Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!

Vierailija
06.02.2017 |

Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.

Kommentit (250)

Vierailija
241/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. Älkää lutatko vedellä, säästätte luontoa.

Luontoa!!!!

Ei naapureita tai muuta, vaan luontoa!!!

Ja toisekseen, vedellä luttaaminen vanhentaa ihoa.

Ei luonto säästy vettä säästämällä. Annahan kun selitän.

Raakavesi tulee Päijänteestä painovoimaisesti. Matkalla se käyttää vesivoimalaitoksen turbiibeja joilla tuotetaan sähköä vesilaitoksen prosesseihin. Vedenpuhdistusprosessi on melko neutraali toimitus. Siitä ei seuraa päästöjä. Vesijohtoverkosto maksaa yhtä paljon siirrettiinpä siinä vettä vähän tai paljon. Sen kestoikä ei riipu sen käyttöasteesta. Se ei siellä maan alla tuota edes mitään päästöjä. Miten ajattelit säästää luontoa pihtaamalla vedenkäyttöä? Olen töissä maan suurimman alan toimijan palveluksessa.

Missä tehtävässä olet? Ei ihan kuulosta yhdeltä vastuullisimmista, kun tuollaisia mielikuvia syntyy ja jaat niitä vielä.

Yksittäinen asiakas ei paljoa vaikuta Helsingissä, mutta jos samaa miettii vaikka pienempien puhdistamoiden alueella, saat heti vähän konkretiaa asiaan. Toki melkein jokapuolella prosessia auttaa riittävä veden määrä suhteessa muuhun, mutta kun sitä tulee runsaasti, tiesitkö mitä jätevesille on kautta aikojen tehty?

Investoinnit yhä isompiin altaisiin ei ole mitätöntä, eikä pääkaupunkiseudun voimakas kasvu tarkoita, etteikö investoinnit olisi kulutuksen vuoksi poissuljettuja. Ympäristölle on tietenkin tällä hetkellä ylikapasiteettia, hetken päästä tilanne voi olla aivan eri, Helsinki ei syntyvyyksien laskusta huolimatta näytä vähentävän vedentarvetta.

Vierailija
242/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.

Totta kai kun halvalla pääsee, niin kaikki ilo irti!

Tästä syystä asun omakotitalossa. Ei tarvitse maksaa toisten porsastelusta.

Ja kadehdit kerrostaloasujia, joiden ei tarvitse laskea suihkuminuutteja, koska maksu ei muutu vaikka nauttisikin kunnon suihkusta. En ikinä tajunnut, että joku voi nipottaa teiniensä suihkun pituudesta, kunnes törmäsin omakotitaloasukkaaseen. Koomista, hih! Itse oon aina saanut olla suihkussa niin pitkään kun halusin, teininäkin siis. Hyvä elämä.

Ihan samalla tavalla kerrostalossa asuvat maksavat joka litran, mutta jos ei ole mittausta, niin pääluvun mukaan. Porsaat siis maksattavat kulujaan muille

Mistä tässä voisi olla kateellinen? Siitä että en saa olla porsas? En todellakaan kadehdi kerrostalossa asuvia.

Minä nautin siitä että voin mennä ainalämpimään saunaani koska haluan, suihkussa seisoskelu ei kuulu niihin aisiohin joista nautin.

Pitkä suihku porsastelua? Siis mitä? Kaikki saavat kuluttaa vettä niin paljon kuin haluavat, mukava ja HALPA VESI siis kyseessä.

Enemmän sähköä/puuta se sun saunasi kuluttaa pälli, mikä ympäristöteko se muka on? 😂

Tossa onkin mielenkiintoinen kysymys: kumpi kuluttaa enemmän sähköä, sauna vai suihku?

Saunassa lämmitetään muutama kuutio ilmaa +20C -> +100C.

Suihkussa lämmitetään (30min pituisessa) 600 litraa vettä +4C -> +30C

En jaksa alkaa laskemaan varsinaisia arvoja, mutta veikkaan suihkun kuluttavan enemmän energiaa.

30 asteinen suihku on sitten muuten aika helvetin kylmä. Normaali suihku on noin 40 astetta, eli hieman kehon lämpöä korkeampi. Jos vesi lämipiää 30 astetta eli +10 -> +40 asteiseksi, niin 600 litraa vaatii 21kWh. 6kW kiuas posottaa täydella teholla tuolla sähkömäärällä 3,5h.

Jos saunan lämmittämiseen menee puoli tuntia ja saunomiseen 30 minuuttia niin siinä kuluu silloin maksimissaan 6kWh, tällä energialla voi olla suihkussa 8,5 minuuttia.

Tämä on muuten mielenkiintoista. Palstallakin usein kun joku valittaa sähkölaskun suuruudesta, niin ensimmäiset kommentit on "kuinka usein saunotte, kuluttaa hirrrrveesti sähköä." Ja kuluttaahan se mutta harvemmin kukaan pohtii sitä paljonko sähköä suihkussa maleskelu kuluttaa. Tulipa tämä ketju tarpeeseen! :)

Kerrostaloissa ei makseta veden lämmitystä omalla sähköllä, vaan se on täysin ilmaista, koska sisältyy vesiamaksuun, vastikkeeseen tai vuokraan.

Tuo viimeinen virke oli sen luokan virhepäätelmä, ettei kaipaa kommenttia, piiitkä huokaus riittänee.

Tässä faktaa kaukolämpöä käyttävän kerrrostalon veden ja sen lämmityksen hinnasta:

*Kylmä vesi 3,71€/m3 = kaupungin vesilaitoksen laskuttama tariffi

*Lämmin vesi 7,73€/m3 = kylmä vesi + (kaukolämmön hinta per MWh x 0,058)

Kerroin 0,058 tulee siitä, että 1 m3 kylmää raakavettä kohti tarvitaan 0,058MW energiaa lämmittämään vesi +55-asteeseen = lämmin käyttövesi

Tästä voidaan laskea, että esim. n henkilön taloudessa kk-kulutus 10 m3 kylmää vettä + 5 m3 lämmintä vettä maksaa todellisuudessa 37,10€ + 38,65€ = 75,75€.

Jos taloudessa asuu 3 henkilöä/vedenkuluttajaa, tätä voidaan pitää kohtuullisena. Vesilasku olisi 25€/hlö.

Jos asukkaita on vain 1-2, vedenkulutus on ihan liiallista. Vaan mikäs siinä, jos itse maksavat. Todennäköisesti ovat veloja, jotka eivät kanna huolta jälkipolvista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun VVO:lla ja vesi kuuluu vuokraan. Todellakin lutraan ja nautin pitkistä lämpimistä suihkuista. Vuokra nousee vuosittain, mutta se nousisi joka tapauksessa vuosittaisen indeksin mukaan. Sillä ei ole mitään merkitystä vuokran nousuun että lutraanko vai säästänkö.

Asuin ennen yksityisellä ja siinä oli kiinteä vesimaksu 25 e. Olin säästeliäs koska halusin ajatella egologisesti. Sitten muutin VVO:lle ja alkoi vituttamaan tässä paskakämpässä asuminen. Aluksi olin säästeliäs vedenkäyttäjä kuten olen aina ollut. Sitten alkoi vaan vituttamaan enemmän VVO:n käytännöt ja totesin että otetaan nyt sitten edes ilo irti siitä mistä saadaan ja rupesin olemaan huoleton veden kanssa. Ennen suljin suihkun shampoon vaahdotuksen ajaksi, nyt en. Saatan olla typerä ja piittaamaton, mutta en vain jaksa enää välittää. Puran antipatioitani pitkillä suihkuilla.

Vierailija
244/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on semmonen ketju, että tekee mieli mennä pitkään lämpimään suihkuun. 

Mä en sauno enkä leivo koskaan, joten säästän kyllä energiaa.

Vierailija
245/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oikeus käydä vaikka kymmenen kertaa puolen tunnin suihkuissa vuorokauden aikana omassa kodissani :) (ja suihkuni kestävätkin aina sen puoli tuntia, joskus kauemmin.)

Vierailija
247/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Puhdas voi olla ihan ilman tuhlaamista.

Olette vain vastuuttomia paskoja.

Mut kiitos. Laitan tän ketjun eteenpäin, et nähdään tämä asenne.

Jatkuvasti pitäisi säästää vettä, sähköä ja luonnonvaroja.. Nyt löytyi oikein leväperäisten paskiaisten tuhlailurako. Siihen pistetään sitten piste.

Välillä pitkä suihku = vastuuton paska? Kai nyt muutkin ihmisen tekemät asiat vaikuttaa.

Lihansyönti ja liikenne ovat yksilötasolla ne, joissa isoimmat ympäristövaikutukset. Mutta itke toki suihkuista.

Tämän puhuit jo kusipää. Ihmisten pitää päästä vtn tyhmä ämmä töihin, mut sun ei tarvi lutata sun haisevaa vttuas suihkussa 30 min. Ymmärrä jo, stan vammanen lehmä.

Vierailija
248/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on oikeus käydä vaikka kymmenen kertaa puolen tunnin suihkuissa vuorokauden aikana omassa kodissani :) (ja suihkuni kestävätkin aina sen puoli tuntia, joskus kauemmin.)

Koita jankuttava äm*ä vaikka keksiä jotain muuta tekemistä.

Kyse ei ole nyt sinun kesto haisevasta perseestäsi, joka vaatii liotusta, vaan veden tuhlaamisesta, turhasta kulutuksesta ja luonnosta.

Jos sillä ei olisi mitään väliä, kaikki voisivat olla yhtä aivokuolleita, kuin sinä.

Vierailija
249/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää 30 min. suihkussa jankkaaja taitaa olla ulkomailta? Olette jo tuhonneet omat vesivarantonne kusemalla, paskomalla ja kylvettämällä lehmät juomavedessä ja länskäreiden tuomasta vesipumpusta teitte heimopäällikölle hatun.. Nyt holtittomuutta voi jatkaa täällä?

Vierailija
250/250 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi vanhin voitehista..