Käly ei ulkoiluta lastaan
Kälyni asuu maalla ja on kertonut ettei jaksa lastaan päivittäin käyttää ulkona. Saattavat olla yli kolme päivää sisällä.. Lapsi on vilkas 2-vuotias.. Olen oikeasti huolissani... Ei anna äitini käyttää lastaan ulkona, kun osaa huolehtia hänestä kyllä ihan itsekin. Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni.. Ihan sairasta! Me asutaan kaupungissa, mutta käydään joka päivä lasten kanssa ulkona... Lisäksi he ovat päiväkodissakin ulkona. Mitä tuolle voi tehdä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä voi sitten varmaan käydä vaikka lauantaina kaupassa, viikon ostokset kerralla niin voisi osallistua iltaisin edes vähän lapsen hoitoon niin äiti saa vähän levätä.. Isä voisi mennä myöhemmin töihin ja ulkoiluttaa lasta aamulla, ilmeisesti isä on yrittäjä kun joutuu tekemään jatkuvasti pitkää päivää, niin tällainen järjestely olisi mahdollinen...
Vai olisiko niin, että teet ihmeellisiä oletuksia perheestä jonka asioita et oikeastaan edes tiedä?
Vai onko sinulla joku valvontakamera asennettuna veljesi kotiin kun tiedät lapsen itkevän joka ilta itsensä uneen?
Voi juma! Vai että isän pitäisi vielä sopeuttaa omia työaikojaan, että lapsi pääsisi ulos kun äiti ei vain viitsi!?! Yhden lapsen kanssa!!? Halojaa! Mun äiti hoiti meidät kaikki viisi lasta kotona kouluikäisiksi asti. Isä oli pitkät päivät yrittäjänä pois kotoa. Jos meidän mamma ois sillon vielä vaatinu, että isännän täytyy lapset pitkän työpäivän jälkeen ulkoilittaa ni johan ois ollu prkl ja vaimo varmaan vaihtoon. Sylettää nämä nykyajan somemammat, jotka ei viiti yhtä lasta ulos pukea tai ylipäätään tehä niiden kans mitään.
Mua sylettää myös nämä 50-lukulaiset ajatukset että naisten pitää olla yksistään supervanhempia ja isä on etäinen bisnesmies.
Toki ulkoilu on pieni juttu mutta onhan se kohtuullista isän osallistua edes hieman lasten elämään kun toinen tekee kaiken muun."Tekee kaiken muun"?? Voisko sitä myös laskea jonkinlaiseksi tekemiseksi, että hankkii rahat ruokaan, asuntolainaan, vuokraan, laskuihin yms.? Sen ymmärtäisin jos esim. 5 alle kouluikäisen kanssa saattais kotiäidilläkin kilahtaa, mutta jos ei yhtä jaksa ulos pukea niin toivottavasti ymmärtää olla porsimatta enempää.
Joo, toki mutta se että ei ole lapsen elämässä mukana juuri muuten kuin rahallisesti ei ole tavoiteltavaa.
-yrittäjän tytär itsekin. Rahaa isällä on vielä vanhanakin muttei juuri suhteita lapsiin.
No voivoi. Ei ulkoiluta lastaan? Jospa ostat talutushihnan ja kaulapannan ulkoilutusta varten.
Siis mitä helvettiä, ketjun alussa jo ap myöntää että syöttävät salaa sen mummon kanssa pullaa yms. sokeria lapselle, vaikka käly on kieltänyt, "ei kälyn aikana". Hyi helvetti mitä kieroa paskasakia, toivottavasti käly ymmärtää jatkossakin pysyä kaukana!!
En minäkään jaksa aina ulkoilla. Varsinkin alle 2v:n kanssa se oli ihan perseestä useimmiten, koska lapsi ei itse oikein tehnyt mitään eikä ollut puistokavereita mulle tai lapselle. Koita siinä nyt kökkiä jossain puistossa, omaa pihaa meillä ei ole. Kamalan tylsää. Vaunulenkeillä käytiin jonkin verran.
En muutenkaan ymmärrä tätä ulkoiluhysteriaa. Mun lapsi on nyt 4v ja nyt ulkoilu on kivaa, koska lapsen kanssa voi tehdä kaikenlaista, ja lapsi viihdyttää itse itseään siellä puistossa. Voidaan myös pelata palloa, luistella jne. Mua ei vaan oo luotu hiekkalaatikon ääreen taaperon kanssa. Lisäksi Suomessa on useimmiten kylmä ja täällä meren äärellä on aina kylmä tuuli. Ihanaaa! Kesällä taas ampiaiset kiusaa. Raikas syyskeli on paras.
Vierailija kirjoitti:
No käly on itse kertonut what's upissa ettei jaksa käydä ulkona, että lapsi on kauhea uhmaamaan, että kerhoissa ja muualla käy vähän erikoista porukkaa, lapsi ei ole koskaan käynyt uimahallissa eikä muskarissa, eikä missään huvipuistossa, ei saatu ottaa häntä Muumimaailmaan mukaan, eikä minnekään muuallekaan..
Mutta joo, ehkä sitten olen turhaa huolissani. Veli tekee 10h työpäiviä ja heidän lapsi menee todella aikaisin nukkumaan ja herää tosi aikaisin aamulla, käly ei halua mennä töihin vielä, koska ei luota muihin hoitajiin.. Ei edes hae töitä..
Ap
Muskari ei ole mikään pakko, muumit vielä vähemmän tai joku huvipuisto. Lapsihan oli vasta 2! Uimaankaan ei ole kiire vielä noin pienen kanssa. Uimahallin vesi on sitäpaitsi kylmää.
Ok, meillä lapset olivat jo vauva-uinnissa (lämmitetty vesi) ja muskarissa mutta se ei tarkoita että kaikkien muiden pitäisi tehdä niin.
Ikävä tietysti lapsen kannalta jos elämä on vähän virikkeetöntä mutta tuonikäiselle se perusarkikin on kuitenkin uutta ja sellaisenaan riittää. Lapsi on kuitenkin ilmeisesti muutoin hyvin huolehdittu ja se on pääasia. Kai he kuitenkin JOSKUS käyvät ulkona, pari päivää sisällä ei tapa ketään.
Eikö sinun pitäisi olla hoitamassa niitä omia lapsiasi, ap, eikä jumittaa palstalla? Piirrettyjäkö tuijottavat sillä aikaa kun äiti parantaa maailmaa netissä?
Meillä kerrostalossa yläpuolellamme asuu tuollainen perhe. Voi kiesus sitä juoksemisen ja kiljumisen määrää, kun ei ipanat pääse koskaan purkamaan energiaansa ulos. En tajua miten kukaan edes jaksaa katsoa ja kuunnella jatkuvaa sisällä juoksemista...
Mitä pahaa sisällä olemisessa on? Mä en tykännyt edes lapsena ulkoilla, paitsi talvisin kun oli lunta. Kesällä oli liian kuuma, hiekkaa joka paikassa ja ötököitä. Mieluummin olin sisällä leikkimässä, lukemassa jne. En edelleenkään tykkää olla kesällä ulkona oleskelemassa. Kirpeä syyssää on mulle mieluinen keli. Tää on niin suomalaista, että joka päivä täytyy ulkoilla, tai on välinpitämätön vanhempi. Muualla maailmassa ei edes tiedetä, mitkä on kurahousut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrostalossa yläpuolellamme asuu tuollainen perhe. Voi kiesus sitä juoksemisen ja kiljumisen määrää, kun ei ipanat pääse koskaan purkamaan energiaansa ulos. En tajua miten kukaan edes jaksaa katsoa ja kuunnella jatkuvaa sisällä juoksemista...
Ei kaikkien lapset ole tuollaisia. Minun 4-vuotias ei ole moksiskaan, vaikka ei ulkoiltaisi. Ei todellakaan juokse ja riehu, eli ei ole mitään tarvetta mennä "purkamaan energiaa".
Yksi alapuolellamme asunut naapuri edellisellä paikkakunnalla "ulkoilutti" lastaan parvekkeella ilman vaatteita pakkasessakin, jos lapsi kiukutteli.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kälysi vaikuttaa tyypilliseltä laiskalta ja itsekkäältä nykyäidiltä, joka ei tee lapsensa kanssa mitään. Istuu vain kännykkäänsä tuijottaen ja somettaa.
Lasta ei viedä pulkkamäkeen eikä ulkoilla, koska se on ÄIDISTÄ tylsää. Tunnen näitä mukavuudenhaluisia samppanjanlipittelijä-akkoja, joilla ei ole edes ulkoiluun sopivia vaatteita, siristelevät valkoisessa huopatakissa ja korkosaappaissa puiston kulmalla nenät tipassa ja räpläävät puhelintaan. Lapsen kanssa ei tehdä mitään, hyvä kun edes jutellaan.
Onneksi laittavat ne tarhaan 2-vuotiaina, niin lapset pääsevät vähän kehittymään ja saamaan jotain muitakin kokemuksia kuin piirrettyjen toljottaminen.
Ei nämä osaa edes ruokaa laittaa tai siivota, miehen pitää töistä tullessaan alkaa kokkaamaan tai mennä kauppaan, koska "kotityöt ja lapsenhoito pitää jakaa tasan". Nämä laiskat mammat odottavat, että hommataan kotiin lapsenhoitaja, siivooja ja kokki tai mennään aina ravintolaan. Teidän esiäidit häpeävät haudassaan.
M42
Kuvailit juuri tyypillisen isän vaikkakin yritit herjata naisia. Miksei tasa-arvon aikana naiset saa ottaa rennosti ja se isä tehdä kaiken? Pakkohan se on sallia niinpäin myös kun kerran miehet saa lipittää kaljaa ja olla hoitamatta lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä voi sitten varmaan käydä vaikka lauantaina kaupassa, viikon ostokset kerralla niin voisi osallistua iltaisin edes vähän lapsen hoitoon niin äiti saa vähän levätä.. Isä voisi mennä myöhemmin töihin ja ulkoiluttaa lasta aamulla, ilmeisesti isä on yrittäjä kun joutuu tekemään jatkuvasti pitkää päivää, niin tällainen järjestely olisi mahdollinen...
Vai olisiko niin, että teet ihmeellisiä oletuksia perheestä jonka asioita et oikeastaan edes tiedä?
Vai onko sinulla joku valvontakamera asennettuna veljesi kotiin kun tiedät lapsen itkevän joka ilta itsensä uneen?
Voi juma! Vai että isän pitäisi vielä sopeuttaa omia työaikojaan, että lapsi pääsisi ulos kun äiti ei vain viitsi!?! Yhden lapsen kanssa!!? Halojaa! Mun äiti hoiti meidät kaikki viisi lasta kotona kouluikäisiksi asti. Isä oli pitkät päivät yrittäjänä pois kotoa. Jos meidän mamma ois sillon vielä vaatinu, että isännän täytyy lapset pitkän työpäivän jälkeen ulkoilittaa ni johan ois ollu prkl ja vaimo varmaan vaihtoon. Sylettää nämä nykyajan somemammat, jotka ei viiti yhtä lasta ulos pukea tai ylipäätään tehä niiden kans mitään.
Mua sylettää myös nämä 50-lukulaiset ajatukset että naisten pitää olla yksistään supervanhempia ja isä on etäinen bisnesmies.
Toki ulkoilu on pieni juttu mutta onhan se kohtuullista isän osallistua edes hieman lasten elämään kun toinen tekee kaiken muun.
Ekalle:Äitisi oli valinnut kotiäitiyden ja isäsi elätti hänet. Ja ap on myös somemamma.
Tokalle: juuri niin, nykyään isän täytyisi osallistua koska äidit ovat myös yrittäjiä ja tekevät pitkää työpäivää. Silti ne miehet ovat niin kuin kevyt toimistotyö olisi sama asia kuin ennen vanhaan kun miehet kävi töissä ns auringonnoususta auringonlaskuun ja todella elättivät perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään muussa maassa ei edes pistetä lapsia ulos joka päivä tai huonolla kelillä. Täällä missä me asumme tiet lainehtii ja alla on jäätä.
Muilta osin kälyn vanhemmuus ei nyt ihan loistavalta kuulosta mutta jos ei selkeää laiminlyöntiä tapahdu niin jokainen kasvattaa ja hoitaa lapsensa tavallaan.
Sokeri ja pulla nyt ei todellakaan ole pakollista.Mutta jos ei ulkoile hyvälläkään kelillä, niin jossain vippaa pahasti. En väitä, että itsekään viihdyn leikkipuistossa - tuskin siellä oikeasti viihtyy kukaan yli 10 -vuotias - mutta ihan lapsen edun vuoksihan siellä käydään. Ulkoilu nyt k u u l u u normaalin lapsen päivärytmiin, uni ja ruokakin maistuu paremmin.
Kukaan normaali aikuinenkaan tuskin viettää viikkoa neljän seinän sisällä ilman ulosmenoa?
Ai vain 'normaalit' saavat hankkia lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kälysi vaikuttaa tyypilliseltä laiskalta ja itsekkäältä nykyäidiltä, joka ei tee lapsensa kanssa mitään. Istuu vain kännykkäänsä tuijottaen ja somettaa.
Lasta ei viedä pulkkamäkeen eikä ulkoilla, koska se on ÄIDISTÄ tylsää. Tunnen näitä mukavuudenhaluisia samppanjanlipittelijä-akkoja, joilla ei ole edes ulkoiluun sopivia vaatteita, siristelevät valkoisessa huopatakissa ja korkosaappaissa puiston kulmalla nenät tipassa ja räpläävät puhelintaan. Lapsen kanssa ei tehdä mitään, hyvä kun edes jutellaan.
Onneksi laittavat ne tarhaan 2-vuotiaina, niin lapset pääsevät vähän kehittymään ja saamaan jotain muitakin kokemuksia kuin piirrettyjen toljottaminen.
Ei nämä osaa edes ruokaa laittaa tai siivota, miehen pitää töistä tullessaan alkaa kokkaamaan tai mennä kauppaan, koska "kotityöt ja lapsenhoito pitää jakaa tasan". Nämä laiskat mammat odottavat, että hommataan kotiin lapsenhoitaja, siivooja ja kokki tai mennään aina ravintolaan. Teidän esiäidit häpeävät haudassaan.
M42
Näinpä. Moni ei tajua, ettei se äitiys- tai hoitovapaa ole mikään loma/vapaa, vaan työtä. Lapsen ja kodin hoitoa. Kun toinen käy töissä, toinen hoitaa kaupat, kotihommat ja lapsen.
Ilta on koko perheen vapaa-aikaa.Se kodinhoito käy ihan työstä, ei siinä ole aikaa päivittää Instaa, Pinterestiä, Facebookia, Whatsappia, Twitteriä ja seurata vastauksia niihin. Saati roikkua koko päivä AV:lla.
Jos se olisi työtä niin sitten pitäisi maksaa kunnon palkkaa! Äidit tekevät juuri sen verran kun äitiysraha kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ulkoilu on pieni juttu mutta onhan se kohtuullista isän osallistua edes hieman lasten elämään kun toinen tekee kaiken muun.Ekalle:Äitisi oli valinnut kotiäitiyden ja isäsi elätti hänet. Ja ap on myös somemamma.
Tokalle: juuri niin, nykyään isän täytyisi osallistua koska äidit ovat myös yrittäjiä ja tekevät pitkää työpäivää. Silti ne miehet ovat niin kuin kevyt toimistotyö olisi sama asia kuin ennen vanhaan kun miehet kävi töissä ns auringonnoususta auringonlaskuun ja todella elättivät perheensä.
Halojaaa, tämä ap:n käly ei tee töitä, vaan roikkuu himassa y h d e n lapsen kanssa. Eikös se kotona oleva (oli äiti tai isä) tee ne kotihommat, kun toinen puoliso tekee rahaa toisaalla? Meillä mä menin takaisin virkaan, mies hoiti taaperoa ja kotihommat. Hyvin sujui, kotiin oli kiva tulla työpäivän päätyttyä, kun toinen oli hoitanut kauppakäynnin ja ruuan pöytään. Ja perjantaisin oli siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42
Kuvailit juuri tyypillisen isän vaikkakin yritit herjata naisia. Miksei tasa-arvon aikana naiset saa ottaa rennosti ja se isä tehdä kaiken? Pakkohan se on sallia niinpäin myös kun kerran miehet saa lipittää kaljaa ja olla hoitamatta lapsiaan.
Siellä laiska samppanjanlipittäjä-akka sai osuman venyttyään koko päivän somessa ja lapsi pelaa tabletilla vieressä. Jääkaappi on tyhjä ja sänky petaamatta vieläkin. Mies palaa töistä tienaamasta kotiin, mutta mitään ei ole kotona tehty.
M42
M42 on virittänyt kampanjan samppanjaa juovia naisia vastaan.
Jösses sentään! Voisitko jo antaa olla ja keskittyä niihin omiin kullannuppuihisi!
En minäkään jättäisi lasta hoitoon ihmisille joihin en luota. Ette pysty kunnioittamaan lapsen äidin päätöksiä ja toimimaan sen mukaan. Ja tuo halveksuva asenne ei varmasti lisää halua olla teidän kanssa tekemisissä. Eikä varmasti lisää halua antaa lasta teidän "hoitoon", kun teidän mielestä kaikki mitä hän tekee on väärin.
Isä ei varmastikaan ole yhtä läheinen lapsen kanssa kun tekee niin pitkää päivää. Ja ilmeisesti on sen verran tossukka, ettei lapsen kanssa mummolassa ollessaan pysty edes pitämään omia ja lapsen puolia.
Kannattaa katsoa peiliin ja miettiä sitä omaa asennetta. Ennen kuin te opitte kunnioittamaan ja arvostamaan ihmistä ja hänen erilaisia valintojaan, ei tilanteeseen tule muutosta.
Aiheutatte vaan ahdistusta ja pahaa oloa äidille ja eripuraa sekä perheen ja suvun, että parin itsensä välille.
Tulee mieleen anoppini ja kälyni meuhkaamiset minusta. Anoppi levitti juttuja, miten minä en laita ruokaa ja köyhdytän hänen poikansa, kun AINA käymme vain ravintolassa syömässä.
Todellisuudessa me kövimme ravintolassa syömässä vain kun appivanhemmat kyläilivät meillä. Syystä että aikaisemmilla kerroilla anoppi nosti niin hirveän metakan siitä meidän tarjoamaata ruoasta, että me päätimme, että iknä enää emme hänelle kokkaa.
Tämäkin sitten vääntyi uudeksi haukkumisen aiheeksi.
Kyllä pahansuopa ihminen aina saa haukuttua, kun sitä pahaa tahtoa on.
Mä en nää mitään ongelmaa ulkoilun puutteessa. Mutta jos syliä ei tarjoa ja "pakkonukuttaminen" on todella arkea niin ei hyvältä vaikuta.
Täytyy kyllä kysyä, että miksi ihmiset eivät viitsi kasvattaa lapsiaan. Kun mun tytöt oli pieniä, en paljoakaan viitsinyt ulkoiluttaa, viihdyimme hyvin sisälläkin. Mutta mun lapset onkin kasvatettu.
Yksi kaverini on oikea himoulkoiluttaja, vaikka hänen muksunsa onkin hyvätapaisia. Ilmeisesti hänen sietokykynsä on aika matalalla, sillä hänenkin lapsensa "hyppivät seinille" ilman ulkoilua. Mutta ainakin lapsille ruoka maistuu, harmi vain, ettei tyttö ilmeisesti liiku niin paljon kuin pojat- on selkeesti lihava.
Mutta nykyään olen oikeesti törmänyt kasvattamattomiin lapsiin, joiden kohdalla "hyppivåt seinille" pitää paikkansa.
Kyllä se lapsen isä on ihan yhtä lailla vastuussa lapsesta. Ei voi vaan piiloutua vaimonsa selän taakse, että "kun toi ei anna mun tehdä näin ja näin".