Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävettääkö liian kalliit lastenvaatteet?

Vierailija
04.02.2017 |

Välillä näkee lapsia jotka on puettu päästä varpaisin merkkivaatteisiin. Minä olen ostellut lapselle muutamia popin vaatteita ja parin muun kohtuuhintaisen merkin vaatteita. Emme omista yhtään MiniRodinia tai muiden ylihintaisten merkkien vaatteita. Hävettäisi jos lapseni olisi puettu vaatteisiin joiden yhteishinta olisi monta sataa takkeineen. Siitä saisi paitsi materialistin ja tuhlaajan niin myös lastenvaatehullun leiman otsaansa.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, ei hävettäisi. Mutta onhan se vähän koomisen näköistä kun vanhemmat on pukeutuneet kuin spurgut ja lapsi loistaa uutuuttaan hohtavissa merkkivaatteissa. Se ei pistä silmään jos perheellä on kaikilla samantasoiset kledjut.

Vierailija
2/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan tajua kuinka kenelläkään on niihin varaa. Harvakseltaan ja caikka juhlavaatekappaleena joo mutta arki-ja yleiskäytössä; ei mahdu mun rahankäyttömaailmaan.

Ja olen ylempää keskiansiokastia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pukee lapsensa miten parhaaksi näkee. Meillä mummo osti Mini rodinin talvihaalarin lapselle, pitäisikö hävetä? Haalari on laadukas eikä ole tarvinut palella. Muitakin merkkivaatteita kaapissa, mutta yhtälailla esim. henkkamaukalta yms. Tykkään pukea lapsen kauniisti.

Vierailija
4/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään hävetä. Puen lapseni laadukkaisiin vaatteisiin, merkillä ei niinkään väliä. Esimerkiksi Molon ulkovaatteet olen hirveästä hinnastaan huolimatta todennut kaikkein laadukkaimmiksi ja kestävimmiksi.

Vierailija
5/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pukee lapsensa miten parhaaksi näkee. Meillä mummo osti Mini rodinin talvihaalarin lapselle, pitäisikö hävetä? Haalari on laadukas eikä ole tarvinut palella. Muitakin merkkivaatteita kaapissa, mutta yhtälailla esim. henkkamaukalta yms. Tykkään pukea lapsen kauniisti.

Kauneushan on katsojan silmissä eikä merkkiä katso. Ei merkki tee lapsesta kauniimmin puettua kuin henkkamaukka.

Vierailija
6/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneushan on katsojan silmissä eikä merkkiä katso. Ei merkki tee lapsesta kauniimmin puettua kuin henkkamaukka.

Sitähän tässä yritin sanoa.

Vierailija
7/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei tunnista lastenvaatemerkkejä, joten ei osaa arvioida niiden rahallista arvoa tai menetystä lapsen päällä. Toisaalta joku voi kierrättää niitä useammalla lapsella, joten ei se silloin niin kallista ole. Tai ostaa käytettynä. Tai myy vielä hyvällä hinnalla etenpäin. Monet varsinkin nuoret äidit (haukut taitaa tulla tällaisesta yleistämisestä) saattavat asua vuokralla, ehkä asumistuen turvin, ja käyttävät pienet rahansa lastenvaatteisiin jonkun olemattoman statuksen vuoksi. Jotkut taas pukevat lapset kalliimpiin merkkeihin eettisistä syistä. Koska tosiasia on, että Euroopassa valmistetut sertifioiduista kankaista valmistetut vaatteet ovat kalliimpia kuin Aasiasta tulevat massavaatteet. Jotka kai sitten ap:n mielestä ovat ne oikea valinta lapselle, kun eivät saa olla kalliita.

Vierailija
8/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan tajua kuinka kenelläkään on niihin varaa. Harvakseltaan ja caikka juhlavaatekappaleena joo mutta arki-ja yleiskäytössä; ei mahdu mun rahankäyttömaailmaan.

Tämä kiinnostaa minuakin. Haluaisiko joku merkkivaateostelija kertoa mistä vaatteet on pois? Jos kaikki vaatteet haalareita myöten ostaa kalliilla n. 2-3 vuotiaalle niin se on jo pienen lomamatkan budjetti. Ja niitä vaatteita ei voi käyttää kun sen vuoden kun ne ovat jo pieniä. Aika kova hinta pieneen käyttöikään nähden. Aikuisten vaatteissahan oletus on että vaate kestää monta vuotta. 

Tiedän että monilla vaatteilla on jälleenmyyntiarvoakin mutta useinhan sillä rahalla vain ostellaan lisää vaatteita.

Vierailija
9/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa minuakin. Haluaisiko joku merkkivaateostelija kertoa mistä vaatteet on pois? Jos kaikki vaatteet haalareita myöten ostaa kalliilla n. 2-3 vuotiaalle niin se on jo pienen lomamatkan budjetti. Ja niitä vaatteita ei voi käyttää kun sen vuoden kun ne ovat jo pieniä. Aika kova hinta pieneen käyttöikään nähden. Aikuisten vaatteissahan oletus on että vaate kestää monta vuotta. 

Tiedän että monilla vaatteilla on jälleenmyyntiarvoakin mutta useinhan sillä rahalla vain ostellaan lisää vaatteita.

Ei se mistään muusta tietenkään ole pois, meidän perheessä ainakaan. Ei yli varojensa kannata elää. Jos ostan syksyllä molemmille lapsille esim laadukkaat talvihaalarit, rahaa kuluu 300-400 euroa. Eli kerran vuodessa. Tähän asti ainakin laatuhaalarit ovat olleet keväällä kuin uudet. Itse olen tosin myymisen sijaan antanut haalarit ystäville tai sukulaislapsille kiertoon.

Vierailija
10/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei se itsestäni ole kallista ostaa leikki-ikäiselle kallista haalaria. Isompi voi jopa käyttää samaa kaksi vuotta. Ja voi ostaa alesta. Ne on valintoja. Itse en tykkää kaukomatkoista, koska inhoan pitkiä lentoja, joten lomamme suuntautuvat lähinnä Euroopan kohteisiin. Toisaalta syömme kasvispainotteisesti, joten ei mene rahaa kallisiin sisäfileihin ja lohimedaljonkeihin. Itse ostan itselleni tosi paljon kirppareilta. Ja monilla on ihan kohtuupalkat. Mutta en arvostele muiden vaatevalintoja. Paitsi jos näen palelevan lapsen päiväkodin pihalla sen takia, että on joku ikivanha, märkä ja huono haalari. Mutta ei sellaisia taideta nykyään edes myydä, kun ei niitä kukaan osta.

Vierailija
11/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat ylipainoisia jos ovat pukeutuneet kuin spurgut vaikka lapsilla uusinta uutta ja kalliimpaa. Itse tein näin kun olin mammakiloinen kotiäiti (tosin olin lähinnä tuulipukutyyppinen enkä spurgu). Itselle kun ei voinut painon takia ostaa kivoja niin ostin lapsille ja lisäksi oli aikaa tuunata lapsia. Nyt töissä ja paino normaali ja lasten vaatteetkin ostan kertarysäksellä noin neljästi vuodessa netistä/kauppakeskuksesta. Omat vaatteet vie nyt enemmän aikaa.

Vierailija
12/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei se itsestäni ole kallista ostaa leikki-ikäiselle kallista haalaria. Isompi voi jopa käyttää samaa kaksi vuotta. Ja voi ostaa alesta. Ne on valintoja. Itse en tykkää kaukomatkoista, koska inhoan pitkiä lentoja, joten lomamme suuntautuvat lähinnä Euroopan kohteisiin. Toisaalta syömme kasvispainotteisesti, joten ei mene rahaa kallisiin sisäfileihin ja lohimedaljonkeihin. Itse ostan itselleni tosi paljon kirppareilta. Ja monilla on ihan kohtuupalkat. Mutta en arvostele muiden vaatevalintoja. Paitsi jos näen palelevan lapsen päiväkodin pihalla sen takia, että on joku ikivanha, märkä ja huono haalari. Mutta ei sellaisia taideta nykyään edes myydä, kun ei niitä kukaan osta.

Tämä laatupuhe tuntuu olevan lähinnä sellaista näennäispuhetta. Henkkamaukan haalarit nimittäin toimivat ihan yhtä hyvin. Testattu on henkkamaukkaa ja kalliimpia merkkejä. 

Vierailija
13/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä hävetä. Meillä lapsella on paljon merkkivaatteita, vaikka olemme molemmat opiskelijoita. Mummo ostaa lapselle Molon vaatteita niin paljon, ettei meidän ole tarvinnut ostaa kuin sukkia ja pikkareita itse. On ihan sama mitä muut ajattelee. Luultavasti suurin osa ihmisistä eivät edes tiedä, että lapsen vaatteet on jotain merkkiä. Toisekseen nuo vaatteet ovat niin hyvälaatuisia, ettei voi edes käsittää. Osa vaatteista on ollut elokuusta saakka joka viikkoisessa käytössä ja silti niissä ei näy käytön jälkiä.

Vierailija
14/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, lähinnä harmittaa, ettei oikein ole varaa esim. JNY Designin, Molon, Paaperon ja mitä näitä nyt onkaan, bodyihin ja housuihin. Kaikista tuotteista en todellakaan pidä mutta osasta kyllä ja olisivat kivaa vaihtelua esim H&M:n melko neutraalin sävyisiin vaatteisiin...

Vierailija
15/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä. Mä en ole merkkivouhottaja, meillä on halpoja ja kalliita lastenvaatteita, mutta rahaa niihin kyllä menee paljon, vaikka hyödynnän alet. Kyllä mä ymmärrän, ettei sellainen, joka ei itse saa lastenvaatteista iloa, tajua.

Omat vaatteeni ostan pääasiassa kirpparilta, en kuitenkaan mitään rytkyjä. On mulla uusiakin. Mä olen perinyt rahaa, joten meillä ei ole lainoja. Olen pienituloinen, mutta ei lastenvaatteisiin menevä raha ole mistään pois, koska esim. asuinkulut meillä ihan olemattomat.

Muötähäpeää kyllä tunnen niitten puolesta, jotka pyytävät käytetyistä lastenvaatteista järjettömiä summia.

Vierailija
16/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hävetä. Suurin osa ei tiedä vaatteiden hintoja.

Vierailija
17/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä laatupuhe tuntuu olevan lähinnä sellaista näennäispuhetta. Henkkamaukan haalarit nimittäin toimivat ihan yhtä hyvin. Testattu on henkkamaukkaa ja kalliimpia merkkejä. 

No miksi käytetyistä Moloista ihmiset vielä maksavat 60-80 euroa, ja H&M:n haalareita ei edes käytettynä ole myynnissä. Eivät siis taida kestää kuin yhden lapsen. Sepä vasta ekologista!

Vierailija
18/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on rahaa mihin sen haluaa käyttää. Jos oikeasti olet ylempää keskiansiokastia niin kuin sen ilmaiset kyllä sinulla on niihin rahaa, mutta et vaan halua käyttää rahaa niihin.

Vierailija
19/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi käytetyistä Moloista ihmiset vielä maksavat 60-80 euroa, ja H&M:n haalareita ei edes käytettynä ole myynnissä. Eivät siis taida kestää kuin yhden lapsen. Sepä vasta ekologista!

No onhan myynnissä.

Vierailija
20/62 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se raha olla pois esimerkiksi tulevista lasten harrastuksista, niihin verrattuna jotkut molorodinit ovat halpoja. Meillä tyttö menee tänään Apassionataan kaverin kanssa, lippu 70 euroa ja sapuskat 30. Johonkin juttuihin voi säästääkin, teinit eivät ole halpoja.