Pikkukoirien omistajat!
Kuinka pitkään pienet koirat pystyvät pidättämään pissaa päivällä? Yöllä toki pidempään, kun nukkuvat, mutta mites päivisin? Meillä on noin 5kg painava koira, joka on tähän asti päässyt pissalle seuraavasti:
Aamupissi klo 7.30 noin 10 min
Päiväpissi: klo 12 noin 15 min
Iltapäiväpissi: klo 16 noin 20 min
Iltapissi: klo 21.30 noin 10 min
Jatkossa emme pääse päivällä viemään koiraa ulos, joten sen pitäisi olla kotona klo 7.30-16 (15.30 toisinaan).
Mitä mieltä? Miten teillä menee nuo pissitykset?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin se koirasi pääsee lenkille? Kyllä pikkukoiratkin tarvitsevat liikuntaa. Oma pikkukoirani (4 kg) on aamuisin klo 8 tai 9 tunnin ulkona, iltapäivällä puolisen tuntia ja illalla puolesta tunnista tuntiin. Jos on kyllä va pakkanen tai sade, ajat ovat tietysti huomattavasti lyhyemmät. Ulkoilutusväli on kuutisen tuntia päivisin ja ihan pienenä, kun meille tuli, veimme kolmen tunnin välein (paitsi yöllä kuuden) niin oppi sisäsiistiksi alle kuukaudessa.
Kannattaa hankkia koiralle ulkoiluttaja iltapäiviksi, jos ette itse ole kotona.
No mutta kaikki eivät välttämättä ole työttömiä sossupummeja ja eivät pääse aamu 8-9 aikaan tunnin aamulenkille, vaan joutuvat tähän aikaan tekemään töitä, jotta voivat elättää sinua verorahojen kautta. Ap
Sit herää aikaisemmin, että ehtii ennen töitä viedä kunnon lenkille. Samoin töiden jälkeen voi hyvin mennä pitkälle lenkille koiran kanssa. Tuo on ihan naurettavaa, että koira pääsee vain neljä kertaa 10 minuutin kusetukselle. Turha selitellä laiskuutta siinä!
Tuo ei ollut alkuperäinen ap! Minä olen. En ole kutsunut ketään sossupummiksi!
No niin. Oikea ap täällä. Kysymys koski siis sitä, voinko ottaa uuden työn vastaan, jolloin koiran tulisi pärjätä päivällä 7,5-8h pissaamatta ja yksin? Jos jatkan nykyisessä, niin voin päivttäin tehdä osan hommista kotona, jolloin nuo pissatusvälit ovat lyhyitä. Kiitos lenkkivinkeistä ja -tiedosta, tämä on ensimmäinen koirani, joten opettelen vasta. Kirjasin listaan minimimäärät, mutta esim kesällä juoksen koiran kanssa, jolloin olemme tunnin juoksulenkillä 3-4 kertaa viikossa. Otan vinkeistä vaarin eli pidennämme hiukan lenkkejä. Luulen, että 1,5h päivässä riittää pienelle koiralleni. Koira on minulle tavattoman tärkeä, ja kyllä, jätän jopa hienon uuden työn vastaanottamatta, jos koira siitä kärsii.
t. alkuperäinen ap
Uskon kyllä että pärjää hyvin tuon aikaa :) Koira on sopeutuvainen eläin, vaikkakin nämä tilanteet on toki yksilökohtaisia. Vaikutat siltä että välität kuitenkin koirastasi joten tuskinpa saat sille suurempaa hallaa aikaiseksi tuolla määrällä yksinoloa.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Oikea ap täällä. Kysymys koski siis sitä, voinko ottaa uuden työn vastaan, jolloin koiran tulisi pärjätä päivällä 7,5-8h pissaamatta ja yksin? Jos jatkan nykyisessä, niin voin päivttäin tehdä osan hommista kotona, jolloin nuo pissatusvälit ovat lyhyitä. Kiitos lenkkivinkeistä ja -tiedosta, tämä on ensimmäinen koirani, joten opettelen vasta. Kirjasin listaan minimimäärät, mutta esim kesällä juoksen koiran kanssa, jolloin olemme tunnin juoksulenkillä 3-4 kertaa viikossa. Otan vinkeistä vaarin eli pidennämme hiukan lenkkejä. Luulen, että 1,5h päivässä riittää pienelle koiralleni. Koira on minulle tavattoman tärkeä, ja kyllä, jätän jopa hienon uuden työn vastaanottamatta, jos koira siitä kärsii.
t. alkuperäinen ap
Jos otat työn vastaan, niin siinä tapauksessa ainakin kannattaa tehdä kunnon lenkki koiran kanssa ennen töihin lähtöä. Fyysinen liikunta ja se ulkona saatu monipuolinen haistelumahdollisuus väsyttää koiran ja hän varmaan nukkuu suurimman osan päivästä tyytyväisenä. Aika menee silloin nopeammin seuraavaan lenkitykseen, joka tapahtuu töiden jälkeen.
Kyllä terve pikkukoira pystyy 12 t pidättämään, mulla oli matkojen kanssa 10-11 t päiviä. Aamulla vein 6 aikoihin 15 min lenkille, toinen lyhyt lenkki 16 - 17 aikoihin ja 60-90 min lenkki 19 -20 aikoihin. Minä otin mun pikkuperhoselle toisen perhoskoiran kaveriksi, niin ei tarvinnut olla koskaan yksin. Ja kaksi pikkukoiraa menee siinä kuin yksikin.
Kuinka pitkä lenkki on riittävä aamulla?
Joo, pikkukoiria on vain työttömillä ja sairailla, työssäkäyvillä ihmisillä ei ole pikkukoiria, paitsi niillä jotka voivat ottaa koiran töihin mukaan.
Pikkukoiraa tulee pitää tassusta kiinni ja käyttää ulkona 2 tunnin välein, kun se ei pysty pidättämään, tämä on ihan normaalia pikkukoiralle.
Oikeasti, olen suunnitellut pikkukoiran ottamista, mutta jos on noin yleistä sisäsiisteysongelmat ja pidätyskyvyttömyys, niin taidanpa harkita uudemman kerran, en todellakaan käytä koiraa ulkona 4-6 tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
pidätys ei ole ongelma kirjoitti:
Koiran pitäis saada kaks tuntia lenkkiä päivässä. Vaikka tuollainen lamppuharja juoksee siinä missä ihminen kävelee, niin lenkkiä pitäisi olla enemmän.
lähde? Tuskin ison ja pienen koiran lenkkeilyn tarve on sama. Meidän pienin (6kg) käy pitkillä (1,5tuntia) lenkeillä joka toinen päivä ja la+su, lenkittöminä päivinä treenataan sisällä. Toki pienikin koira kaipaa varmasti ulkoilua ja urheilua, mutta treenata voi sisälläkin.
"Lenkittöminä päivinä treenataan sisällä" :DDDDD treenataan. treenaat koiraa? Okei.
Vähintään tunnin kestävä pitkä lenkki JOKA PÄIVÄ ja päälle pissatukset. Tietysti välillä pitempikin lenkki.
Itse käytän koiria muutaman kerran viikossa 2 tunnin lenkillä (+ pissatukset), kerran viikossa on ohjatut treenit koirahallilla ja sitten muina päivinä vähintään sen tunnin kestävä pitkä lenkki. Korkeintaan kerran viikossa voi olla päivä, että saavat jonkun 30 minuutin "pitkän" lenkin, jos olen sairaana niin sitten joutuvat tyytymään vähempään, tosin silloinkin pyrin edes sen 30 minuuttia käyttämään, ellen nyt ihan kuolemankielissä ole.
En omista pikkukoiria, mutta mielestäni koiran koolla ei ole mitään väliä, pikkukoirat ovat usein energisimpiä kuin isommat.
Koiran - sen pieni kokoisenkin - pitää päästä kunnon lenkille joka päivä.
Kyllä se koirta työpäivän ajan selviää ilman pissitystä, mutta eihän se toki koiralle kivaa ole vaikka yleensähän koira nukkuu ja jotkut toki turhautuvat ja alkavat tuhota paikkoja.
Kyllä sen koiran aamullakin olisi hyvä saada n. 0,5 h lenkki ja heti töiden jälkeen pissareissu. Sitten illalla n. tunnin lenkki/ koirapuisto ja iltapissat sitten vielä nukkumaan mennessä.
Toki ei aina välttämättä ehdi pitkiä lenkkejä mutta kolme kertaa päivässä 10-15 min. on ihan liian vähän aktiiviselle koiralle.
Käyttäisin noin tunnin pituisella lenkillä aamulla ennen töihin lähtöä. Töiden jälkeen esim. puolen tunnin lenkki. Illalla toinen puolen tunnin lenkki, jopa tunnin, jos virtaa riittää. Ja nopea pissatus ennen nukkumaan menoa. Silloin koira saisi vähintään sen pari tuntia ulkoilua päivässä.
Kuka ehtii aamulla lenkkeillä TUNNIN ennen töihin lähtöä?! Aamulla on muutenkin kiire, on lapsia, on töitä, on suihkussakäyntiä. En usko, että kukaan oikeasti lenkittää pikkukoiraansa tunnin aamuisin. Olkaas rehellisiä!
Meillä 6 kpl 10-kiloisia terrierejä ja kolmesti päivässä ulkoillaan. Yhdelläkään ei ole ollut ongelmia pentuajan jälkeen pidättää normaalia lenkkiväliä. Arkisin ulkoillaan klo 8, klo 17.30 ja klo 23. Viikonloppuna voidaan nukkua yli puolenpäivänkin, eikä koirat herätä ulkoilutarpeella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6 kpl 10-kiloisia terrierejä ja kolmesti päivässä ulkoillaan. Yhdelläkään ei ole ollut ongelmia pentuajan jälkeen pidättää normaalia lenkkiväliä. Arkisin ulkoillaan klo 8, klo 17.30 ja klo 23. Viikonloppuna voidaan nukkua yli puolenpäivänkin, eikä koirat herätä ulkoilutarpeella.
Noista lenkkiajoista vielä... Aamulla käymme vain vartin verran ulkona, koiratkaan ei halua aamu-unisina enempää. Työpäivän jälkeen säästä riippuen 1-2 tunnin lenkki, josta suurimman osan koirat saa juosta vapaina metsissä ja pelloilla. Iltalenkki sitten rauhallinen noin puolen tunnin kävely hihnoissa hajuja nuuskien.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ehtii aamulla lenkkeillä TUNNIN ennen töihin lähtöä?! Aamulla on muutenkin kiire, on lapsia, on töitä, on suihkussakäyntiä. En usko, että kukaan oikeasti lenkittää pikkukoiraansa tunnin aamuisin. Olkaas rehellisiä!
Just kävin 2h lenkillä ennen töitä, klo 14 alkaa työt ;) Mutta 30 minuuttia pitäis kyllä ehtiä ennen aamuvuoroakin, itse käytän aika lyhyellä pissatuksella koirat, toisaalta pidän pissalenkillä lenkin pituutta tärkeämpänä sitä, että lenkki on aina sama, jotta koirat tietää että niiden pitää pissata sen lenkin aikana, eivätkä joudu "arvailemaan" että mennäänkö nyt pitkää lenkkiä vai lyhyttä lenkkiä.
Itse en kovin pitkää aamuvuoroon mennessä jaksa tehdä, koska aamuvuoro alkaa 6.30 tai jopa klo 6 enkä ihan haluaisi keskellä yötä koirien lenkityksen takia herätä. Koirat sopeutuu ja tottuu monenlaiseen rutiiniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidätys ei ole ongelma kirjoitti:
Koiran pitäis saada kaks tuntia lenkkiä päivässä. Vaikka tuollainen lamppuharja juoksee siinä missä ihminen kävelee, niin lenkkiä pitäisi olla enemmän.
lähde? Tuskin ison ja pienen koiran lenkkeilyn tarve on sama. Meidän pienin (6kg) käy pitkillä (1,5tuntia) lenkeillä joka toinen päivä ja la+su, lenkittöminä päivinä treenataan sisällä. Toki pienikin koira kaipaa varmasti ulkoilua ja urheilua, mutta treenata voi sisälläkin.
"Lenkittöminä päivinä treenataan sisällä" :DDDDD treenataan. treenaat koiraa? Okei.
miten se olis pitänyt sanoa? Harrastetaan isompien kanssa agilitya ja tokoa. Meillä puhutaan treeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan rehellisesti: meidän koira käy tunnin lenkillä ennen töitä. Ja töiden jälkeen. Ja illalla. Ei me välttämättä koko tuntia kävellä, vaan saatetaan istuskella puistossa ja katsella mitä maailmassa tapahtuu tai haistella jokainen puska oikein kunnolla. Lenkkeily on muutakin kuin lenkki, se on koiran kanssa yhteisen ajan viettämistä.
Puetko koirasi pakkasilla tarpeeksi lämpimästi, jotta se tarkenee?
Meillä laitetaan pikkupakkasilla toppatakki ja kovemmilla pakkasilla fleeceasu + toppatakki. Tossut ovat käytössä läpi talven. Näin pärjätään myös kylmässä, eikä tarvitse olla lenkittämättä. Voidaan mennä ihan normaaleja 30 min - tunnin lenkkejä. Sitten kun pakkaset alkaa huitelemaan siellä -25 (ja tietenkin tuntuukin kylmemmältä), mennään vain lyhyet pissatuslenkit.