Käly ei ulkoiluta lastaan
Kälyni asuu maalla ja on kertonut ettei jaksa lastaan päivittäin käyttää ulkona. Saattavat olla yli kolme päivää sisällä.. Lapsi on vilkas 2-vuotias.. Olen oikeasti huolissani... Ei anna äitini käyttää lastaan ulkona, kun osaa huolehtia hänestä kyllä ihan itsekin. Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni.. Ihan sairasta! Me asutaan kaupungissa, mutta käydään joka päivä lasten kanssa ulkona... Lisäksi he ovat päiväkodissakin ulkona. Mitä tuolle voi tehdä?
Kommentit (128)
Asutko heidän kanssa saman katon alla vai miten tiedät noin tarkkaan kaiken mitä veljesi luona tapahtuu. Huomaan että haluat puolustella veljeäsi ja haukkua hänen vaimoaan. Veljenäsi pitäisin hajurakoa sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 2-vuotias on koko talven huutanut ulkona ollessaan. Haluaa nopeasti sisälle. Ei ole tullut paljoa ulkoiltua.
Onko vaatetus ollut kohdillaan, ettei ole ollut liian kylmä tai kuuma? Ovatko jalkineet sopivan kokoiset? Mitä olette ulkona tehneet niinä kertoina, kun olet hänet ulos vienyt?
Tai sitten lapsi vaan vihaa ulkoilua. Omanikin oli sellainen parivuotiaana. Eikä edelleenkään tykkää olla ulkona, jos viima käy. Posket menee kylmäallergiasta rikki viidessä minuutissa, jos on kylmä tuuli.
Veli ja käly itse kertoo lapsen huutavan joka ilta ainakin 30min, mutta sitten rauhottuu... Ja käly todellakin avautuu kaikesta what's up-ryhmässä jossa on myös hänen sisko (joka ei myöskään saa ottaa lasta hoitoon, eli meitä epäluotettavia on aika paljon). Ei ole yrittäjä vaan osaomistaja yrityksessä, ja halvemmaksi tulee tehdä työt itse kuin palkata joku, on sen alan yritys ettei asiakkaiden luo yleensä mennä enää 18 jälkeen..
Ja jos kälyllä olisi hirveän rankkaa niin kai hän hakisi töihin tai kouluun? Ei yhden lapsen kanssa oikeasti sillä tavalla väsy, vielä kun laittaa sen noin aikaisin nukkumaan. Ja kun hoitajia olisi, mutta ei kelpaa.
Mutta juu, kai tuo on sitten nykyään normaalia että lapset raivoaa sisällä ja sitä ihmetellään kuin suurempaakin arvoitusta. Toivottavasti käly näkee tämän, hänellä kun on aikaa olla netissä muttei jaksa ulkona käydä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 2-vuotias on koko talven huutanut ulkona ollessaan. Haluaa nopeasti sisälle. Ei ole tullut paljoa ulkoiltua.
Onko vaatetus ollut kohdillaan, ettei ole ollut liian kylmä tai kuuma? Ovatko jalkineet sopivan kokoiset? Mitä olette ulkona tehneet niinä kertoina, kun olet hänet ulos vienyt?
Lapsella ollut t-paita, shortsit ja jalassa ihan vaan sandaalit niin kun kesälläkin. Ulkona ollaan vaan seisoskeltu paikoillaan.
En ymmärrä miksi täällä puolustellaan kälyä noin paljon. Ilmeisesti moni viihtyy sisällä? Olen omin silmin nähnyt ettei hän vie lastaan ulos vaikka lapsi haluaa, vaikka minä tarjoudun ihan mielelläni ottamaan lapsen mukaan.. Ei edes kesällä! Jolloin sinne ulos voi mennä laittamalla hatun ja kengät päälle.. On se vaan mielestäni outoa!
On vanhempien omaa laiskuutta valehdella itselleen ettei lapset viihdy ulkona. Saa omatkin lapseni joskus ulkona raivareita, mutta ei se herranjestas johdu siitä, että ollaan ulkona! En kestä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ollut t-paita, shortsit ja jalassa ihan vaan sandaalit niin kun kesälläkin. Ulkona ollaan vaan seisoskeltu paikoillaan.
No ei kai se lapsi siellä mitään tee jos sinä et sänen kanssaan leiki, vie leluja, vie puistoon, tutki vaikka lehtiä. Siinä taas yksi laiskamato!!!:DDD
Vierailija kirjoitti:
Veli ja käly itse kertoo lapsen huutavan joka ilta ainakin 30min, mutta sitten rauhottuu... Ja käly todellakin avautuu kaikesta what's up-ryhmässä jossa on myös hänen sisko (joka ei myöskään saa ottaa lasta hoitoon, eli meitä epäluotettavia on aika paljon). Ei ole yrittäjä vaan osaomistaja yrityksessä, ja halvemmaksi tulee tehdä työt itse kuin palkata joku, on sen alan yritys ettei asiakkaiden luo yleensä mennä enää 18 jälkeen..
Ja jos kälyllä olisi hirveän rankkaa niin kai hän hakisi töihin tai kouluun? Ei yhden lapsen kanssa oikeasti sillä tavalla väsy, vielä kun laittaa sen noin aikaisin nukkumaan. Ja kun hoitajia olisi, mutta ei kelpaa.
Mutta juu, kai tuo on sitten nykyään normaalia että lapset raivoaa sisällä ja sitä ihmetellään kuin suurempaakin arvoitusta. Toivottavasti käly näkee tämän, hänellä kun on aikaa olla netissä muttei jaksa ulkona käydä.
Ap
Minäkin todella toivon että kälysi näkee tämän. Ymmärtäisi jatkossa katkaista välit sinuun kokonaan.
Miksi et hauku häntä suoraan päin naamaa ja vielä veljesi aikana niin tulisi molemmille selväksi millainen olet. Lapsesta et ole aidosti huolestunut vaan haluat vain näpäyttää kälyäsi ja tuoda "paremmuuttasi" esille. Hauku samalla se veljesi jos hän kerran antaa lapsen huutaa itsensä uneen. Vai onko tämänkin takana vain se läpeensä paha käly joka varmasti estää veljesi pääsyn lastaan lohduttamaan.
Ja huom. sinulla itselläsihän on aikaa olla netissä valittamassa vaikka valitat että käly se vaan roikkuu netissä.
Toi on nykyaikaa. Meilläkin lapset leikkii laiskimpina päivinä parvekkeella.. :D Mutta todellakin ottaisin avun vastaan jos joku tarjoais viemään ne ulos.. Ja pakotan itseni sinne aina kun melutaso muuttuu korvia huumaavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri näen itsekin että vanhemmat eivät käyty lastaan ulkona. Mielummin jumitutaan sisälle kuin otetaan ulkona edes pieni happihyppely. On vanhempia jotka eivät itse jaksa siellä pihalla nyt varsinkaan talvisin seisoskella, mutta se on teidän velvollisuus käyttää lapsi haukkaamassa raitista ilmaa JOKA päivä!
Ei tasan ole! Ulkoilu on vain suositus, ei missään laissa lue että on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se lapsi siellä mitään tee jos sinä et sänen kanssaan leiki, vie leluja, vie puistoon, tutki vaikka lehtiä. Siinä taas yksi laiskamato!!!:DDD
Höpsö, uskoitko myös siihen että lapsi on talvet ulkona kesävaatteissa?
Haluatko että minä nyt kerron ap sinulle miten sun täytyy elää elämäsi? Voin neuvoa askel askeleelta, koska minähän tiedän paremmin. Olenhan lukenut sinun kirjoituksiasi, niin kuin sinä kälysi. Eli ensiksi lopetat palstailun ja toiseksi annat kälyn olla rauhass ja kasvattaa OMAT lapsensa ihan niin kuin hän itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valitankin veljelleni. Sanoinhan jo, että hän on onneton nössö kun ei vaan tuo lastaan vanhemmillemme. Mutta heillä on juuri kamalat perinteiset roolit, jossa nainen päättää sisustuksen ja lapsen ja mies tuo rahaa ja tekee pihatyöt.
Tsiisus mikä paskamyrsky nousee jos anonyyminä täällä valitan. Ja on aikaa, koska olen kipeä ja lapset hoidossa.
Ap
Minäkin todella toivon että kälysi näkee tämän. Ymmärtäisi jatkossa katkaista välit sinuun kokonaan.
Miksi et hauku häntä suoraan päin naamaa ja vielä veljesi aikana niin tulisi molemmille selväksi millainen olet. Lapsesta et ole aidosti huolestunut vaan haluat vain näpäyttää kälyäsi ja tuoda "paremmuuttasi" esille. Hauku samalla se veljesi jos hän kerran antaa lapsen huutaa itsensä uneen. Vai onko tämänkin takana vain se läpeensä paha käly joka varmasti estää veljesi pääsyn lastaan lohduttamaan.
Ja huom. sinulla itselläsihän on aikaa olla netissä valittamassa vaikka valitat että käly se vaan roikkuu netissä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä puolustellaan kälyä noin paljon. Ilmeisesti moni viihtyy sisällä? Olen omin silmin nähnyt ettei hän vie lastaan ulos vaikka lapsi haluaa, vaikka minä tarjoudun ihan mielelläni ottamaan lapsen mukaan.. Ei edes kesällä! Jolloin sinne ulos voi mennä laittamalla hatun ja kengät päälle.. On se vaan mielestäni outoa!
On vanhempien omaa laiskuutta valehdella itselleen ettei lapset viihdy ulkona. Saa omatkin lapseni joskus ulkona raivareita, mutta ei se herranjestas johdu siitä, että ollaan ulkona! En kestä..
Ap
En itsekään antaisi lastani hoitoon ihmiselle, joka noin avoimesti arvostelee ja paheksuu. Et tiedä heidän elämästään mitään. Lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäh? Sun lapset saa raivareita ja sinä vain olet huolissasi muiden ihmisten lapsien ulkoilusta. Taidat olla huono äiti! Susta pitää tehdä lasu!
Voi jestas mikä kyylä. Mä en tiedä kenenkään perhe elämästä noin paljoa saati että kiinnostaisi.
En mä tuollaiselle uteliaalle kertoisi piruuttaankaan meidän aikatauluja.
Mulla vähän samanlainen käly, mutta en jaksa stressata sen asioista. Itse vein lapset hoitoon ja palasin töihin, kun tajusin etten saa aikaiseksi hankkia niille tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja muutenkin, se ulos meneminen kahden pienen kanssa oli jotenkin vaivalloista. Aina toinen sai raivarin.. Toinen ei suostunut vaunuista pois ja leikkipuistoissa oli vaan yliliukkaat liukumäet, isoille tarkoitetut kiipeilytelineet joihin en voi päästää molempia kun olen yksin, keinut oli poistettu ja jousikeinusta tuli riitaa.. Se oli ehkä elämäni kamalinta aikaa.. Onneksi äitini tuli välillä viemään heitä kanssani ulos, niin sujui vähän paremmin. Olen kyllä tosi nuori, joten en ehkä osannut olla niin coolisti kuin äidit jotka tuntuvat selviävän kolmestakin taaperosta..
N23
Vierailija kirjoitti:
Muistuupa mieleen oman esikoisen vauva-aika.
Miehen sukulaiset (asuivat 500 km päässä) tiesivät, etten käy missään koskaan vauvan kanssa.
Kyllähän minä hänen kanssaa kävin kerhossa ja vauvauinnissa ja jumpassa. Muiden äitien kanssa kahviteltiin säännöllisesti ja ulkoiltiin paljon.
Mutta silti vaan sukulaise tiesivät että vauvani ei koskaan pääse tapaamaan ketään ihmisiä. Eihän hän muuten niin kovasti voisi vierastaa miehen sukulaisia kun nämä tunkevat naamansa 10 sentin päähän ja huutaa kailottavat kimakalla äänellä niin että tärykalvo meinaa haljeta.
Kyllä tuli sieltä suunnalta ohjetta kuinka vauvaa pitää alkaa sosiaalistamaan ja totuttamaan muihin ihmisiin. Olivat aivan kauhuissaan siitä kuinka pidän vauvaa sillä tavalla eristyksissä.
Totutin sitten suvun vähäisempään yhteydenpitoon kun en jaksanut kuunnella paheksuntaansa ja hyviä neuvoja ja ohjeita.
Sama homma. Sukulaiset ovat ohjeita täynnä ja heidän mielestä lapseni eivät ole tarpeeksi muiden ihmisten kanssa tekemisissä jne. Lapseni eivät vain ole näiden kyseisten sukulaisten kanssa tekemisissä ja juuri siitä syystä että eivät oikeasti välitä lapsista vaan haluavat vain neuvoa ja päteä. Koko ajan sitten näkevät vähemmän ja vähemmän. Ja ihan vain kaikille tiedoksi että eivät lapset tarvitse jokaista mahdollista sukulaista elämäänsä, eivätkä ulkoilua joka päivä.
Käly on kontrollifriikki ja ap kaikkitietävä ulkolusta autuuksi tullut päällepäsmäri. Olette tyrkyttäneet tuota ulkoilun välttämättömyyttä niin tunteella, että käly on kyllästynyt ja ihan kiusallaan sanoo, ettei ulkoile. Tai sitten sillä on joku bakteerikammo, joka sopii yhteen ap:n keetoman tiukkapipoisen ruokavalion vahtaamiseen kanssa. Oli vaihtoehto kumpi hyvänsä se ulkoilusta paasaminen kannnattaisi lopettaa pikinmiten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäh? Sun lapset saa raivareita ja sinä vain olet huolissasi muiden ihmisten lapsien ulkoilusta. Taidat olla huono äiti! Susta pitää tehdä lasu!
Juu niin saa ja niin varmasti osittain olenkin, mutta ei ne raivarit johdu siitä ulkona olemisesta vaan vaikka siitä, että veli vie pallon tms. Samaa tapahtuisi sisällä.
Ap
Lapset ei ole koiria, jos on oikeesti p*ska sää, "pääkallokeli" tai muuta mukavaa niin ei sinne ulos ole mikään pakko joka ikinen päivä mennä, poikkeuksia saa tehdä. Meillä ulkoillaan yhdessä n. 4-5 kertaa viikossa ja se on ihan riittävä. Joskus vain 3 kertaa viikossa jos sää on ollut ihan kamala useamman päivän putkeen (kuten viime viikolla, kaikkialla äärimmäisen liukasta kun maa on pelkkää peilijäätä ja siinä vettä päällä, sataa veden ja rännän sekoitusta, viiltävä tuuli).