Taas tulee viikonloppu menemää lapsen ehdoilla
Joskus olisi kiva olla vaan aikuisten kesken mutta se ei ole mahdollista. Muita joilla viikonloppu ei paljoa eroa arjesta?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette palkkaa hoitajaa? MLL:n lastenhoitaja maksaa peräti 8.20€ tunti, eli 25 eurolla saa jo kolme tuntia. Kuussa 100€ ei ole paha noihin. Tai jos köyhistä köyhin niin sopii kaverinsa kanssa lapsenvaihtoa, tuttavapiirin mummoja voi kysyä alkaisiko ne varamummoiksi, lastensuojelu auttaa jos ei ole edellämainittuihin kykeneväinen. Silkkaa marttyyriutta jos väittää että ei saa lastaan koskaan minnekään hoitoon.
Kun ei täällä ole enää vuosiin ollut Mll.n lastenhoitopalvelua eikä ystäviä montaa ole.
Jos paikkakunnalla on edes lukio tai lähihoitajia kouluttava oppilaitos, niin lappu vaan koulun ilmoitustaululle, että lapsenvahtihommia olisi tarjolla. Ihan varmasti joku opiskelijoista haluaisi tienata vähän ylimääräistä. Tietysti alussa voitte olla ensin itse paikalla ja katsoa, miten nuori lasten kanssa pärjää ja tutustutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olisi kiva olla vaan aikuisten kesken mutta se ei ole mahdollista. Muita joilla viikonloppu ei paljoa eroa arjesta?
Täällä. Näin on jatkunut jo melkein 17 vuotta. Jatkuvaa kuskaamista, ruokahuoltoa, märinää, valitusta ja nillitystä. Ei varmaan paljoa sua lohduttanut tää vastaus, koska mulla siis jo teini-ikäiset lapset ja oon luopunut jo toivosta, että "elämäni" joskus alkaisi:(
Jos joudut 17-vuotiasta jatkuvasti kuskaamaan ja ruokahuoltamaan ja saat palkkioksi märinää ja nillitystä, niin voit ehkä katsoa peiliin.
Meillä on urheilevat lapset, joita jossain määrin kyllä kuskataan, koska en halua että esim. perjantai-iltana kulkevat tuolla bussilla iltakymmeneltä ja ruokahuoltoakin tulee harrastettua jossain määrin, mutta esim. tänään 13- ja 14 -vuotiaat ovat luvanneet tehdä pizzaa koko porukalle, eli myös meille vanhemmille. Pizzan ohessa katsotaan porukalla leffaa ja huomenna nukutaan pitkään.
Mitäpä luulet, että olenko katsonut? Mutta puolustuksekseni tahdon sanoa, että meilläpäin eivät bussit juuri kulje. Ja kyllä, olen katsonut peiliin myös p*skan asuinpaikan valinnan suhteen. Mutku ei oo rahaa muuttaa poiskaan. Koska olet ilmeisesti minua pätevämpi vanhempi, niin kysyisin, että osoittavatko lapsesi sinulle kiitollisuutta siitä mitä teet heidän eteensä?
Lohdutukseksi sinulle, että kyllä sieltä murrosiän nillittämisestä vielä putkahdetaan ulos. Ja ollaan jopa joskus vielä kiitollisia vanhemmille avusta, mitä on tehty heidän eteen.
Meillä oli ns. hankala murkku, kenellä oli jotenkin vaikeaa itsensä kanssa aikuiseksi kasvamisessa. Kiltti kaikin puolin muuten, mutta turpavärkki kyllä soi ja tunteet heilahteli ja marttyyriksi alettiin herkästi. Tämän kohdalla ajattelin monesti, että mitä helvettiä olen tehnyt väärin, kun tuntuu, että tästä ei tule mitään ja tästä ei ikinä kasva kunnollista ihmistä.
Mutta niin vain tämäkin putkahti sieltä yhtäkkiä aikuiseksi ja nillittämiset loppui ja löysi itsensä. Hyvä puoli oli siinä, että keskusteluyhteys säilyi läpi näiden vaikeiden vuosien, vaikka sain kyllä paskaa niskaan välillä oikein roppakaupalla. Kun jotakinhan sitä piti syyttää omasta pahasta olostaan, niin minähän se olin, joka olin elämästä tehnyt helvettiä. Ja jotenkin kaikkien näiden myrskyjen jälkeen meillä on hänen kanssaan lapsista läheisimmät välit.
Jaksamista sinulle nillittämisten keskellä. Kyllä se loppuu joskus.
Kiitos kannustuksesta!:) Tuli parempi mieli. Meillä tytär on tosiaan aika vaativa. On kai saanut kaiken liian helpolla ja luonne on temperamenttinen. Kaikki ärsytyksensä purkaa sitten minuun, äitiinsä.
Mutta usko tai älä, tyttärellesi äiti on kuitenkin tärkein. Siksi purkaakin sinuun. Mihin muuhun purkaisi sisäisen myllerryksensä. Kun oikein muistelet, niin siellä varmaan on välillä kausia, että on myös halannut sinua tai edes sanonut jotain hyvää. Mutta ne pakkaa unohtumaan välillä sinne riitelyn alle. Parhaiten ohjaat nuoresi läpi nämä vuodet, on tosiaan se keskusteluyhteys ja miettii, kannattaako kaikkiin sotiin lähteä akuuteimpana aikana. Sotii vain ne, joissa nuoren elämä voi mennä pilalle. Olin se laskisankko, mutta olin myös se, keneltä pyydettiin apua ja kenelle kerrottiin, jos on paha olla. Sieltä se pikkuhiljaa alkoi mennä myös siihen, että alettiin kertomaan myös muitakin juttuja. Kun pidät teinisi lähellä, hän uskaltaa kertoa sinulle sitten myös sen, jos hänellä on paha olla, pelottaa tulevaisuus ja omat tunteet ja ahdistaa itseäänkin se myllerrys. Näin pystyt tukemaan häntä myös läpi ne pahat päivät.
Teinisi luottaa sinuun, että olet se aikuinen, jonka jalat seisoo aina maassa. Sen takiahan hän uskaltaa sinulle kaataa kaiken paskan niskaan, kun tietää, että olet kuin paju, joka joskus taipuu, mutta nousee aina ylös. Jos teinisi olisi epävarma sinun jaksamisen suhteen, hän kääntyisi sisään ja ahdistelisi siellä niitä myllerryksiään ja sitä kautta ei löytäisi tietään ulos omaan itseensä.
Tsemppiä sinulle. Hyvä siitä sinun tytöstä vielä tulee, vaikka usko meinaakin joskus mennä
Viisaita, kannustavia sanoja. Kiitos näistä!:)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kun keitti yli 24/7-365-arjen pyöritys niin otin miehestä eron ja laitoin lapsen miehelle.
Ei vaan helpottanut yhtään, että sai kerran viikossa käydä joogassa tai jossain tunnin pari. Vuodessa on 8760 tuntia, ja tällä matikkapäällä se tarkoitti sitä että mulla oli omaa mielekästä elämää vain pari prosenttia vuodesta. Eron myötä elämä sitten helpotti. Meillä on kyllä yhteishuoltajuus, mutta nykyään lapsi käy luonani vain n. joka toinen viikko, kun ex muutti uuden perheensä kanssa toiselle puolelle Suomea.
Olet mielestäni oksettaa otus, et ihminen. Yöks.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette palkkaa hoitajaa? MLL:n lastenhoitaja maksaa peräti 8.20€ tunti, eli 25 eurolla saa jo kolme tuntia. Kuussa 100€ ei ole paha noihin. Tai jos köyhistä köyhin niin sopii kaverinsa kanssa lapsenvaihtoa, tuttavapiirin mummoja voi kysyä alkaisiko ne varamummoiksi, lastensuojelu auttaa jos ei ole edellämainittuihin kykeneväinen. Silkkaa marttyyriutta jos väittää että ei saa lastaan koskaan minnekään hoitoon.
Ja hoitajalle taksit mennen tullen illalla 100€ ja itsekin jos sieltä viihteeltä haluaa kotiin, niin se 50€ taksimaksu menee siinäkin välissä + sitten kaikki se mitä siellä viihteellä tekee, syö, juo jne.. Vaikkei rahasta ole varsinaisesti pulaa, niin kyllä mä nikottelin ku laskeskelin mitä se ilta parisuhdeaikaa lopulta maksaisi.
Enempi huoletti jättää pientä tuntemattoman hoiviin ja mikään ei takaa että sama hoitaja tulisi toistekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajalle taksit mennen tullen illalla 100€ ja itsekin jos sieltä viihteeltä haluaa kotiin, niin se 50€ taksimaksu menee siinäkin välissä + sitten kaikki se mitä siellä viihteellä tekee, syö, juo jne.. Vaikkei rahasta ole varsinaisesti pulaa, niin kyllä mä nikottelin ku laskeskelin mitä se ilta parisuhdeaikaa lopulta maksaisi.
Enempi huoletti jättää pientä tuntemattoman hoiviin ja mikään ei takaa että sama hoitaja tulisi toistekin.
No eihän silloin ole kyse siitä, että ei olisi lapsenvahtia vaan siitä, ettei teillä ole halua käyttää parisuhdeaikaan rahaa ettekä halua jättää lasta lapsenvahdin hoiviin.
Itse nautin vaikka olen työtön ja lapsen kanssa viikot kotona. Vkloppuna teemme koko perhe jotain mukavaa, käymme museossa, kahvilassa, tapahtumissa, kaupassa, ostamme parempaa ruokaa. Lapsestakin on kiva kun isi on kotona ja koko perhe koolla.
Aika aikaansa kutakin, olin sinkku 30 vuotta ja miehen kanssa kaksin 5 vuotta, olen ehtinyt juhlia ja mennä ihan tarpeeksi. Lapsi on pieni tämän hetken. Murrosikäisen kanssa teen jo eri asioita kuin 3 vuotiaan kanssa. Elämä on silloin varmaan ihan erilaista vaikka olisi kuskaamisia ja ruuanlaittoa. Omalle lapsellenihan minä ne teen. Kyllähän silloin voi jo katsoa leffoja vaikka koko päivän kun lapsi menee kavereidensa kanssa.
Luulen että silloin tulen kaipaamaan näitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia kulkuneuvoja. Eikä hoitajalle ainakaan mun käsityksen mukaan ole mikään oletus maksaa mitään takseja. Tulkoon itsekin niillä busseilla /junilla/fillarilla. Ei ole mikään pakko käyttää takseja. Ei kai kukaan täysjärkinen normikansalainen käytäkään, ellei ole hätätilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia kulkuneuvoja. Eikä hoitajalle ainakaan mun käsityksen mukaan ole mikään oletus maksaa mitään takseja. Tulkoon itsekin niillä busseilla /junilla/fillarilla. Ei ole mikään pakko käyttää takseja. Ei kai kukaan täysjärkinen normikansalainen käytäkään, ellei ole hätätilanne?
Oota kun mä näytän sulle meidän bussin aikataulut :D
Kaikki ei asu stadin keskustassa ja suurin osa noista hoitajista lienee kortittomia ja/tai autottomia.
Enempi otin tämän esille sillä, että turha sanoa hoitajan maksavan vain 8€/tunti, kun se tuntimaksu ei riitä saamaan sitä hoitajaa paikalle.
Ihme "ne" (lapset) ja "me" (aikuiset) jaottelua. Viikonloppuisin meillä on vihdoinkin aikaa olla yhdessä perheenä. Siinä pääsee tehokkaasti irti työviikon paineista.
- Isä, äiti, 7v, 5v ja 2,5v lapset
Vierailija kirjoitti:
Kike79.......... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä. Näin on jatkunut jo melkein 17 vuotta. Jatkuvaa kuskaamista, ruokahuoltoa, märinää, valitusta ja nillitystä. Ei varmaan paljoa sua lohduttanut tää vastaus, koska mulla siis jo teini-ikäiset lapset ja oon luopunut jo toivosta, että "elämäni" joskus alkaisi:(
Miksi levitit haarasi jos niin ahdistaa ??
Itse olen odottanut tätä äitiyttä ja näitä lapsi juttuja jo niin kauan ettei tulisi pieneen mieleenkään aukoa päätään asiasta,, mulla katos nuoruus jo eletty, nyt keskityn lapseni loppu elämäni, t. Äiti 38 ja poika jouluna 2v.Keskity rauhassa veikkonen. Kunhan nyt kahlaat semmoiset 15 vuotta eteenpäin, nin katsotaan sitten uudelleen, että mikä on tilanne.
Täällä vastaava äiti (kaksi lasta vanhemmalla iällä), ne 15+ vuotta nyt kahlattuna. Ihan samalta minusta tuntuu nyt. Lapset olivat valintamme ja ovat olleet tärkeä osa elämäämme jota ei ole kaduttu. Nyt nuorten aikuisten kanssa hyvät välit, kaikilla oma elämä mutta usein hauskaa yhdessä. Osittain varmaan luonnekysymys, sama hankaluus on toiselle vuori, toiselle helposti unohtuva nyppylä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme "ne" (lapset) ja "me" (aikuiset) jaottelua. Viikonloppuisin meillä on vihdoinkin aikaa olla yhdessä perheenä. Siinä pääsee tehokkaasti irti työviikon paineista.
- Isä, äiti, 7v, 5v ja 2,5v lapset
Ihana vastaus :) Noin juuri ajattelen itsekin.
Aloittajalle suosittelen jotain mukavaa perheenä, tapahtumia, retkiä tms. Nauti tuosta ajasta nyt kun on sen aika ja ota se sellaisena kuin se aika on, tulee toisenlainenkin aika taas joskus kun lapset ovat isoja. Tai yritä järjestää niin että pääset vaikka jumppaan/salille kerran, sitten on vielä puolet päivästä jäljellä touhuta perheenä. Itse käyn tanssitunnilla la ma su aamuisin, päivällä ja iltapäivällä touhuamme yhdessä.
Jos lapset ovat päivähoidossa viikot ja itse töissä hektisessä työssä, onhan se ihan erilaista olla lapsen kanssa kotona lapsen rytmillä ja käydä perhetapahtumissa.
Antaa sinkkujen seikkailla ravintoloissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oota kun mä näytän sulle meidän bussin aikataulut :D
Kaikki ei asu stadin keskustassa ja suurin osa noista hoitajista lienee kortittomia ja/tai autottomia.
Enempi otin tämän esille sillä, että turha sanoa hoitajan maksavan vain 8€/tunti, kun se tuntimaksu ei riitä saamaan sitä hoitajaa paikalle.
No jos olette noin surkeiden kulkuyhteyksien päässä, niin teillä varmaan on auto?
Miksi et sitten illan päätteeksi voi viedä sitä lapsenvahtia kotiin tai lähimmälle bussipysäkille, josta oikeasti kulkee busseja? Joku 20 kilometrin ajo maksaa muutaman euron maksimissaan.
Ai niin, mutta asutte 100 km päässä lähimmästä tiestä ja sekin aurataan vain joka kolmas viikko.
Olen aina saanut lapsenvahdin, maksanut esim. 30 € illasta (=esim. leffailta tai ravintolassa syöminen kahdestaan). Olen saanut jopa lapsilleni kiinanopettajan laittamalla lapun yliopiston ilmoitustaululle, oli jopa useampia tarjokkaita. Uskoisin tämän olevan kuitenkin pienempi kohderyhmä kuin muutaman kympin lapsenvahtitienestin perässä oleva normaalilla järjellä varustettu suomalainen nuori lapsenvahdiksi.
Viikonloputhan on just parasta kun ei tarvitse lähteä minnekkään jos ei halua. Lapset istuu aamuohjelmia katsomassa samalla aamupalaa syöden. Sitten voi laittaa lapset ulos ja lähteä itse mukaan tai jäädä tekemään omia hommia. Päivä menee ihan hujauksessa jos jossain lähdetään käymään. Lapset on nukkumassa jo ennen yhdeksää, itse jaksaa vielä vaikka mitä sen jälkeen.
Pienin meillä on 3 vuotias, on jo niin iso ja helppo lapsi. Näiden kanssa on helppo tehdä vaikka mitä, eivät edes tappele keskenään juuri koskaan. Meillä on aina tosi kivaa minne mennäänkin.
Arkena lasten kanssa ei ehdi mitään tehdä, läksyt tarkistaa ja jotain pientä. Siksi viikonloput on kiin tärkeitä koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oliskohan sulla mennyt jotain pikkuisen pieleen noissa kasvatushommissa...
Kun vaan joku kertois että mitä. Oon niin väsähtänyt ja kyllästynyt. Olen vuosikaudet elänyt "lasten ehdoilla" ja noudattanut "vaistovanhemmuutta" kuten joka paikassa nykyään toitotetaan ja lopputulos on tämä. Olen perheessäni piika, jota oikein kukaan ei kunioita, olenhan aina saatavilla, ja teinit tietävät sen, varsinkin vanhempi tyttö.
Tuo ei kuulosta lapsilähtöiseltä vanhemmuudelta vaan perus marttyyriäidiltä joka ei elä omien arvojensa ja lähtökohtiensa mukaan vaan joidenkin ihmeellisten ulkoa asetettujen kriteerien mukaan. Lasta kuunteleva "vaistovanhempi" ei ole sama kuin oman elämänsä nurkkaan heittävä piika.
Mitä sellasta pitäis saada tehdä mihin ei lapset sovi? Ryypätä ja sekstailla? Kun lapset on nukkumassa niin voi ottaa pari lasia viiniä ja panna. Paitsi jos on takotus olla koko viikonloppu kanttuvei??
Mä en kyllä oikein käsitä ongelmaa. Viikonloppuun mahtuu todella paljon! Mulla on lapset 10, 4 ja 1.5 ja ehdin viikonlopun aikana nukkua pitkään, käydä lenkillä, yhdessä harrastusjutussa ja kaverien kanssa ravintolassa JA leikkiä pienempien lasten kanssa paljon, tehdä ruokaa pakkaseen, viedä esikoisen peliinsä ja myös katsoa sen pelin ja viettää aikaa miehen kanssa kahdestaan JA antaa miehelle omaa aikaa. Ja mä en todellakaan ole aktiivinen tai energinen ihminen, ja tarvitsen paljon unta. Lapset on etusijalla mutta se ei vaadi sitä että olisin la-su 48h putkeen lasten palveluksessa. Vuorotelkaa miehen kanssa lasten kanssa olemista!
Ainakin meillä on ollut eroa pikkulapsivaiheessa ja koululaisvaiheessa kuin yö ja päivä. Joku kuvaili tuolla toisessa ketjussa perhe-elämää pahimmillaan lusimiseksi joka on kestettävä aikansa. Tavallaan joo, ainakin pikkulapsiaika. Vaikka siinäkin on iloja ja kivoja hetkiä niin ei voi olla ohittamatta sitä tosiasiaa että monet ikävät asiat jäävät kuitenkin pois sitten myöhemmin ja elämä on paljon helpompaa kuten esim. kun lapset ovat kouluikäisiä niin: yleensä yöunet on yhtenäiset ja vakiintuneet (iso helpotus jos lapsi ei ole sellainen joka nukkuisi maratonunia ilman heräämisiä jo alle 3-vuotiaana), voi joskus jopa nukkua kun lapset ei nuku (ainakin vanhempien koululaisten ollessa kyseessä ei tarvitse aina olla hereillä samalla minuutilla kun lapset), ei tarvitse viihdyttää ja keksiä tekemistä, leikkiä mukana tai mennä aina mukaan ulos, koska vanhempana lapsilla on omat menot ja vanhempia ei kaivata mukaan. Ei tarvitse vartioida lähes joka minuutti mitä on tekeillä kotona, koska yleensä koululainen on jo pudottanut hullun käytöksen repertuaaristaan eli pienien ilkikuristen asioiden tekemisen kun silmä välttää kuten esim. piirtely seinään tai tavaroiden vetäminen laatikoista tutkiakseen kaikkea kivaa mitä sieltä löytyy...
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se on pikkulapsiperheessä.
I feel you, ei tukiverkostoa, lapset eivät ole hoidossa koskaan, joten näillä mennään!
ohis sinun arkesi on lapsesi lapsuus. Ärsyttää nämä tukiverkostoista valittavat. Etsi arkeesi ja viikonloppuihisi sellaisia juttuja, että viihdytte koko perhe. Meillä lapset arkipäivin hoidossa ja koulussa. Arki-iltoina ja viikonloppuisin tykkään olla lasteni ja perheeni kanssa. Meidän viikonloppuun kuuluu uimahallireissu, ulkoilua luonnonpuistossa ja lähipuistossa, kyläilyreissu ja leffa ystäväni kanssa. Tämän lisäksi tietysti sitä arkisempaa tv:n katsomista (Voice ja Putous), ruuan tekoa, pyykkihuoltoa, läksyjen teon vahtimista, lautapelejä lasten kanssa, kirjan lukemista. Hyvä arki ja parempi viikonloppu.
Sellasta se on kun lapsen hankkii. Turha inistä omista valinnoista!
Kun ei täällä ole enää vuosiin ollut Mll.n lastenhoitopalvelua eikä ystäviä montaa ole.