Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!
Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.
Kommentit (250)
Jos on 30 min suihkussa, pitäisi sitten ymmärtää se prosessi joka siitä aiheutuu, jolla vesi lämpiää ja kuinka se puhdistuu.
Kannattaa tutustua asiaan. Kulutat jäätävästi energiaa ja tuotat turhaa jätettä. Kun se ei ole pakollista, niin siitä voi luopua.
Ihmisten pitää juoda, syödä ja lämmittää kotinsa mutta suihkussa ei ole perusteltua maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.
Totta kai kun halvalla pääsee, niin kaikki ilo irti!
Tästä syystä asun omakotitalossa. Ei tarvitse maksaa toisten porsastelusta.
Häh? Ai jos olisit mun naapuri, niin se 16 euroa vituttaisi sua? Vesimaksu aina ollut saman suuruinen täällä, ei meidän suihkut siihen vaikuta.
Halvallahan me päästään, en tajua mitä itket.
Kuka urpo näitä yläpeukuttaa?
Vähän kuin ne jotka uskoo taloyhtiössä asumisen olevan halpaa "koska siivoukset, kukkaistutukset ja lumityöt kuuluu hintaan. Ja lämmityskin!"
Kyllä mä väitän, että edellinen asuntoni oli erittäin halpa, varsinkin Helsingiksi. Vuokra vajaa 450 e, sis. sähkön ja veden.
Ainoat laskut puhelin ja netti. Vain puhelin aluksi, koska jaoin puhelimen netin.
Roskat vaan ulos, aina aurattu, appu siivotaan säännöllisesti ym ym.
Tuo vuokra tuskin on kokonaan tukematon hinta? Neliöitä? 13m2?
Omassa talossa asuminen on neliöitä päälle halvinta koska työt voi tehdä itse.
24 neliötä. Tämä on nuorisosäätiö, neliövuokra kuitenkin siellä 18 e huitteilla.
Nyt asun ihan "normaalissa" vuokrakämpässä ja jos tosiaan 32 e vesimaksua ei lasketa mukaan, niin neliövuokra 17 euroa, ja ei tämäkään mikään tuettu tosiaan.
Kaupungin asunnot vielä reilusti halvempia, 20 eliötä on ainakin Vallilassa joku 300 e.
Itse kaupungilla asuessani oli neliövuokra vähän päälle 11 euroa.
Ei se Helsingissä asuminen oikeasti aina mitään törky kallista ole..
... Ja ainoa pahuuteni on käydä kaupassa työmatkalla, jonne joudun kulkemaan priuksellani.
Vierailija kirjoitti:
90%.. Sori vaan.
Oli itse asiassa mullakin, kun tajusin, että vastasin laittavani rikkinäisen lasin lasinkeräykseen. Luin vähän liian nopeasti hehe, en tiennyt ettei saa laittaa, mutta sekajätteeseen aina menee.
Vierailija kirjoitti:
.. Ja ne teidän julkiset kulkee vaikka tyhjänäkin ja kuluttaa yli 20 litraa dieseliä satasella
Metro tuottaa tasan 0 päästöjä. Bussit törkytäynnä.
Yleisesti laskettuna julkinen on paaaljon ekologisempaa, eli hys nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.
Häh? Ai jos olisit mun naapuri, niin se 16 euroa vituttaisi sua? Vesimaksu aina ollut saman suuruinen täällä, ei meidän suihkut siihen vaikuta.
Vähän kuin ne jotka uskoo taloyhtiössä asumisen olevan halpaa "koska siivoukset, kukkaistutukset ja lumityöt kuuluu hintaan. Ja lämmityskin!"
Kyllä mä väitän, että edellinen asuntoni oli erittäin halpa, varsinkin Helsingiksi. Vuokra vajaa 450 e, sis. sähkön ja veden.
Ainoat laskut puhelin ja netti. Vain puhelin aluksi, koska jaoin puhelimen netin.
24 neliötä. Tämä on nuorisosäätiö, neliövuokra kuitenkin siellä 18 e huitteilla.
Nyt asun ihan "normaalissa" vuokrakämpässä ja jos tosiaan 32 e vesimaksua ei lasketa mukaan, niin neliövuokra 17 euroa, ja ei tämäkään mikään tuettu tosiaan.
Kaupungin asunnot vielä reilusti halvempia, 20 eliötä on ainakin Vallilassa joku 300 e.
Itse kaupungilla asuessani oli neliövuokra vähän päälle 11 euroa.Ei se Helsingissä asuminen oikeasti aina mitään törky kallista ole..
17€/m2, on sekin jo aikalailla. Perheelle jos pitäisi olla tilaa niin vuokra on helposti 1400€.
Tämä on oikein hauska ketju sikäli, että tästä on poikinut todella monta erilaista typerää riitaa kes3kustelijoiden kesken. Kaikilla taitaa olla jokin megalomaaninen vitutus päällä? No täällähän sen voi purkaa. :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaupungilla asuessani oli neliövuokra vähän päälle 11 euroa.Ei se Helsingissä asuminen oikeasti aina mitään törky kallista ole..
17€/m2, on sekin jo aikalailla. Perheelle jos pitäisi olla tilaa niin vuokra on helposti 1400€.
Onhan se, mutta ei ole vaihtoehtoja. Ei kaikki saa 11 e/neliö kaupungin kämppää. Helsingissä asuminen on kyllä sen 17 e arvosta, en jaksa ahdistua.
Juttuhan on siinä, että yksilöiden ja kaksioiden hinnat ok, mutta toki perheet on eri asia.
Yhteiset tulot siinä 2500 e pintaan, ei siinä mitään perheasunnon lainaa saisi ja mitään järkeä ostaa kaksio, josta kuitenkin muutetaan pois kun halutaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuli yllätyksenä sellaiselle veden luttaajalle tuo tasauslasku.. Oli kuulemma helvetin epäreilua. Ennen tätä oli saanut lutrata miten tykkäsi.
Kerrostaloasujat ovat vastuuttomia useimmiten.Pitkät suihkut vastuuttomia? Ootko ämmä tosissas?
Mikä niissä suihkuissa on ongelma, miksei kukaan perustele?
Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu. Etkö todella tiedä tuohon itse vastausta?
En ole aiempi kirjoittaja, mutta tuo kommunikaatiosi ei myöskään ole erityisen älykästä.
Ihan oikeasti haluaisin tietää, miten isot ympäristövaikutukset kuumilla pitkillä suihkuilla on verrattuna esim. näihin:
- henkilöautoilu
- lihan syönti
- elektroniikkaan kuluva sähkö
- lämmityskulut (isoissa taloissa asuvat ovat vähiten epäekologisia)Viherhippiäisen ajatusmaailma...
" mä oon nyt tosi vihree niiku, ja mul on niiku pinssi et mä oon luonnonsuojelija ja tykkään niiku kissoist nii mä voin nyt niiku ottaa pitkii suihkui ja niiku tuhlata vettä kun mä oon niiku tehny oman osani"
Meillä EI tuhlata vettä koska se on pohjavettä porakaivosta ja lämmitämme sen itse ja siitä maksamme, likavesi menee omaan pihaan ja siitäkin täytyy huolehtia itse. Vettä EI voi tuhlata edes siihen, että sillä huuhtoisi pökäleet vaan meillä on kompostoiva ekokäymälä.
Sähköllä lämpiää vesi joten sähköön menee jo nyt 100€ kuussa ( ei sis. siirtoa) joten ollaan vitun tarkkoja sähkönkäyttäjiä ja kesällä saunotaan ulkosaunassa joka lämpiää puilla.
Talo lämmitetään ilmalämpöpumpuilla ja tulisijoilla.
Kierrätetään ja jätettä ei viitti hirveesti tuottaa kun roskikset on kilometrin päässä.Joo mut kuljetaan autolla TÖIHIN jotta voidaan maksaa kaupunkihippien työttömyyskorvaus..
Vittu mua vituttaa kaupunkilaisten yms. helvetillinen leväperäisyys. Ollaan niin vihreitä että ja sitten ei oikeasti tarvi välittää kun kaikki tulee itsekseen ja häviää itsekseen!!!!!
Ensinäki työttömiä kaupunkilaisia ei kiinnosta ympäristö, nimenomaan työssä käyviähän ne viherhipit on! 😂
Ja siis olen itse keskivertoa ekologisesti elävämpi ihan oikeasti. Jopa enemmän kun sinä, koska en ikinä kulje autolla. Autoilu ja lihansyönti ovat isoimmat ympäristöön vaikuttavat asiat.
Ihan oikeasti jos mä kerran tai 2 viikossa haluan 30 min suihkun, joka on ihan lämmin henkireikä mulle, niin totta munassa sen teen.
Miksi sä asut pöndellä, missä kaikkialle joutuu mennä autolla, mutta mä oon ilmeisesti työtön idiootti, koska joskus suihkut venyy? 😀
Ei tarvi olla 30 minuuttia suihkussa. Löytyy netistä tietoa tuosta paljonko tuhlaat vettä tuossa ajassa. Etsi uusi henkireikä. Veden tuhlaaminen on typerää ja vastuutonta.
Ota nyt ihmeessä tietokone irti seinästä tai laita puhelin pois, kauheen vastuutonta sähkön tuhlaamista tommonen vauva-palstailu. Älä osta ollenkaan elektroniikkaa, kauheen typerää, kaatopaikallehan nämä päätyy.
Aurinko on paistanut tänään jo sen verran, että on ladannut mun puhelimen akun.
Eikä osteta mitään turhaa. Ihan sinullekin voisi tehdä vierailu lähi kaatopaikalla hyvää, et ostaisi sinäkään hetkeen mitään kertokäyttötavaraa.Ai 100 % sun energiasta tulee auringosta? Entä töissä? Kuntosalilla? Ja yhäkin kuljet autolla. Lämmität isoa taloa?
Ja en kyllä ostele mitään turhaa tai kertakäyttöistä, huonekalutkin saatu ilmatteeksi tai ostettu käytettynä.
Ei tule, mutta sitä pystyy oktalossa käyttämään aurinkopaneleilla. Ihan säästetään luontoa ja rahaa. En käy kuntosalilla. Tavallisen kokoista taloa lämmitetään mahd. ekologisesti ja edullisesti.
Ei sulla mitään aurinkopaneeleja ole, keksit ne jotta voitat väittelyssä :) Sun sähkö tulee valtakunnanverkosta, kuten muillakin. Et itsekään elä säästäväisesti vaikka vaadit sitä muilta. Lopeta palstailu ja elä kuten opetat.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.. Ja ne teidän julkiset kulkee vaikka tyhjänäkin ja kuluttaa yli 20 litraa dieseliä satasella
Metro tuottaa tasan 0 päästöjä. Bussit törkytäynnä.
Yleisesti laskettuna julkinen on paaaljon ekologisempaa, eli hys nyt.
Ei se metro hyvällä tahdolla liiku ja bussit kulkee aina puolityhjänä, paitsi tunnin aamulla ja iltapäivällä.. Joskus jopa täysin tyhjänä.. Ja siltikin vaikka niiden kylkeen painetaan julkinen, tuollainen scania vie 20-50 litraa kiisseliä sadalla.. Ne kaiiikkkii iihanat linjurit jotka tuola ajelee puolityhjänä päääiivät pitkät. Sillä määrällä mä ajaisin vuoden, kun se yks linkka vie päivässä..
Useissa taloyhtiöissä, joissa olen asunut, on käytössä huoneistokohtaiset vesimittarit. Tällöin kaikki maksavat käytön mukaan, mikä on reilua. Parasta on, jos kylmän ja lämpimän veden hinta on määritelty todellisen taksan/kustannuksen mukaan.
Jos kiinteä vesimaksu on liian alhainen, veden käytöstä (ja lämmityksestä) aiheutuvat kustannukset peritään kumminkin yhtiövastikkeessa.
Vuokralainen maksaa ne vuokrana ja vuokrankorotuksina.
Sitten kuvitellaan, että "käytetään nyt surutta, kun ei maksa sen enempää". Idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuli yllätyksenä sellaiselle veden luttaajalle tuo tasauslasku.. Oli kuulemma helvetin epäreilua. Ennen tätä oli saanut lutrata miten tykkäsi.
Kerrostaloasujat ovat vastuuttomia useimmiten.Pitkät suihkut vastuuttomia? Ootko ämmä tosissas?
Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu. Etkö todella tiedä tuohon itse vastausta?
En ole aiempi kirjoittaja, mutta tuo kommunikaatiosi ei myöskään ole erityisen älykästä.
Ihan oikeasti haluaisin tietää, miten isot ympäristövaikutukset kuumilla pitkillä suihkuilla on verrattuna esim. näihin:
- henkilöautoilu
- lihan syönti
- lämmityskulut (isoissa taloissa asuvat ovat vähiten epäekologisia)Viherhippiäisen ajatusmaailma...
" mä oon nyt tosi vihree niiku, ja mul on niiku pinssi et mä oon luonnonsuojelija ja tykkään niiku kissoist nii mä voin nyt niiku ottaa pitkii suihkui ja niiku tuhlata vettä kun mä oon niiku tehny oman osani"
Meillä EI tuhlata vettä koska se on pohjavettä porakaivosta ja lämmitämme sen itse ja siitä maksamme, likavesi menee omaan pihaan ja siitäkin täytyy huolehtia itse. Vettä EI voi tuhlata edes siihen, että sillä huuhtoisi pökäleet vaan meillä on kompostoiva ekokäymälä.
Sähköllä lämpiää vesi joten sähköön menee jo nyt 100€ kuussa ( ei sis. siirtoa) joten ollaan vitun tarkkoja sähkönkäyttäjiä ja kesällä saunotaan ulkosaunassa joka lämpiää puilla.
Kierrätetään ja jätettä ei viitti hirveesti tuottaa kun roskikset on kilometrin päässä.Joo mut kuljetaan autolla TÖIHIN jotta voidaan maksaa kaupunkihippien työttömyyskorvaus..
Vittu mua vituttaa kaupunkilaisten yms. helvetillinen leväperäisyys. Ollaan niin vihreitä että ja sitten ei oikeasti tarvi välittää kun kaikki tulee itsekseen ja häviää itsekseen!!!!!
Ensinäki työttömiä kaupunkilaisia ei kiinnosta ympäristö, nimenomaan työssä käyviähän ne viherhipit on! 😂
Ja siis olen itse keskivertoa ekologisesti elävämpi ihan oikeasti. Jopa enemmän kun sinä, koska en ikinä kulje autolla. Autoilu ja lihansyönti ovat isoimmat ympäristöön vaikuttavat asiat.
Ihan oikeasti jos mä kerran tai 2 viikossa haluan 30 min suihkun, joka on ihan lämmin henkireikä mulle, niin totta munassa sen teen.
Miksi sä asut pöndellä, missä kaikkialle joutuu mennä autolla, mutta mä oon ilmeisesti työtön idiootti, koska joskus suihkut venyy? 😀
Ei tarvi olla 30 minuuttia suihkussa. Löytyy netistä tietoa tuosta paljonko tuhlaat vettä tuossa ajassa. Etsi uusi henkireikä. Veden tuhlaaminen on typerää ja vastuutonta.
Ota nyt ihmeessä tietokone irti seinästä tai laita puhelin pois, kauheen vastuutonta sähkön tuhlaamista tommonen vauva-palstailu. Älä osta ollenkaan elektroniikkaa, kauheen typerää, kaatopaikallehan nämä päätyy.
Eikä osteta mitään turhaa. Ihan sinullekin voisi tehdä vierailu lähi kaatopaikalla hyvää, et ostaisi sinäkään hetkeen mitään kertokäyttötavaraa.Ai 100 % sun energiasta tulee auringosta? Entä töissä? Kuntosalilla? Ja yhäkin kuljet autolla. Lämmität isoa taloa?
Ja en kyllä ostele mitään turhaa tai kertakäyttöistä, huonekalutkin saatu ilmatteeksi tai ostettu käytettynä.
Ei tule, mutta sitä pystyy oktalossa käyttämään aurinkopaneleilla. Ihan säästetään luontoa ja rahaa. En käy kuntosalilla. Tavallisen kokoista taloa lämmitetään mahd. ekologisesti ja edullisesti.
Ei sulla mitään aurinkopaneeleja ole, keksit ne jotta voitat väittelyssä :) Sun sähkö tulee valtakunnanverkosta, kuten muillakin. Et itsekään elä säästäväisesti vaikka vaadit sitä muilta. Lopeta palstailu ja elä kuten opetat.
ohis
Kyllä on, laitettiin uuteen taloon katolle, kun rakennettiin kankaalle. Myydään jopa sitä sähköä sähköverkkoon kesällä!!:D mut näin täälä landella, ootko ikinä edes kuullut mokomasta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90%.. Sori vaan.
Oli itse asiassa mullakin, kun tajusin, että vastasin laittavani rikkinäisen lasin lasinkeräykseen. Luin vähän liian nopeasti hehe, en tiennyt ettei saa laittaa, mutta sekajätteeseen aina menee.
.. Tutustu muru vielä kierrätykseen paremmin.;)
"Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!"
Vaan kuka sen maksaa? Saanko ilmaista vettä?
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!"
Vaan kuka sen maksaa? Saanko ilmaista vettä?
Saat.
Kaikilta ihmisiltä pitäisi periä maksu niin puhtaasta kuin likaisestakin vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- henkilöautoilu
- lihan syönti
Eikä osteta mitään turhaa. Ihan sinullekin voisi tehdä vierailu lähi kaatopaikalla hyvää, et ostaisi sinäkään hetkeen mitään kertokäyttötavaraa.Tässä alle minuutin ilmastotesti, eka kysymys suihkuista.
VAIKKA nautin suihkuistani, niin tulos:
80 %
It’s a Match!
Olet ilmaston tosirakastaja!Että silleen. Ei tässä tavoitteena olekaan 100 %.
Sain vain 70% mutta vastausvaihtoehdot olivat todella yksioikoisia. Oli vain huonoja tai joko tai vaihtoehtoja. Viettäisin lomaa kaukorantojen ja euroopan kaupunkien sijaan mielummin kotipaikkakunnan metsissä patikoiden, metsästäen ja marjastaen. Syön suuren osan proteineista kasviksista, mutte ehkä kuitenkin yli puolet lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kadehdit kerrostaloasujia, joiden ei tarvitse laskea suihkuminuutteja, koska maksu ei muutu vaikka nauttisikin kunnon suihkusta. En ikinä tajunnut, että joku voi nipottaa teiniensä suihkun pituudesta, kunnes törmäsin omakotitaloasukkaaseen. Koomista, hih! Itse oon aina saanut olla suihkussa niin pitkään kun halusin, teininäkin siis. Hyvä elämä.
Ihan samalla tavalla kerrostalossa asuvat maksavat joka litran, mutta jos ei ole mittausta, niin pääluvun mukaan. Porsaat siis maksattavat kulujaan muille
Mistä tässä voisi olla kateellinen? Siitä että en saa olla porsas? En todellakaan kadehdi kerrostalossa asuvia.
Minä nautin siitä että voin mennä ainalämpimään saunaani koska haluan, suihkussa seisoskelu ei kuulu niihin aisiohin joista nautin.
Pitkä suihku porsastelua? Siis mitä? Kaikki saavat kuluttaa vettä niin paljon kuin haluavat, mukava ja HALPA VESI siis kyseessä.
Enemmän sähköä/puuta se sun saunasi kuluttaa pälli, mikä ympäristöteko se muka on? 😂
Tossa onkin mielenkiintoinen kysymys: kumpi kuluttaa enemmän sähköä, sauna vai suihku?
Saunassa lämmitetään muutama kuutio ilmaa +20C -> +100C.
Suihkussa lämmitetään (30min pituisessa) 600 litraa vettä +4C -> +30C
En jaksa alkaa laskemaan varsinaisia arvoja, mutta veikkaan suihkun kuluttavan enemmän energiaa.
Tässä alle minuutin ilmastotesti, eka kysymys suihkuista.
http://climatematch.fi/b/
VAIKKA nautin suihkuistani, niin tulos:
80 %
It’s a Match!
Olet ilmaston tosirakastaja!
Että silleen. Ei tässä tavoitteena olekaan 100 %.