Hävettääkö liian kalliit lastenvaatteet?
Välillä näkee lapsia jotka on puettu päästä varpaisin merkkivaatteisiin. Minä olen ostellut lapselle muutamia popin vaatteita ja parin muun kohtuuhintaisen merkin vaatteita. Emme omista yhtään MiniRodinia tai muiden ylihintaisten merkkien vaatteita. Hävettäisi jos lapseni olisi puettu vaatteisiin joiden yhteishinta olisi monta sataa takkeineen. Siitä saisi paitsi materialistin ja tuhlaajan niin myös lastenvaatehullun leiman otsaansa.
Kommentit (62)
Taas keskustelu tästä aiheesta?
No ei todellakaan hävetä.
Lapsi ansaitsee kauniit, siistit, kestävät ja lämpimät vaatteet siinä missä aikuinenkin.
Meillä on ihan perusvaatteita ( esim newbie) ja sitten Rodinia/Moloa/Polaria/Burberrya.
Ihan fakta on jo että esim Molon/Popin haalarit ovat todella hyviä.
Lisäksi tänäpäivänä näitä voi ostaa paljon käytettyinä ja niissä säilyy arvo hyvin.
Miksi lapsi pitää pukea muiden aika Henkkamaukkaan jos vanhemmat ei halua eivätkö pidä niistä?
Niiden kymmennen huonon bodin hinnalla voi saada yhden hyvän, otan mielummin sen.
Onhan se vähän huvittavaa, kun yksi tuttu himoitsee näitä merkkivaatteita vaikka rahaa ei olisi. Itkee sosiaalisessa mediassa kuinka köyhää on ja sitä ja tätä ois kiva saada. Jokainen gugguun tms kilpailua jaetaan ahkerasti voiton toivossa. Vähät rahat pistetään sitten merkkipipoihin ja trikoopaitoihin kun muihin vaatekappaliseisiin ei ole varaa. Ulkovaatteet sitten kierrätettyä paskalaatua suoraan tarjoustalosta. Tukka itse nyrhitty otsatukka kun rahaa ei ole viedä lapsia kampaajalle. Jotenkin kontrasti on selvä ja tuosta touhusta tulee surullinen olo.
Ei meilläkään rahaa asuntovelallisina paljoa ole. Sisävaatteet normaaleja ketjuliikkeiden vaatteita (h&m, lindex jne), mutta koska ulkoillaan paljon niin ulkovaatteisiin panostetaan. Muistan itse kuinka kurjaa oli pienenä leikkiä ulkona epämukavissa kurahousuissa ja märissä hanskoissa/kengissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan tajua kuinka kenelläkään on niihin varaa. Harvakseltaan ja caikka juhlavaatekappaleena joo mutta arki-ja yleiskäytössä; ei mahdu mun rahankäyttömaailmaan.
Ja olen ylempää keskiansiokastiaTämä kiinnostaa minuakin. Haluaisiko joku merkkivaateostelija kertoa mistä vaatteet on pois? Jos kaikki vaatteet haalareita myöten ostaa kalliilla n. 2-3 vuotiaalle niin se on jo pienen lomamatkan budjetti. Ja niitä vaatteita ei voi käyttää kun sen vuoden kun ne ovat jo pieniä. Aika kova hinta pieneen käyttöikään nähden. Aikuisten vaatteissahan oletus on että vaate kestää monta vuotta.
Tiedän että monilla vaatteilla on jälleenmyyntiarvoakin mutta useinhan sillä rahalla vain ostellaan lisää vaatteita.
No, ei se itsestäni ole kallista ostaa leikki-ikäiselle kallista haalaria. Isompi voi jopa käyttää samaa kaksi vuotta. Ja voi ostaa alesta. Ne on valintoja. Itse en tykkää kaukomatkoista, koska inhoan pitkiä lentoja, joten lomamme suuntautuvat lähinnä Euroopan kohteisiin. Toisaalta syömme kasvispainotteisesti, joten ei mene rahaa kallisiin sisäfileihin ja lohimedaljonkeihin. Itse ostan itselleni tosi paljon kirppareilta. Ja monilla on ihan kohtuupalkat. Mutta en arvostele muiden vaatevalintoja. Paitsi jos näen palelevan lapsen päiväkodin pihalla sen takia, että on joku ikivanha, märkä ja huono haalari. Mutta ei sellaisia taideta nykyään edes myydä, kun ei niitä kukaan osta.
Tämä laatupuhe tuntuu olevan lähinnä sellaista näennäispuhetta. Henkkamaukan haalarit nimittäin toimivat ihan yhtä hyvin. Testattu on henkkamaukkaa ja kalliimpia merkkejä.
No miksi käytetyistä Moloista ihmiset vielä maksavat 60-80 euroa, ja H&M:n haalareita ei edes käytettynä ole myynnissä. Eivät siis taida kestää kuin yhden lapsen. Sepä vasta ekologista!
No onhan myynnissä.
Ja menevät sillä hinnalla! Olen yrittänyt ostaa lapselle Torista Molon haalaria syksystä asti, ja aina kun laitan viestiä, on jo myyty. Siis hyväkuntoiset. Kulunut haalari joutaa tekstiilikeräykseen, oli merkki mikä hyvänsä!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän huvittavaa, kun yksi tuttu himoitsee näitä merkkivaatteita vaikka rahaa ei olisi. Itkee sosiaalisessa mediassa kuinka köyhää on ja sitä ja tätä ois kiva saada. Jokainen gugguun tms kilpailua jaetaan ahkerasti voiton toivossa. Vähät rahat pistetään sitten merkkipipoihin ja trikoopaitoihin kun muihin vaatekappaliseisiin ei ole varaa. Ulkovaatteet sitten kierrätettyä paskalaatua suoraan tarjoustalosta. Tukka itse nyrhitty otsatukka kun rahaa ei ole viedä lapsia kampaajalle. Jotenkin kontrasti on selvä ja tuosta touhusta tulee surullinen olo.
Ei meilläkään rahaa asuntovelallisina paljoa ole. Sisävaatteet normaaleja ketjuliikkeiden vaatteita (h&m, lindex jne), mutta koska ulkoillaan paljon niin ulkovaatteisiin panostetaan. Muistan itse kuinka kurjaa oli pienenä leikkiä ulkona epämukavissa kurahousuissa ja märissä hanskoissa/kengissä..
Mulla on myös tuttu, joka himoitsee gugguuta ja minirodinia, vaikka varaa ei olisi. On itse kotona kahden lapsen kanssa ja mies opiskelee. Tämä tuttu ostaakin näitä ja sitten valittelee sukulaisille(meillä on yhteisiä sukulaisia), kun rahat ei riitä mihinkää. Sitten sukulaiset roudaavat heille ruokakasseja, vievät lapsia hoploppiin ja muihin huvituksiin ja leikkaavat lasten hiukset, kun perheellä on niin köyhää ja kurjaa. Ihan sairasta toimintaa, kun lapsilla on samaan aikaan satojen eurojen edestä vaatetta päällä.
Meillä on lapsella paljon Molon sisävaatteita, koska sekä lapsi että minä pidämme niistä. Olemme melko pienituloisia, mutta vaatteita ostetaan sen mukaan mitä on varaa. Ja alesta ostettuna Molon vaatteet eivät edes ole kovin pahan hintaisia ja ovat ainakin meillä kestäneet ahkerasti käytöstä huolimatta todella hyvinä. Laskentaanko tässä keskustelussa Molot kalliiden vaatteiden joukkoon? Jos lasketaan, niin en oikein osaa hävetä... pitäisikö?
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan tajua kuinka kenelläkään on niihin varaa. Harvakseltaan ja caikka juhlavaatekappaleena joo mutta arki-ja yleiskäytössä; ei mahdu mun rahankäyttömaailmaan.
Ja olen ylempää keskiansiokastia
No me olemme varmasti sinua köyhempiä ja hyvin on rahaa. Ostamme alennuksesta ja käytettynä. Juuri ostin alennuksesta isommalle Gugguun legginssit 15€, menevät hyvin myös seuraavalla. Olen laskenut, että meillä on nuo parempaa laatua olevat maksaneet käytössä itsensä takaisin, ne menevät myös hyvinä toiselle. Melkein jokaiseen H&M:n 5€ paitaan tulee pesussa reikiä ja virahtavat, eivät näin ollen mene enää toiselle.
Toinen syy miksi ostamme noita merkkejä on se, että haluan pukea lapseni luomupuuvillaan mahdollisuuksien mukaan. Mini Rodinilla taitaa lähes kaikki olla kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja? En muista niin tarkkaan kun en ole noihin sen kummemmin tutustunut. Itse suosin myös kotimaisia merkkejä.
Me ostamme vaatteet Halpa-Hallista, Prismasta ja Tokmannilta. Ne riittävät sen 3-6 kk, jonka ne mahtuvat lapsen päälle. Meillä on vain yksi lapsi, ei tarvitse kierrättää. Viemme pieneksi jääneet Konttiin. Lapsella ylipäänsä ei ole kymmeniä vaatekertoja vaan vain muutama. Tärkeintä on, että ovat ehjät, puhtaat ja sopivat sekä koon että sään puolesta ja miellyttävät lapsen omaa silmää (välillä äitiä kyllä etoo se lapsen itsensä valitsema ällöpinkki).
Itse oon tehnyt sen huomion että lapsi puettu tavallisesti ja vanhemmat kuin eri maailmasta.
Mä on tykästynyt tanskalaisen Name It:n lastenvaatteisiin ja myös Stockan omaan merkkiin Bogiin. Jostain syystä hyvä hinta/ laatu ja kun ostaa -60% alella niin hinta jää todella pieneksi.
Trendikkäitä printtejä myös pojille: ranskanbulldoggia, jäämeren pingviinejä, Chicago By night, jättimäinen mikkihiiren naama. Jotain erottuvaa ja silti Name it:llä paljon luomupuuvillaa. Ylipäänsä tanskalainen mitoitus sopii pojalleni.
Hävettäisi varmaan jos aina olisi merkkivaatetta ja etenkin jos uusinta mallistoa. Ei olisi munkaan arvojen mukaista. Jos joskus on merkkivaate, niin se ei vielä hävetä, vaan on ihan piristävää.
Vierailija kirjoitti:
Mä on tykästynyt tanskalaisen Name It:n lastenvaatteisiin ja myös Stockan omaan merkkiin Bogiin. Jostain syystä hyvä hinta/ laatu ja kun ostaa -60% alella niin hinta jää todella pieneksi.
Trendikkäitä printtejä myös pojille: ranskanbulldoggia, jäämeren pingviinejä, Chicago By night, jättimäinen mikkihiiren naama. Jotain erottuvaa ja silti Name it:llä paljon luomupuuvillaa. Ylipäänsä tanskalainen mitoitus sopii pojalleni.
Lisäys vielä: lapsellani on todella hyväkuntoinen Pop toppatakki. Fidalta 7 €. Tingin kun hupunsisäpuolella oli aavistus pesunukkaa. Poistin nukan nukanpoistolaitteella.
Minä joskus alkusyksystä olin lasten kanssa lastenvaatekirppiksellä ja sen jälkeen lähipuistossa. Siinä vauvan keinuessa esikoinen penkoi ostoksia kun halusi laittaa "uudet"kangastennarit heti jalkaan (normisti kengät ostetaan uutena mutta nuo nyt olivat ylimääräiset, pinkit marketin converse -kopiot, joita nyt muutenkaan ei tule ostettua, mutta esikoinen nyt niihin ihastui ja hintaa oli pari euroa).
No sinne puistoon tuli lisäksemme toinen äiti noin 1-vuotiaan, juuri kävelevän vauvan kanssa. Vauvalla oli uutuutta hohtavat vaatteet, Minirodini takki, jotkut papu leggarit ja gugguu villapipo. Takissa oli kasvunvaraa ja oli vauvaa pohkeeseen saakka. Sää oli ihan liian lämmin välikausitakille, saati villapipolle 😃 siinä sivusilmällä seuratessa vaikutti siltä, että olivat kuvausmatkalla siellä puistoissa, sillä äiti mallasi vauvaa eri taustoihin ja räpsi kuvia kun lapsi tallusteli kesäsäässä liian suuressa takissa se tupsupipo keikkuen. Mietin että se oli kyllä tosi noloa ja erikoista käytöstä, mutta toisaalta ehkä tämä äiti piti minua kirppiskassialmaa ja lapsen halpistennareita noloina.. vauvanikin oli varmaan jossain äitiyspakkauksen kuteissa.
Mikä on liian kallis? Sellainen että syödään kaurapuuroa kun ei rahat riitä vaateostosten jälkeen? Eli ei, en käytä lapsella liian kalliita vaatteita.
Lapsella on toki liikaa vaatteita ja laadukkaita kenkiä. Ostan alesta seuraavaan kauteen eli muotitietoisen silmissä kuljetaan vanhoissa ryysyissä. Sisävaatteet tilaan usasta: saan hoikalle jalassa pysyvät housut, yhtenäisiä settejä alushousuista hiuspinniin, omaan silmään nättejä ja ennenkaikkea lapsellisia vaatteita myös koossa 140 ettei tarvitse vielä mennä teinipissislinjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen ylempää keskiansiokastiaTämä kiinnostaa minuakin. Haluaisiko joku merkkivaateostelija kertoa mistä vaatteet on pois? Jos kaikki vaatteet haalareita myöten ostaa kalliilla n. 2-3 vuotiaalle niin se on jo pienen lomamatkan budjetti. Ja niitä vaatteita ei voi käyttää kun sen vuoden kun ne ovat jo pieniä. Aika kova hinta pieneen käyttöikään nähden. Aikuisten vaatteissahan oletus on että vaate kestää monta vuotta.
Tiedän että monilla vaatteilla on jälleenmyyntiarvoakin mutta useinhan sillä rahalla vain ostellaan lisää vaatteita.
No, ei se itsestäni ole kallista ostaa leikki-ikäiselle kallista haalaria. Isompi voi jopa käyttää samaa kaksi vuotta. Ja voi ostaa alesta. Ne on valintoja. Itse en tykkää kaukomatkoista, koska inhoan pitkiä lentoja, joten lomamme suuntautuvat lähinnä Euroopan kohteisiin. Toisaalta syömme kasvispainotteisesti, joten ei mene rahaa kallisiin sisäfileihin ja lohimedaljonkeihin. Itse ostan itselleni tosi paljon kirppareilta. Ja monilla on ihan kohtuupalkat. Mutta en arvostele muiden vaatevalintoja. Paitsi jos näen palelevan lapsen päiväkodin pihalla sen takia, että on joku ikivanha, märkä ja huono haalari. Mutta ei sellaisia taideta nykyään edes myydä, kun ei niitä kukaan osta.
Tämä laatupuhe tuntuu olevan lähinnä sellaista näennäispuhetta. Henkkamaukan haalarit nimittäin toimivat ihan yhtä hyvin. Testattu on henkkamaukkaa ja kalliimpia merkkejä.
No miksi käytetyistä Moloista ihmiset vielä maksavat 60-80 euroa, ja H&M:n haalareita ei edes käytettynä ole myynnissä. Eivät siis taida kestää kuin yhden lapsen. Sepä vasta ekologista!
Meillä oli jo kahden lapsen käyttämä h&m haalari käytössä yhden talven. Oli talven jälkeen jo ihan puhki mutta hyvin siis kesti ainakin 3 lapsen käytön. Ei mennyt vesi läpi eikä ollut lapsella kylmä missään vaiheessa. Merkin takia ne niitä hintoja maksavat. Eivät laadun.
Vierailija kirjoitti:
Välillä näkee lapsia jotka on puettu päästä varpaisin merkkivaatteisiin. Minä olen ostellut lapselle muutamia popin vaatteita ja parin muun kohtuuhintaisen merkin vaatteita. Emme omista yhtään MiniRodinia tai muiden ylihintaisten merkkien vaatteita. Hävettäisi jos lapseni olisi puettu vaatteisiin joiden yhteishinta olisi monta sataa takkeineen. Siitä saisi paitsi materialistin ja tuhlaajan niin myös lastenvaatehullun leiman otsaansa.
Uskoisin että merkkivaatteita lapsilleen ostavat eivät häpeä tippaakaan. Onpa sulla oudot kuvitelmat!
Ilmeisesti olet kuitenkin salaa kateellinen ja humblegraggaat sillä että ostat vain Prisman tuotteita.
Ai popin haalari on kallis... minusta taas se on todella kohtuullinen hinta laadukkaasta haalarista, joka menee mallinsa puolesta jopa vuoden ajan kasvuikäisen päälle, sen jälkeen sen voi antaa pikkusisarelle ja lopuksi vielä myydä kirpparilla.
Meillä on molemmilla lapsilla popin haalarit ala 80-150e/kpl. Nyt ostin heille kevääksi metsolan pipot ja huivit, 35e/kpl. Nuo huivit on malliltaan sellaisia että menee vaikka seuraavat 5 vuotta.
Ei kyllä ole ollut mitään rahallisia vaikeuksia, vaikka mies on duunari ja itse kotihoidontuella. Asutaan kohtuuhintaisesti, yksi velaton auto, inhotaan matkustelua (paitsi suomi-ruotsi-akselilla). Sisävaatteet ostan kirpparilta tai Lindexiltä. Ehkä kohtuus on se avainsana kaikkeen. Ei meillä ole koskaan muksuilla ollut montaa haalaria tai pipoa kerrallaan käytössä.
Moni keskituloinen rakentaa talon (edullinen malli ei tietenkään kelpaa siitäkään), ostaa pihalle 2 uudehkoa perhefarmaria, matkustelee kerran vuodessa ulkomaille.. en yhtään ihmettele miksi koetaan ettei rahat riitä lapsen merkkitalvihaalariin. ^^
Vierailija kirjoitti:
Ja olen ylempää keskiansiokastia
Suurimmalla osalla ihmisiä on lastenvaatteita ihan käsittämättömiä määriä. Meillä 2v pärjää loistavasti n. 5 housut + 5 paitaa+neule+2 settiä ulkovaatteita kombolla. Meillä on pari merkkivaatetta, suurin osa taviskamaa ja toppaa lukuunottamatta kaikki käytettyä. Mutta ei noihin nyt miljoonia menisi vaikka kaikki ostaisi suoraan mini rodinilta. Ei nyt sillä että pitäisi, mutta niille jotka rahojen riittävyyttä ihmettelevät.
Vierailija kirjoitti:
Minä joskus alkusyksystä olin lasten kanssa lastenvaatekirppiksellä ja sen jälkeen lähipuistossa. Siinä vauvan keinuessa esikoinen penkoi ostoksia kun halusi laittaa "uudet"kangastennarit heti jalkaan (normisti kengät ostetaan uutena mutta nuo nyt olivat ylimääräiset, pinkit marketin converse -kopiot, joita nyt muutenkaan ei tule ostettua, mutta esikoinen nyt niihin ihastui ja hintaa oli pari euroa).
No sinne puistoon tuli lisäksemme toinen äiti noin 1-vuotiaan, juuri kävelevän vauvan kanssa. Vauvalla oli uutuutta hohtavat vaatteet, Minirodini takki, jotkut papu leggarit ja gugguu villapipo. Takissa oli kasvunvaraa ja oli vauvaa pohkeeseen saakka. Sää oli ihan liian lämmin välikausitakille, saati villapipolle 😃 siinä sivusilmällä seuratessa vaikutti siltä, että olivat kuvausmatkalla siellä puistoissa, sillä äiti mallasi vauvaa eri taustoihin ja räpsi kuvia kun lapsi tallusteli kesäsäässä liian suuressa takissa se tupsupipo keikkuen. Mietin että se oli kyllä tosi noloa ja erikoista käytöstä, mutta toisaalta ehkä tämä äiti piti minua kirppiskassialmaa ja lapsen halpistennareita noloina.. vauvanikin oli varmaan jossain äitiyspakkauksen kuteissa.
Luultavimmin ei ajatellut sinusta yhtään mitään. Toisin kuin sinä syväluotaavalla analyysilläsi.
No ei hävetä. Ei kai siinä mitään hävettävää ole. Tai siis ei olisi hävettävää, jos olisi merkkivaatteita, koska meillä on tosi vähän näitä merkkejä, jotka nyt on pinnalla. Yksi lahjaksi saatu mini rodinin pipo ja yksi gugguu pipo ja legginsit. Muuten on jotain perus Pop ja Lindex vaatetta.
Mulle tulee suorastaan hyvä fiilis siitä, kun saan kysyttäessä sanoa lapseni vaatteen olevan jostain Tokmannin aletangosta :D Lastenvaatteissa painaa lähinnä käytännöllisyys ja halpa hinta, koska ne jäävät niin nopeasti pieneksi ja käyttökerrat vähäisiksi. Ulkovaatteissa laatu korreloi hinnan kanssa jonkin verran, joten niistä olen valmis maksamaan. Sisävaatteista en. Mun ei tarvii ostaa kalliita vaatteita vain näyttääkseni, että niihin on varaa. Kyllä jokainen osaa päätellä meidän tulotason ihan vaikka ammattiemme perusteella. Ja en voi sille mitään, että omien äitipiirikokemusteni perusteella merkkivaatteita eniten käyttää ne, joille se tuntuu olevan statusasia ja elämä kutistunut tosi pieneksi lapsen myötä.
Eipä niistä Moloista enää jää mitään myytävää, laatu on laskenut aivan tajuttomasti. Heijastinnauhat kuluu kuukaudessa, tähtiheijastimet irtoilee, polvet ja peppu ei kestä edes yhtä talvea 5-vuotiaalla :( Vauvalla ja taaperolla ne kyllä yllättäen säilyy hyvänä, koska se meno on niin rauhallista. Ja samaa merkkiä ollaan käytetty viisi vuotta kolmella lapsella niin muutoksen tosiaan huomaa.