Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia valaistumisesta?

Vierailija
31.01.2017 |

Tai tietoisuuden tason muutoksista? Muutokset voivat kestää lyhyimmillään vain sekunteja mutta olla pysyviäkin ääritapauksissa. Varmaan monet uskoontulemisen kokemukset liittyvät tähän ilmiöön? Mutta myös meditaatiolla, joogalla, seksillä tai jopa äärimmäisen rasittavalla fyysisellä suorituksella voi saavuttaa näitä "tiloja" tietoisesti. Usein kyseessä myös vakava sairastuminen tai pitkäaikainen ahdistus/masennus/addiktio joka johtaa valaistumiseen joillakin henkilöillä. Näissä tapauksissa muutos on yleensä pysyvä. Tulee mieleen esim. alkoholistien uskoon tulemiset ja raitistumiset. Valaistuneessa tilassa ihminen voi kokea sulautumisen ympäristöön, erityisesti ympäröivään luontoon ja egon murenemisen kokonaan. Joillakin ihmisillä on todella rajuja kokemuksia tällaisesta. Henkilöillä ei useimmiten mitään aiempaa kiinnostusta tämän tyyppisiin asioihin eli kokemus tulee ihan puun takaa todellakin eikä näistä varmaan viitsi puhua koska kukaan ei kuitenkaan ymmärrä.

Luen Steve Taylorin kirjaa Out of the Darkness, jossa on erilaisia tosielämän tarinoita tästä ilmiöstä. Kirjan tapauksessa henkilöt hyvin tavanomaisia (ei siis mitään intialaisia guruja todellakaan), esim. useita perheenäitejä joilla rankkoja kokemuksia ennen "valaistumista". Jännä että tätäkään kirjaa ei ole suomen kielellä lainkaan saatavissa. Aiheesta ei juurikaan huomaa keskustelua julkisuudessa, mitä nyt sen verran että jotain mindfullnesia pidetään esillä tapana rentoutua.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä ketjussa on tullu puhetta kvanttiteoriasta ja -kentistä, niin tahdon vinkata, että ennen kun uskoo jonkun random neurotieteilijän kvanttikenttäpuheisiin ja -kirjoituksiin, niin kannattaa kysyä ihan oikeasti kvanttikentistä, kvanttimekaniikasta ja kvanttiteoriasta tietävältä. Ihmisiä on helppo höynäyttää sekoittamalla tieteellisiä faktoja ja omia höpö höpö tulkintoja, etenkin, kun kyseinen fysiikan ala on niin vaativaa, ettei aihetta voi syvällisesti ymmärtää ilman useiden vuosien matematiikan opiskelua. Toki jos ei itseä haittaa, että tulee harhaanjohdetuksi, niin antaa mennä sitte vaan. Uskoa saa vaikka joulupukkiin, jos haluaa.

Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen. On valaistuskokemuksia, mutta useiden vuosien "synkentymisen" jälkeen luulen, että niissä on kysymy jonkinlaisesta lievästä psykoosin kaltaisesta ilmiöstä. Aivojen "tsemppi" moodi, jonka avulla kokee kaiken järkeenkäyväksi ja merkitykselliseksi, kun on ollu vaikeaa. Noista oon kyllä ammentanu uskon siihen, että kaikki on yhteydessä kaikkeen, mutta se on uskomus, jota käytän vaan tietyistä tilanteista henkisesti selviämiseen.

Vierailija
62/156 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä ketjussa on tullu puhetta kvanttiteoriasta ja -kentistä, niin tahdon vinkata, että ennen kun uskoo jonkun random neurotieteilijän kvanttikenttäpuheisiin ja -kirjoituksiin, niin kannattaa kysyä ihan oikeasti kvanttikentistä, kvanttimekaniikasta ja kvanttiteoriasta tietävältä. Ihmisiä on helppo höynäyttää sekoittamalla tieteellisiä faktoja ja omia höpö höpö tulkintoja, etenkin, kun kyseinen fysiikan ala on niin vaativaa, ettei aihetta voi syvällisesti ymmärtää ilman useiden vuosien matematiikan opiskelua. Toki jos ei itseä haittaa, että tulee harhaanjohdetuksi, niin antaa mennä sitte vaan. Uskoa saa vaikka joulupukkiin, jos haluaa.

Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen. On valaistuskokemuksia, mutta useiden vuosien "synkentymisen" jälkeen luulen, että niissä on kysymy jonkinlaisesta lievästä psykoosin kaltaisesta ilmiöstä. Aivojen "tsemppi" moodi, jonka avulla kokee kaiken järkeenkäyväksi ja merkitykselliseksi, kun on ollu vaikeaa. Noista oon kyllä ammentanu uskon siihen, että kaikki on yhteydessä kaikkeen, mutta se on uskomus, jota käytän vaan tietyistä tilanteista henkisesti selviämiseen.

Ei varmaan monikaan ajattele neurotieteilijä Dispenzaa lukemalla saavansa validia tietoa modernista kvanttifysiikasta. Siihen tosiaan on ihan muut lähteet. Dispenzan kvanttijutut on enemmänkin metafyysinen tai filosofinen kuin fysiikan asia, yksi mahdollinen ajattelun taustamalli hengellisyydelle siinä missä uskomus taivaassa olevasta Jumalasta tai kaiken täyttävästä eetteristä. Nämä kaikki taustamallit voivat toimia hengellisen etsijän tarpeisiin, jos hän itse pystyy niihin uskomaan tai ainakin pitää kiinnostavana ja koherenttina mallina.

Vierailija
64/156 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa hyvä ja laittakaa lisää.

Vierailija
65/156 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös nosto.

Vierailija
66/156 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin noissa harhaisissa ajatuksissa ykseydestä jne. Se on kaikki valhetta. Saatanan juoni. Todellinen Valkeus valkeni minulle, kun kysyin Jeesus Kristusta elämääni. Kysykää tekin. Te jotka noita meditaatio juttuja teette, lisätkää niihin mantroihinne Jeesus Kristuksen nimi. Saatatte yllättyä. Myös ei uskovalla on valta karkottaa riivaajat Jeesuksen nimessä.

Noi kaikki valaistumis jutut ja new age sepustukset on vain yksi saatanan valhe muiden joukossa ja Jeesus pelasti minut niiltä.

Totuuden voit lukea Raamatusta.

Vierailija
67/156 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elin noissa harhaisissa ajatuksissa ykseydestä jne. Se on kaikki valhetta. Saatanan juoni. Todellinen Valkeus valkeni minulle, kun kysyin Jeesus Kristusta elämääni. Kysykää tekin. Te jotka noita meditaatio juttuja teette, lisätkää niihin mantroihinne Jeesus Kristuksen nimi. Saatatte yllättyä. Myös ei uskovalla on valta karkottaa riivaajat Jeesuksen nimessä.

Noi kaikki valaistumis jutut ja new age sepustukset on vain yksi saatanan valhe muiden joukossa ja Jeesus pelasti minut niiltä.

Kiitos kun kerroit mielipiteesi.

Se osoittaa täydellisesti uskovaisten asenteet muita kohtaan: Ahdasmielisyys ja muita väheksyvä asenne.

Kiitos.

Vierailija
68/156 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä Jeesuksen sanomaan, mutta Raamattu on pitkälti ihmisen kirjoittama kirja ja Vatikaani on editoinut Raamattua kovalla kädellä ja jättänyt tarkoituksella pois muun muassa ajat jotka Jeesus vietti idässä meditoimassa. 

Vierailija
69/156 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa baarista kotiin ja kun jalka jo vähän painoi, niin ajattelin oikaista naapurin pihan poikki. Keskellä pihaa koin yhtäkkiä valtavan valaistuksen ja vaistomaisesti nostin kädet pään suojaksi. Hetken huojuttuani paikallaa, niin tajusin naapurilla olevan liiketunnistimet pihavaloissaan. Repesin hillittömään nauruun ja jatkoin hoipertelua kohti omaa taloa. 

Vierailija
70/156 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Huu Haa !

.

Minusta on tullut valaisin!

e14 Led !

Zincc

5 kpl 

Vierailija
71/156 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia kellään?.

Vierailija
72/156 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan eriasteinen "valaistuminen" tapahtuu ymmärryksen määrän oleellisessa kasvamisessa, mikä usein tapahtuu selviytymällä onnistuneesti erilaisista kriiseistä. Tai mm. käyttäessä psykedeelejä tai kokiessa massiivisia inspiroituneita tai psykoottisia tiloja, jolloin voi tehdä valovuosien mittaisia loikkia asioiden ja kokonaisuuksien hahmottamisessa.

Vierailija
73/156 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. 

Musta tuntuu siltä, että tulee kausia, kun menen vain syvemmälle ja syvemmälle. Sitten jotenkin pulpahdan sieltä takaisin ja maadoitun enemmän arkielämän pariin. En tiedä onko tämä valaistumista vai ylipäätään syvempää ymmärtämistä kärsimyksestä ja myötätunnosta ja vastuusta ja... En tiedä. Välillä musta tuntuu siltä, että olen tulossa hulluksi ihan justiinsa ja edelleen se on mun mielestä yksi täysin mahdollinen vaihtoehto. Välillä näen aika hurjia unia, joskus niissä unissa on viesti. 

Tämä kevät on vienyt mua nopeasti syvemmälle, jos niin voi sanoa. Korona on toiminut kahdella tavalla - olen taistellut sitä vastaan raivokkaasti, lujemmin, kuin uskoin kykeneväni. Tai ei ehkä koronaa, mutta kärsimystä. En pysty en halua sulkea silmiäni kärsimykseltä enää ja varon koko ajan tuottamasta sitä toisille (ja silti joskus tuotan, sillä olen erehtyväinen ihminen). Toisaalta, kun ulkoinen hälinä on pysähtynyt, kaikki toisarvoiset menot ja velvollisuudet jääneet pois, olen kuullut itseni paremmin. 

Vierailija
74/156 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mielenkiintoinen kokemus.

Koin muuttuneen tietoisuuden tilan, jossa näin silmien edessä elämän kukkaa (pyhän geometrian kuvio) muistuttavan kuvion, jonka värit olivat vähän sähköisiä, mutta värisävyt ei meidän maailmasta. Ihmellistä on, että siihen aikaan en ollut nähnyt elämän kukan kuviota. Löysin sen myöhemmin netistä

Samalla koin kaikentietäväisyyden tilan. Eli tiesin kaiken maailmankaikkeudesta, kaiken menneen ja tulevan, kaikista pienimmät asiat suurimpiin, mitä ikinä ollut tai tulossa. Minulla ei ollut enää yhtään kysymystä.

Kokemus tuntui todellisemmalta kuin se todellisuus missä me normaalisti ollaan.

Ja sit... säikähdin! Ja tulin panikiissa ulos siitä mielentilasta. Koska kokemus oli niin vahva, en ole oikein uskallanut sen jälkeen kunnolla meditoida. Pelkäsin pitkään, että mitä jos se on joku alkava mielenterveysjuttu tai psykoosi :S  Olen tarpeeksi kauan testannut ja todennut, ettei ole mielenterveysjuttu, kun ei ole toistunut (muuttuneita mielentiloja).

Olisiko se ollut joku välähdys valaistumistilasta?

Kuulostaa keskittymisharjoituksen tuottamalta korkeammalta tajunnantilalta. Buddhalaiset jakavat nämä yhdeksään tasoon (Jhanaan). Kuvauksesta tulee mieleen taso 5 tai 6. Hyvä lista linkissä. https://dhammawiki.com/index.php/9_Jhanas

Vierailija
75/156 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
76/156 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia kaivataan.

Vierailija
77/156 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditaatio on eräänlaista itsepetosta, jos elämässä on suurin piirtein kaikki ok, niin miksi pitää paeta johonkin meditaation maailman ja pois tästä hetkestä? Eräs tuttuni harrastaa meditaatiota, mutta on silti erittäin levoton ja rauhaton, eli sitä rauhaa ei ole löytynyt sen meditaation kautta.

Vierailija
78/156 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pointti valaistumisessa on? Mikä siinä on parempaa kuin normaalissa elämässä? Uskovatko valaistuneet sielunvaellukseen tai kuolemanjälkeiseen? Itse en ole oikein ymmärtänyt, miksi pitäisi sulautua johonkin ykseyteen, kun tämä ihmisen elämä ja erillisyys kestää vain muutaman kymmentä vuotta. Siis joskushan valaistuminen vaan tapahtuu, mutta jotkut oikein omistautuu hakemaan sitä vuosien ajan.

Vierailija
79/156 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti säteilee. Ei narsisti kirkastaa Kristusta.

Vierailija
80/156 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.