Kaksoiskansalaisuuden mahdollisuus pitäisi lopettaa.
järkikin sen sanoo, että syntyy valtiolle vaarallisia tilanteita. Vain yhdessä maassa voi olla kansalainen. Ja sillä siisti.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olen suomalainen, asun Briteissä, lapsen isä on britti. Lapsella on tällä hetkellä Britannian kansalaisuus ja brittipassi, mutta haluan lapselle mahdollisuuden olla myös suomen kansalainen, puoliksi suomalainen kun on.
Juu, onhan se kiva syödä kakkunsa ja säästää. Ja varmasti haluat, niin kuin moni muukin. Halutaan rusinat pullasta, mieluiten joka paikasta.
Silti olen sitä mieltä että vain yhdessä maassa voi olla kansalainen.
Mitäs jos kaksoiskansalaisuus merkitsisi että verotkin maksetaan kahteen maahan? Kuinka moni edelleen haluaa olla kaksoiskansalainen?
No jaa, moni kaksoiskansalainen taitaa olla sitä ihmisryhmää, joka ei itse asiassa maksa veroja mihinkään maahan. Ollenkaan. Ovat siellä saamapuolella mieluummin.
Mitkä rusinat? miksi lapsen pitäisi joutua valitsemaan isän tai äidin puoli? Miksei voi olla kumpaakin yhtä paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olen suomalainen, asun Briteissä, lapsen isä on britti. Lapsella on tällä hetkellä Britannian kansalaisuus ja brittipassi, mutta haluan lapselle mahdollisuuden olla myös suomen kansalainen, puoliksi suomalainen kun on.
Juu, onhan se kiva syödä kakkunsa ja säästää. Ja varmasti haluat, niin kuin moni muukin. Halutaan rusinat pullasta, mieluiten joka paikasta.
Silti olen sitä mieltä että vain yhdessä maassa voi olla kansalainen.
Mitäs jos kaksoiskansalaisuus merkitsisi että verotkin maksetaan kahteen maahan? Kuinka moni edelleen haluaa olla kaksoiskansalainen?
No jaa, moni kaksoiskansalainen taitaa olla sitä ihmisryhmää, joka ei itse asiassa maksa veroja mihinkään maahan. Ollenkaan. Ovat siellä saamapuolella mieluummin.
Mitkä rusinat? miksi lapsen pitäisi joutua valitsemaan isän tai äidin puoli? Miksei voi olla kumpaakin yhtä paljon?
Suurin osa tuskin valitsisi sitä Suomen kansalaisuutta ja Suomessahan nytkin väestö kuolee nopeammin kuin uudistuu. Omille lapsilleni olisi jenkkikansalaisuus tietenkin ykkösvalinta pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua luopua Suomen kansalaisuudesta, vaikka aionkin todennäköisesti asua Ruotsissa loppuelämäni. Kansalaisuus helpottaa monia käytännön asioita, siksi olen hankkinut Ruotsin kansalaisuuden. En ole toistaiseksi äänestänyt kuin presidentinvaaleissa 2006 ja 2012, mutta jos joskus kiinnostun politiikasta enemmänkin, äänestän mielelläni myös nykyisessä kotimaassani.
Miksi sinulla pitäisi olla oikeus mm. sekaantua Suomen politiikkaan äänestämällä jos kerran asustelet vain Ruotsissa ruotsalaisena?
Minulla on Suomessa omaisuutta, asunto jota vuokraan.
Eläkeikäiset vanhempani asuvat Suomessa.
Tietenkään ei voi olla varma, etteikö elämä heittäisi joskus takaisin Suomeen joksikin aikaa tai lopullisesti.
Loppujen lopuksi kai ihan vain itsekkäät syyt, en halua valita vain toista maata vaan olen ylpeä ruotsinsuomalainen. Identiteetiltän siis ruotsinsuomalainen, enhän edes kuulosta ruotsalaiselta.
Sivariin 16 kk.