Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä ystävää/läheistä/tuttua, joka myöhästelee näin pahasti?

Vierailija
01.02.2017 |

Olen tuntenut kyseisen henkilön useamman vuoden, mutta tämä käytös on alkanut viimeisen vuoden sisällä. Hän siis myöhästelee aivan järjettömän paljon. Nykyään lähes jokaisesta sovitusta tapaamisesta. Joskus jopa niistä, jolloin hän on itse jo valmiiksi paikalla ja minun pitäisi saapua hänen luokseen. Aiemmin loukkaannuin asiasta, nykyään en edes välitä. Omalta kohdaltani ihmissuhde häneen on kylmennyt huomattavasti: en ole halunnut häntä pois elämästäni, mutta en vain välitä hänestä enää, enkä ylläty yhdestäkään myöhästymisestä. Lähinnä säälittää, ettei aikuinen ihminen kykene olemaan ajoissa. Yleisin syy, joka hänellä on myöhästelyyn on se, että hän oli nukahtanut/ollut nukkumassa.

Eikä kyse ole esim. 10-30 minuutista. Hän on yleensä myöhässä n. 1-5 tuntia! Joskus jopa tekee oharit kokonaan, ilmoittelee itsestään vasta seuraavana päivänä.

Eihän tuo todellakaan normaalia ole, mutta en jaksa jotenkin enää kaikkien noiden ohareiden jälkeen olla huolissaan hänestä. Ikinä ei ole ollut mitään ns. järkevää syytä myöhästymiseen. Aina on ollut nukkumassa tai sitten ei edes ole mitään syytä. Hän pyytää anteeksi joka kerta, muttei silti ole halukas muuttamaan omaa käytöstään. Nykyään en näe häntä edes niin usein kuin ennen, koska noh... Tämän käytöksen takia. Muuten kyseessä täysin mukava ihminen, mutta tämä.

Haluaisin vain kuulla av-mammojen mielipiteitä asiasta. Tunnetteko tälläisiä ihmisiä ja jos tunnette, miten reagoitte? Ja vaikka ette tuntisikaan, niin miten reagoisitte, jos joku tekisi näin?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus, kilpirauhasen vajaatoiminta, adhd? Mä olen krooninen myöhästelijä. En todellakan väheksy muita. Jos joskus huomautetaan, teen kaikkeni et olen ajoissa, stressaan kanssa jo edellisestä illasta. Laitan kaiken valmiiksi. Ja silti myöhästyn 5 min. Inhoan itseäni ja olen pahoillani muiden puolesta. En vain osaa. Mulla on ajan hahmottamisessa häiriö, varmaankin.

Ei minua ainakaan haittaa ollenkaan, jos joku myöhästyy 5 minuuttia. Älä ruoski itseäsi turhaan. -ap

Vierailija
42/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus, kilpirauhasen vajaatoiminta, adhd? Mä olen krooninen myöhästelijä. En todellakan väheksy muita. Jos joskus huomautetaan, teen kaikkeni et olen ajoissa, stressaan kanssa jo edellisestä illasta. Laitan kaiken valmiiksi. Ja silti myöhästyn 5 min. Inhoan itseäni ja olen pahoillani muiden puolesta. En vain osaa. Mulla on ajan hahmottamisessa häiriö, varmaankin.

Miksiköhän ajan hahmottamisen häiriö toimii aina niin päin, että myöhästyy? Vai oletko koskaan saapunut paikalle ihan liian ajoissa, kun et tajunnut esim matkaan menevän paljon vähemmän aikaa kuin olit arvioinut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pari ystävää on myöhästelijöitä. En tykkää kyllä yhtään siitä tyylistä, enkä voi käsittää, minusta se on noloa ja ikävää toisia kohtaan. Nämä ihmiset ovat kuitenkin mulle tärkeitä, joten pyrin vaan sopimaan heidän kyläilyt sillai, että jätän myöhästymisvaraa. Monesti mieheni kanssa tän toisen ystävän kyläilystä lyödään leikillään vetoa, että kumpi veikkaa lähemmäs, paljonko ystävä on tällä kertaa myöhässä. :D Kaiken huippu oli, kun oltiin sovittu kyläily että menen ystävän luona käymään, niin hän myöhästyi kotoaankin, jouduin odottelemaan ulkona hänen saapumistaan. Tämä toinen ystävä myöhästyy esim. Perhekerhosta järkiään. Itse tykkään siitä, että olen paikalla viisi minuuttia ennen sovittua, mikäli menen johonkin virallisempaan juttuun, johon on aika varattuna, niin 10-15 minuuttia aiemmin. Ystävien luo menen täsmällisesti, koska kunnioitan heidän aikaansa, myöhästely on epäkunnioittavaa, siinä varastaa toisen osapuolen aikaa turhaan.

Vierailija
44/47 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitettavasti. Aivovaurion takia ajan hahmottaminen on ihan olematon. Minun on esimerkiksi mahdoton sanoa kauan vaikkapa joku biisi radiosta kestää. Saatan veikata puolta tuntia vaikka kesto on oikeasti 3 minuuttia.

Vaikeuttaa muuten elämää huomattavasti 😐

Vierailija
45/47 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myöhästelytaipumus.

Jotenkin minun on hankala hahmottaa ajankulumista ja -käyttöä.

Vuorotyö haastaa osaltaan. Säännöllisyydestä ja esim. säännöllisestä nukkumaan menoajasta olisi apua, mutta nyt se ei ole kohdallani mahdollista.

Nukunkin usein liian vähän 😔

Jos minulla on vaikka vapaapäivänä varattuna aika kampaajalle, tuntuu, että se häiritsee koko päivän ajankäyttöä.

Suunnittelen mihin aikaan minun täytyy lähteä ajamaan töihin, kampaajalle, auton katsastukseen... usein lähtö venyy.

Sitten olen just just ajallaan tai muutaman minuutin myöhässä. Joskus harvoin hyvissä ajoin.

Tympii itseänikin ja haluaisin oppia pois tästä huonosta tavasta ja taipumuksesta.

Vierailija
46/47 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli aikaisemmin aina myöhässä joka paikasta. Kummasti myöhästely loppui, kun sai bipo-diagnoosin ja tasaavan lääkityksen. Näin jälkikäteen on itse todennut, että hypomanioissaan ei vaan tajunnut ajankulua, kun oli niin paljon kaikkea meneillään, ja masennusvaiheessa se lähteminen oli vaikeampaa. Kaikki myöhästely ei tietenkään johtunut näistä syistä vaan oli siinä mukana sellaista huithapeliutta, mutta silti ero entiseen on huomattava.

Vierailija
47/47 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavaperheessä mies on tuollainen. En tajua, miten vaimo jaksaa aviomiestään. Menimme kerran kyläilemään tähän perheeseen. Ennalta sovittuna aikana. Koko illan ajan olimme niin, että mies tulee kotiinsa aivan juuri. Tulihan hän lopulta. Ehkä joskus kolme, neljä tuntia sovittua kellonaikaa myöhemmin, kun me olimme poislähdössä.

Kyllähän me tuttavat voimme elää tällaisen tuttavuuden kanssa. Ilmestyy paikalle sitten kun ilmestyy. Mutta en ymmärrä, miten puoliso jaksaa sellaista.

Mikä oli merkille pantavaa, niin se ei ollut juttu eikä mikään, että mies myöhästyi. Kuittasi lyhyellä kommentilla, 'anteeksi, meni hieman myöhempään kuin luulin'.

Perheessä naisella on normiura toimistoaikoineen. Mies on jonkin sortin taiteilija, selittääkö se sitten jotain. Jännä, että taidepuolella, tässä tapauksessa jopa esittävän taiteen alalla voi toimia ja ansaita elantonsa henkilö, jolla ei ole aikataulusta tai kellosta käsitystä tuon taivaallista.

Vahva veikkaukseni on, että mies ei ole myöhässä esitystilanteessa. Ajallaan ollut ainakin, mitä me olemme katsomossa olleet. Kellontuntemus löytyy tarvittaessa. Vai vaimoko miehensä ajallaan lämpiöön huolehtii, en tiedä.

Joka tapauksessa itse koen ominaisuuden melko raivostuttavana. En voisi elää parisuhteessa tällaisen henkilön kanssa. Onneksi joku voi. Ja joillakin homma kai toimii. Ihmisessä lienee muita hyviä ominaisuuksia, vaikka viimeistään alakoululaisena opittava kellonkäyttö ei olekaan hanskassa.