Luetellaan "Finnish Nightmares" tilanteita
Eli tilanteita, joissa suomalaiset käyttäytyvät huvittavan epäsosiaalisesti, tai muuten vaan kökösti/tilannetajuttomasti.
Lainasin kirjastosta sellaisen pienen Finnis Nightmares-kirjasen ja siellä oli huvittavia juttuja, kerrotaan niitä tähän ketjuun lisää :)
Kommentit (328)
Hississä on joku. Ovi on auki. Suomalainen päättää kävellä 6 kerrosta ylös vaikka on rapakunnossa ja meinaa saada sydärin rasituksesta, sillä hississä ei ole riittävää hajurakoa muihin ihmisiin, minkä suomalainen tarvii ja saattaa joutua jopa keskustelemaan naapurin kanssa.
Puhelias kampaaja. Olet pahimmillaan pari tuntia siinä tuolissa loukussa.
Törmäät puolituttuun kaupassa, tervehditte ja jatkatte ostoksia. Törmäätte uudestaan. Kumpikaan ei tiedä pitäisikö tervehtiä uudestaan tai sanoa jotain joten tyydytte hymyilemään vaivautuneesti.
Itse olen keksinyt tällaisten tilanteiden varalle loistavan ratkaisun eli esitän puhuvani puhelimeen jos huomaan että on vaaraa törmätä uudestaan.
Erivärinen ihminen tulee vastaan. Suomalaisen sydän kyppää kurkkuun kun pitää äkkiä päättää miten naamansa laittaisi: onko kohti katsominen uhkaavaa, poispäin katsominen rasismia, jos hymyilee niin tulkitaanko se väärin, onko perusilme liian kylmä...
Vierailija kirjoitti:
Törmäät puolituttuun kaupassa, tervehditte ja jatkatte ostoksia. Törmäätte uudestaan. Kumpikaan ei tiedä pitäisikö tervehtiä uudestaan tai sanoa jotain joten tyydytte hymyilemään vaivautuneesti.
Itse olen keksinyt tällaisten tilanteiden varalle loistavan ratkaisun eli esitän puhuvani puhelimeen jos huomaan että on vaaraa törmätä uudestaan.
Itse kommentoin aina tuossa tilanteessa toisen ostoksista jotain kun en muutakaan keksi :D
Typerää ja antaa kökön vaikutelman mutta jotenkin se vaan luonnostaan tulee suusta.
"Ai ostit appelsiineja, ne olivatkin näköjään tarjouksessa"
Jos vaikka töissä on joku jonka kanssa et paljoa työhön liittymättömiä juttuja puhu, ja menette samaa matkaa ulos. Sit samaa matkaa julkiseen ja meette samaan bussiin, ratikkaan jne. Kun ei voi vaan ignoorata toista, mutta puhuttavaa ei löydy ja kaikki puheenaiheet menee minuutissa ja molemmat tajuaa miten kiusallista on. Se kanssa jos meet aamuvuoroon ja työkaveri menee samalta pysäkiltä, aamulla kun on vielä vaikeempaa olla sosiaalinen.
Tämä ei varmaan ole mikään kauhean yleinen käytäntö, mutta naapurini pakenee rapusta takaisin asuntoonsa, jos kuulee/näkee että joku muu liikkuu rapussa.
Kun näet puolitutun bussipysäkillä, rupattelette säästä yms. ja menette samaan bussiin. Kuuluuko mennä istumaan hänen viereensä vai erilliselle penkkiriville?
Kun haluaisi kaupassa ottaa ilmaisnäytteitä esim. leivonnaisista, lihasta, mehuista yms. mutta ei halua puhua esittelijälle.
Monesti seuraan huvittuneena tilannetta kun tarjolla on lihaa tai juustoja ja keski-ikäiset miehet haluaisivat mennä ottamaan kuola suusta valuen, mutta päätyvät vaain kiertelemään ja kaartelemaan tiskiä kauempaa. Sitten kun esittelijä poistuu jonnekin, syöksyvät ahmimaan niitä näytteitä :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varmaan ole mikään kauhean yleinen käytäntö, mutta naapurini pakenee rapusta takaisin asuntoonsa, jos kuulee/näkee että joku muu liikkuu rapussa.
Miks? :D Jopa minä jolla on paha paniikkihäiriö en käyttäydy noin. En vain tervehdi naapuria, jos naapuri tervehtii minua tervehdin toki takaisin mutta en koskaan itse tee aloitetta
Vierailija kirjoitti:
Oletko naapurini? Teen näin, jos en ole vielä ehtinyt hissiin asti ja joku tulee rappukäytävään. En tosin aina, mutta silloin kun muutenkin ahdistaa.
Tulet naapurin kanssa yhtä aikaa parkkipaikalle, koska on vaara joutua harrastamaan sosiaalista kanssakäymistä ,keksit autosi sisältä kiinnostavaa touhattavaa siksi aikaa ,että naapuri ymmärtää häipyä. Näin talviaikaan lämmitysroikat hidastavat tilannetta ja joskus on vain noustava maireana jauhamaan kakkendaalia.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka töissä on joku jonka kanssa et paljoa työhön liittymättömiä juttuja puhu, ja menette samaa matkaa ulos. Sit samaa matkaa julkiseen ja meette samaan bussiin, ratikkaan jne. Kun ei voi vaan ignoorata toista, mutta puhuttavaa ei löydy ja kaikki puheenaiheet menee minuutissa ja molemmat tajuaa miten kiusallista on. Se kanssa jos meet aamuvuoroon ja työkaveri menee samalta pysäkiltä, aamulla kun on vielä vaikeempaa olla sosiaalinen.
Tämä on oikeasti paha! Mulle sattuu usein näin. Ja ei edes työkaveri sinänsä, vaan päällikkö toiselta osastolta. Kuitenkin työasioissa ollaan paljon yhteydessä. Mä olen ratkaissut tämän niin että tungen itseni etujoukossa bussiin ja jätän valinnan hänelle.
Yleensä hän kyllä tulee viereen (ei kehtaa olla tulematta ).
Nyt viime aikoina on helpottanut, hän tietää että opiskelen työn ohella, siitä on helppo jutella.
Vaatekaupat, joissa myyjä tulee esittelemään ja suosittelemaan vaatteita. Etenkin pienet putiikit monesti tällaisia. Ja se perhanan Vila.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen tätä, jos olen menossa koiran kanssa pihalle :D Koira saattaa innostua naapureista, eivätkä kaikki pidä siitä. Jos rapussa siis on joku tietty naapuri josta tiedän ettei hän pidä koirista, niin odotamme hetken ja lähdemme liikkeelle vasta kun naapuri on päässyt pois rapusta.
Se kun pitäisi puhua englannin kieliselle toisen suomalaisen kuullen.
Tulet naapurin kanssa yhtä aikaa hississä tai parkkipaikalla.
Olet lenkillä ja joku tulee kävelemään lähelle. Pakko pysähtyä kaivelemaan taskuja tai muka korjailemaan kengännauhoja että häiritsijä menee edemmäksi.
Varmaan yleisesti se kysymys jonkun tuttavan suusta: "mitä kuuluu?". No apua, jos oltaisiin tosi läheisissä väleissä niin voisin kertoa kaiken kuulumisen appiukon perseilystä työongelmiin asti, mutta kun kyseessä on tuttava, on vastaus: "hyvää, entäs sulle?".
Onhan se vähän masentavaa, kun ei se tuttavuus siitä syvene sillä, että hymistään ja esitellään kiiltokuvaa joka puolelle.
Tämä nyt oli siinä kirjassakin, mutta se, kun bussi on "täynnä" eli suomalaisen mielestä se on täynnä silloin, kun kaikki ikkunapaikat ovat täynnä ja täytyy istua jonkun viereen. Ja jos se joku alkaa vielä jutella, tilanne on entistä pahempi.