Kokemuksia uusperhe-elämästä
Millaisia kokemuksia palstalaisilla on uusperhe-elämästä? Tai toisaalta pitkään yksin lasten kanssa elämisestä.
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja asunut heidän kanssaan yksin jo monta vuotta. Lapseni ovat minulle äärimmäisen rakkaita ja siksipä harkitsenkin hyvin tarkkaan mihin ryhdyn. Olen seurustellut jo 2,5 vuotta miesystäväni kanssa. Meillä on ollut jo hyvän aikaa puhe yhteenmuuttamisestakin. Nyt olen hylännyt tuon ajatuksen yhteenmuutosta, kun mies ei ole valmis pitämään hankinnoissa ja muissa kaikkia lapsia samalla tasolla. Mielestäni sámassa perheessä elävillä lapsilla (olivat sitten omia tai puolison) täytyy olla sama elintaso. Nyt olen ylipäätään alkanut kyrsiintymään mieheen ja tapoihinsa ja harkitsen eroamista. Mies ei missään tilanteessa auta minua ja kaikkki aika on vain sitä, että pitää tehdä jotain hienoa (on todella kova tuloinen). Koko ajan pitäisi vain matkustaa ulkomailla ja käydä kalliissa ravintoloissa. Hänellä itsellään käy luonnollisesti myös siivooja ja sitten mies valittaa, kun minä totean, että joudun siivoamaan viikonloppuna. Se kun ei ole kivaa. No en häntä ole pyytänytkään sitä tekemään, mutta itse joudun siivoamaan. Samoin ostelee itselleen ja lapsilleen koko ajan vaikka mitä ja ihmettele sitten kuinka minä en osta. Muutoinkin tuntuu, että kehuu rahoillaan joka välissä. Nyt tosiaan tuntuu, että ero lienee paras ratkaisu. Mutta jaksaako sitä sitten olla yksin siihen asti, että lapset ovat aikuisia. Jos kerran sellaista miestä ei löydy, jonka kanssa voisi perustaa tasa-arvoisen uusperheen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin minun tuntemissani uusperheissä eletään siten, että lapsille ostetaan samanarvoisia vaatteita ja leluja, pyörät yms. uusitaan vuorollaan jne. Ja jos itse eläisin uusperheessä, en todellakaan suostuisi muunlaiseen elämään. Täytyyhän samassa taloudessa asuvilla lapsilla olla sama elintaso.
Sitten kuitenkin naisille sallitaan palstalla se "en rupea miestä /lapsiaan elättämään" diskurssi.
Eli toisin sanoen sinulle kelpaa hyvätuloinen mies kunhan itse ja lapsesi hyödytte siitä hyvätuloisuudesta. Toki lapsille on kurjaa se jos toiset saavat hienompia lahjoja mutta arvaa mikä myöskin on lapsille kurjaa? Vanhempien ero.
Huomaatteko kuinka Ap jättää huomiotta kommentit hänen aiemmista ketjuistaan, hakee huomiota ja myötätuntoa noilta jotka eivät hänen ketjujaan ole aiemmin lukeneet. OK jos aikuinen nainen menee monelle mutkalle pitääkseen kiinni rikkaasta miehestä, mutta kun laittaa lapsensa kärsimään tuon vuoksi...
Aikuiset haluavat nähdä uusioperheen tiiviinä ydinperheenä ja sitähän se ei ole. Näillä lapsilla on lähes aina kaksi kotia, viettävät aikaa erillä lailla eri paikoissa, eri "kulttuureissa" - ei ole koskaan sama juttu kuin ydinperheessä. Ihan hyvin voi olla eri tyyli rahan suhteen kun on osittain eri vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset haluavat nähdä uusioperheen tiiviinä ydinperheenä ja sitähän se ei ole. Näillä lapsilla on lähes aina kaksi kotia, viettävät aikaa erillä lailla eri paikoissa, eri "kulttuureissa" - ei ole koskaan sama juttu kuin ydinperheessä. Ihan hyvin voi olla eri tyyli rahan suhteen kun on osittain eri vanhemmat.
Ei "aikuiset" halua nähdä, vaan "tietyt aikuiset".
Minulla ei ole mitään halua leikkiä kotia tässä minun uusperheessäni. Kyllä tämä enemmän on seurue, jotka jakavat yhteisen osoitteen. Ja tärkeimpänä on hyvä parisuhde.
Hyi helvetti.
Pois tuomonen mies.heti.
Tiedät sen itsekkin.
Ajattelitko ap, että miesystäväsi alkaisi sitten maksella sinun lastesi kuluja vain siksi, koska uusperheen kaikilla lapsilla pitää olla samanlainen elintaso?
No, meillä on uusperhe. 11v tyttö: vihaa velipuoliaan ja äitipuoltaan. Rakastaa koiraansa enemmän kuin isäänsä ja muita.
3v poika: minustakin rasittava.
1v poika: suloinen pikku enkeli.
2v mittelspitznarttu: älykäs, arka, leikkisä ja melkein palvoo ekalla mainittua tyttöä.
Et on tää elämä kyllä vaikeeta.....
Mä olen ainakin jättänyt lapsiluvun kahteen, jotta voin kunnolla kasvattaa lapseni. Kolmanteen ei olis varaa tai isommat kärsii. Ei todellakaan ole varaa kenenkään muidenkaan lapsiin. Mut kyllä silti ajattelin joskus vielä uusperheen perustaa