ai että olisi ihanaa jos olisi kainis koti.
en vain jaksa siivota, ja tavarat on rumia mitä meillä on. Tuntuu että nuorilla enempi rahaa käytettävissä sisustukseen ym. kuin meillä 40v ikäisllä.
Kommentit (48)
Vanhatkin kalut näyttää kauniilta jos koti on siisti.
Tuskinpa on enempi rahaa, mutta ehkä sitä jää enempi kun ei ole lapsia/ lapset on vielä pieniä.
Ja ainiin, en ole ottanut vastaan kenenkään vanhoja huonekaluja tai muitakaan romppeita. Pikkuhiljaa 10 vuoden kuluessa kerännyt juuri ne huonekalusarjat ym mitkä olen halunnut. Enkä ole välittänyt muiden mielipiteistä, kyllä minunkin valkoista ikea-kotia on haukuttu sen sata ja yksi kertaa. So what, mä tykkään.
Olen myös sellainen hullu KonMarittaja. Ja vähän minimalistikin. Kodin pitäminen nyt vaan on 100 kertaa helpompaa jos tavaraa on vähän.
Sinuna myisin/ kierrättäisin kaiken vanha tavaran mistä en enää pidä. Roskat roskiin. Sitten vaan pikkuhiljaa keräämään kotiin mieluista. Ja esim. maali ei ole kovin kallista, kauniin värisellä seinällä saa jo paljon aikaa.
Olis se muuten ankeeta, jos ei omassa kodissaan viihtyis.
Anna lasten auttaa sinua tekemään kaunis ja sinun näköisesi koti. Niin minunkin äitini antoi. Olettaen siis, että lapsillasi on parempi tyylisilmä ja kyky nähdä, millaisesta tyylistä pidät.
Mä voisin hommata siivojan,2 jos joku maksaisi hälle palkan.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin hommata siivojan,2 jos joku maksaisi hälle palkan.
Rätti käteen, äläkä rutise.
Miten te jaksatte rakentaa sen uuden, saatika miten siihen raha riittää?? Uus sohvapöytä, jopa keittiö ois vähän edullisempia ratkaisuja. Mennäänkö siellä nyt ojasta allikkoon?
Osta tekstiilejä: verhot, sohvatyynyt, pöytäliina.
Löytisikö sinulta ketään joojoo -kaikki passaa ihmistä. Laittaisit hänet siivoamaan ja sisustamaan.:)
Ja kyllä tapahtus.
Mua oksettaa! Itsellä on ollut aina nätti koti, vaikka olin työtönkin. Miks te joilla ei ole silmää ette pyydä neuvoa niiltä kavereilta joilla on? Myyt vanhat rojut pois. Rahalla jonka niistä saat, ostat vaikka mieleisen sohvapöydän. Mitä sä teet työkses kun olet noin avuton? Ei pahalla. Valkoinen, pelkistetty sisustus ei nimenomaan vaadi paljoa rahaa. Heivaa ruma krääsä roskiin.
Ymmärrän että lannistaa jos tuntuu että kaikki on pielessä. Siivoamalla, järjestämällä ja karsimalla saa kuitenkin yllättävän paljon viihtyisämmän kodin! Puhun omasta kokemuksesta. Joskus kun olen tehnyt hätäisen pikasiivon ennen vieraan tulemista, ihmettelin miten en ollut samaa saanut aiemmin tehtyä ja miten paljon se lisäsi viihtyisyyttä. Kannattaa aloittaa pienestä niin ei lannistu, tsemppiä !
Vierailija kirjoitti:
en vain jaksa siivota, ja tavarat on rumia mitä meillä on. Tuntuu että nuorilla enempi rahaa käytettävissä sisustukseen ym. kuin meillä 40v ikäisllä.
Täältä ilmoittautuu 60 +, joka just istahti koneelle tehtyään kauniissa (omassa) kolmiossaan viikkosiivouksen, josta, sivumennen sanoen, olen kiitollinen. Yksin asun. Kivaa on.
Vierailija kirjoitti:
Sisustaa voi vähälläkin rahalla. Ei se vaadi kun mielikuvitusta ja hyvää makua. Niitähän ei rahalla saa.
Näin on. Meillä on mm.kerätty luonnosta kaikkea vuodenajan mukaan. Niistä saa paljon kaunista aikaan. Pohjana hyvä yleissiisteys, harmonia, vähän tavaraa/huonekaluja ja lisänä sopiva valaistus. Ei mene juurikaan rahaa. Viherkasveja. Jos niihin ei ole varaa, voi kesällä kerätä luonnonkukkia.
Rumat tavarat saa heitettyä pois jos se on ongelma.
Jos ei jaksa siivota, sille ei sitten voi mitään. Nättiä ei sotkusta saa aikaan.
Minulla se kauniin kodin tavoittelu alkoi siitä että opettelin karsimaan tavaraa.(se oli joskus 6-7 vuotta sitten kun ei vielä ollut konmareja ym, joten inspiraatiota oli vaikeampi löytää, mutta nythän se on helpompaa kun on valtavasti netissä ihan kädestä pitäen ohjeita, että miten opetella minimalistiksi. Sieltä vain itselle sopivia juttuja etsimään.)
Sitten aloin selkeyttää kodin ilmettä maalaamalla pintoja valkoiseksi. Tähän mennessä rahaa oli kulunut maalipurkkien verran.
Huonekalujen vaihto on tapahtunut vuosien varrella pikkuhiljaa niin että selaan toria lähes päivittäin, ja aina kun löytyy sellainen mikä miellyttää silmää, kodin tyyliä, sekä budjettia, niin ostan sen, ja myyn vanhoja huonekaluja samalla. Joskus maalaan tai verhoilen joitakin huonekaluja.
Mutta minulle tästä sisustamisesta on tullut harrastus, melkeinpä elämäntapa, joten ei haittaa että se vie paljon aikaa ja energiaa, joten jos ei ole mikään intohimoinen sisustaja, niin pitää ehkä tehdä enemmän kompromisseja lopputuloksen suhteen. Tärkeintä on kuitenkin että turhaa rojua ei säilytetä missään, ja siisti koti on lähes aina kaunis, joten kannattaa opetella päivittäiset pienet siivousrutiinit niin sillä pääsee jo aika pitkälle.
Minun kotia sanotaan aina kauniiksi ja moni luulee että olemme remontoineet ihan äskettäin vaikka siitä on aikaa jo 18 vuotta. Salaisuus on neutraali vaaleus, ei valkoisuus.
Meillä on isoja huonekaluja, puisia. Iso sohva, isot matot. Vähän pientä tavaraa. Selkeää ja helppoa siivota. En todellakaan pidä siitä että koti näyttää tyhjältä, on koriste-esineitä ja lasten piirustuksia esillä. Mutta tavaraa ei ole liikaa.
Lapset sotkee ja meillä on keittiö kovassa käytössä. Joka ilta siivoamiseen menee se puoli tuntia mutta se riitää! Voin sanoa että jos en jätä tuota välisitä, meillä on aina siistiä.
Itse pidän kotimme tunnelmasta. Raikas ja lämmin yhtä aikaa, avara mutta kodikas. Talomme on jo 80 vuotias vanhus johon olisi pyhäinhäväistys ujuttaa modernia korkeakiiltoa. Kiitos äitini hyvän maun osaan sommitella värien kanssa. Meiltä ei löydy ainuttakaan nykykodin must-esinettä mutta kehuista päätellen ei haittaa.
Less is more ja pätee muuten moneen. Sisustukseen, ystäviin you name it..
Myy tavaraa ja osta uusia sisustusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
niitä ärsyttäviä juttuja on niin paljon, pitäisi isoja huonekaluja vaihtaa, eikä ole niihin rahaa. Petivaatteet alkaa olemaan kuluneita ja huonoja, wohvapöytä ja keittiön kaapit ym. Mies ei vaan suostu, joten ei ole intoa siivotakaan. Miehen visio on laittaa tämä myyntiin puolen vuoden päästä ja alkaa rakentamaan uutta. Itse olen vähän huolestunut. Saadaanko edes myytyä. Nytkin pitää säästää hemmetin tontin vuokraan ylimääräistä rahaa. Niin ei jää rahaa mihinkään kivaan. Ei vaan jaksa.
ap
Voiko nykyisiä huonekaluja kunnostaa? Maalata tms. pelkkä maalaus voi usein tehdä jo ihmeitä. Käytettynä voi myös saada kivoja huonekaluja, jos vaan on motivaatiota etsiä. Keittiönkaapit voi maalata tai vaikka päällystää dc fixillä.
Vierailija kirjoitti:
niitä ärsyttäviä juttuja on niin paljon, pitäisi isoja huonekaluja vaihtaa, eikä ole niihin rahaa. Petivaatteet alkaa olemaan kuluneita ja huonoja, wohvapöytä ja keittiön kaapit ym. Mies ei vaan suostu, joten ei ole intoa siivotakaan. Miehen visio on laittaa tämä myyntiin puolen vuoden päästä ja alkaa rakentamaan uutta. Itse olen vähän huolestunut. Saadaanko edes myytyä. Nytkin pitää säästää hemmetin tontin vuokraan ylimääräistä rahaa. Niin ei jää rahaa mihinkään kivaan. Ei vaan jaksa.
ap
Tuossa tapauksessa en edes miettisi nykyisen kodin sisustamista vaan aloittaisin valmistelut muuttoon ja asunnon myyntiin. Käy kaappi ja huone kerrallaan läpi tavaroita ja pois kaikki, mitä et halua ottaa uuteen kotiin mukaan. Asunnon myyntikin on helpompaa, kun joka paikka ei tursu tavaroita. Seuraa tarjouksia, alennusmyyntejä sekä kirppiksiä ja hanki valkoisia lakanoita ja muita valkoisia tekstiilejä. Valkoisista lähtee tahratkin kaikista helpoimmin vaikka sappisaippualla tai jos muu ei auta, niin valkaisuaineella. Maalaa valkoisiksi ne huonekalut, jotka uuteen kotiin aiot ottaa mukaan. Valkoinen koti on kaikista helpoin sisustaa, koska ei tarvitse olla edes nk värisilmää.
Nelikymppisenä sitä yleensä on jo vaihdettu ne opiskelijana otetut sukulaisten vanhat romut oman maun mukaisiin.... Ehkä nämä nykynuoret on fiksumpia eikä alunperinkään ota sukulastätien eriparisia romuja.
Maalaa ja tuunaa.