Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudenkeskeytys vastoin miehen toivetta, kokemuksia?

Vierailija
02.02.2017 |

Tiedän, että aloitus tästä aiheesta saattaa olla ihan hemmetin huono idea, mutta koska asia kuitenkin pyörii jatkuvasti mielessä, niin miksipä ei. Kuten otsikosta siis voi päätellä, sain vastikään tietää olevani raskaana (ehkäisystä huolimatta, kun joku kuitenkin kysyy). Olemme yli vuosikymmenen (pääosin) onnellisesti yhdessä elänyt pariskunta ja meillä on jo lapsia (yhteisiä kaikki, jos sillä jotain merkitystä on). Silti, ihan perustelluista syistä, en ole valmis synnyttämään vielä yhtä lisää. Mies on ihana, kuten aina, ymmärtää, on monista pointeista kanssani samaa mieltä, eikä selvästikään halua painostaa. Hän ei silti haluaisi keskeytystä ja on sen yrittänyt kaikin tavoin satuttamatta sanoa. Pieni "taisteluvalmiuskin" oli selvästi päällä kysyessään, mitä sanoisin jos hän olisi ehdottomasti päinvastaisella kannalla, selvästi tunnusteli olenko oikeasti päättämässä hänen kannastaan välittämättä.

Tiedän piinallisen hyvin, että kyse on omasta kehostani ja loppupeleissä omasta päätöksestäni. Olen kuitenkin täysin sitä mieltä, että yhtä lailla lapsen vanhempana isän mielipiteen tulee olla merkittävä. Mies on loistava isä ja hoitanut ehdottoman esimerkillisesti oman osansa, hänellä on siis siltäkin osin "varaa sanoa". On silti väistämätön fakta, että raskauden jatkuessa minä joutuisin uhraamaan paljon ja ottamaan riskejä. Eikä hän lasta yksin haluaisi, vaan minun kanssani. Huolettaa kovasti, mitä päätös suuntaan tai toiseen tekee parisuhteellemme(kin). Pystyn kuvittelemaan, että minun päätöksestäni tehty kipeä ratkaisu voisi jäädä kaihertamaan miehen mieltä. Tiedän, että yhden lapsen jälkeen olisi täynnä miehen "haaveiden lapsiluku". Yhtä lailla voin kuvitella itse kokevani katkeruutta raskailla hetkillä, joita väistämättä olisi edessä, jos talouteen tulisi vielä yksi lapsi. Itse olen ehkä hiukan jo joustanut lapsiluvun suhteen, vaikka yhteisestä päätöksestä lapset onkin saatu.

Asiaa mutkistaa hiukan vielä sekin, että siitä olemme samaa mieltä, että se on nyt tai ei koskaan. Se ei meistä kummastakaan ole ok, että nyt ei sovi, mutta myöhemmin ehkä. Ikäkin alkaa tulla vastaan, joten jatkoa ajatellen edessä on raskauden suhteen tehdystä päätöksestä huolimatta sterilisaatio, sillä se on meidän kohdallamme ainoa mahdollinen keino yrittää riittävällä todennäköisyydellä varmistaa, ettei tilanne toistu.

Löytyykö ketään, joka olisi ollut siltä osin samassa tilanteessa, että juuri mies haluaisi raskauden jatkuvan? (Päinvastainen tilanne selvästi on hyvinkin yleinen, kokemukset siitä eivät juuri auta). Mihin ratkaisuun päädyit(te)? Miten (teidän) kävi?

En usko jumalaan, eivätkä minua varsinaisesti kiinnosta mielipiteet abortin etiikasta yleensä. Koska jokunen varmasti aikoo jakaa siitä huolimatta, niin eipä siinä, go ahead.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kuin että sulla on ihanan kuuloinen mies ja oon siitä vähän kateellinen.

Vierailija
22/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua synnyttää? Onko raskaus tai synnytys sinulle terveydellinen riski? Pelkäätkö synnytystä? Etkö halua jäädä töistä pois? Harmittaako pikkulapsiaikaa palaaminen?

Kyllä, raskaus olisi minulle terveydellinen riski, siis keskivertoa suurempi, onhan se aina muutenkin. Tilanteen ja historiani takia pidän myös esim. synnytyksenjälkeisen masennuksen riskiä aika korkeana, vaikka sitä tietysti voisi yrittää ennaltaehkäistä. Minulle ei vain ole riittävää, etten todennäköisesti kuolisi tai vammautuisi vakavasti ja että luultavasti pystyisin olemaan riittävän hyvä äiti kaikille lapsilleni. Toki myös monesta lasten kasvun myötä "saavutetusta" asiasta luopuminen taas joksikin tuntuu raskaalta ajatukselta, ihan puhtaasti itsekkäitä syitä löytyisi tietysti muutenkin paljon.

AP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis olla murhaaja?

Vierailija
24/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymättömän ääni huutaa erämaasta.

Vierailija
25/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi tuollaista lasta. En voinut kävellä miehen toiveen yli. Vaikka hän sen olisi nyt voinut hyväksyä, vanhempana miehenä tuskin ja asia olisi viimeistään eläköityessä tullut väliimme. Kukaties tulee jotain muuta sitä ennen, mutta kuitenkin.

Olen itse sopeutunut tilanteeseen hyvin ja mies on hoitanut lapsia enemmän kuin minä. 3 kk jälkeen lapsi pärjää hienosti vaikka lypsetyllä maidolla. Lypsin töissä ruokatauolla ja mies syötti edellisen päivän maidot työpäiväni aikana. Viikonlopuksi maito pakastettiin. Muut kerrat imetin. Toki alku on raskasta yöheräilyineen, mutta silti siitä selvittiin hienosti.

Kaksi? Saitteko siis kaksoset?

Vierailija
26/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi: "Minkä teette yhdelle näistä pienimmistä,sen teette minulle!"

Vierailija
27/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnytyksen jälkeistä masennusta pelkäät niin kannattaa muistaa että aborttiinkin liittyy omat riskinsä, varsinkin sun tilanteessa kun mies haluaisi pitää lapsen. Niitä tapauksia joissa parisuhde päättyy aborttiin ja äiti sairastuu masennukseen on ihan liikaa ja niistä kärsivät myös lapset.

Vierailija
28/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt että miksi fiksun miehen kanssa parisuhteessa oleva aikuinen nainen edes harkitsisi aborttia. Se ei ole mikään varaehkäisykeino siltä varalta että varsinainen ehkäisy sattuisi pettämään vaan aika helvetin vakava asia. Argh. Jotkut teinit nyt säheltävät miten sattuu mutta aikuisen luulisi osaavan kantaa vastuun tekemisistään.

Abortti on myös vastuunkantoa ja aika helvetin merkittävää sellaista, kun iso osa ihmisistä on valmis kivittämään aborttiin päätyneen naisen tietämättä syitä päätöksen taustalla. Sitä paitsi kaikki fiksut miehet ja aikuiset naiset, jotka ovat keskenään parisuhteessa, eivät halua olla vanhempia. Vastuuttomuutta olisi jatkaa raskautta, synnyttää ei-toivottu lapsi ja sen jälkeen kaataa kaikki omat patoumat sen lapsen niskaan.

Voi vttu mitä pskaa, abortti ei todellakaan ole mitään vastuunkantoa, varsinkaan jos sitä käyttää jonkinlaisena varaehkäisynä. En itsekään halua tulla vanhemmaksi vielä moneen vuoteen mutta nyt jos sattuisi käymään vahinko niin eipä sille mitään mahtaisi. Jokainen aikuinen tietää että mitä yhdynnästä voi seurata ehkäisystä huolimatta joten jos ei ole valmis ottamaan sitä 0,5-2,5% riskiä että tulee raskaus niin sitten ei pidä olla yhdynnässä. Jotkut 15v teinit eivät tätä välttämättä tajua mutta aikuiselta voi jo vaatia että tajuaa.

Ja niitä omia patoumia ei muuten saa kaataa lasten niskaan vaan ne pitää käsitellä itsekseen tai ammattiauttajan kanssa.

Sinä saat päättää itse omasta lapsiluvustasi ja niin saa jokainen muukin nainen. Et sinä ole mikään päättämään muiden ihmisten elämästä. En ole koskaan käsittänyt miten muita ihmisiä mitenkään kiinnostaa ja vaivaa toiste lisääntyminen.

Kaikki tietävät että Suomi ja maailma on täynnä lapsia joita kukaan ei ole oikeasti halunnut ja monet on hylätty joko kokonaan tai henkisesti.

Lisäksi samat jotka täällä huutaa että ei ole kummakaan ettei lapsen isää lapsi kiinnosta kun nainen on ilman miehen suostumusta pöyräyttänyt lapsen ovat samaan hengenvetoon huutamassa että nainen ei saa tehdä aborttia vaikka ei lasta ole halunnut. Että lievästi epäloogista.

Aloittaja älä tee lasta.

Vierailija
29/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pitäisin lapsen mahdollisista riskeistä huolimatta koska tuskin pystyisin olemaan edes kohtuullisen ok äiti muille lapsille jos tekisin abortin, puhumattamaan että jos mies sitä vastustaisi.

Vierailija
30/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt että miksi fiksun miehen kanssa parisuhteessa oleva aikuinen nainen edes harkitsisi aborttia. Se ei ole mikään varaehkäisykeino siltä varalta että varsinainen ehkäisy sattuisi pettämään vaan aika helvetin vakava asia. Argh. Jotkut teinit nyt säheltävät miten sattuu mutta aikuisen luulisi osaavan kantaa vastuun tekemisistään.

Abortti on myös vastuunkantoa ja aika helvetin merkittävää sellaista, kun iso osa ihmisistä on valmis kivittämään aborttiin päätyneen naisen tietämättä syitä päätöksen taustalla. Sitä paitsi kaikki fiksut miehet ja aikuiset naiset, jotka ovat keskenään parisuhteessa, eivät halua olla vanhempia. Vastuuttomuutta olisi jatkaa raskautta, synnyttää ei-toivottu lapsi ja sen jälkeen kaataa kaikki omat patoumat sen lapsen niskaan.

Elä oikeesti jaksa. Abortti,toisen ihmisen tappaminenko vastuunkantoa sinun maailmassa?

Vierailija
31/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, raskaus olisi minulle terveydellinen riski, siis keskivertoa suurempi, onhan se aina muutenkin. Tilanteen ja historiani takia pidän myös esim. synnytyksenjälkeisen masennuksen riskiä aika korkeana, vaikka sitä tietysti voisi yrittää ennaltaehkäistä. Minulle ei vain ole riittävää, etten todennäköisesti kuolisi tai vammautuisi vakavasti ja että luultavasti pystyisin olemaan riittävän hyvä äiti kaikille lapsilleni. Toki myös monesta lasten kasvun myötä "saavutetusta" asiasta luopuminen taas joksikin tuntuu raskaalta ajatukselta, ihan puhtaasti itsekkäitä syitä löytyisi tietysti muutenkin paljon.

AP.

Näin ilmaistuna kuullostaa kyllä siltä, että mies ei kauheasti välitä sinusta, vaan itsestään ja lapsistaan. Eikö miehellesi terve, onnellinen, täyspäinen vaimo ja lasten äiti ole tärkeä?

Vierailija
32/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haluan täsmentää, että mies ei vastusta keskeytystä ja on luvannut olla tukenani kummassakin tapauksessa. Hän on vain tehnyt hyvin selväksi, että minun terveyteni ja jaksamiseni ovat hänelle ne ainoat syyt, joista tämä on kiinni.

AP.

Vierailija
33/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisi kovasti neuvonnassa, jos kertoisit omat syysi. Kuitenkin kerrot tilanteestasi jo kaiken muun, niin mikä siinä on niin salaista, ettei voi anonyyminä(!) kertoa.

Kun en sinun syitäsi tiedä, kallistuisin ehkä myöskin lapsen pitämisen kannalle. Jos saatte tarpeeksi tukea rankimmille vuosille, ette varmasti myöhemmin kadu tätä lasta sen enempää kuin muitakaan. Isosisaruksistakin varmaan apua kotona.

Taloudellisesta tilanteesta ei kannata liikaa murehtia, varmasti jotenkin järjestyy. Lapset tuovat iloa ja rakkautta elämään, etkä varmasti nykyisiäkään myisi mistään hinnasta taloutta helpottaaksesi.

Jos oma (henkinen/) terveys on todellisessa vaarassa, voi olla perusteltua abortoida. Jos vanhemmat väsyy eivätkä saa apua, se on haitaksi/vaaraksi koko perheelle.

Vierailija
34/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu mitä pskaa, abortti ei todellakaan ole mitään vastuunkantoa, varsinkaan jos sitä käyttää jonkinlaisena varaehkäisynä. En itsekään halua tulla vanhemmaksi vielä moneen vuoteen mutta nyt jos sattuisi käymään vahinko niin eipä sille mitään mahtaisi. Jokainen aikuinen tietää että mitä yhdynnästä voi seurata ehkäisystä huolimatta joten jos ei ole valmis ottamaan sitä 0,5-2,5% riskiä että tulee raskaus niin sitten ei pidä olla yhdynnässä. Jotkut 15v teinit eivät tätä välttämättä tajua mutta aikuiselta voi jo vaatia että tajuaa.

Ja niitä omia patoumia ei muuten saa kaataa lasten niskaan vaan ne pitää käsitellä itsekseen tai ammattiauttajan kanssa.

Sinä saat päättää itse omasta lapsiluvustasi ja niin saa jokainen muukin nainen. Et sinä ole mikään päättämään muiden ihmisten elämästä. En ole koskaan käsittänyt miten muita ihmisiä mitenkään kiinnostaa ja vaivaa toiste lisääntyminen.

Kaikki tietävät että Suomi ja maailma on täynnä lapsia joita kukaan ei ole oikeasti halunnut ja monet on hylätty joko kokonaan tai henkisesti.

Lisäksi samat jotka täällä huutaa että ei ole kummakaan ettei lapsen isää lapsi kiinnosta kun nainen on ilman miehen suostumusta pöyräyttänyt lapsen ovat samaan hengenvetoon huutamassa että nainen ei saa tehdä aborttia vaikka ei lasta ole halunnut. Että lievästi epäloogista.

Aloittaja älä tee lasta.

Lievästi epäloogista että ensin sanot mulle että kuka minä olen päättämään muiden elämästä mutta kuitenkin itse sanot ap:lle että älä tee lasta.

Mutta asiaan: mistä tiedät että "samat" henkilöt jotka vastustavat aborttia kirjoittelevat tänne että "ei ihme jos lapsen isää ei kiinnosta" -juttuja? Onko sulla kaikkien palstalaisten ip-osoitteet vai mistä tietosi ovat peräisin?

Itse en ole KOSKAAN osoittanut minkäänlaista hyväksyntää lapsensa hylänneitä isiä kohtaan, päinvastoin. Mun mielestä miesten pitäisi joko olla ilman seksiä tai sitten ottaa vastuu lapsistaan ja jos saisin päättää niin jokainen pakoon luikkiva isä laitettaisiin maksamaan vähintään tuplasti niin paljon elareita kuin nyt. Uskon että kaikki aborttiin kielteisesti suhtautuvat ovat samaa mieltä joten puheesi epäloogisuudesta eivät oikein toimi.

Vierailija
35/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tuohon taloudelliseen tilanteeseen liittyen vielä lisään, että se on jokainen omaa harkintaa, mitä elämässä arvostaa. Mikä tuo onnen? Jos rakastaa matkustelua tms muuta rahaa vievää, eikä koe suurta onnea ja itsensä ilmaisua vanhemmuudessa, raha on tärkeämpää. Miehelläsi kai toisinpäin, mutta olet jo joustanut lapsiluvussa hänen mielikseen, joten ehkä hän voisi nyt joustaa sinun mieliksesi.

Vierailija
36/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapsi kun se nyt kerran on jo tulossa.

Vierailija
37/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni eksä teki abortin miehen vastustuksesta huolimatta. Suhde joutui pahaan kriisiin joka oli johtaa eroon, mies kuitenkin nieli asian ja suhde jatkui, ero tuli sitten myöhemmin. Tuosta abortista on jo yli vuosikymmen aikaa, erostakin jo vuosia ja olemme onnellisia yhdessä, mutta miehellä se haava on yhä kipeä ja miehen luottamus näissä asioissa vieläkin hyvin haavoittuva. Suhteemme alussa hän muun muassa kysyi minulta, että kertoisinko hänelle jos tulisin raskaaksi, ja halusi varmistaa että en ainakaan tekisi aborttia hänen selkänsä takana vaan siitäkin asiasta puhuttaisiin ja päätettäisiin yhdessä.

Vierailija
38/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja älä tee lasta.

Lievästi epäloogista että ensin sanot mulle että kuka minä olen päättämään muiden elämästä mutta kuitenkin itse sanot ap:lle että älä tee lasta.

Mutta asiaan: mistä tiedät että "samat" henkilöt jotka vastustavat aborttia kirjoittelevat tänne että "ei ihme jos lapsen isää ei kiinnosta" -juttuja? Onko sulla kaikkien palstalaisten ip-osoitteet vai mistä tietosi ovat peräisin?

Itse en ole KOSKAAN osoittanut minkäänlaista hyväksyntää lapsensa hylänneitä isiä kohtaan, päinvastoin. Mun mielestä miesten pitäisi joko olla ilman seksiä tai sitten ottaa vastuu lapsistaan ja jos saisin päättää niin jokainen pakoon luikkiva isä laitettaisiin maksamaan vähintään tuplasti niin paljon elareita kuin nyt. Uskon että kaikki aborttiin kielteisesti suhtautuvat ovat samaa mieltä joten puheesi epäloogisuudesta eivät oikein toimi.

Ap pyysi mielipidettä ja sen hänelle annoin.

Siinä ei ole mitään epäloogista että jokainen nainen päättää itse omasta lapsiluvusta. Se ei kuulu kenellekään muulle.

Se on myös ristiriitaista että naisen pitäisi synnyttää lapsi jota ei halua ja sitten huudellan kun lisäännytään ja eletään yhteiskunnan tuilla että hyvähän se on kun sosku maksaa ja oikein halveksitaan monilapsisia esim yh-perheitä ja esim parikymppisenä äidiksi tulevia mutta sitten taas älähdetään älä teeeee aborttia.

Vierailija
39/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä nykyiset lapset? Montako, ovatko ihan terveitä ja itsenäisiä vai tarviiko heitäkin yhä avustaa kaikessa (esim. pukeminen, peseytyminen, aamu/välipalan ottaminen)?

Vierailija
40/107 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vuoro joustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan