En osaa laittaa valaisinta kattoon
Iskä tai poikakaverit on aina aikaisemmin hoitaneet nämä asiat :D Nyt muutin uuteen kämppään ja pitäisi saada lamppu kattoon. Sokeripala roikkuu katosta, mutta siellä ei ole mitään naulaa/koukkua mihin ripustaisin lampun. En ehkä osaa itse sellaista sinne laittaa, eikä nyt ole lähipiirissä ketään keneltä voisin pyytää apua.
Minne voin soittaa tällaisen asian kanssa? Joku sähkömies, talonyhtiön huoltomies vaiko joku remonttifirma? Apua :D
Kommentit (58)
No jooh. Jos ei tiedä mikä on sokeripala, mitä pitäs ostaa, minkä kokosta, mitä puuttuu, mitä ei tarvii, tarviiko liimaa, niin en todellakaan lähtis itse yrittämään. Ja vielä yksinään jotain painavaa kattokruunua. Mulla asennukset on aina hoitanut sähkäri ( tuttu ) tai veljet. Veljilläkin pitkä kokemus ja osaaminen noista hommista, vaan niin sieltä meinas tulla yks alas raatona jakkaralta kun sai sähköiskun ja kruunua oli laittamassa yksin myöskin, ei vain ollut epähuomiossa varmistanut, että kaikki virrat TOSIAANKIN on pois. Jos ei ole tietoa, niin ei kannata lähteä edes kokeilemaan netin ohjeilla. Soita ja tilaa joku ammattilainen, ole vieressä katsomassa ja kysele. Ehkä se vaihto sitten joskus onnistuu. Mulla ei oma mies osaa mitään sähköjuttuja, liekö koskaan edes pitänyt vasaraa kädessä. Ja sähkärikin nimenomaan kielsi olla koskematta mihinkään, jos ei varmaa tietoa ja taitoa.
Olen tällä hetkellä itsekin ilman eteisen lamppua, kun en osannut tulkita netin ohjeita, tosin tämä onkin vanha taloyhtiö ja ei ihan mitkään töpselikytkennät. Valaisin on valmiina, odottaa vaan ammattitaitoista laittajaa.
Opettele, vain sillä tavalla opit. Tukesin sivuilta löytyy seikkaperäiset ohjeet juuri sen vuoksi, ettei tarvitsisi lukea nettikeskusteluista vaarallisia mutu-ohjeita.
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/Kodin_…
pdf:n sivusta 48 eteenpäin, rasiatyypit kuvattu sivulla 17. Jos tämänkin oppaan lukemisen jälkeen vaikuttaa ylitsepääsemättömältä, tilaa sähkömies.
Jos katossa on johdonpäässä tosiaan sellainen vanhanaikainen sokeripala vain niin muistetaan sitten kaikki että se ei ole valaisimen ripustamista varten, ainoastaan valaisimen sähköjohto kytketään siihen. Valaisimen kuorma täytyy saada jotenkin muuten kattoon kiinni koukulla tms kiinnikkeellä. Muuten tulee kristallit ennemmin tai myöhemmin rytinällä alas.
Onks mitään valtakunnallista palvelua johon voisi ilmoittautua vapaaehtoiseksi auttelemaan tällaisia tapauksia sitä kahvikupposta vastaan. Ja tarkoitan nyt ihan vaan kahvia enkä mitään "kahveja".
Periaatteessa olisi aikaa, ja kun kerran näyttää miten laitetaan niin varmaan ap osaisi seuraavan kerran tehdä sen itsekin.
M
Voin etupyllyä vastaan tulla asentaan lampun kattoon ;)
Jos puuttuu se koukku, mene lähimpään markettiin ostamaan se. Sen asennus onnistuu ruuvimeisselillä.
Lampun asennus yksityiskohtaisesti (olen joskus itse tehnyt):
1. etsi sähkökaappi (se missä on sulakkeet)
2. lokatoi päävirtakytkin ja nipsauta se asentoon, jossa koko pirtissä ei kulje virta mihinkään suuntaan :D
3. raahaa korkea pöytä/tuoli tai kasaa joku koroke niin, että yletät sokeripalaan ja asentamaan lappua
4. kaiva työkalut esiin (ristipää ruuvimeisseli tms?)
5. katso minkä väriset johdot lampussa on
6. nouse korokkeelle, tarkista sokeripalan johtojen värit
7. liität sokeripalan ja lampun johdot = samanväriset johdot ruuvaillaan sinne sokeripalaan oikeassa järjestyksessä
8. asettelet lampun nätisti paikoilleen
9. menet sähkökaapille ja nipsautat sähköt pirttiin
10. siivoat korokkeen ja työkalut oikeille paikolleen
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla nykynuori, en osaisi minäkään 52 vuotias nainen. Ellei tiedä mitä tekee, on sähköiskun vaara. Soita huoltofirmaan. Nykyisin on helppoa, meillä on pistorasian tyylinen katossa, ei tarvita sokeripaloja. Kuinka nainen ylettää edes, jos on korkeat huoneet.
Tuolin tai jakkaran päältä varmasti ylettyy. Verhotankokin on melkein yhtä korkealla, yletytkö sinne?
Vierailija kirjoitti:
Jos naista ei ole kukaan opettanut, pitääkö opetella SÄHKOISKUN UHALLAKIN.
Sähköpääkytkimen varmasti osaa jokainen laittaa off-asentoon :D
Jos on sokeripala niin ei siinä mitään rasiaa ole. Koukku pitäisi tässä tapauksessa löytyä.
Saivartelijat, joo osaan laittaa sähköt pois mutta en ymmärrä vanhan ajan sokeripalavirityksistä mitään. Eikä kiinnostaa, mies hoitaa tai huoltomies.
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuu se koukku, mene lähimpään markettiin ostamaan se. Sen asennus onnistuu ruuvimeisselillä.
2. lokatoi päävirtakytkin ja nipsauta se asentoon, jossa koko pirtissä ei kulje virta mihinkään suuntaan :D
3. raahaa korkea pöytä/tuoli tai kasaa joku koroke niin, että yletät sokeripalaan ja asentamaan lappua
7. liität sokeripalan ja lampun johdot = samanväriset johdot ruuvaillaan sinne sokeripalaan oikeassa järjestyksessä
Ei ole aina saman väriset johdot valaisimessa ja katossa.
Minä osaan laittaa vain verhot ilman pallia, mutta en lamppua vaikka olisi pallikin alla :/
Helsingissä on sellainen firma kuin ' aviomiespalvelu'(?). Sieltä voi vuokrata miehen jolta tuollaiset hommat hoituvat. En muista oliko firma nyt ihan tuon niminen, mutta melkein. Ei ole mikään hirveän kallis.
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan laittaa vain verhot ilman pallia, mutta en lamppua vaikka olisi pallikin alla :/
Ai jaa, minä kyllä käytän jakkaraa verhoja ripustaessani. Ei pituus aivan riitä, joten mies vaihtaa lamput kun on sentään 185 cm ja minä vähän yksinkertainen näissä hommissa ;D
t. Nuori rouva
Vierailija kirjoitti:
Onks mitään valtakunnallista palvelua johon voisi ilmoittautua vapaaehtoiseksi auttelemaan tällaisia tapauksia sitä kahvikupposta vastaan. Ja tarkoitan nyt ihan vaan kahvia enkä mitään "kahveja".
Periaatteessa olisi aikaa, ja kun kerran näyttää miten laitetaan niin varmaan ap osaisi seuraavan kerran tehdä sen itsekin.
M
Voisit myös perustaa oman firman: aviomiespalvelu. Tosin tuolla nimellä et voi perustaa firmaa koska tuollainen jo on, mutta ymmärrät varmaan periaatteen. Toisaalta kiva ajatus, jos haluat ilmaiseksi laittaa lamppuja ja koota hyllyjä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät usein osanneet/osaa vanhanajan sokeripalaan edes liittää valaisinta. Mikähän siinä oli niin vaikeaa joillekin?
t. Osaava nainen
Miten voi osata jos ei ole aiemmin tarvinnut sitä hoitaa eikä ole ketään keneltä kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina saman väriset johdot valaisimessa ja katossa.
Tiedetään, siksi google on siinäkin ystävä.
Tosiaankin peruskoulussa pitäisi opettaa enemmän käytännön taitoja, elämä on muutakin kuin kirjojen ja netin kanssa istuskelua. Mutta mitä jos internetiä ei enää olisikaan? Siellä on kaikki tietotaito, huvi ja hyöty.