Käly ei ulkoiluta lastaan
Kälyni asuu maalla ja on kertonut ettei jaksa lastaan päivittäin käyttää ulkona. Saattavat olla yli kolme päivää sisällä.. Lapsi on vilkas 2-vuotias.. Olen oikeasti huolissani... Ei anna äitini käyttää lastaan ulkona, kun osaa huolehtia hänestä kyllä ihan itsekin. Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni.. Ihan sairasta! Me asutaan kaupungissa, mutta käydään joka päivä lasten kanssa ulkona... Lisäksi he ovat päiväkodissakin ulkona. Mitä tuolle voi tehdä?
Kommentit (128)
Lapsia ei tarvitsekaan käyttää ulkona pissalla kuten koiria.
Toiset nyt vain viihtyvät paremmin sisällä. Toinen asia joka tulee mieleen on että käly voisi olla jollain asteella masentunut? Ei jaksa sitä ulosmenohärdelliä (itsellä toinen lapsi oli sellainen että veti itkupotkuraivarit sekä ulos lähtiessä ja sisälle tullessa joten usein ulkoilu oli erittäin raskasta ja kaikkea muuta kuin mukavaa) ja sitten parhaansa mukaan keksii tekemistä sisällä? Itselläni on ainakin sellaisessa tilanteessa vaikea ottaa vastaan apua, koska se olisi sen tunnustamista etten jaksa ja jokin on vialla.
En tunne kälyä, joten tuo ehdotus kumpuaa vain henkilökohtaisista kokemuksista. Pihalla on kivaa muttei se lapsi siitäkään mene rikki että puuhailee paljon sisällä.
Minulla lapsi joka ei pidä ulkoilusta, inhoaa pukemista ja keksii puuhasteltavaa sisällä. En vie häntä ulos joka päivä ja kun menemme ulos niin menemme lähinnä vaunulenkeille. Lapsi ei suostu liikkumaan ulkona vaan roikkuu jalassa kiinni tai kaatuu maahan ja kieltäytyy liikkumasta (inhoaa ilmeisesti paksuja vaatteitaan ja paksuja kenkiä).
Kesällä sitten taas ulkoillaan senkin edestä. Nyt lapsii saa nauttia sisäleikkipaikosta ja saa samalla liikuntaa mitä ei ulkoillessa saa.
No tuo lapsi rakastaa ulkoilua. Lisäksi käly valittaa kuinka lapsi tuhoaa paikkoja sisällä ja jatkuvasti pitää kieltää.. Käly on työtön eikä silti vie lasta edes autolla minnekään kerhoihin tms, veljeni käy aina heille kaupassa yms. Kun veli joskus saa tuoda tytön vanhemmillemme, niin lapsi haluaa olla vain ulkona ja sanoo "ei sisään".. Olemme sanoneet, että lapsi voi tulla meille hoitoon koska vain, mutta käly antaa sen vain ja ainoastaan omalle äidilleen hoitoon... Ei edes pariksi tunniksi jätä muille.
Ap
Tätä juuri näen itsekin että vanhemmat eivät käyty lastaan ulkona. Mielummin jumitutaan sisälle kuin otetaan ulkona edes pieni happihyppely. On vanhempia jotka eivät itse jaksa siellä pihalla nyt varsinkaan talvisin seisoskella, mutta se on teidän velvollisuus käyttää lapsi haukkaamassa raitista ilmaa JOKA päivä!
Vierailija kirjoitti:
No tuo lapsi rakastaa ulkoilua. Lisäksi käly valittaa kuinka lapsi tuhoaa paikkoja sisällä ja jatkuvasti pitää kieltää.. Käly on työtön eikä silti vie lasta edes autolla minnekään kerhoihin tms, veljeni käy aina heille kaupassa yms. Kun veli joskus saa tuoda tytön vanhemmillemme, niin lapsi haluaa olla vain ulkona ja sanoo "ei sisään".. Olemme sanoneet, että lapsi voi tulla meille hoitoon koska vain, mutta käly antaa sen vain ja ainoastaan omalle äidilleen hoitoon... Ei edes pariksi tunniksi jätä muille.
Ap
Minusta tuo tuntuu harmilliselta koska minusta kuulostaa siltä että lapsella on liikaa energiaa mitä pitäisi päästä purkamaan ja ehkä jopa ahdistunut jos vain eletään niiden kotiseinien sisällä..
Jonkun pitäisi varmaan tuoda esille tälle äidille huolensa hänen voinnistaan, masennusta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä et kuitenkaan tiedä kaikkia taustoja. Isovanhemmat voivat olla tosi innokkaita mutta huithapeleita hoitajia. Oma äitini on verisesti loukkaantunut, kun emme enää anna lapsiamme hänelle hoivoon vaikka "hän on niin innokas ja hyvä hoitaja". Kuitenkin tullessamme hakemaan lapsia hänen luotaan, on äitini sisällä tekemässä ruokaa ja kaksivuotias on ulkona neljävuotiaan valvonnassa. "Kyllä se isompi sen pienen perään katsoo, kun hän käväisee sisällä." Kaksi kertaa näin kävi ja raja tuli vastaan. Äitini ei lapsia hoida. Muille varmasti puhuu niin, että hän olisi niiiiiin innokas, mutta kun eivät anna ja haluavat aina hoitaa vain itse, eivät edes kunnolla ulkoile. Voin kuvitella sen...
Ja ap:n tapauksessa voihan olla, että käly ei luota ap:hen tai kokee ap:n arvostelevan jo muutenkin, joten haluaa olla mahd. vähän tekemisissä, mieluummin on siis sisällä lapsen kanssa kuin antaa ap:lle tai... En itsekään antaisi lapsiani kenelle tahansa, joka vain ilmoittaa, että tuo heille.
Asioilla on monta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hienoa että olet onnistunut luomaan noin läheisen suhteen lapseen jota et ole koskaan hoitanut. Voisiko olla niin, ettei lapsen isovanhemmilla ole samoja viihdykkeitä sisällä kuin on lapsen kotona? Miksei lapsen isä vie lasta ulos joka päivä, jos lapsi niin kovasti kärsii sisäleikeistä?
En ennen ole kuullutkaan, että lapsi täytyy antaa hoitoon ihmisille joihin ei luota, mihin tämä perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri näen itsekin että vanhemmat eivät käyty lastaan ulkona. Mielummin jumitutaan sisälle kuin otetaan ulkona edes pieni happihyppely. On vanhempia jotka eivät itse jaksa siellä pihalla nyt varsinkaan talvisin seisoskella, mutta se on teidän velvollisuus käyttää lapsi haukkaamassa raitista ilmaa JOKA päivä!
Höpö höpö. Lapsi ei mene rikki, vaikka ei joka päivä ulkona kävisikään. Tämä jok päivä ulkoilu on ihan suomalainen ilmiö. Useimmassa muussa maassa pysytään kurjalla säällä sisällä, ja lapsista tulee ihan normaaleja.
Minä en ole nähnyt naapurin olevan kertaakaan lasten kanssa ulkona kuuden vuoden aikana :(. Pienenä eivät ulkoilleet lainkaan ja n. 3 ja 5-vuotiaasta lähtien lapset ovat olleet yksin pihalla naapureiden vahdittavina. Äiti vain paiskasi vittu-perkele-saatanaa huutaen lapset pihalle ja pysyi itse sisällä, ovet lukossa.
Harmittaa, etten aikoinaan tehnyt mitään ilmoitusta, nyt lapset ovat jo isoja ja oireilevat pahasti. Äiti olisi varmasti hyötynyt jostain tukitoimista.
Vierailija kirjoitti:
Kälyni asuu maalla ja on kertonut ettei jaksa lastaan päivittäin käyttää ulkona. Saattavat olla yli kolme päivää sisällä.. Lapsi on vilkas 2-vuotias.. Olen oikeasti huolissani... Ei anna äitini käyttää lastaan ulkona, kun osaa huolehtia hänestä kyllä ihan itsekin. Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni.. Ihan sairasta! Me asutaan kaupungissa, mutta käydään joka päivä lasten kanssa ulkona... Lisäksi he ovat päiväkodissakin ulkona. Mitä tuolle voi tehdä?
Jos sinä vaan keskittyisit ihan siihen omaan elämääsi etkä puuttuisi muiden asioihin, jookos?
Eli lapsen isä ei ole koskaan lapsen kanssa ja silloin harvoin kun on, yrittää tuupata lapsen vanhemmilleen.
Sen sijaan se työnarkomaanin vaimo, lapsen äiti, joka hoitaa lasta aina on nyt viallinen?
No on aika erikoista ettei luota vaikka veli luottaisi. On ehdottanut kälylle, että jättäisivät meille tai vanhemmilllemme ja lähtisivät reissuun niin käly ei suostu. Pelkää, että syötetään sille sokeria! Meillä lapset on 4 ja 3 ja saavat syödä pullaa ja jäätelöä.. Kälyn lapsi ei saa mitään missä on valkoista sokeria. Ei tietenkään annettaisi hänelle sokeria (eikä omillemme hänen aikanaan) mutta se on kyllä totta, että äitimme saattaisi antaa (ja veljenikin antaa esimerkiksi pullaa jos äitimme on leiponut, mutta ei kälyn aikana).
Käly ei ota ikinä lasta syliin jos tämä itkee ja lapsi seuraa aina veljeäni. He veivät lapsen omaan huoneeseen suoraa synnäriltä ja tekivät monia asioita joita en ikinä itse tekisi. On minussakin vikaa äitinä vaikka kuinka paljon varmasti, mutta kai saan silti olla huolissani. Lapsi on todella ihana ja touhukas ja kiltti, mutta käly sanoo lapsen olevan haastava, uhmainen huutaja joka tuhoaa ja raivoaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Lapsi ei mene rikki, vaikka ei joka päivä ulkona kävisikään. Tämä jok päivä ulkoilu on ihan suomalainen ilmiö. Useimmassa muussa maassa pysytään kurjalla säällä sisällä, ja lapsista tulee ihan normaaleja.
Ei varmaan rikki menekkään, sitä en minäkään usko. Mutta kyllä raitis ulkoilma tekee kaikinpuolin hyvää lapselle sekä aikuiselle. Kysymys onkin miksi ei vietäisi ulos..?
Ja kyllä mua ahdistaa lapsen puolesta, ainakin kun näkee miten hän nauttii ulkona, ja on ihan innoissaan ihan perusjutuista. Jos ollaan kälyn kanssa vanhemmillani samaan aikaan, hän ei ikinä halua ulos, koska lapselle ei ole sopivia vaatteita mukana (!) ei myöskään anna minun viedä lastaan ulos, jos nuo vaatteet joskus löytyvätkin (tai on kesä...) . En tuon vierailun aikana raaski enää viedä omianikaan ulos, koska kälyn lapsi alkaa itkeä perään ja äitini sitten yrittää keksiä sille jotain virikkeitä..
Kälyn koti ei todellakaan ole mitenkään viihtyisä. Meillä on kerrostalossa enemmän tilaa leikkiä vaikka neliöitä on vähemmän. Käly vihaa soivia leluja, kaaosta ja lapsi ei saa maalata tai piirtää koska se sotkee kaikki paikat.. Lisäksi koiralle on pyhitetty kaksi huonetta, ja koira kyllä pääsee ulkoilemaan pihalle aina halutessaan..
Ap
No onpas tässä taas upea sukulainen! Oikea juoruämmien kuningatar.
On todella sääli lapsen kannalta, jos ei pääse päivittäin ulos. Kyllä niin lapset kuin me aikuisetkin tarvitsemme raitista ulkoilmaa voidaksemme hyvin kokonaisvaltaisesti.
Mutta tämä on kai toisilla tämän päivän trendi, kun kuvitellaan, että lapsi ei tarvitse ulkoilua. Ja jos sitten pitkin hampain lähdetään neljän seinän sisältä, niin mennään kauppakeskuksiin "ulkoilemaan". Säälin syvästi näitä lapsia!
Olin aikanaan itse laiska viemään lapsia ulos, kun asuimme maaseudulla paritalossa eikä lähellä ollut leikkipaikkoja. Mies oli ahkera ulkoiluttamaan, joten niinä päivinä, kun hän ei päässyt, niin sinnittelin lasten kanssa ulkona. Ei ollut mitään tekemistä enkä osannut leikkiä autojuttuja. Talvella tehtiin lumimajaa ja silloin muutenkin kolasin poikien kanssa pihaa jne. Sitten, kun oppivat itse olemaan ulkona ilman minua ja aloittivat tarhan, niin helpotti. Mutta muistan kyllä ne tylsät hetket. Mieluummin pistin lapset rattaisiin ja kävelin pitkiä lenkkejä, mutta siinä ei energia purkaantunut lapsilla mitenkään.
Mitäs jos joskus tarjoutuisit leikkimään heidän pihallaan? Toisit serkukset siihen hänelle kaveriksi.
Get a life.