa voimaa että vauvat sai ulos. Toisen perätilan jälkeen gynekologi uumoili että mulla on sen mallinen kohtu että vauvat " jää" mielummin istuvaan asentoon, tiedä sitten mitä tällä tarkoitti?
Nyt olis haaveissa kolmas ja oon ihan kauheesti miettinyt synnytystä. Mä nimittäin haluisin yrittää alatie synnytystä jos vauva vaan olis oikein päin, ei kai tällä periaatteessa olis estettä?
Yks mun ystävä vaan sanoi että jos kaks sektiota takana niin myös seuraavat olis sektioita. Mut mun mielestä tälle ei oo perusteita varsinkaan kun edellisellä kerralla lääkari sanoi että kohtu on hyvä kuntoinen ja ei oo ohentunut.
Mitä mieltä te olette asiasta?
kokemuksista ja tiedoista etukäteen kiitollinen Moominmamma :)
Kommentit (4)
periaatteessa kolmannen voi vielä synnyttää " normaalasti" mutta siihen sisältyy niin paljon riskejä että ennemmin päädytään sektioon. itsellä takana 5 sektiota edessä kuudes! itse olen ajatellut niin että se ei ole tärkeintä miten synnytetään vaan se " mitä synnytetään"
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaisilla väleillä sinulle on nuo sektiot tehty? Entä millaisessa kunnossa kohtusi on ollut ja onko jonkin (pidemmän?) välin aikana kohtusi mahdollisesti vahvistunut?
Itselläni takana vasta kolme sektiota ja kohtu jo reilusti ohentunut. Uutta raskautta ei ole täysin kielletty, mutta se vaatisi tiiviin seurannan. Kovasti tekisi vielä mieli yhtä nyyttiä ja olenkin siinä toivossa, että aika vähän parantaisi tilannetta. Pystytäänköhän tuota kohdun kestävyyttä muuten mitenkään etukäteen tutkimaan...
Alkuperäiseen kysymykseen vielä, että ainakin minulla kahden sektion(hätä ja perätila) jälkeen kolmas tehtiin automaattisesti.
että kahden sektion jälkeen saisi synnyttää alakautta.
Tuosta raskausajan seurannasta. Olen myös menossa kuudenteen sektiooni 10.4. Kohtu on ollut hyväkuntoinen aina viidenteen asti, jolloin arven alueen todettiin ohentuneen. Tässä raskaudessa kävin 4D:ssä, jossa lääkäri sanoi että pitää olla varovainen kun näyttää ohuelta eikä saisi supistaa. rv 25 menin päivystykseen alavatsakipuilun takia ja sen takia sain ylimääräisen kontrolliajan äitiyspolille rv 33. No, eipä niillä ultrilla se lääkäri oikein saanut mitään mittailtua ja päätti vain, että tehdään sektio nyt hieman aiemmin (38+4),ettei synnytys ehkä ehtisi käynnistyä. Siinä oli mun seurannat, tuolla käynnillä korvattiin sitten se normaali synnytystapa-arviokäynti rv 36-37...Nyt olen sitten omillani sinne sektioon asti taas, jos alkaa tulla kipuja tai suppareita niin sitten päivystykseen. Neuvolassakin terkka kivahti viimeksi, että ei hänen asiakkaistaan ole kellään mitään arpialuetta seurattu raskausaikana, turhia käyntejä.
Mandi ja kuutonen 35+3
sektioiden lyhyt väli ei mun käsityksen mukaan välttämättä vaikuta kohdun ohenemiseen vaan kohdun kesto on yksilöllistä.. niinkuin kaikki muutkin asiat! toisille voidaan tehdä vain 2-3 toisille jopa 10 sektiota.