Ymmärrättekö, että jos maksatte kiinteää vesimaksua, ette maksa vesiänne itse!
Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Eli se, että maksatte esim. 40€/kk ei oikeuta puolen tunnin suihkuihin. Huvittaa kun tuolla toisessa ketjussa jotkut uhosivat maksavansa vesimaksunsa itse, mutta kyse oli tälläisestä kiinteästä mallista.
Höpö höpö. Minä maksoin omani ja naapureidenkin vesimaksuja saamalla.
4-henkisen perheemme vesimaksut olivat rivarissa 160 €/kk. Ok-taloon kun muutettiin niin tippuivat alle sataseen.
Ihan samalla tavalla olen pitkään suihkussa ok-talossakin.
Varmaan jätätte viinakauppareissun ajaksi kuuman veden valumaan, jotta tulee maksimaalinen hyöty vesimaksusta jonka viette soskuun maksettavaksi.
Kuulin afrikkalaisten maahanmuuttajien asuttamissa taloissa on hurjia vesimaksuja, koska eivät uskalla sulkea hanaa ettei vedentulo vaan lopu.
No sieläpä asutte vuokrakolhooseissanne ja makselette kulunne ihan keskenänne.
EVVVK. t. okt-porvari
Kuka käy puolen tunnin suihkussa? Minä kylpeen aina n. 2 h. Se on kivaa ja sillä saa stressin lauettua ja mikä parasta siitä ei tarvitse maksaa mitään ylimääräistä
Ihokin voi paljon paremmin kun se saa kunnolla kosteutta (siksi maailmassa on niin paljon turkkilaisia saunoja) sitäpaitsi iho kuoriutuu luonnollisesti.
Saa parempia ja tasaisia unia. Hengitysteille kosteus on suuri apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuli yllätyksenä sellaiselle veden luttaajalle tuo tasauslasku.. Oli kuulemma helvetin epäreilua. Ennen tätä oli saanut lutrata miten tykkäsi.
Kerrostaloasujat ovat vastuuttomia useimmiten.Pitkät suihkut vastuuttomia? Ootko ämmä tosissas?
Mikä niissä suihkuissa on ongelma, miksei kukaan perustele?
Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu. Etkö todella tiedä tuohon itse vastausta?
En ole aiempi kirjoittaja, mutta tuo kommunikaatiosi ei myöskään ole erityisen älykästä.
Ihan oikeasti haluaisin tietää, miten isot ympäristövaikutukset kuumilla pitkillä suihkuilla on verrattuna esim. näihin:
- henkilöautoilu
- lihan syönti
- elektroniikkaan kuluva sähkö
- lämmityskulut (isoissa taloissa asuvat ovat vähiten epäekologisia)Miksi kuvittelet että tyhjää vettä valuttavat olisivat jollain mulla elämänosa-alueella ekologisempia? Todennäköisempää on että he tuhlaavat ja haaskaavat myös muutenkin ja tulevat yhteiskunnalle todella kalliiksi.
Kerrostaloissa kulutettaan paljon enemmän vettä ja energiaa asukasta ja neliötä kohti mitä omakotitaloissa. Kolhoosiasuminen yllyttää tuhlaamaan, kosaka tavallaan hyötyy enemmän kun käyttää muita enemmän.
Ihan sama se on joukkoliikenteessäkin. Bussilla matkustavaa ei paljon purista vaikka olisi ainoa matkustaja bussissa joka kiertelee pisintä mahdollista reittiä. Halvempaa ja ekologisempaa olisi mennä omalla autolla, saati pyörällä.
Öööööööh?
Okei menet Ruoholahdesta Vuosaareen.
CO2-päästöt:
Metrolla 0 kg.
Autolla 3,1 kg.
Sörnäinen-Malmi:
Autolla 1,7 kg päästöt
Bussi + juna 0,3 kg päästöt
Bussi 0,7 kg.
Että joo, ihmettelen miksi tää asia piti sulle avata.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jätätte viinakauppareissun ajaksi kuuman veden valumaan, jotta tulee maksimaalinen hyöty vesimaksusta jonka viette soskuun maksettavaksi.
Kuulin afrikkalaisten maahanmuuttajien asuttamissa taloissa on hurjia vesimaksuja, koska eivät uskalla sulkea hanaa ettei vedentulo vaan lopu.
EVVVK. t. okt-porvari
Oletpa älykäs kun sun päässä mieltymys pitkiin suihkuihin korreloi sossupummeyden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te av-mammat, joiden ymmärrys riittää tasan siihen, että vesi tulee suihkupäästä.
Olisiko syynä vaikka ekologisuus.
Vesivarannot kuluu, ennen kaikkea energiaa kuluu, kemikaaleja tarvitaan, käsittelyä tarvitaan jne.Käyttöveden lämmitys kuluttaa paljon energiaa (jopa 30-40 % kaikesta lämmitysenergiasta) ja siksi lämmin vesi myös maksaa usein noin kaksi kertaa enemmän kuin kylmä vesi.
Myös raakaveden hankintaan, puhdistukseen ja pumppaukseen sekä jätevesien käsittelyyn tarvitaan runsaasti energiaa ja puhdistuskemikaaleja. Vettä on siis syytä käyttää harkiten, vaikka Suomessa makean veden varantoja on paljon.
Joo tajutaan. Mutta eiköhän yksityisautoilu ja lihan mussutus ja TEOLLISUUDESSA käytetty vesi ole niitä asioita, jotka oikeasti vaikuttaa.
Tekopyhää itkeä jostain suihkusta samalla kun saunat lämpiää, roskis täynnä muovipaketteja ja missään nimessä töihin ei voi mennä bussilla.
Tiedätkö mikä on tekopyhää? Perustella asioita jollain absurdilla asiaankuulumattomalla perustelulla.
Vähän kuin "lajitteletko jätteesi?" - miksi lajittelisin, kun Intiassakin roskat heitetään kadulle
"Kohteletko naisia hyvin?" - miksi kohtelisin, afganistanissakin naiset ovat alinta kastia
"Kulutatko vettä järkevästi? - miksi kuluttaisin, muut ajavat autoilla ja saastuttavat luontoa, miksi minä säästäisin vettä.
Aina jossain tehdään jotain huonommin, ei se oikeuta sinua olemaan ääliö.
Et voi perustella omaa toimintaansa sillä, että jossain muualla / joku muu toimii x tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.
Totta kai kun halvalla pääsee, niin kaikki ilo irti!
Lisäyksenä vielä se, että se oikeuttaa tasan niin pitkiin suihkuihin kuin haluan.
En ymmärrä palstan lässytystä aiheesta lainkaan, ihan kuin joku 30 min suihku olisi rikos vaikka mitään sääntöjä asiasta ei ole.
Kyllä tähän yleiset suositukset on.
Taidat olla vähän yksinkertainen?
En ole yksinkertainen. Ei meidän taloyhtiössä ole mitään suosituksia annettu.
Ja onhan suositus syödä vaikka puoli kiloa kasviksia päivässä, mutta ei se tarkota et niin pitääääää väkisin tehdä. Taloyhtiön vastuu on asettaa rajoite tai suositus jos tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vettä saa ja pitääkin tuhlata. Pysyy nimittäin putkistot kunnossa kun niissä virtaa vesi vähän väliä.
Itsellepä hallaa teette ja putkistot pilaatte jos ette vettä käytä.
Onko se sitten kiva, että sieltä vähän käytetyistä putkista irtoaa kaikkea paskaa ja myrkyllisiä aineita juomaveteenne? Veden käyttäminen on kaikkien etu.
Tämä oli ehkä typerin perustelu mitä olen ikinä lukenut 😂 T. Putkimies
5 minuutin suihku+ kaikki käyttövesi vastaan tunnin läträys+todella runsas käyttövesi EI pelasta putkiasi. Normaali kulutus riittää.
Älä jauha paskaa. Mä olen myös putkimies ja tiedän mistä puhun. Moni ok-taloasukas on saanut putkensa pilalle kun ei raaski laskea vettä. Mutta sama se mulle, tietää vaan rahaa tännepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuli yllätyksenä sellaiselle veden luttaajalle tuo tasauslasku.. Oli kuulemma helvetin epäreilua. Ennen tätä oli saanut lutrata miten tykkäsi.
Kerrostaloasujat ovat vastuuttomia useimmiten.Pitkät suihkut vastuuttomia? Ootko ämmä tosissas?
Mikä niissä suihkuissa on ongelma, miksei kukaan perustele?
Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu. Etkö todella tiedä tuohon itse vastausta?
En ole aiempi kirjoittaja, mutta tuo kommunikaatiosi ei myöskään ole erityisen älykästä.
Ihan oikeasti haluaisin tietää, miten isot ympäristövaikutukset kuumilla pitkillä suihkuilla on verrattuna esim. näihin:
- henkilöautoilu
- lihan syönti
- elektroniikkaan kuluva sähkö
- lämmityskulut (isoissa taloissa asuvat ovat vähiten epäekologisia)Miksi kuvittelet että tyhjää vettä valuttavat olisivat jollain mulla elämänosa-alueella ekologisempia? Todennäköisempää on että he tuhlaavat ja haaskaavat myös muutenkin ja tulevat yhteiskunnalle todella kalliiksi.
Kerrostaloissa kulutettaan paljon enemmän vettä ja energiaa asukasta ja neliötä kohti mitä omakotitaloissa. Kolhoosiasuminen yllyttää tuhlaamaan, kosaka tavallaan hyötyy enemmän kun käyttää muita enemmän.
Ihan sama se on joukkoliikenteessäkin. Bussilla matkustavaa ei paljon purista vaikka olisi ainoa matkustaja bussissa joka kiertelee pisintä mahdollista reittiä. Halvempaa ja ekologisempaa olisi mennä omalla autolla, saati pyörällä.
Anteeksi mitä sä selität? 😂😂😂
Ei todellakaan ole halvempaa tai ekologisempaa mennä omalla autolla, ootko noin tietämätön?
Tervetuloa Helsinkiin, rajaton matkakortti 55 e kuukaudessa ja ei todellakaan ole mitään tyhjiö busseja tai metroja. Jos joskus onkin, niin totta kai julkinen liikenne on aina ekologisempaa.
Tietysti on ekologisempaa mennä yksin omalla autolla lyhempää reittiä kuin kuskin kera kaksistaan bussilla pidempää reittiä. Oma auto kuluttaa 5 litraa satasella ja bussi 25 litraa.
Veronmaksajat maksaa myös suuren osan bussikuluistasi. Itse maksat lipun hinnassa vain noin puolet. Hiljaisiakin vuoroja on, nehän pitäisi lopettaa jo pelkästään ekologisuusperusteilla. Jos bussissa on alle 10 matkustajaa, niin selleinen vuoro tulisi lopettaa.
Mä menen nyt lämpimään suihkuun. ( Menee varmaan puol tuntii). Pärjäilkää. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EVVVK. t. okt-porvari
Oletpa älykäs kun sun päässä mieltymys pitkiin suihkuihin korreloi sossupummeyden kanssa?
En ole aiempi kirjoittaja, mutta nyt kun sanoit, minun tuntemani sossupummit ja elämässään menestymättömät ovat juuri noita "otan pitkiä suihkuja, mitä sitten" tai "en lajittele jätteitäni, mitä sitten" -ihmisiä.
Että kyllä siinä jokin korrelaatio taitaa olla ;)
Vanhakin kansa kylpi aina montaa tuntia. Vesi on pyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te av-mammat, joiden ymmärrys riittää tasan siihen, että vesi tulee suihkupäästä.
Olisiko syynä vaikka ekologisuus.
Vesivarannot kuluu, ennen kaikkea energiaa kuluu, kemikaaleja tarvitaan, käsittelyä tarvitaan jne.Käyttöveden lämmitys kuluttaa paljon energiaa (jopa 30-40 % kaikesta lämmitysenergiasta) ja siksi lämmin vesi myös maksaa usein noin kaksi kertaa enemmän kuin kylmä vesi.
Myös raakaveden hankintaan, puhdistukseen ja pumppaukseen sekä jätevesien käsittelyyn tarvitaan runsaasti energiaa ja puhdistuskemikaaleja. Vettä on siis syytä käyttää harkiten, vaikka Suomessa makean veden varantoja on paljon.
Joo tajutaan. Mutta eiköhän yksityisautoilu ja lihan mussutus ja TEOLLISUUDESSA käytetty vesi ole niitä asioita, jotka oikeasti vaikuttaa.
Tekopyhää itkeä jostain suihkusta samalla kun saunat lämpiää, roskis täynnä muovipaketteja ja missään nimessä töihin ei voi mennä bussilla.
Tiedätkö mikä on tekopyhää? Perustella asioita jollain absurdilla asiaankuulumattomalla perustelulla.
Vähän kuin "lajitteletko jätteesi?" - miksi lajittelisin, kun Intiassakin roskat heitetään kadulle
"Kohteletko naisia hyvin?" - miksi kohtelisin, afganistanissakin naiset ovat alinta kastia
"Kulutatko vettä järkevästi? - miksi kuluttaisin, muut ajavat autoilla ja saastuttavat luontoa, miksi minä säästäisin vettä.Aina jossain tehdään jotain huonommin, ei se oikeuta sinua olemaan ääliö.
Et voi perustella omaa toimintaansa sillä, että jossain muualla / joku muu toimii x tavalla.
Olen samaa mieltä.
Käyn pitkissä suihkuissa, koska olen aina kylmissäni ja se on rentouttavaa. Pointti oli nyt se, että jos halutaan vettä säästää niin katse sinne teollisuuteen ensin.
Jos halutaan ympäristöä säästää, niin aloitetaan niistä autoiluin haitoista ensin.
No mä maksan kahdesta hölöstä yhteensä 60e enkä ole suihkus kuin 5min. Toinen vöhän kauemmin. Maksamme ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vettä saa ja pitääkin tuhlata. Pysyy nimittäin putkistot kunnossa kun niissä virtaa vesi vähän väliä.
Onko se sitten kiva, että sieltä vähän käytetyistä putkista irtoaa kaikkea paskaa ja myrkyllisiä aineita juomaveteenne? Veden käyttäminen on kaikkien etu.
5 minuutin suihku+ kaikki käyttövesi vastaan tunnin läträys+todella runsas käyttövesi EI pelasta putkiasi. Normaali kulutus riittää.
Älä jauha paskaa. Mä olen myös putkimies ja tiedän mistä puhun. Moni ok-taloasukas on saanut putkensa pilalle kun ei raaski laskea vettä. Mutta sama se mulle, tietää vaan rahaa tännepäin.
Nyt puhutaan normaalista kulutuksesta ja ylenpalttisesta kulutuksesta, ei siitä ettei lasketa vettä ollenkaan tai hyvin vähän. Kirjoitat nyt täysin asian vierestä.
Ihan kuin av-palsta kertoisi mulle miten elämääni elän. Ei toivoakaan. Pitkät suihkut jatkuvat entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ymmärtää. Meillä usein 20-50 min suihkuja, vesimaksu kahdelta 32 euroa.
Totta kai kun halvalla pääsee, niin kaikki ilo irti!
Tästä syystä asun omakotitalossa. Ei tarvitse maksaa toisten porsastelusta.
Ja kadehdit kerrostaloasujia, joiden ei tarvitse laskea suihkuminuutteja, koska maksu ei muutu vaikka nauttisikin kunnon suihkusta. En ikinä tajunnut, että joku voi nipottaa teiniensä suihkun pituudesta, kunnes törmäsin omakotitaloasukkaaseen. Koomista, hih! Itse oon aina saanut olla suihkussa niin pitkään kun halusin, teininäkin siis. Hyvä elämä.
Voi pikkuista, kun et tiedä, että kerrostaloissa et saa sitä vettä ilmaiseksi, vaikka perusvesimaksu pysyisi samana, niin sen ylittävä osa maksetaan vastikkeesa, jonka koostetta et ehkä edes ymmärrä, mutta maksamaat se vesi ei jää, eikä muiden kuin oman taloyhtiön maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EVVVK. t. okt-porvari
En ole aiempi kirjoittaja, mutta nyt kun sanoit, minun tuntemani sossupummit ja elämässään menestymättömät ovat juuri noita "otan pitkiä suihkuja, mitä sitten" tai "en lajittele jätteitäni, mitä sitten" -ihmisiä.
Että kyllä siinä jokin korrelaatio taitaa olla ;)
Joo varmaan. Mutta ei tarvitse yleistää. Olen koulutettu ihminen, joka kierrättää, ei aja autoa ja ei syö lihaa.
Mutta pitkät suihkut ovat talvella pelastus kun on niin kylmä tai jos niskat on niin jumissa, että vain kuuma vesi vie kipua pois. Mieheni taas rentoutuu siellä, ei osaa vaan maata sohvalla ja rauhoittua, suihku on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava väite :) Voitko perustella mikä ne putket pilasi?
Sekoitat tämän nyt toiseen asiaan. joskus 60 ja 70 luvulla rakennettuja vesijohtoja ja viemäreitä mitoitettiin sillä perusteella että vedenkulutus kasvaa samaa tahtia kuin silloisen viimeisen 10 tai 20 vuoden perusteella voisi ennustaa. Mutta vedenkäyttö ei kasvanutkaan lineaarisesti, vaan se on kasvanut hitaampaa koska vedenkäyttö on tehostunut.
Mutta nuo vanhat putket alkaa olla jo korjattu ja mitoitettu nykytietämyksen mukaan. Jossain vaiheessa joillakin alueilla on jouduttu laskemaan vettä vesijohdosta viemäriin, jotta veden laatu ja viemärin toiminta on varmistettu, mutta nekin ajat alkaa olla jo ohi.
Taitaa sinunkin tajumiset olla aika vähissä.
Jos teillä on ollut pitkään vakiovesimaksu, niin se tarkoittaa vaan sitä että sitten ette edes maksa vedenkäyttöänne vaan sitä on piilotettu vastikkeeseen tai vuokraan. 16€ on kyllä ihan taatusti liian vähän vedestä, ei kata kuluja. Mutta se on varmaa että kukaan ulkopuolinen taho ei maksa euroakaan teidän käyttämästä vedestä, kyllä se peritään teiltä asumikuluissa viimeistä senttiä myöten.
OKT asukkaana minulle on ihan sama vaikka maksatte vetenne perseellänne, ei kiinnosta vähääkään.