Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!
Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Jaksamatta lukea sen enempää, niin kysyisin, mitä helvetin järkeä on puolen tunnin suihkussa?
Lämpö ja hyvä olo. Hoitaa psyykeä paremmin ja terveellisemmin kuin suklaa tai mielialalääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.. Ja ne teidän julkiset kulkee vaikka tyhjänäkin ja kuluttaa yli 20 litraa dieseliä satasella
Metro tuottaa tasan 0 päästöjä. Bussit törkytäynnä.
Yleisesti laskettuna julkinen on paaaljon ekologisempaa, eli hys nyt.
Ei se metro hyvällä tahdolla liiku ja bussit kulkee aina puolityhjänä, paitsi tunnin aamulla ja iltapäivällä.. Joskus jopa täysin tyhjänä.. Ja siltikin vaikka niiden kylkeen painetaan julkinen, tuollainen scania vie 20-50 litraa kiisseliä sadalla.. Ne kaiiikkkii iihanat linjurit jotka tuola ajelee puolityhjänä päääiivät pitkät. Sillä määrällä mä ajaisin vuoden, kun se yks linkka vie päivässä..
Linkka? Joo ehkä siellä Turussa kulkee tyhjänä, ei Helsingissä.
Julkinen liikenne on ekologisempaa, ihan sama mitä selostat. Metro ei kulje bensalla, joten ei päästöjä.
Joo, ja sähkö tulee pistorasiasta... Ristuksen pässi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HKL ympäristöselvityksen mukaan bussimatkustajan CO päästö on 88g/km.
Tavallisissa uusissa henkilöautoissa CO päästöt on vähän reilu 100g/km, eli kahden henkilön kuormalla henkilautossa alitetaan jo kirkkaasti bussien päästöt.
Pupuseni... Tuo on laskettu niin, että se bussi on täynnä..täynnä... Mieti nyt itse vähän. Jos bussissa on kaksi henkeä, teitä voi syyttää jo lapsenmurhasta ja joukkotaposta..
Ja sinulla on vissiin jotain ongelmia luetun ymmärtämisessä?
Ei oo. Jos 2 hölöö menee bussissa tai 2 hölöö menee henkilöautossa, ei voi enää puhua mistään kirkkaasti alituksesta vaan jostain mistä saisi pistää jo linnaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyydän jo etukäteen anteeksi tyhmyyttäni, mutta minäkään en ymmärrä, miksi veden "tuhlaaminen" Suomessa on niin kamala asia?
Minä asun yksin, pesen yhden koneellisen pyykkiä viikossa ja kaksi koneellista astianpesukoneella. Käyn saunassa kerran viikossa. Pikasuihussa joka päivä ja hiusten pesun yhteydessä pidempään. Suljen hanan siksi aikaa, kun vaahdotan shampoon jne. Hiustenpesupäivänä suihkuni kestävät kuitenkin sen 20 min. Miksi minä olen mukamas suurempi rikollinen kuin alakerran lapsiperhe, jossa pestään pyykkiä joka päivä monta koneellista, suihkutellaan montaa vekaraa päivittäin jne. Maksamme molemmat vesimaksumme kiinteänä.
Tämän ketjun otsikko koskee juuri esittämääsi tilannetta ja sinä olet nyt "häviäjä". Todennäköisesti vedenkulutuksesi on järkevissä lukemissa, joten maksat paljon enemmän kuin mitä käytät.
Ja jos kuvitellaan alakerran lapsiperheen lotraavan oikein kunnolla, niin silloin sinä maksat osan heidän käyttämästä vedestä. Tämä on se alkuperäinen murheenaihe.
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!"
Vaan kuka sen maksaa? Saanko ilmaista vettä?
Jos käytät enemmän kuin mitä keskiarvo on, niin sitten naapuri maksaa osan sinun vedestä.
Voisiko tämän suomalaisen kateuden jotenkin kanavoida vaikka sähkön tuotantoaineeksi? Kun sitä kateusenergiaa riittää niin monella niin mitäpä jos sen valjastaisi johonkin hyödylliseen toimintaan. Tuolla raivoisalla energiamäärällä varmaan saisi poljettua käyntiin puoli voimalaitosta. Ei tarvittaisi niin paljon ydinenergiaa.
Tai voisiko tuota tuotteistaa ja myydä ulkomaille? Tulisiko siitä joku angry birdsin kaltainen angry woman hittituote?
Ei muuta kun mittarit joka talouteen. Ja kunnon lasku lämpimästä vedestä. Opettaisi kyllä mahtavasti käyttäytymään, kun nurkassa olisi varaaja ja itse maksaisi lämmitetyn veden sähkölaskussa. Ei riittäisi 30 minutin suihkuihin edes 200 litran varaaja...
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tämän suomalaisen kateuden jotenkin kanavoida vaikka sähkön tuotantoaineeksi? Kun sitä kateusenergiaa riittää niin monella niin mitäpä jos sen valjastaisi johonkin hyödylliseen toimintaan. Tuolla raivoisalla energiamäärällä varmaan saisi poljettua käyntiin puoli voimalaitosta. Ei tarvittaisi niin paljon ydinenergiaa.
Tai voisiko tuota tuotteistaa ja myydä ulkomaille? Tulisiko siitä joku angry birdsin kaltainen angry woman hittituote?
Eihän tuo muuten tympisi, mutta kun vesimaksut ovat suuria näiden saakelin lotraajien vuoksi. Aikanaan kun olin taloyhtiön hallituksessa, niin vesimaksu jouduttiin nostamaan 24€ per hlö. No toki ihmiset valittivat, mutta todettiin että se ei edes vielä kata koko kulutusta, ja jos käyttäisivät vähemmän vettä niin maksukin pienenisi.
Keskimääräinen kulutus oli noin 160 litraa/hlö/päivä. Tuo on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuli yllätyksenä sellaiselle veden luttaajalle tuo tasauslasku.. Oli kuulemma helvetin epäreilua. Ennen tätä oli saanut lutrata miten tykkäsi.
Kerrostaloasujat ovat vastuuttomia useimmiten.Pitkät suihkut vastuuttomia? Ootko ämmä tosissas?
Mikä niissä suihkuissa on ongelma, miksei kukaan perustele?
Vedenkulutuksen yms. vuoksi on aivan sama, kuinka pitkiä suihkuja ottaa, Suomessa ei ole vesipulaa ja vettä sellaisenaan ei ole järkevää kuljettaa sinne, missä vesipula on. Jos talossa kaikki lisäävät vedenkulutusta puolella, nousee vesilaskukin puolella ja se kiinteä maksu myös. Meillä ainakin taloyhtiön vuosikokouksessa arvioidaan seuraavan tilikauden vesimaksu edellisen vuoden kulutuksen mukaan. Eli jos kulutus kasvaa, nousee vesimaksukin.
Vierailija kirjoitti:
Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.
Tottahan toki asuntokohtaiset vesimittarit olisi parmpi ja tasapuolisempi ratkaisu. Se pistäisi nuo 30-50 minuutin suihkuseksin harrastajatkin vähän miettimään?
Veikkaan, että joku vedenpuhdistamon pomo lobbaa rakennuttajia olemaan laittamatta asuntokohtaisia mittareita. Saadaan kulutus pysymään huipussaan :D
Nämä yksinkertaiset kerrostaloasujat kiinteine kuukausimaksuineen eivät käsitä, että maksavat tulevissa kohonneista asumiskuluissa kuitenkin lopulta lutraamansa veden. Hinnat nousevat...voi pyhä yksinkertaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Nämä yksinkertaiset kerrostaloasujat kiinteine kuukausimaksuineen eivät käsitä, että maksavat tulevissa kohonneista asumiskuluissa kuitenkin lopulta lutraamansa veden. Hinnat nousevat...voi pyhä yksinkertaisuus.
Mitä väliä. Mä haluan lämpimän suihkuni joka tapauksessa. Etenkin nyt kun ulkona on kova pakkanen, niin käyn suihkussa lämmittelemässä. Ja käsiä ainakin pesen vähän väliä lämpimällä vedellä. Ei tätä muuten jaksa. Ehkä vielä hankin kamiinan tuohon olohuoneen keskelle joku päivä tai sähköpatterin ainakin.
Oma kaivo niin saa lotrata miten huvittaa. Tosin olen silti tarkka vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että joku vedenpuhdistamon pomo lobbaa rakennuttajia olemaan laittamatta asuntokohtaisia mittareita. Saadaan kulutus pysymään huipussaan :D
Huoneistokohtaisen mittarit ovat olleet jo pitkään pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun valitatte, mun suihkun pituus ei siitä muutu :) en aio luopua kaikista nautinnoistani koska naapuria vituttaa. Hänhän ei oikeasti edes tiedä kauan siellä suihkussa olen, mutta ketjun perusteella vituttaa silti :D
Siis itseäni ainakin v*tuttaa yksinkertaisuus ja välinpitämättömyys, aivan sama minulle maksatatko naapurillasi veden kulutuksen, sähkön kulutuksen, vuokrien nousun kustannuksien suuruuksien takia ja verorahoilla kustannettavia jäteveden puhdistuksia jne.
Tyhmyyttä en kuitenkaan siedä.
Joo, mä käyn 3 krt viikossa 30min suihkussa, kyllä nyt koko kylän vuokrat nousee 😂
Ilmaista vettä ei ole. Taloissa , jossa vesi kuuluu vuokraan lasketaan/jaetaan veden kulutus kaikille asukkaille ja käytännössä näkyy vuokrissa, tietysti. Yksinasuja , joka kuluttaa vähän vettä kustantaa vuokrassaan suuremman kulutuksen jollekin toiselle ja mahdollisesti monihenkiselle perheelle, joka kuluttaa suhteellisestikin paljon vettä.
Pahimmillaan he/ne, joilla käy paljon yövieraita jotka käyttävät tietenkin suihkua niin saavat tietyn maineen, koska vettä kuluu ja vakiasukkaat maksavat kulutuksen kohonneissa vuokrissaan.
Siksi vesimittarien pitäs olla asuntokohtaisia. Meillä on ja ollaan tyytyväisiä.
Onneksi meidän talossa ei ole vielä asuntokohtaisia vedenkulutusmittareita.
Mutta jokainen asukas maksaa, ja eniten mua ärsyttää nämä meidänkin talossamme virallisesti yksinänsä asuvat, joilla käy joku heila tai lapsenlapsia säännöllisin välein kuluttamassa vettä tuon tuosta suihkussa sekä saunassakin ja muutoinkin. Yksin asuva kuitenkin maksaa vain yhden kiinteän vakiosumman per kuukausi vesimaksuaan. Eli tämäpä tästä, minä kulutan sen minkä kulutan, ja kyllä se tasaantuu, kun ottaa huomioon edellä mainitun seikan. Jos joskus olen suihkussa kauemmin kuin kymmenisen minuuttia, niin so what? Sitä paitsi en edes käy joka päivä suihkussa, kuten jotkut käyvät joka ikinen aamu ja jopa ilta. Ja etenkin liikuntaa aktiivisesti harrastavat käyvät jopa useimmin vuorokauden aikana kuin normisti peseytymässä eli suihkussa. Osalla on meidänkin kerrostalossamme ammeet, ja se jos mikä kuluttaa vettä, jos ja kun amme täytetään vedellä joka päivä.
Olenko ainoa, jolle tulee tästä ketjusta kauhea hinku mennä pitkään suihkuun?
Lasten kanssa rivarissa asuessani maksoin vesimaksua 100€/kk. Nyt omassa talossa veteen menee puolet tuosta. Ja lämmitys on n. 20€/kk päätellen kesän sähkölaskuista (maalämmöllä lämpiää). Vaikka minä rakastan pitkiä kuumia suihkuja, kiinteällä vesimaksulla maksoin muiden vedenkulutusta.
Mitä tarkoitettiin, että voisi maksaa naapurin vedenkulutusta? En juurikaan käytä vettä, kun käyn lähes päivittäin uimahallissa uimassa ja peseytymässä ja pyykin pesen taloyhtiön pesulassa. Yhtiössämme on kiinteä maksu 32 euroa kk. Voinko joutua maksamaan naapurin vesiä vielä tuon lisäksi?
Rentouttavaa :)