Hävettääkö liian kalliit lastenvaatteet?
Välillä näkee lapsia jotka on puettu päästä varpaisin merkkivaatteisiin. Minä olen ostellut lapselle muutamia popin vaatteita ja parin muun kohtuuhintaisen merkin vaatteita. Emme omista yhtään MiniRodinia tai muiden ylihintaisten merkkien vaatteita. Hävettäisi jos lapseni olisi puettu vaatteisiin joiden yhteishinta olisi monta sataa takkeineen. Siitä saisi paitsi materialistin ja tuhlaajan niin myös lastenvaatehullun leiman otsaansa.
Kommentit (62)
Meidän perhe on jo vuosikausia viettänyt joulut Floridassa, minun kummieni luona. Heidän lapset asuvat perheineen Suomessa ja kummit käyvät kesällä heidän luonaan.
Aloitimme nämä yli 10 v sitten ja kyllä ihmiset ympärillä katsoivat kun lapset olivat puettu niinkin harvinaisiin vaatteisiin kun Tommy, Ralph Lauren, Gap jne.
Lähistöllä oli outleteissä aleja pitkin vuotta ja jätimme heille kokotiedot ja rahaa. Talvella kun tulimme, odotti valtavat kasat vaatteita jotka maksoivat taalan, 2 max 10.
Usein laitoinkin ennen kesää myyntiin esim huutikseen edellisenä kesänä pieneksi jääneet lastenvaatteet ja pystyimme saamaan lentolippurahat yhdelle näistä. Pelkästään kesävaat teosta. Olihan siinä tietenkin myymistäkin mutta jos paita on ostettu 2 usd, sitä on käytetty 1 tai 2 kesää ja myydään 10 e, kovasti motivaatio on kohdallaan. Talvivaatteita pystyi tulemaan toinen lippu ja kolmas muista, mitä muuta jäi kotina tarpeetomaksi tai vst.
Meitä pidettiin niin rikkaina, vaikka jätimme ostosrahaa yleensä n 500 ja sillä saatiin 3 laukullista vaatteita. Joista saatiin myymisen jälkeen enemmän ja käytännössä kesällä käymme vain sukulaisissa. Eli vuoden ainoa ulkomaan matka, ilmaisessa majassa ja veimme tuliseksi heidän lapsiensa lähettämät joululahjat, monta pakettia hapankorppua, Fazer innsuklaata ja vanhoja naistenlehtiä. Ja näillä tuliaisilla saimme ilmaisen ylläpidon, varakkaat ihmiset eivät suostuneet ottamaan mitään vastaan.
Mutta nyt ei enää Tommy myy niin hyvin, laatukin on tippunut. Mutta aikansa kutakin.
Ensi jouluna taas.
Miksi ne pitäisi hävettää? Ainakin merkkivaatteisiin lapsensa pukevia vanhempia kiinnostaa se, että lapset näyttävät siisteiltä. Toki osa pukee lapsia siististi halvallakin. Lapsellani on eniten ehkä merkkivaatteita, mutta paljon myös Zaran vaatteita. Kuitenkin suurin osa suomalaisista lapsista puetaan kulahtaneisiin riepuihin ihan julkisillekin paikoille mennessä. Ei tarvitse paljoa miettiä miksi suurin osa suomalaisista aikuisista pukeutuvat kulahtaneisiin nukkaisiin riepuihin. Lasten paikoissa, esim. Hoplopissa, näkee niin kerjäläisiltä ja mielenterveyskuntoutujilta näyttäviä perheitä, että ei osaa oikein hävetä oman lapsen merkkivaatteita.
"...mielenterveyskuntoutujilta näyttäviä perheitä..."
Voi vi**u mitä paskaa. Luuletko mt-ongelmaisia yleisesti "jonkin näköisiksi"!?
Vierailija kirjoitti:
No, en itseasiassa luule. Mutta sellaiset vibat näistä perheistä tulee, jotka pukeutuvat hirveisiin kulahtaneisiin riepuihin, lapsia 4-6 ja vanhemmat ovat 20kg+ ylipainoisia.
Olen ostanut lapsilleni H&M:n vaatteita, takkeja, paitoja, housuja, hameita kirpparilta hyväkuntoisena, kun he olivat pieniä. Tosin em. firman toppahaalareita en ole ostanut kirppikseltä, mutta myös itselleni oon löytänyt todella hyväkuntoisia H&M:n vaatteita kirppikseltä (viimeksi käyttämättömän näköiset farkut tavoitefarkuiksi 5 eurolla). Tai Lindexistä, KappAhlista, Seppälästä, Anttilasta yms. kotoisin olevia kirppisvaatteita lapsille&mulle ja joskus myös silloiselle miehelleni, lasten isälle, joskus myös suoraan em. kaupoista. Lasten kasvu on nopeaa, kuten on sanottu. Mulle vaatteen merkki ei meinaa mitään, mutta kalliita lastenvaatteita en oo ostanut. Sain merkkivaatevouhotuksesta tarpeeksi teininä 80-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut varmasti tajusivat mitä tällä vertauskuvalla tarkoitettiin. Älä riehu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan tajua kuinka kenelläkään on niihin varaa. Harvakseltaan ja caikka juhlavaatekappaleena joo mutta arki-ja yleiskäytössä; ei mahdu mun rahankäyttömaailmaan.
Ja olen ylempää keskiansiokastiaSuurimmalla osalla ihmisiä on lastenvaatteita ihan käsittämättömiä määriä. Meillä 2v pärjää loistavasti n. 5 housut + 5 paitaa+neule+2 settiä ulkovaatteita kombolla. Meillä on pari merkkivaatetta, suurin osa taviskamaa ja toppaa lukuunottamatta kaikki käytettyä. Mutta ei noihin nyt miljoonia menisi vaikka kaikki ostaisi suoraan mini rodinilta. Ei nyt sillä että pitäisi, mutta niille jotka rahojen riittävyyttä ihmettelevät.
Pestääkö teillä vajaita koneellisia? Leivotteko, askarteletteko ym paljon perheenä? Saako harjotella syömistä itse, juoko vielä nokkamukista? Ihmettelen vain kun meillä nuo vaatteet likaantuu monta kertaa päivässä touhuilun ja ruokailun myötä. Ei viisi paitaa riittäisi mihinkään, ellei olisi kaikki samaa väriä ja päivittäin koneessa.
Ei pestä, tuleehan meillä tietysti muutakin pyykkiä kuin naperon sisävaatteet. Mutta koko perheen vaatteita (eli lapsen myös) kyllä ostetaan sillä silmällä että pesukavereita löytyy, ettei yksinäinen punainen sitten etsi kuukautta kaveria pyykkikorissa.
Kyllä meillä tehdään ja ihan vapaasti saa sotkea, mutta minulla on tapana suojata vaatteita. Käytän itsekin essua ruuanlaitossa, vaikken juhlavaatteissa kokkaakaam. Minä käytän esimerkiksi aina ruokalappua/harsoa naperolla syödessä (näitä pyykissä sitten näkyykin), mieluummin pyydystän maidot siihen kuin vaihdan vaatteet.
En ihan niele sitäkään että on fiksumpaa ostaa lapselle paljon vaatetta että säästää pesukertoja. Likaisena odottelu kuluttaa vaatetta enemmän. Puuvillapaidan valmistus syö vettä n. 1000 litraa, jos jättää yhden ostamatta, sillä vesimäärällä pesee paidan n. 200 kertaa vaikka yksinään.
Minä olen nyt 1.5v äitinä alkanut taipua merkkivaatteiden puoleen. Olen pulassa (oikein siistinä pysyneiden ja nykyaikaisen näköisten) ketjuvaatteiden kanssa kun niiden liikuttaminen on tolkuttoman hankalaa, eivät oikein kiinnosta ketään ostajaa, täällä pk-seudulla hope ei ota vastaan kun tavaraa on niin paljon, lähipiirissä ei pikkuisia joille antaa. Itse kyllä ostin niitä kirpulta, kivoja ja ihan hyvälaatuisia olivat.
Yritä myydä nyt uudenveroista remu-haalaria vitosella, ketään ei kiinnosta. Myy jo kolmannella käytettyä ticketin/popin haalaria kolmella kympillä niin se on iltapäivällä haettu pois. Ovat ne toki hyviä haalareitakin, ei siinä.
Mutta minulla painaa kyllä helppo vaatteiden kierrätys tässä. Ja kun itse käytettynä ostaa ja kolmannelle kierrättää niin kulut jää kyllä tosi pieneksi. Meillä oli syksyn ja alkutalven käytössä mm. popin windfleece takki ja haalari, ticketin sadeasu ja ticketin toppahaalari + reiman kengät yhteiskuluiltaan about 20e. (Vaunuvaate-popit myin samaan hintaan eteenpäin, sadeasusta jopa nettosin, kengät ja toppahaalari kuluivat vähän niin myin haalarin ostohintaa 15e halvemmalla ja kengät 5e halvemmalla. Ja todellakin uskon/toivon että seuraava saa tehtyä vielä saman.
Ei nolota, merkki kuin merkki niinkuin omissakin vaatteissa. Ainoa mikä ei oikein tuntuisi omalta on sellaiset viimeisimmän malliston hittovaatteet joita ei ole saanut mistään ellei niitä ole jonottanut tunteja jonkun kaupan ulkopuolella. Silloin ne kyllä huokuisivat sitä lastenvaatteista sekoamista koska niitä ei ole voinut tulla vain sattumalta lahjaksi tai kirpparilla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan tajua kuinka kenelläkään on niihin varaa. Harvakseltaan ja caikka juhlavaatekappaleena joo mutta arki-ja yleiskäytössä; ei mahdu mun rahankäyttömaailmaan.
Ja olen ylempää keskiansiokastiaTämä kiinnostaa minuakin. Haluaisiko joku merkkivaateostelija kertoa mistä vaatteet on pois? Jos kaikki vaatteet haalareita myöten ostaa kalliilla n. 2-3 vuotiaalle niin se on jo pienen lomamatkan budjetti. Ja niitä vaatteita ei voi käyttää kun sen vuoden kun ne ovat jo pieniä. Aika kova hinta pieneen käyttöikään nähden. Aikuisten vaatteissahan oletus on että vaate kestää monta vuotta.
Tiedän että monilla vaatteilla on jälleenmyyntiarvoakin mutta useinhan sillä rahalla vain ostellaan lisää vaatteita.
No, ei se itsestäni ole kallista ostaa leikki-ikäiselle kallista haalaria. Isompi voi jopa käyttää samaa kaksi vuotta. Ja voi ostaa alesta. Ne on valintoja. Itse en tykkää kaukomatkoista, koska inhoan pitkiä lentoja, joten lomamme suuntautuvat lähinnä Euroopan kohteisiin. Toisaalta syömme kasvispainotteisesti, joten ei mene rahaa kallisiin sisäfileihin ja lohimedaljonkeihin. Itse ostan itselleni tosi paljon kirppareilta. Ja monilla on ihan kohtuupalkat. Mutta en arvostele muiden vaatevalintoja. Paitsi jos näen palelevan lapsen päiväkodin pihalla sen takia, että on joku ikivanha, märkä ja huono haalari. Mutta ei sellaisia taideta nykyään edes myydä, kun ei niitä kukaan osta.
Tämä laatupuhe tuntuu olevan lähinnä sellaista näennäispuhetta. Henkkamaukan haalarit nimittäin toimivat ihan yhtä hyvin. Testattu on henkkamaukkaa ja kalliimpia merkkejä.
Tämä on niin totta! Meillä on ollut Moloa, Ticketiä ja ym, mutta ne ovat järjestäen olleet jonkun asteisia pettymyksiä. Pojalla on nyt Lotta&Lassi haalari (kosteussuojattu eli vähän parempi kuin jotkut muut samaa merkkiä), jonka ostin uutena citymarketin remonttialesta 21 eurolla ja se haalari on aivan loistava! Kaunis yksivärinen, lämmin ja vesikin on pysynyt loitolla. Miksi ihmeessä ostaisin 10x kalliimman haalarin?!
Ei hävetä. Melkein kaikki meidän 4-vuotiaan sisävaatteet on ostettu H&M:stä, jonkun verran Benettonilta ja loput ovat Moloa. Valitsen aina sitä, mikä silmää miellyttää (sekä omaa että lapsen). Haalarit ovat viime aikoina olleet järjestään Moloa, koska ne ovat olleet kivan näköisiä ja ihan hyviksi havaittuja.
Lisäksi joskus satunnaisesti tilaan lapselle Briteistä Versacen tai Roberto Cavallin lastenvaatteita, lähinnä juhliin.
Eli tilanteesta riippuen meidän lapsesta voi saada sellaisen kuvan, että kulkee aina halvimmissa henkkamaukkakuteissa (useimmiten) tai sitten sellaisen, että puetaan lapsi lähinnä luksusmerkkien vaatteisiin. Aivan sama, mitä kukin ajattelee.
Ei kenenkään sellaista pitäisi hävetä. Jotkut ostavat kirppisvaatteita, toiset merkki-sellaisia. Väliäkö tuolla mitä kukakin tekee?
Jos itselläni olisi varaa niin ostaisin lapsenlapsilleni hienoimpia hinnasta välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen ylempää keskiansiokastiaTämä kiinnostaa minuakin. Haluaisiko joku merkkivaateostelija kertoa mistä vaatteet on pois? Jos kaikki vaatteet haalareita myöten ostaa kalliilla n. 2-3 vuotiaalle niin se on jo pienen lomamatkan budjetti. Ja niitä vaatteita ei voi käyttää kun sen vuoden kun ne ovat jo pieniä. Aika kova hinta pieneen käyttöikään nähden. Aikuisten vaatteissahan oletus on että vaate kestää monta vuotta.
Tiedän että monilla vaatteilla on jälleenmyyntiarvoakin mutta useinhan sillä rahalla vain ostellaan lisää vaatteita.
Olen eri mieltä näiden kommentoijien kanssa siitä, että mielestäni nimenomaan haalarit ja muut jokapäiväisessä käytössä olevat, varsinkin ulkovaatteet ostan omalle 4-vuotiaalleni aina joltain kalliilta merkiltä, yleensä Popilta, koska siinä kovassa kulutuksessa kalliimman merkin laatu tulee esiin. Sen sijaan harvemmin käytettävät vaatteet kuten juhlavaatteet, farkut yms. voi hyvin ostaa jostain halpisketjusta, koska vaatteet ovat kivan näköisiä eikä kestävyydellä ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei se itsestäni ole kallista ostaa leikki-ikäiselle kallista haalaria. Isompi voi jopa käyttää samaa kaksi vuotta. Ja voi ostaa alesta. Ne on valintoja. Itse en tykkää kaukomatkoista, koska inhoan pitkiä lentoja, joten lomamme suuntautuvat lähinnä Euroopan kohteisiin. Toisaalta syömme kasvispainotteisesti, joten ei mene rahaa kallisiin sisäfileihin ja lohimedaljonkeihin. Itse ostan itselleni tosi paljon kirppareilta. Ja monilla on ihan kohtuupalkat. Mutta en arvostele muiden vaatevalintoja. Paitsi jos näen palelevan lapsen päiväkodin pihalla sen takia, että on joku ikivanha, märkä ja huono haalari. Mutta ei sellaisia taideta nykyään edes myydä, kun ei niitä kukaan osta.
Tämä laatupuhe tuntuu olevan lähinnä sellaista näennäispuhetta. Henkkamaukan haalarit nimittäin toimivat ihan yhtä hyvin. Testattu on henkkamaukkaa ja kalliimpia merkkejä.
Tämä on niin totta! Meillä on ollut Moloa, Ticketiä ja ym, mutta ne ovat järjestäen olleet jonkun asteisia pettymyksiä. Pojalla on nyt Lotta&Lassi haalari (kosteussuojattu eli vähän parempi kuin jotkut muut samaa merkkiä), jonka ostin uutena citymarketin remonttialesta 21 eurolla ja se haalari on aivan loistava! Kaunis yksivärinen, lämmin ja vesikin on pysynyt loitolla. Miksi ihmeessä ostaisin 10x kalliimman haalarin?!
Jaa. Meillä on sama merkkihaalari nyt kolmatta vuotta omilla lapsillani käytössä. Hyvin on kestänyt, ei reikiä ym, kulumaa on tänä talvena jo tullut, viime talvena oli vielä kuin uusi. Tokmannilta ostettu haalari hajosi parissa kuukaudessa. Tämän takia ostan mielummin sen 10x kalliimman haalarin.
En ymmärrä miksi jotku on ylpeitä kun pukevat lapsensa h&m yms. vaatteisiin. Lapset siis puetaan lasten tekemiin vaatteisiin ja ollaan ylpeitä siitä. Lisäksi h&m laatu on ihan hirveetä, vaatteet menee ekassa pesussa jo hirveen näkösiksi, saumat alkaa kiertää ym. Muutaman pesun jälkeen värit on haalistunu, vaatteissa on hirveästi nukkaa, tulee reikiä ja jos on painettu kuvia ne alkaa halkeilla. Lopulta ne kalliimmat vaatteet taitaa tulla halvemmaksi. Ne kestää käyttöä, niitä uskaltaa pestä ja ne voi myydä kirpparilla. Jos ei oo varaa ostaa uutena niin mielummin ostaa vaatteet kirpparilta, kun h&m.ltä yms.
Kenenkään ei pitäs tukea näitä vaateliikkeitä jotka käyttää lapsityövoimaa ja päälle maksaa vielä naurettavan pientä palkkaa. Maksaisivat näiden lasten vanhemmille kunnon palkkaa niin lasten ei tarvis käydä töissä, tämä niille jotka perustelee lapsityövoiman käyttöä ja halpa vaateliikkeiden vaatteiden ostamista sillä että muuten näiden lasten perheillä ei ois varaa edes syödä.
Joten ei todellakaan hävetä ostaa kalliita vaatteita, eikä myöskään hävetä ostaa vaatteita kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotku on ylpeitä kun pukevat lapsensa h&m yms. vaatteisiin. Lapset siis puetaan lasten tekemiin vaatteisiin ja ollaan ylpeitä siitä. Lisäksi h&m laatu on ihan hirveetä, vaatteet menee ekassa pesussa jo hirveen näkösiksi, saumat alkaa kiertää ym. Muutaman pesun jälkeen värit on haalistunu, vaatteissa on hirveästi nukkaa, tulee reikiä ja jos on painettu kuvia ne alkaa halkeilla. Lopulta ne kalliimmat vaatteet taitaa tulla halvemmaksi. Ne kestää käyttöä, niitä uskaltaa pestä ja ne voi myydä kirpparilla. Jos ei oo varaa ostaa uutena niin mielummin ostaa vaatteet kirpparilta, kun h&m.ltä yms.
Kenenkään ei pitäs tukea näitä vaateliikkeitä jotka käyttää lapsityövoimaa ja päälle maksaa vielä naurettavan pientä palkkaa. Maksaisivat näiden lasten vanhemmille kunnon palkkaa niin lasten ei tarvis käydä töissä, tämä niille jotka perustelee lapsityövoiman käyttöä ja halpa vaateliikkeiden vaatteiden ostamista sillä että muuten näiden lasten perheillä ei ois varaa edes syödä.
Joten ei todellakaan hävetä ostaa kalliita vaatteita, eikä myöskään hävetä ostaa vaatteita kirpparilta.
No tuota, käyppäs vilkaisemassa vaikka Reiman, Popin tai Ticketin niskalappua. Kaukoitään taitaa suunnata. Itse kyllä suosin näitä merkkejä myös mutta on ihan hyvä tiedostaa etteivät ne sinällään mitenkään automaattisesti eettisempiä ole koska ovat kalliimpia ja ehkä kestävämpiä.
Ja muuten, minulla on itselläni ja lapsella paljon aivan uskomattoman hyvälaatuista perustrikoovaatetta juuri hm:lta. Kestää pesusta toiseen hyvänä, jopa kirpparilta ostetutkin. Värit ja mallitkin mukavan neutraaleja. Lapselle en enää paljoa osta koska niitä on vaikea kierrättää.
Viimeksi kun katsoin niin käytettyjä Mini Rodinin mekkoja sai alle kympillä. Ei niistä vaatteista ulospäin näy firmaa, ellei nyt jossain paidassa ole rinnuksissa iso logo, mutta sellaista en kyllä muutenkaan hankkisi.
Ap, sehän riippuu ihan katsojan tulotasosta ovatko ne lastenvaatteet liian kalliita vai ei. Eivät ne välttämättä ole liian kalliita sille jonka muksun päällä ne ovat.
Olipas taas tyhmä aloitus
Ostan nykyisin sitä mistä lapsi tykkää. En mitään yksiväristä tylsää kukkuuta ainakaan...Ulkovaatteet laatua, mutta kelpaa se Reiman haalari käytettynäkin. Mololla on kivoja kuoseja, mutta hinnat aika kovat. Ulkovaatteita voisin harkita. Ostin joskus muutaman kalliin Mini Rodinin vain huomatakseni etten raaski niitä sitten käyttää...Ja laatu ei ollut HenkkaMaukkaa parempi.
Pestääkö teillä vajaita koneellisia? Leivotteko, askarteletteko ym paljon perheenä? Saako harjotella syömistä itse, juoko vielä nokkamukista? Ihmettelen vain kun meillä nuo vaatteet likaantuu monta kertaa päivässä touhuilun ja ruokailun myötä. Ei viisi paitaa riittäisi mihinkään, ellei olisi kaikki samaa väriä ja päivittäin koneessa.