Käly ei ulkoiluta lastaan
Kälyni asuu maalla ja on kertonut ettei jaksa lastaan päivittäin käyttää ulkona. Saattavat olla yli kolme päivää sisällä.. Lapsi on vilkas 2-vuotias.. Olen oikeasti huolissani... Ei anna äitini käyttää lastaan ulkona, kun osaa huolehtia hänestä kyllä ihan itsekin. Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni.. Ihan sairasta! Me asutaan kaupungissa, mutta käydään joka päivä lasten kanssa ulkona... Lisäksi he ovat päiväkodissakin ulkona. Mitä tuolle voi tehdä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä puolustellaan kälyä noin paljon. Ilmeisesti moni viihtyy sisällä? Olen omin silmin nähnyt ettei hän vie lastaan ulos vaikka lapsi haluaa, vaikka minä tarjoudun ihan mielelläni ottamaan lapsen mukaan.. Ei edes kesällä! Jolloin sinne ulos voi mennä laittamalla hatun ja kengät päälle.. On se vaan mielestäni outoa!
On vanhempien omaa laiskuutta valehdella itselleen ettei lapset viihdy ulkona. Saa omatkin lapseni joskus ulkona raivareita, mutta ei se herranjestas johdu siitä, että ollaan ulkona! En kestä..
Ap
Ihan joka päiväkö vietät aikaa veljesi vaimon kanssa?
Sinun kannattaisi ehkä yrittää saada muutakin sisältöä elämääsi.
Miten voit edes olla joka päivä kyläilemässä, kun itse olet työssä? Vai ajatko aina töittesi jälkeen kylään, ja yrität ulkoiluttaa lasta vaikka äiti sanoo sen aiheuttavat levottomuutta illalla joka vaikeuttaa jo ennestään hankalaa nukkumaanmenoa?
Onko sinulla itselläsi tapana antaa lastesi lähteä näköpiiristäsi ihmisten kanssa jotka koet epäluotettavina ja arvostelevat sinun tapaasi elää?
Tee lastensuojeluilmoitus nimettömänä. Kyllä kaikkien pitää ulkoilla joka päivä raittiissa ulkoilmassa jos ei ole vajaakuntoinen muuten tai sairas.
Mitä pahaa sisällä viihtymisessä on?
Meidän perheessä harrastetaan lukemista, soittamista (kaikki lapset soittavat orkesterissa ihan omasta halustaan), piirtämistä ja muitakin kuvataiteita. Paljon muitakin harrastuksia perheenjäsenillämme on. Lyhytelokuviakin ollaan ihan omaksi iloksi tehty. Matkustellaan paljon, yleensä suurissa kaupungeissa joissa voidaan käydä museoissa, teattereissa ja erilaisissa näyttelyissä.
Liikuntaakin harrastetaan mieluiten sisätiloissa. Mm. uimista ja karatea.
Toki leikkipuistoissakin käytiin kun lapset olivat pienempiä, mutta ei niihin koskaan väkisellä lähdetty. Eikä siksi että kunnon ihmisen kuuluu niin tehdä.
Millä tavalla meidän perhe on huonompi ja saamattomampi kuin sellainen perhe jossa ulkoillaan päivittäin?
Miksi ulkoilu on täällä niin mahdottoman tärkeää että se jyrää alleen kaiken muun? Mikä ulkoilevasta perheestä tekee paremman?
Yhdessä vastauksessa ap ihan erikseen mainitsi ulkoilusta puhuessaan, että veli ei ole luonteeltaan laiska eikä myöskään ap itse ole laiska. Onko se laiskuutta että viihtyy sisällä?
Kokemuksesta. Lapset syövät ja nukkuvat paremmin, kun ulkoilevat. Joskus kovalla pakkasella pk:ssa lapset oli sisälllä useamman päivän, niin olivat rauhattomampia.
Taattua avta, AP on aina väärässä.
Minusta sinun kannattaa jutella veljen kanssa rauhassa. Minua huolestuttaa sitten erityisesti lapsen eristäminen myös isästään. Miksi nukkumaan pitää mennä niin aikaisin, kun aamulla ei ole kiire mihinkään? En ole itse koskaan suosinut itkettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun kannattaa jutella veljen kanssa rauhassa. Minua huolestuttaa sitten erityisesti lapsen eristäminen myös isästään. Miksi nukkumaan pitää mennä niin aikaisin, kun aamulla ei ole kiire mihinkään? En ole itse koskaan suosinut itkettämistä.
No miksei pitäisi rytmiä lapselle kun se nyt on helpoin myös myöhemmän päivähoidon/eskarin kannalta. Itsepä isä on sen 10 h päivässä töissä.
Jos isä on niin vähän lapsensa elämässä en ihmettelisi vaikka puhuisi yninästä itkuna ja puolella tunnilla tarkoitetaan paria minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
No käly on itse kertonut what's upissa ettei jaksa käydä ulkona, että lapsi on kauhea uhmaamaan, että kerhoissa ja muualla käy vähän erikoista porukkaa, lapsi ei ole koskaan käynyt uimahallissa eikä muskarissa, eikä missään huvipuistossa, ei saatu ottaa häntä Muumimaailmaan mukaan, eikä minnekään muuallekaan..
Mutta joo, ehkä sitten olen turhaa huolissani. Veli tekee 10h työpäiviä ja heidän lapsi menee todella aikaisin nukkumaan ja herää tosi aikaisin aamulla, käly ei halua mennä töihin vielä, koska ei luota muihin hoitajiin.. Ei edes hae töitä..
Ap
Kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa, että kälysi on joko pahasti masentunut tai patalaiska. Mitä itse ajattelet? Kyllä lapsi on hyvä totuttaa ulkoiluun jo pienestä pitäen. Liikaa on nykyään lapsia ja nuoria jotka eivät ole ulkona kuin pakosta.
Uskoo ken tahtoo.
Minulla on myös sukulaisia jotka on aina "hyväntahtoisesti" kommentoimassa tai pyörtävät minun puheeni jos vaikka kiellän meidän lapsilta jotain. No, nykyään vastailen niille lyhytsanaisesti ja kyläilen mahd. harvoin.
Jokaisen vanhemman oma asia miten lapsensa hoitaa, kunhan perustarpeet tulee huolehdittua ja ei satuta lasta. Sinä ehkä ulkoilutat lapsiasi joka päivä ja annat pullaa. Toisten saa tehdä omalla tavallaan eikä se vaan kuulu sulle.
Ap, kälysi vaikuttaa tyypilliseltä laiskalta ja itsekkäältä nykyäidiltä, joka ei tee lapsensa kanssa mitään. Istuu vain kännykkäänsä tuijottaen ja somettaa.
Lasta ei viedä pulkkamäkeen eikä ulkoilla, koska se on ÄIDISTÄ tylsää. Tunnen näitä mukavuudenhaluisia samppanjanlipittelijä-akkoja, joilla ei ole edes ulkoiluun sopivia vaatteita, siristelevät valkoisessa huopatakissa ja korkosaappaissa puiston kulmalla nenät tipassa ja räpläävät puhelintaan. Lapsen kanssa ei tehdä mitään, hyvä kun edes jutellaan.
Onneksi laittavat ne tarhaan 2-vuotiaina, niin lapset pääsevät vähän kehittymään ja saamaan jotain muitakin kokemuksia kuin piirrettyjen toljottaminen.
Ei nämä osaa edes ruokaa laittaa tai siivota, miehen pitää töistä tullessaan alkaa kokkaamaan tai mennä kauppaan, koska "kotityöt ja lapsenhoito pitää jakaa tasan". Nämä laiskat mammat odottavat, että hommataan kotiin lapsenhoitaja, siivooja ja kokki tai mennään aina ravintolaan. Teidän esiäidit häpeävät haudassaan.
M42
Vierailija kirjoitti:
Isä voi sitten varmaan käydä vaikka lauantaina kaupassa, viikon ostokset kerralla niin voisi osallistua iltaisin edes vähän lapsen hoitoon niin äiti saa vähän levätä.. Isä voisi mennä myöhemmin töihin ja ulkoiluttaa lasta aamulla, ilmeisesti isä on yrittäjä kun joutuu tekemään jatkuvasti pitkää päivää, niin tällainen järjestely olisi mahdollinen...
Vai olisiko niin, että teet ihmeellisiä oletuksia perheestä jonka asioita et oikeastaan edes tiedä?
Vai onko sinulla joku valvontakamera asennettuna veljesi kotiin kun tiedät lapsen itkevän joka ilta itsensä uneen?
Voi juma! Vai että isän pitäisi vielä sopeuttaa omia työaikojaan, että lapsi pääsisi ulos kun äiti ei vain viitsi!?! Yhden lapsen kanssa!!? Halojaa! Mun äiti hoiti meidät kaikki viisi lasta kotona kouluikäisiksi asti. Isä oli pitkät päivät yrittäjänä pois kotoa. Jos meidän mamma ois sillon vielä vaatinu, että isännän täytyy lapset pitkän työpäivän jälkeen ulkoilittaa ni johan ois ollu prkl ja vaimo varmaan vaihtoon. Sylettää nämä nykyajan somemammat, jotka ei viiti yhtä lasta ulos pukea tai ylipäätään tehä niiden kans mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä voi sitten varmaan käydä vaikka lauantaina kaupassa, viikon ostokset kerralla niin voisi osallistua iltaisin edes vähän lapsen hoitoon niin äiti saa vähän levätä.. Isä voisi mennä myöhemmin töihin ja ulkoiluttaa lasta aamulla, ilmeisesti isä on yrittäjä kun joutuu tekemään jatkuvasti pitkää päivää, niin tällainen järjestely olisi mahdollinen...
Vai olisiko niin, että teet ihmeellisiä oletuksia perheestä jonka asioita et oikeastaan edes tiedä?
Vai onko sinulla joku valvontakamera asennettuna veljesi kotiin kun tiedät lapsen itkevän joka ilta itsensä uneen?
Voi juma! Vai että isän pitäisi vielä sopeuttaa omia työaikojaan, että lapsi pääsisi ulos kun äiti ei vain viitsi!?! Yhden lapsen kanssa!!? Halojaa! Mun äiti hoiti meidät kaikki viisi lasta kotona kouluikäisiksi asti. Isä oli pitkät päivät yrittäjänä pois kotoa. Jos meidän mamma ois sillon vielä vaatinu, että isännän täytyy lapset pitkän työpäivän jälkeen ulkoilittaa ni johan ois ollu prkl ja vaimo varmaan vaihtoon. Sylettää nämä nykyajan somemammat, jotka ei viiti yhtä lasta ulos pukea tai ylipäätään tehä niiden kans mitään.
Mua sylettää myös nämä 50-lukulaiset ajatukset että naisten pitää olla yksistään supervanhempia ja isä on etäinen bisnesmies.
Toki ulkoilu on pieni juttu mutta onhan se kohtuullista isän osallistua edes hieman lasten elämään kun toinen tekee kaiken muun.
Missään muussa maassa ei edes pistetä lapsia ulos joka päivä tai huonolla kelillä. Täällä missä me asumme tiet lainehtii ja alla on jäätä.
Muilta osin kälyn vanhemmuus ei nyt ihan loistavalta kuulosta mutta jos ei selkeää laiminlyöntiä tapahdu niin jokainen kasvattaa ja hoitaa lapsensa tavallaan.
Sokeri ja pulla nyt ei todellakaan ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kälysi vaikuttaa tyypilliseltä laiskalta ja itsekkäältä nykyäidiltä, joka ei tee lapsensa kanssa mitään. Istuu vain kännykkäänsä tuijottaen ja somettaa.
Lasta ei viedä pulkkamäkeen eikä ulkoilla, koska se on ÄIDISTÄ tylsää. Tunnen näitä mukavuudenhaluisia samppanjanlipittelijä-akkoja, joilla ei ole edes ulkoiluun sopivia vaatteita, siristelevät valkoisessa huopatakissa ja korkosaappaissa puiston kulmalla nenät tipassa ja räpläävät puhelintaan. Lapsen kanssa ei tehdä mitään, hyvä kun edes jutellaan.
Onneksi laittavat ne tarhaan 2-vuotiaina, niin lapset pääsevät vähän kehittymään ja saamaan jotain muitakin kokemuksia kuin piirrettyjen toljottaminen.
Ei nämä osaa edes ruokaa laittaa tai siivota, miehen pitää töistä tullessaan alkaa kokkaamaan tai mennä kauppaan, koska "kotityöt ja lapsenhoito pitää jakaa tasan". Nämä laiskat mammat odottavat, että hommataan kotiin lapsenhoitaja, siivooja ja kokki tai mennään aina ravintolaan. Teidän esiäidit häpeävät haudassaan.
M42
Veit sanat suustani. Tämä on aivan totta.
Järkyttävää että täällä ihmiset ihan tosissaan ajattelevat että riittää kun lapsi muutaman kerran viikossa (jos edes sitäkään..) laittavat päänsä hetkeksi ulos! Ja tämä että " ei muissa maissakaan" ....selitelkää vaan laiskuuttanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei pitäisi rytmiä lapselle kun se nyt on helpoin myös myöhemmän päivähoidon/eskarin kannalta. Itsepä isä on sen 10 h päivässä töissä.
Jos isä on niin vähän lapsensa elämässä en ihmettelisi vaikka puhuisi yninästä itkuna ja puolella tunnilla tarkoitetaan paria minuuttia.
Vain Suomessa voidaan olla sitä mieltä, että perheen ainoan palkansaajan pitäisi huonontaa taloudellista tilannetta ennemmin kuin että lapsi saisi valvoa tunnin myöhempään. Eihän se lapsi ole totaaliväsynyt, jos kerran itkee (tai täällä taidettiin jo tietää, että vaan ynisee) puolituntisen.
Useimmat lapset on ihan helppoa siirtää vähän aikaisempaan aikatauluun, kun mennään päiväkotiin. Lapset jopa matkustavat toiselle puolelle maailmaa ja kivuttomasti siirtyvät tuttuun rytmiin taas kotiin palatessa.
Mahdolliset ongelmat aikataulun muutoksessa ovat mielestäni pieniä verrattuna siihen, että lapsi ehtii hädin tuskin nähdä isänsä arkisin.
Joku kommentoi että oma lapsi ei viihdy ulkona vaan huutaa siellä yms. Tulee vain mieleen että mitä siihen ulkoiluun sitten sisältyy kun ei viihdy, onko vaatetus kohdillaan, juostaanko heti sisään ulkoa kun lapsi vähän kiljahtaa?
Vanhemmathan voisivat omalla käytöksellään näyttää lapsille että ulkoilukin voi olla hauskaa!
Vierailija kirjoitti:
Missään muussa maassa ei edes pistetä lapsia ulos joka päivä tai huonolla kelillä. Täällä missä me asumme tiet lainehtii ja alla on jäätä.
Muilta osin kälyn vanhemmuus ei nyt ihan loistavalta kuulosta mutta jos ei selkeää laiminlyöntiä tapahdu niin jokainen kasvattaa ja hoitaa lapsensa tavallaan.
Sokeri ja pulla nyt ei todellakaan ole pakollista.
Mutta jos ei ulkoile hyvälläkään kelillä, niin jossain vippaa pahasti. En väitä, että itsekään viihdyn leikkipuistossa - tuskin siellä oikeasti viihtyy kukaan yli 10 -vuotias - mutta ihan lapsen edun vuoksihan siellä käydään. Ulkoilu nyt k u u l u u normaalin lapsen päivärytmiin, uni ja ruokakin maistuu paremmin.
Kukaan normaali aikuinenkaan tuskin viettää viikkoa neljän seinän sisällä ilman ulosmenoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua sylettää myös nämä 50-lukulaiset ajatukset että naisten pitää olla yksistään supervanhempia ja isä on etäinen bisnesmies.
Toki ulkoilu on pieni juttu mutta onhan se kohtuullista isän osallistua edes hieman lasten elämään kun toinen tekee kaiken muun.
"Tekee kaiken muun"?? Voisko sitä myös laskea jonkinlaiseksi tekemiseksi, että hankkii rahat ruokaan, asuntolainaan, vuokraan, laskuihin yms.? Sen ymmärtäisin jos esim. 5 alle kouluikäisen kanssa saattais kotiäidilläkin kilahtaa, mutta jos ei yhtä jaksa ulos pukea niin toivottavasti ymmärtää olla porsimatta enempää.
Vierailija kirjoitti:
M42
Näinpä. Moni ei tajua, ettei se äitiys- tai hoitovapaa ole mikään loma/vapaa, vaan työtä. Lapsen ja kodin hoitoa. Kun toinen käy töissä, toinen hoitaa kaupat, kotihommat ja lapsen.
Ilta on koko perheen vapaa-aikaa.
Se kodinhoito käy ihan työstä, ei siinä ole aikaa päivittää Instaa, Pinterestiä, Facebookia, Whatsappia, Twitteriä ja seurata vastauksia niihin. Saati roikkua koko päivä AV:lla.
Ihmiset puolustelevat, koska edelleenkin on jonkinlainen tabu, että on olemassa äitejä ja isejä joita nyt ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta mennä ja tehdä oman lapsensa kanssa muuta kuin se ihan välttämättömin hengenpitimiksi korkeintaan.