Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiä ei saa tukistaa, mutta lasta saa?!

Vierailija
17.03.2006 |

Millä logiikalla tämä on mahdollista?

Luin eilen ketjua, jossa tukista pyöritetty äiti kyseli mitä tehdä. Kylläpä hän sai empaattisia vastauksia. Kaikki tuomitsivat tukistamisen!!

Mutta MILLA LOGIIKALLA SITTEN LASTA SAA TUKISTAA?

Erittäin ontuvaa on tämän palstan mammojen looginen päättely.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusargumenttina se, että sinun premisseihisi sisältyy väkivallan käytön oikeutus osana auktoriteettia ja vallan käyttöä., ja sen kyseenalaistan. Toisin kuin väität, Suomessa poliisilla ei ole oikeutta tahalliseen fyysisen väkivallan käyttöön kuin korkeintaan itsepuolustustarkoituksessa ja siitäkin on seuraamuksensa. Rakenteellista väkivaltaa voi kyllä olla, mutta se on sitten toinen juttu se.

Vierailija
22/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomessa poliisi käyttää väkivaltaa ihan vaan esim. mielenosoittajien ja juoppojen " taltuttamiseen" , olen ihan omin silmin nähnyt millaista jälkeä poliisi on tehnyt nuorelle, joka ei suostunut siirtymään käskettäessä pois asematunnelista. Eikä kyllä yhtään uhitellut, eivät olleet kaksi poliisia missään vaarassa.

Muutenkin, onhan se ihanne, että poliisi ei suotta pamputtaisi, mutta kyllä sitä aika paljon tapahtuu. Ja todellakin poliisi saa vaikka ampua ihmisen, joka uhkaa jonkun toisen, ei poliisin henkeä välittömästi. Ei tarvitse olla mitään itsepuolustusta, kuten väität.

Ja tietysti vanhemman ja poliisin kurinpitokeinot ovat täysin eri tasolla. Aikuista joutuu ehkä pamputtamaan, ehkä jopa ampumaan jalkaan. Sellaista jos lapselleen tekee, se on jo järjetöntä väkivaltaa. Mutta lapsen kohdalla joku luunappi tai tukistus ei mielestäni ole väkivaltaa, vaan se voi olla osa ihan järkevää kasvatusta.

Kuten jo sanoin, ennemmin sallin tuon sellaisille, jotka ei muita konsteja hallitse, kuin katselen yhtään suurempaa määrää rajattomia lapsia.

Vierailija:

perusargumenttina se, että sinun premisseihisi sisältyy väkivallan käytön oikeutus osana auktoriteettia ja vallan käyttöä., ja sen kyseenalaistan. Toisin kuin väität, Suomessa poliisilla ei ole oikeutta tahalliseen fyysisen väkivallan käyttöön kuin korkeintaan itsepuolustustarkoituksessa ja siitäkin on seuraamuksensa. Rakenteellista väkivaltaa voi kyllä olla, mutta se on sitten toinen juttu se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poliisi nosti kurkusta niin että jäljet jäi. Toista pamputettiin jalkapohjiin...

Vierailija
24/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, voipi olla että poliisi pamputtaa, mutta onko se hyväksyttyä? Onko se kirjattu poliisin luovuttamattomiin oikeuksiin?

Ja koska poliisikin joskus pamputtaa, niin siitä seuraa, että lasta saa tukistaa??

Nyt mä lähden kahville.

Vierailija
25/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en uskonut puhetta. Tein jatkuvasti niin kuin kiellettiin eikä mikään tepsinyt, joten kun vielä kerran kiellettiin ja sanottiin että jos nyt teet vielä näin niin sitten tukistetaan. Tein joka tapauksessa ja teoillani oli seuraukset.

Olen siitä toisaalta nyt iloinen, koska opinpahan ainakin että kaikella mitä tekee on seurauksensa ja omien valintojensa seuraukset tulee kantaa.

Ja ei minua mistaään pienestä kuritettu, yleensä oli oma henki vaarassa, kun tällainen taliaivo olin jo pienenä ja vauhtia oli kolmen edestä.

PIeni nipistys takatukassa piristää kummasti muistia, eikä ole väkivaltaa.

Vierailija
26/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka hyväksyvät ruumiillisen kurituksen (joka muuten on eri asia kuin kasvatus!) JA joita itseään on pienenä ruumiillisesti kuritettu

Sekä ne, jotka eivät sitä hyväksy (ja joita mitä todennäköisimmin ei ole itseään fyysisesti rankaistu lapsena).

Epäilen, että kukaan sellainen, joka ei itse ole joutunut ruumiillisen kurituksen kohteeksi, hyväksyisi näitä " kasvatus" metodeja.

Mitäs jos te, jotka eivät kunnioita lapsen oikeutta fyysiseen koskemattomuuteensa, ajattelisitte asiaa vaikka niin, että ruumiillinen kurittaminen on laitonta? Siihen lienee syynsä. Ja sitten voisitte kertoa, löydättekö ainuttakaan tahoa, jossa olisi pätevästi (tieteellisesti) perusteltu ruumiillisen kurituksen hyödyllisyys. Yleensä kun tuohon keinoon turvautuminen nähdään psykologisesti hyvin arveluttavana.

Vierailija
27/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyväksyn kyllä kurituksen, jos muut keinot eivät todellakaan auta. Meillä on toistaiseksi ainakin auttaneet.

Vierailija
28/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta on sitten asia erikseen, ja siitäkin henkinen pahinta!

Vierailija
29/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä voi hyväksyä ruumiillista kuritusta.

Vierailija
30/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mitään väkivaltaa hyväksy tai ihannoi, enkä itse käytä sitä keneenkään.

Mua vaan aina kuitenkin alkaa ärsyttää nää taivastelut ja määkimiset jonkun tukkapöllyn traumatisoivasta vaikutuksesta. Oikeasti, jos joku vanhemman antama tukistus on pahinta mitä elämässä ontapahtunut, niin onnellinen saa olla.

Ja joku fyysinen koskemattomuus, ensimmäisen kerran kun lapsi menee yhteiselle hiekkikselle, niin se fyysinen koskemattomuus turmeltuu, kun isompi lapsi tulee ja tuuppaa kumoon, vieläpä ihan ilman syytä.

Mutta kaikista eniten mua ärsyttää nää, huonoiksi vanhemmiksi haukkumiset ja hokeminen siitä, että lapsi alkaa vihata vanhempiaan, ei se kyllä niin mene. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka vihaisi vanhempiaan sen takia, että nämä ovat oikeudenmukaisesti kurittaneet lapsiaan. Ja oikeuden mukaisella tarkoitan sitä, että säännöt on olleet selvät, eikä kyseessä ole ollut vanhempien mielialojen mukaan menevä pieksentä.

Edelleen olen sitä mieltä, että lapselle on parempi kasvaa kurissa kuin pellossa, ja kurin voi asettaa monella tavoin. JOtkut tarttee siihen fyysisiä keinoja, jotkut selviää ilman. Ja enemmän kuin lapsen luonteenlaadusta, kyse on vanhemman kyvyistä kasvattajana.

Vierailija
31/31 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ei kotona ole koskaan huudettu, mutta tukkapöllyä olen saanut. Ja mun mielestä huutaminen on pahempaa kuin tukkapölly. Vaikka kumpaakaan en kyllä omiin lapsiini ole käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään. Jäähypenkki ja etuuksien menettäminen toimii mainiosti.

Mun mielestä lapsella on oikeus myös olla joutumatta kuuntelemaan aikuisen turhanpäiväistä raivoamista, siitä kun en ole viellä koskaan nähnyt olevan mitään hyötyä. Enkä usko, että yksikään tutkimuskaan kertoo, että lapsille on hyödyllistä huutaa.

Vierailija:

Ne, jotka hyväksyvät ruumiillisen kurituksen (joka muuten on eri asia kuin kasvatus!) JA joita itseään on pienenä ruumiillisesti kuritettu

Sekä ne, jotka eivät sitä hyväksy (ja joita mitä todennäköisimmin ei ole itseään fyysisesti rankaistu lapsena).

Epäilen, että kukaan sellainen, joka ei itse ole joutunut ruumiillisen kurituksen kohteeksi, hyväksyisi näitä " kasvatus" metodeja.

Mitäs jos te, jotka eivät kunnioita lapsen oikeutta fyysiseen koskemattomuuteensa, ajattelisitte asiaa vaikka niin, että ruumiillinen kurittaminen on laitonta? Siihen lienee syynsä. Ja sitten voisitte kertoa, löydättekö ainuttakaan tahoa, jossa olisi pätevästi (tieteellisesti) perusteltu ruumiillisen kurituksen hyödyllisyys. Yleensä kun tuohon keinoon turvautuminen nähdään psykologisesti hyvin arveluttavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä