Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!

Vierailija
06.02.2017 |

Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.

Kommentit (250)

Vierailija
161/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden lämmitys on kotitalouksien käyttämästä energiasta noin 30%. Näillä suihkussa lojuvilla kulutukset menee jo toisin päin, eli veden lämmitys 70%. Ei mitään, siitä vaan, vaikka ekoligista onkin, kunhan maksatte itse kulunne. Kulutukseen perustumattomat vesimaksut pitäisi kieltää lailla.

Vierailija
162/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90%.. Sori vaan.

Oli itse asiassa mullakin, kun tajusin, että vastasin laittavani rikkinäisen lasin lasinkeräykseen. Luin vähän liian nopeasti hehe, en tiennyt ettei saa laittaa, mutta sekajätteeseen aina menee.

.. Tutustu muru vielä kierrätykseen paremmin.;)

Ei ole tapana rikkoa laseja, ei tuo niin olennainen ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.. Ja ne teidän julkiset kulkee vaikka tyhjänäkin ja kuluttaa yli 20 litraa dieseliä satasella

Metro tuottaa tasan 0 päästöjä. Bussit törkytäynnä.

Yleisesti laskettuna julkinen on paaaljon ekologisempaa, eli hys nyt.

Ei se metro hyvällä tahdolla liiku ja bussit kulkee aina puolityhjänä, paitsi tunnin aamulla ja iltapäivällä.. Joskus jopa täysin tyhjänä.. Ja siltikin vaikka niiden kylkeen painetaan julkinen, tuollainen scania vie 20-50 litraa kiisseliä sadalla.. Ne kaiiikkkii iihanat linjurit jotka tuola ajelee puolityhjänä päääiivät pitkät. Sillä määrällä mä ajaisin vuoden, kun se yks linkka vie päivässä..

Linkka? Joo ehkä siellä Turussa kulkee tyhjänä, ei Helsingissä.

Julkinen liikenne on ekologisempaa, ihan sama mitä selostat. Metro ei kulje bensalla, joten ei päästöjä.

Vierailija
164/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästelkäähän vettä, pääsette taivaaseen.

nimim. "lutr lutr"

ps. meinaa aina pyypyy ratketa näihin juttuihin kun suomalaiset säästää vettä. Ei se vesi kuiville alueille sieltä siirry, vaikka säästäisittekin.

Vierailija
165/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90%.. Sori vaan.

Oli itse asiassa mullakin, kun tajusin, että vastasin laittavani rikkinäisen lasin lasinkeräykseen. Luin vähän liian nopeasti hehe, en tiennyt ettei saa laittaa, mutta sekajätteeseen aina menee.

.. Tutustu muru vielä kierrätykseen paremmin.;)

Ei ole tapana rikkoa laseja, ei tuo niin olennainen ole.

Ei mua sun rikkomiset kiinnosta. Selvästi vaan et tiedä kierrätyksestä mitään, jos lasit olit väärään paikkaan laittamassa.

Vierailija
166/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.. Ja ne teidän julkiset kulkee vaikka tyhjänäkin ja kuluttaa yli 20 litraa dieseliä satasella

Ei se metro hyvällä tahdolla liiku ja bussit kulkee aina puolityhjänä, paitsi tunnin aamulla ja iltapäivällä.. Joskus jopa täysin tyhjänä.. Ja siltikin vaikka niiden kylkeen painetaan julkinen, tuollainen scania vie 20-50 litraa kiisseliä sadalla.. Ne kaiiikkkii iihanat linjurit jotka tuola ajelee puolityhjänä päääiivät pitkät. Sillä määrällä mä ajaisin vuoden, kun se yks linkka vie päivässä..

Julkinen liikenne on ekologisempaa, ihan sama mitä selostat. Metro ei kulje bensalla, joten ei päästöjä.

Linkka, bussi, linjuri, nysse.. Mä voin käyttää noista mitä vain.

Taitaa hesan metro kulkee hiilivoimalla tuotetulla tuontisähköllä.

Vierailija
167/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.

Totta kai kun halvalla pääsee, niin kaikki ilo irti!

Tästä syystä asun omakotitalossa. Ei tarvitse maksaa toisten porsastelusta.

Ja kadehdit kerrostaloasujia, joiden ei tarvitse laskea suihkuminuutteja, koska maksu ei muutu vaikka nauttisikin kunnon suihkusta. En ikinä tajunnut, että joku voi nipottaa teiniensä suihkun pituudesta, kunnes törmäsin omakotitaloasukkaaseen. Koomista, hih! Itse oon aina saanut olla suihkussa niin pitkään kun halusin, teininäkin siis. Hyvä elämä.

Ihan samalla tavalla kerrostalossa asuvat maksavat joka litran, mutta jos ei ole mittausta, niin pääluvun mukaan. Porsaat siis maksattavat kulujaan muille

Mistä tässä voisi olla kateellinen? Siitä että en saa olla porsas? En todellakaan kadehdi kerrostalossa asuvia.

Minä nautin siitä että voin mennä ainalämpimään saunaani koska haluan, suihkussa seisoskelu ei kuulu niihin aisiohin joista nautin.

Pitkä suihku porsastelua? Siis mitä? Kaikki saavat kuluttaa vettä niin paljon kuin haluavat, mukava ja HALPA VESI siis kyseessä.

Enemmän sähköä/puuta se sun saunasi kuluttaa pälli, mikä ympäristöteko se muka on? 😂

Tossa onkin mielenkiintoinen kysymys: kumpi kuluttaa enemmän sähköä, sauna vai suihku?

Saunassa lämmitetään muutama kuutio ilmaa +20C -> +100C.

Suihkussa lämmitetään (30min pituisessa) 600 litraa vettä +4C -> +30C

En jaksa alkaa laskemaan varsinaisia arvoja, mutta veikkaan suihkun kuluttavan enemmän energiaa.

30 asteinen suihku on sitten muuten aika helvetin kylmä. Normaali suihku on noin 40 astetta, eli hieman kehon lämpöä korkeampi. Jos vesi lämipiää 30 astetta eli +10 -> +40 asteiseksi, niin 600 litraa vaatii 21kWh. 6kW kiuas posottaa täydella teholla tuolla sähkömäärällä 3,5h.

Jos saunan lämmittämiseen menee puoli tuntia ja saunomiseen 30 minuuttia niin siinä kuluu silloin maksimissaan 6kWh, tällä energialla voi olla suihkussa 8,5 minuuttia.

Vierailija
168/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai kuvittele että päästöjä tulee vain bensasta?

Helsinki on Suomessa ainoa kaupunki jossa on peräti kaksi hiilivoimalaitosta. Että näin kaupungissa jossa on Suomen suurin edustus vihreillä.

Vierailija
169/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkka, bussi, linjuri, nysse.. Mä voin käyttää noista mitä vain.

Taitaa hesan metro kulkee hiilivoimalla tuotetulla tuontisähköllä.

Ei kulje. Vesi tai tuuli, en muista. Ja ei lainkaan CO2-päästöjä.

PS. Dösä tai bussi.

Vierailija
170/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä täällä kannaittasi kertoa pitkistä suihkuista tulevat vielä laittamaan sen helkutin vesimittarin. Meillä ei onneksi moista ole. Kyllä, saan asumistukea ja kyllä käyn monta kertaa päivässä nauttimassa kuumista suihkuista. Se kun ei onneksi maksa meille mitään. Kesällä lapset uiskentelevat uima-altaassa parvekkeella. Talvi aikaan läträävät kylppärissä. Kissaakin kylvetän kylpyammeessa. Silloin kun meillä oli vesimittari jouduimme aina maksamaan lisää. Koskaan emme saaneet rahaa takaisin. Isoille perheille ilman mittaria oleminen on hyvä juttu. Yksineläville huonompi juttu. Voi voi... Meillä on jopa huoltomies käynyt useasti vaihtamassa suihkunpään sellaiseen säästömalliiin, mutta olemme aina vaihtaneet sen itse pois.

Vierailija
171/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HKL ympäristöselvityksen mukaan bussimatkustajan CO päästö on 88g/km.

Tavallisissa uusissa henkilöautoissa CO päästöt on vähän reilu 100g/km, eli kahden henkilön kuormalla henkilautossa alitetaan jo kirkkaasti bussien päästöt.

Vierailija
172/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäiset on teitin ongelmat jos vaan naapurin suihkuttelu risoo. Kannattaa höllätä sitä pipoa ennen kuin aivot ihan kuristuu ja joutuu kuolioon.

Se on hei vaan vettä ja Suomessa sitä riittää. Ei siihen kuole jos naapuri vähän peseytyy ja nauttii lämpimistä suihkuista. :)

Vierailija
173/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamatta lukea sen enempää, niin kysyisin, mitä helvetin järkeä on puolen tunnin suihkussa?

Vierailija
174/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.

Ja kadehdit kerrostaloasujia, joiden ei tarvitse laskea suihkuminuutteja, koska maksu ei muutu vaikka nauttisikin kunnon suihkusta. En ikinä tajunnut, että joku voi nipottaa teiniensä suihkun pituudesta, kunnes törmäsin omakotitaloasukkaaseen. Koomista, hih! Itse oon aina saanut olla suihkussa niin pitkään kun halusin, teininäkin siis. Hyvä elämä.

Ihan samalla tavalla kerrostalossa asuvat maksavat joka litran, mutta jos ei ole mittausta, niin pääluvun mukaan. Porsaat siis maksattavat kulujaan muille

Mistä tässä voisi olla kateellinen? Siitä että en saa olla porsas? En todellakaan kadehdi kerrostalossa asuvia.

Minä nautin siitä että voin mennä ainalämpimään saunaani koska haluan, suihkussa seisoskelu ei kuulu niihin aisiohin joista nautin.

Pitkä suihku porsastelua? Siis mitä? Kaikki saavat kuluttaa vettä niin paljon kuin haluavat, mukava ja HALPA VESI siis kyseessä.

Enemmän sähköä/puuta se sun saunasi kuluttaa pälli, mikä ympäristöteko se muka on? 😂

Tossa onkin mielenkiintoinen kysymys: kumpi kuluttaa enemmän sähköä, sauna vai suihku?

En jaksa alkaa laskemaan varsinaisia arvoja, mutta veikkaan suihkun kuluttavan enemmän energiaa.

30 asteinen suihku on sitten muuten aika helvetin kylmä. Normaali suihku on noin 40 astetta, eli hieman kehon lämpöä korkeampi. Jos vesi lämipiää 30 astetta eli +10 -> +40 asteiseksi, niin 600 litraa vaatii 21kWh. 6kW kiuas posottaa täydella teholla tuolla sähkömäärällä 3,5h.

Jos saunan lämmittämiseen menee puoli tuntia ja saunomiseen 30 minuuttia niin siinä kuluu silloin maksimissaan 6kWh, tällä energialla voi olla suihkussa 8,5 minuuttia.

Tämä on muuten mielenkiintoista. Palstallakin usein kun joku valittaa sähkölaskun suuruudesta, niin ensimmäiset kommentit on "kuinka usein saunotte, kuluttaa hirrrrveesti sähköä." Ja kuluttaahan se mutta harvemmin kukaan pohtii sitä paljonko sähköä suihkussa maleskelu kuluttaa. Tulipa tämä ketju tarpeeseen! :)

Vierailija
175/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei te av-mammat, joiden ymmärrys riittää tasan siihen, että vesi tulee suihkupäästä.

Olisiko syynä vaikka ekologisuus.

Vesivarannot kuluu, ennen kaikkea energiaa kuluu, kemikaaleja tarvitaan, käsittelyä tarvitaan jne.

Käyttöveden lämmitys kuluttaa paljon energiaa (jopa 30-40 % kaikesta lämmitysenergiasta) ja siksi lämmin vesi myös maksaa usein noin kaksi kertaa enemmän kuin kylmä vesi.

Myös raakaveden hankintaan, puhdistukseen ja pumppaukseen sekä jätevesien käsittelyyn tarvitaan runsaasti energiaa ja puhdistuskemikaaleja. Vettä on siis syytä käyttää harkiten, vaikka Suomessa makean veden varantoja on paljon.

Joo tajutaan. Mutta eiköhän yksityisautoilu ja lihan mussutus ja TEOLLISUUDESSA käytetty vesi ole niitä asioita, jotka oikeasti vaikuttaa.

Tekopyhää itkeä jostain suihkusta samalla kun saunat lämpiää, roskis täynnä muovipaketteja ja missään nimessä töihin ei voi mennä bussilla.

Tiedätkö mikä on tekopyhää? Perustella asioita jollain absurdilla asiaankuulumattomalla perustelulla.

Vähän kuin "lajitteletko jätteesi?" - miksi lajittelisin, kun Intiassakin roskat heitetään kadulle

"Kohteletko naisia hyvin?" - miksi kohtelisin, afganistanissakin naiset ovat alinta kastia

"Kulutatko vettä järkevästi? - miksi kuluttaisin, muut ajavat autoilla ja saastuttavat luontoa, miksi minä säästäisin vettä.

Aina jossain tehdään jotain huonommin, ei se oikeuta sinua olemaan ääliö.

Et voi perustella omaa toimintaansa sillä, että jossain muualla / joku muu toimii x tavalla.

Olen samaa mieltä.

Käyn pitkissä suihkuissa, koska olen aina kylmissäni ja se on rentouttavaa. Pointti oli nyt se, että jos halutaan vettä säästää niin katse sinne teollisuuteen ensin.

Jos halutaan ympäristöä säästää, niin aloitetaan niistä autoiluin haitoista ensin.

Eli jatkat oman toimintasi perustelua jollain täysin aiheeseen kuulumattomalla argumentilla.

Ei ole enää todellista 😂

"Käyn pitkissä suihkuissa, koska teollisuudessa käytetään vettä ja ihmiset autoilevat"

Ööööööööööö..........

Ööö en kyllä noin sanonut. Käyn suihkuissa, koska se on rentouttavaa.

Ja yhäkin jos halutaan vettä säästää niin mun pari pitkää suihkua viikossa ei ole ongelman ydin.

Suomesta ei vesi ihan heti lopu, joten kulutus ei sinäänsä ole ongelma. Mutta se ongelma on kiinteä vesimaksu. Ja tarkemmin ottaen ongelma on vähän vettä käyttävien maksut, koska he maksavat sinunkin vedestä osan. 

Vierailija
176/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäiset on teitin ongelmat jos vaan naapurin suihkuttelu risoo. Kannattaa höllätä sitä pipoa ennen kuin aivot ihan kuristuu ja joutuu kuolioon.

Se on hei vaan vettä ja Suomessa sitä riittää. Ei siihen kuole jos naapuri vähän peseytyy ja nauttii lämpimistä suihkuista. :)

Minun puolesta kukin saa olla suihkussa niin paljon kuin haluaa, mutta minä en halua näiden superlotraajien maksumieheksi. Näissä kiinteävesimaksisissa taloissa käytetään ihan tolkuttomasti vettä.

Vierailija
177/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisissa uusissa henkilöautoissa CO päästöt on vähän reilu 100g/km, eli kahden henkilön kuormalla henkilautossa alitetaan jo kirkkaasti bussien päästöt.

Pupuseni... Tuo on laskettu niin, että se bussi on täynnä..täynnä... Mieti nyt itse vähän. Jos bussissa on kaksi henkeä, teitä voi syyttää jo lapsenmurhasta ja joukkotaposta..

Vierailija
178/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä täällä kannaittasi kertoa pitkistä suihkuista tulevat vielä laittamaan sen helkutin vesimittarin. Meillä ei onneksi moista ole. Kyllä, saan asumistukea ja kyllä käyn monta kertaa päivässä nauttimassa kuumista suihkuista. Se kun ei onneksi maksa meille mitään. Kesällä lapset uiskentelevat uima-altaassa parvekkeella. Talvi aikaan läträävät kylppärissä. Kissaakin kylvetän kylpyammeessa. Silloin kun meillä oli vesimittari jouduimme aina maksamaan lisää. Koskaan emme saaneet rahaa takaisin. Isoille perheille ilman mittaria oleminen on hyvä juttu. Yksineläville huonompi juttu. Voi voi... Meillä on jopa huoltomies käynyt useasti vaihtamassa suihkunpään sellaiseen säästömalliiin, mutta olemme aina vaihtaneet sen itse pois.

Vau. Joko sinä olet trolli tai sitten muuten vain täysi mulkku. 

Tuollainen peruspummi. Ja vielä ylpeä siitä. Mutta kukin taplaa tyylillään. 

Vierailija
179/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pupuseni... Tuo on laskettu niin, että se bussi on täynnä..täynnä... Mieti nyt itse vähän. Jos bussissa on kaksi henkeä, teitä voi syyttää jo lapsenmurhasta ja joukkotaposta..

Ja sinulla on vissiin jotain ongelmia luetun ymmärtämisessä? 

Vierailija
180/250 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten mielenkiintoista. Palstallakin usein kun joku valittaa sähkölaskun suuruudesta, niin ensimmäiset kommentit on "kuinka usein saunotte, kuluttaa hirrrrveesti sähköä." Ja kuluttaahan se mutta harvemmin kukaan pohtii sitä paljonko sähköä suihkussa maleskelu kuluttaa. Tulipa tämä ketju tarpeeseen! :)

No ekaks nyt et kerrostalo/ rivari asukkaiden vesi lämpee jollai kaukolämmöllä.

Okt talo asujien puulla tai ilmalla tai öljyllä tai sähköllä, jollai fiksuilla maalla. Mut kuiteskii, harvalla se vesi lämpee sähköllä.. Ja me joilla lämpiää, ollaa vähä veen tarkkoja sen kanssa, eikä varaajassa vettä kauaksi aikaa riitäkkään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi