Mitä mieltä tarjoilusta (vegaani/kasvis/laktoositon/gluteeniton, kaikkia vieraina)
Valmistaudun jo tyttären lakkiaisiin keväällä, vaikka se ehkä kuulostaa hassulta. Hän on opiskellut niin kovasti ja tehnyt paljon töitä saavuttaakseen unelmansa ensimmäisen etapin. Omatoimisesti hankki itselleen kesätyöpaikankin Espanjasta ja sen jälkeen suuntaa kohti yliopistoa. Olen niin ylpeä lapsestani, kyllä te tiedätte. Keväällä on sitten edessä lakkiaiset ja meillä on aika laaja ystävä- ja tuttavapiiri. Kaikkia ei tietenkään kutsuta, mutta lakkiaisissa on kai tapana varautua siihe, että onnittelijoita tulee muutenkin? Haluaisin tytölle mukavat ja maistuvat juhlat, joissa olisi kaikille jotain. Lähipiirissämme on monta kasvissyöjää, gluteenitonta tai laktoositonta ruokavaliota noudattavaa henkilöä ja kymmenisen vegaania.
Olen itse loukkaantumisen jälkeisellä määräaikaisella kuntoutustuella. Hyvin sillä on pärjännyt, mutta juhlat tietenkin aiheuttavat mietittävää, kun lakkiaiset vaativat muutenkin rahaa. Olen kova kotipuutarhuri ja meillä on paljon edellisvuoden satoa säilössä eri tavoin. Me itse syömme aikalailla normaalia ruokaa, tytär ei lihoista syö kuin kalaa. Istuimme eilen tyttären kanssa alas ja mietimme millaista tarjottavaa laittaisimme juhliin ja tällainen niitä tulisi. Tytär haluaisi sellaiset juhlat, että ne alkaisivat tiettynä aikana ja pihalla olisi suuri, pitkä pöytä, jossa olisi erilaisia ruokia tarjolla. Hän haluaa itse tehdä osan niistä ja loput teemme yhdessä tytön isoveljen ja äitini kanssa. Ajatus olisi, että melkein kaikki ruoat olisivat V,G ja monesta olisi vegaaniversio jos tarjottava ei suoraan ole vegaanikelpoinen.
Mitältä tämä tuntuisi teistä vieraana? Näissä on hyödynnetty mahdollisimman paljon kaikkea sellaista, mitä meillä on pakkasessa/kuivattuna/säilöttynä/maakellarissa. Salaatteja varten laitan salaattia ja yrttejä kasvamaan normaalia aikaisemmin ihan sisällä ja samalla kasvatan kuivatuista herneistä versoja salaatteja varten. Vieraita käy varmasti yli 60 päivän aikana. Maukasta, näyttävää, mutta edullista olisi tavoitteena
Pieniä karjalanpiirakoita, munavoita tai munatonvoita, ruohosipulisilppua
Välimeren pastasalaattia
Perunasalaattia (perunaa, omenaa, suolakurkkua, kaprista ja sipulia)
Sienisalaattia
Savulohipiirakka tai porkkalapiirakkaa* (* se porkkanasta tehty "kylmäsavulohi")
Peltipizzaa (jauhelihaa, kahta erilaista tomaattia-juustoraastetta tai kahta erilaista tomaattia, paprikaa ja marinoitua sipulia)
Kurpitsapeltileipää, hummusta, kurpitsatahnaa, tuorejuustoa
Kookos-mansikka-vadelmakakku
Raparperipiirakkaa, vaniljakastiketta
Pavlova, tyrniä, viinimarjoja, kinuskikastiketta
Isoäidin vadelmasilmäkeksejä
Kahvia, teetä, alkoholitonta marjaboolia, Louhisaaren juomaa
Kommentit (32)
Periaatteessa hyvä joo... Minusta kyllä vähän tuntui, että pizzaa, leipää, piirakkaa, tai jos ei niitä niin makaronia ja perunaa, eli tärkkelys rupeaa tulemaan jo korvista ulos. Olisiko mahdollista saada jossakin muodossa jotain ihan vaan raikasta? Porkkana- ja omenapalasiinkin olisin tyytyväinen, jos vihersalaatti on liian kallista. Tai kaaliraasteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä joo... Minusta kyllä vähän tuntui, että pizzaa, leipää, piirakkaa, tai jos ei niitä niin makaronia ja perunaa, eli tärkkelys rupeaa tulemaan jo korvista ulos. Olisiko mahdollista saada jossakin muodossa jotain ihan vaan raikasta? Porkkana- ja omenapalasiinkin olisin tyytyväinen, jos vihersalaatti on liian kallista. Tai kaaliraasteeseen.
Et ehkä huomannut lukea myöhempää viestiäni tässä ketjussa, jossa kerroin, että nuo salaattiainekset, joita siis tulee n. 20 erilaista, laitetaan tarjolle siten että jokainen voi ottaa sieltä haluamaansa ja täyttää vaikka koko lautasen pelkällä raikkaalla ;) Salaatit eivät siis ole valmiiksi sekoitettuja, mutta kunkin "resepti" laitetaan raameihin pöydälle.
Nuo piirakat ja muut suolaiset leivonnaiset ovat ehkä aavistuksen erilaisia kuin ne yleisimmät. Pizza on sellainen, jota on meillä aina, vaikka tytär ei sitä jauhelihaversiota enää syökkään itse. Se oli kuitenkin molempien sisarusten lempipiirakkaa lapsena, joten jostain syystä he haluavat sitä aina juhlapöytäänkin ;) Pizzassa on jauhelihan lisäksi mustaa ja punaista minitomaattia ja marinoitua sipulia. Lihattomassa versiossa jauhelihan sijaan grillattua paprikaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneilla meni taas tunteisiin ; ) Muistakaa vegaanit kevään juhlissa vältellä nurmialueita, ettette tapa ja tallaa maan matosia. Miten kevään aikaan ne itiöt? Käytättekö hengityssuojia, ettei mene nenään?
Suurin osa näistä vittuilijoista ei koskisi kuitenkaan halal-lihaan. :)
Tosi hyviltä tarjoilut kuulostaa.
Viime kesänä oli 4 yo-juhlat, jokaisessa ehdittiin olla max 30 min, joten ei siinä ihmeemmin syöty. Malja nostettiin ja liattiin lautasta sen verran, että emäntä ei loukkaantunut.
Mielellään ei salaattia, sitä on hankala syödä seisaaltaan. Pieniä suupaloja, macaron-leivoksia tms., paljon mieluummin kuin pizzanpaloja, joissa tahraa kätensä tai tarvitsee veitsen ja haarukan.
Itse olen kyllä lähes kaikkiruokainen sekaravinnon syöjä, mutta perheessä on gluteenitonta ja kasvisruokaa syöviä. Aivan ihanan kuuloiset tarjoilut! Näette kyllä uskomattoman paljon vaivaa, että kaikille löytyy mieluista syötävää. Toivottavasti saatte hyvän sään ja mukavat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyviltä tarjoilut kuulostaa.
Samaa mieltä.
Erinomaiset tarjoilut, jos olisin vegaani niin tuntisin kyllä että ruokavalio on huomioitu hyvin. Hirveästi noissa on varmaan tekemistä, mutta varmasti selviät, kun nyt jo valmistaudut. Mukavaa juhlaa 🎇
Vegaaneille vettä ja kaaliraastetta. Pitkämatkalaisille kuitenkin oikeata ruokaa, perunamuussia ja palapaistia. Pizza ei ole juhlaruokaa. Ei kannata tulla kauempaa ja antaa rahalahjaa, jos saa vain porkkanatikkuja koivunlehviä ja teetä. Pitää olla Juhlamokkaa ja kunnon kakkua ja voileipiä. Teillä ei lapsiperheitä eikä isovanhempia sitten kutsutakaan. Meillä ei enää mennäkkään juhliin, jonne joutuu ottamaan eväät, se on niin yleistynyt. Eräistä hääjuhlastakin piti käydä vä lillä Mäkkärissä, kun ei alkanut näkyä ruokaa missään, ( häät olivat siis Finlandia-talolla) ja ruoka viipyi ja viipyi. Onnea kuitenkin valtavalle yrityksellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneille vettä ja kaaliraastetta. Pitkämatkalaisille kuitenkin oikeata ruokaa, perunamuussia ja palapaistia. Pizza ei ole juhlaruokaa. Ei kannata tulla kauempaa ja antaa rahalahjaa, jos saa vain porkkanatikkuja koivunlehviä ja teetä. Pitää olla Juhlamokkaa ja kunnon kakkua ja voileipiä. Teillä ei lapsiperheitä eikä isovanhempia sitten kutsutakaan. Meillä ei enää mennäkkään juhliin, jonne joutuu ottamaan eväät, se on niin yleistynyt. Eräistä hääjuhlastakin piti käydä vä lillä Mäkkärissä, kun ei alkanut näkyä ruokaa missään, ( häät olivat siis Finlandia-talolla) ja ruoka viipyi ja viipyi. Onnea kuitenkin valtavalle yrityksellesi.
Kuinka nirsoja sun lapset oikein on, jos niille ei kelpaa
Pizza (uppoaa yleensä makaronilla ja nakeilla kasvatetuille)
Irtokulhoissa oleva salaatti (sopii niille, jotka kammoaa ruokien sekoittumista ja haluaa tietää mitä syövät)
Karjalanpiirakat (mieto, suomalainen maku)
Leipä (kelpaa melkein kaikille)
Keksit (kelpaa melkein kaikille)
Perunasalaatti (niille, joille peruna tekee aterian)
Kiitos ap, tässä oli hyviä vinkkejä meidänkin tuleviin juhliin, jossa juhlakalu on vegaani.
Eikö ne feta ja mozzarella voi olla siinä vieressä ja lisää itse kuka lisää?