Miksi ruotsalaisille kelpaa suomenkielinen peruskoulun opettaja, mutta Suomessa porrassiivoojankin pitää osata sujuvaa suomea?
Aloin ihmetellä tätä kun hesarissa oli aamulla juttua jostain suomalaisesta suomenkielisestä luokanopettajasta, joka oli vaan lähtenyt töihin eskilstunalaiseen kouluun. Tiedän myös monta sairaanhoitajaa, jotka ovat tehneet töitä Ruotsissa ihan sujuvasti todella alkeellisella kielitaidolla? Miten tämä onnistuu Ruotissa, mutta Suomessa pitää olla täydellinen kielitaito, vaikka työ olisi rappujen siivousta?
Selittäkää mulle joku tämä, pliis.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on pulaa pätevistä opettajista ja silloin on yksinkertaisesti PAKKO tyytyä kompromisseihin. Kumpi on parempi valinta, sellainen joka osaa opettaa lapsia muttei osaa täydellisesti kieltä vai sellainen joka osaa kieltä muttei osaa opettaa? Kielitaitohan kohenee nopeasti ruotsinkielisessä ympäristössä, mutta opettamisen taitoa ei ummikko niin vaan opikaan...
Niinpä. Mutta miksi Suomessa sitten tälläkin palstalla jaksetaan valittaa ulkomaalaisista hoitajista ja lääkäreistä, jotka eivät puhu täydellistä suomea? Ei ole kerta tai kaksi, kun olen sellaisiin keskusteluihin törmännyt. Suomalaiset voisivat pikkuhiljaa tottua siihen ja hyväksyä sen, että suomea voidaan puhua myös erilaisilla aksenteilla, ja siltikin voi kommunikaatio toimia ilman sen suurempia ongelmia.
Itse muutin myös ulkomaille muutama vuosi sitten, ja aloitin työt todella huonolla kielitaidolla. Enpä ole _kertaakaan_ joutunut kuuntelemaan ilkkumista tai vittuilua - päinvastoin. Ihmiset ovat suhtautuneet minuun niin työpaikalla kuin sen ulkopuolellakin erittäin positiivisesti, eikä kukaan ole edes kertaakaan nauranut millekään virheilleni puheessa jne. No, Suomi onkin ihan takapajula mitä tulee monikulttuurisuuteen ja kansainvälisyyteen. Eipä ole sinne ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Koska me halutaan puhua sen siivoojaan kanssa. Me halutaan sanoa sille heipat ja huomenet ja kysyä mitä kuuluu ja kuinka menee. Me ollaan silleen sivistyneitä ihmisiä, että me huomioidaan kaikki eikä jätetä bussikuskiakaan ilman huomiota.
Toinen syy on se että miten voi kouluttaa siivoukseen jos ei ole yhteistä kieltä.
Mulla on laitoshuoltajan ammattitutkinto. Sitä on vaikea opiskella jos ei osaa hyvin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa sanotaan, että luokanopettajiakin haetaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9293979
Ja että Ruotsissa ei tarvitse opettajankaan tehdä töitään yksin, vaan osana tiimiä. Eli ehkä yhden open kielitaito ei ole olennainen asia.
Jutussa ei sanota, millaista kielitaitoa luokanopettajiksi haluttavilta suomalaisilta edellytetään. Suomessahan on myös ruotsia äidinkielenään puhuvia ja esim. kaksikielisissä kunnissa asuneina erittäin hyvää ruotsia oppineita opettajia. Ei sinne välttämättä huolita sellaisia, jotka kirjoitti aikoinaan ruotsista C:n, läpäisi virkamiesruotsin kolmannella yrityksellä eikä ole sen jälkeen ruotsia käyttänyt.
Suomessa nyt ei pääse töihin vaikka osaisi miten mahtavaa suomea. Ja jos joku ulkomaalaistaustainen hoonoa soomea puhuva erikoisasiantuntija on saanut töitä, aina löytyy kymmenen suomalaista itkemään sitä, että se korkeakoulutettu asiantuntija on vienyt Tero-trukkikuskin työt. Ja miten se voi mitään osata tai tietää, kun eihän se edes puhu suomea.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin pakkoruotsini lukenut ja vieläpä kirjoittanut laudaturin ruotsista. Virkamiesruotsikin on suoritettu. En silti osaa ruotsia niin paljon, että voisin mennä luokan eteen ja alkaa opettaa ruotsalaisia lapsia! Tosi rohkeaa lähteä ummikkona tuollaisiin hommiin.
Samat sanat melkein kokonaan, tosin oma kirjoitusarvosana oli vahva eximia. Kyllä jännittäisi tehdä opetustöitä tällä kielitaidolla!
Tokihan se varmasti siinä ajan myötä lutviutuisi. Mutta hyvä, että joillakin on rohkeutta lähteä kokeilemaan ruotsilla opettamista.
Kai nykyään kieltenopetuksessa on pääpaino opetettavalla kielellä opettamisessa? Näin oli jo omana kouluaikanani niillä edistyneemmillä opettajilla. Yliopiston kielikeskuksessa olikin sitten paljon täysin suomenkielen taidottomia natiiviopettajia ja kieltä opittiin että pää sauhusi.
Joo mutta ihan oikeasti. En mä tuota aivan kieli poskessa kirjoittanut. Suomessa ihmisten välinen tasa-arvo on suurempaa kuin Ruotsissa.