Voiko lapsen opettajaa tai omaa terapeuttia pyytää fb-kaveriksi?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin aika ahdistavana jos joku vanhempi pyytäisi facebook-kaveriksi, eikä tunnettaisi mitään muuta kautta kuin töissä. En hyväksyisi pyyntöä ja ihmettelisin että miksi edes pyysi.
T: Lastenhoitaja.
Minä ainakin haluaisin olla selvillä siitä, millainen ihminen minun lapsestani on päivisin vastuussa.
Olen toisen lapseni opettajan fb-kaveri, mutta lähetin sille kaveripyynnön vasta sitten kun huomasin että meillä on paljon yhteistä, me tullaan tosi hyvin juttuun ja tahtoisin ehkä ystävystyäkin sen kanssa (en tosin pidä kiirettä niin kauan kun lapseni on sen luokalla). Toisen lapseni opettaja on ihan hyvä tyyppi sekin, mutta en edes tiedä onko se facessa.
Pyytäisitkö lähikaupan myyjää fb-kaveriksi, jos se kauppa on teidän ainut kontakti? Tuskin... Vaikka olisi miten kiva ja ystävällinen myyjä. Miksi siis pyytäisit lapsesi opettajaa, tai sitä terapeuttia, eihän sinulla niihinkään ole sen läheisempää kontaktia... Toki jos nyt satut vaikka olemaan jollain muullakin tavalla tuttu open/terapeutin kanssa, niin toki. Mutta silloin et pyydä häntä kaveriksi opettajana/terapeuttina, vaan muun kontaktin vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin aika ahdistavana jos joku vanhempi pyytäisi facebook-kaveriksi, eikä tunnettaisi mitään muuta kautta kuin töissä. En hyväksyisi pyyntöä ja ihmettelisin että miksi edes pyysi.
T: Lastenhoitaja.
Minä ainakin haluaisin olla selvillä siitä, millainen ihminen minun lapsestani on päivisin vastuussa.
Halustasi huolimatta luulisi että osaisit silti kunnioittaa lapsesi hoitajan yksityisyyttä ja jättää yksityisasiat urkkimatta. Vai koetko jostain syystä epäluottamusta lastasi hoitavia kohtaan? Siitä kannattaisi mennä juttelemaan vaikka päiväkodin johtajan kanssa.
En hyväksy tuontyyppisiä kaveripyyntöjä. Vastaan asiakkaalle tai asiakkaan perheelle, että kiitos pyynnöstä, rajaan fb-kaverini vain perheeseen ja perheen jatkeisiin.
Tämä siis silloin kun mua vielä voi pyytää kaveriksi. Nykyään ei voi.
Ja ammattini on jompi tai kumpi.
En fb:ksi, mutta fwb:ksi ehkä. Pitäisi kuitenkin huolehtia ettei lapseni saisi tietää, eikä opettajan kollegat.
Ajattelen että tietyn tyyppistä rajattomuutta tai infantiilia mieltä tuontyyppiset pyynnöt ilmaisevat.
Ei, jos ei muuta kautta tunneta. Pienellä paikkakunnalla voidaan usein tuntea lapsen ope muutakin kautta, esim. naapuri tai samoissa yhdistyksissä tai muissa harrastuksissa mukana.
Meillä on selvä ohjeistus, että oppilaita tai heidän vanhempia ei tule ottaa kavereiksi sos.mediassa - itse kuitenkin olen mm lääkärini kaveri FB:ssä, mutta meillä ei ole hoitosuhdetta ollut vuosiin ja tämä tapahtui sen jälkeen.
T. Yläkoulun ope
Minkä tähden jotkut ihmiset haluavat hamuta kavereikseen kaikki mahdolliset tutuntutut ja jopa ne, joita eivät ole koskaan tavanneet? Ei voi ymmärtää.
Älä missään nimessä pyydä terapeuttiasi fb-kamuksi, ellet halua että terapiasuhteen säännöt kerrataan seuraavalla tapaamisella.
Mikä ihme saa ihmiset olettamaan, että terapeutti ei olisi fb:ssä? Tunnen paljon alan ihmisiä ja kyllä ovat fb:ssä ja instassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä on toivoa, että se toinen osapuoli pitäisi sitä hyvänä ideana ja hyväksyisi pyynnön. Entä lastentarhanopettajat ja -hoitajat?
Ei oo heidän näkökulmasta ammatillista. Ehkä sit kun lapsi on lopettanut hoidossa voit pyytää kaveriksi, mutta älä pety jos eivät hyväksy pyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
En fb:ksi, mutta fwb:ksi ehkä. Pitäisi kuitenkin huolehtia ettei lapseni saisi tietää, eikä opettajan kollegat.
Tiesithän, että jos kohteen esimies kuulisi asiasta, siitä tulisi aika paljon hankaluuksia. Tiedän muutaman tapauksen.
Terapeuttia ei saa/kannata pyytää missään nimessä, ja lapsen opettajaakin vain poikkeustapauksissa.