Käly ei ulkoiluta lastaan
Kälyni asuu maalla ja on kertonut ettei jaksa lastaan päivittäin käyttää ulkona. Saattavat olla yli kolme päivää sisällä.. Lapsi on vilkas 2-vuotias.. Olen oikeasti huolissani... Ei anna äitini käyttää lastaan ulkona, kun osaa huolehtia hänestä kyllä ihan itsekin. Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni.. Ihan sairasta! Me asutaan kaupungissa, mutta käydään joka päivä lasten kanssa ulkona... Lisäksi he ovat päiväkodissakin ulkona. Mitä tuolle voi tehdä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä voi sitten varmaan käydä vaikka lauantaina kaupassa, viikon ostokset kerralla niin voisi osallistua iltaisin edes vähän lapsen hoitoon niin äiti saa vähän levätä.. Isä voisi mennä myöhemmin töihin ja ulkoiluttaa lasta aamulla, ilmeisesti isä on yrittäjä kun joutuu tekemään jatkuvasti pitkää päivää, niin tällainen järjestely olisi mahdollinen...
Vai olisiko niin, että teet ihmeellisiä oletuksia perheestä jonka asioita et oikeastaan edes tiedä?
Vai onko sinulla joku valvontakamera asennettuna veljesi kotiin kun tiedät lapsen itkevän joka ilta itsensä uneen?
Voi juma! Vai että isän pitäisi vielä sopeuttaa omia työaikojaan, että lapsi pääsisi ulos kun äiti ei vain viitsi!?! Yhden lapsen kanssa!!? Halojaa! Mun äiti hoiti meidät kaikki viisi lasta kotona kouluikäisiksi asti. Isä oli pitkät päivät yrittäjänä pois kotoa. Jos meidän mamma ois sillon vielä vaatinu, että isännän täytyy lapset pitkän työpäivän jälkeen ulkoilittaa ni johan ois ollu prkl ja vaimo varmaan vaihtoon. Sylettää nämä nykyajan somemammat, jotka ei viiti yhtä lasta ulos pukea tai ylipäätään tehä niiden kans mitään.
Mua sylettää myös nämä 50-lukulaiset ajatukset että naisten pitää olla yksistään supervanhempia ja isä on etäinen bisnesmies.
Toki ulkoilu on pieni juttu mutta onhan se kohtuullista isän osallistua edes hieman lasten elämään kun toinen tekee kaiken muun.Ekalle:Äitisi oli valinnut kotiäitiyden ja isäsi elätti hänet. Ja ap on myös somemamma.
Tokalle: juuri niin, nykyään isän täytyisi osallistua koska äidit ovat myös yrittäjiä ja tekevät pitkää työpäivää. Silti ne miehet ovat niin kuin kevyt toimistotyö olisi sama asia kuin ennen vanhaan kun miehet kävi töissä ns auringonnoususta auringonlaskuun ja todella elättivät perheensä.Halojaaa, tämä ap:n käly ei tee töitä, vaan roikkuu himassa y h d e n lapsen kanssa. Eikös se kotona oleva (oli äiti tai isä) tee ne kotihommat, kun toinen puoliso tekee rahaa toisaalla? Meillä mä menin takaisin virkaan, mies hoiti taaperoa ja kotihommat. Hyvin sujui, kotiin oli kiva tulla työpäivän päätyttyä, kun toinen oli hoitanut kauppakäynnin ja ruuan pöytään. Ja perjantaisin oli siivottu.
Puoliso voi hyvin laittaa rahat omaan pussiin. Kuka sanoi että se mies yhtään elättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kälysi vaikuttaa tyypilliseltä laiskalta ja itsekkäältä nykyäidiltä, joka ei tee lapsensa kanssa mitään. Istuu vain kännykkäänsä tuijottaen ja somettaa.
Lasta ei viedä pulkkamäkeen eikä ulkoilla, koska se on ÄIDISTÄ tylsää. Tunnen näitä mukavuudenhaluisia samppanjanlipittelijä-akkoja, joilla ei ole edes ulkoiluun sopivia vaatteita, siristelevät valkoisessa huopatakissa ja korkosaappaissa puiston kulmalla nenät tipassa ja räpläävät puhelintaan. Lapsen kanssa ei tehdä mitään, hyvä kun edes jutellaan.
Onneksi laittavat ne tarhaan 2-vuotiaina, niin lapset pääsevät vähän kehittymään ja saamaan jotain muitakin kokemuksia kuin piirrettyjen toljottaminen.
Ei nämä osaa edes ruokaa laittaa tai siivota, miehen pitää töistä tullessaan alkaa kokkaamaan tai mennä kauppaan, koska "kotityöt ja lapsenhoito pitää jakaa tasan". Nämä laiskat mammat odottavat, että hommataan kotiin lapsenhoitaja, siivooja ja kokki tai mennään aina ravintolaan. Teidän esiäidit häpeävät haudassaan.
M42
Kuvailit juuri tyypillisen isän vaikkakin yritit herjata naisia. Miksei tasa-arvon aikana naiset saa ottaa rennosti ja se isä tehdä kaiken? Pakkohan se on sallia niinpäin myös kun kerran miehet saa lipittää kaljaa ja olla hoitamatta lapsiaan.
Siellä laiska samppanjanlipittäjä-akka sai osuman venyttyään koko päivän somessa ja lapsi pelaa tabletilla vieressä. Jääkaappi on tyhjä ja sänky petaamatta vieläkin. Mies palaa töistä tienaamasta kotiin, mutta mitään ei ole kotona tehty.
M42
Oletpas katkera. Jep, mulla on easy life. Mutta hemmetin mies toi halpaa kuoharia. Lähetin takaisin Alkoon että sain kunnon shamppista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään muussa maassa ei edes pistetä lapsia ulos joka päivä tai huonolla kelillä. Täällä missä me asumme tiet lainehtii ja alla on jäätä.
Muilta osin kälyn vanhemmuus ei nyt ihan loistavalta kuulosta mutta jos ei selkeää laiminlyöntiä tapahdu niin jokainen kasvattaa ja hoitaa lapsensa tavallaan.
Sokeri ja pulla nyt ei todellakaan ole pakollista.Mutta jos ei ulkoile hyvälläkään kelillä, niin jossain vippaa pahasti. En väitä, että itsekään viihdyn leikkipuistossa - tuskin siellä oikeasti viihtyy kukaan yli 10 -vuotias - mutta ihan lapsen edun vuoksihan siellä käydään. Ulkoilu nyt k u u l u u normaalin lapsen päivärytmiin, uni ja ruokakin maistuu paremmin.
Kukaan normaali aikuinenkaan tuskin viettää viikkoa neljän seinän sisällä ilman ulosmenoa?
Muistaakseni aloituksessa puhuttiin kolmesta päivästä...
No on sinulla ongelmat! Tiedät varmasti että suuressa osassa maailmaa ei harrasteta mitään säännöllisiä ulkoiluja, varsinkaan huonolla ilmalla. Ja monien mielestä Suomessa on aina huono ilma. Ihan ihmisiä kasvaa joka puolella ilman pakkoulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen anoppini ja kälyni meuhkaamiset minusta. Anoppi levitti juttuja, miten minä en laita ruokaa ja köyhdytän hänen poikansa, kun AINA käymme vain ravintolassa syömässä.
Todellisuudessa me kövimme ravintolassa syömässä vain kun appivanhemmat kyläilivät meillä. Syystä että aikaisemmilla kerroilla anoppi nosti niin hirveän metakan siitä meidän tarjoamaata ruoasta, että me päätimme, että iknä enää emme hänelle kokkaa.
Tämäkin sitten vääntyi uudeksi haukkumisen aiheeksi.
Kyllä pahansuopa ihminen aina saa haukuttua, kun sitä pahaa tahtoa on.
Varmasti anoppisi on vain ns. "räväkkä"!
Vierailija kirjoitti:
Taattua avta, AP on aina väärässä.
Minusta sinun kannattaa jutella veljen kanssa rauhassa. Minua huolestuttaa sitten erityisesti lapsen eristäminen myös isästään. Miksi nukkumaan pitää mennä niin aikaisin, kun aamulla ei ole kiire mihinkään? En ole itse koskaan suosinut itkettämistä.
Just. Isä tekee 10h päivää ja se on äiti joka eristää isän lapsesta... Se että 2v itkee nukkumaanmenoaikaan ei ole hälyttävää eikä kerro siitä ettei lapsella väsytä. Monet 2-vuotiaat ovat uhmaiässä, ja on vanhemman velvollisuus huolehtia riittävästä levosta. Myöhemmin nukkumaanmeno ei ole tae myöhemmin heräämisestä. Esim meidän muksu nousee aina kuudelta, meni nukkumaan sitten klo 19 tai 23.
Ap lopettakaacse kälyn ahdistelu ja mustamaalaus ja kunnioittakaa hänen äitiyttään ja heidän päätöksiä. Ehkä sitten saatte olla isommassa roolissa heidän elämässään. Huolestuttavinta on tässä sinun tarpeesi puuttua toisten elämään. Ulkoilu ei ole millään muotoa pakollista noin pienen lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Missään muussa maassa ei edes pistetä lapsia ulos joka päivä tai huonolla kelillä. Täällä missä me asumme tiet lainehtii ja alla on jäätä.
Muilta osin kälyn vanhemmuus ei nyt ihan loistavalta kuulosta mutta jos ei selkeää laiminlyöntiä tapahdu niin jokainen kasvattaa ja hoitaa lapsensa tavallaan.
Sokeri ja pulla nyt ei todellakaan ole pakollista.
Tämän meinasin minäkin sanoa. Suomessa ollaan ihan pakkomielteisiä tuon ulkoilun kanssa. Ja sitä tarjotaan ratkaisuksi mihin tahansa kasvatuspulmaan. Varsinkin syömiseen ja nukkumiseen(joihin se tai sen puute ei muuten ainakaan meillä vaikuta yhtään mitenkään).
Itsekin ulkoilin kotiäitiaikoina vähintään kerran päivässä, jos nyt ei ollut ihan pääkalloliukasta tai muuten vaan paska sää. Ulkoilu päivästä toiseen oli helvetin tylsää ja puuduttavaa ja todellakin ymmärrän, jos joku ei jaksa päivittäin ulkoiluttaaa yhtä pientä taaperoa. Varsinkin kuin ainakaan meillä päin ei ollut juurikaan muita äitejä lasten kanssa kotona ja näin talvella jopa kaupungin suurin puisto oli tyhjä, vaikka sinne olisi mennyt mihin aikaan päivästä tahansa.
Nyt kun lapsi on päiväkodissa ja itse opiskelen, ulkoilemme viikonloppuisin vain hyvällä säällä. Huonolla säällä menemme uimaan tai hoploppiin enkä tosiaan jaksa kantaa tästä huonoa omaatuntoa.
Meillä naapurit kuvittelee olevansa hyvin tarkkaavaisia ja mallikansalaisia. Tulevat tokaisemaan ulkona 'ovelasti': kas teitäkin välillä näkee ulkona/olette viimein päässyt ulos asti/oletteko olleet pitkään kipeänä kun ei ikinä näy lasta talon pihalla yms. Todellisuudessa olen ulkoilija tyyppiä ja meillä on koira. Peruspäivänä menemme (1,3 kk) aamupalan ja pukeutumisen jälkeen (30min-1,5h riippuen yö unista) koiran kanssa ulos. Lapsi on lähtiessä rintarepussa. Saavuttuamme metsään irrotan lapsen ja koiran ja etenemme lapsen tahtia. Tulemme metsästä ja kytken koiran kiinni, lapsi haluaa kävellä itse. Saavumme kodin lähipiiriin ja lapsi tahtoo syliin ja kävelen kotiin. Joskus lapsi on repussa koko lenkin jolloin lähdemme koiran ruokinnan jälkeen puistoon/uimaan. Saavumme kotiin, syömme & päikkärit. syödään, puetaan ja uudestaan ulos. Sisälle, syömään & pesulle. Iskä tulee töistä ja koira viedään ulos ilman lasta. Jos venähtää isin työt tai äitillä on harrastus niin lapsi on lenkillä silloinkin. Hampipesut,pusut, laulu ja nukkumaan. Aamulla uudestaan. Ja joskus on päiviä että viemme vain koiran ulos. Joskus se lapsi on kipeä eikä viedä ollenkaan ulos. Joskus vanhemmat on kipeänä ja silti lapsi pääsee ulos.
Aika monessa maassa olen asunnut, enkä ole ikinä kuullut että kukaan ajattelisi että lapsen kanssa pitää päivittäin ulkoilla. Paitsi tietysti Suomessa. Onko tämä perua ajoilta jolloin huoneilma oli todellakin huono ja raitista ilmaa oli pakko mennä ulos haukkaamaan? Muuta selitystä en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on pitkiä päiviä töissä, mutta käly ei edes viikonloppuisin halua että veli vie lasta vanhemmilleni..
Jos lapsi ei näe isäänsä arkisin, niin hyvä, että näkee edes viikonloppuisin. Meinaan vaan, että jos tarkoitit, että mies jättää lapsen kylään ja tulee itse takaisin kotiinsa, niin ei kuulosta sekään hyvältä.
Ja mä oon luullut olevani laiska käymään ulkona 😄
Olin kotona kunnes lapsi oli 3,5 v. Hän oli hyvin, siis erittäin haastava lapsi. Kerran oli jäädä auton alle, usein lähti puistossa karkuun, kerran yritin ottaa kiinni 45 minuuttia. Aina lähti juoksemaan ja nauroi vaan. Ei välittänyt vaikka sanoin äiti lähtee.
No, erityisryhmään sitten joutuikin, eli ei täysin terve lapsi mutta edelleen saa sanoa hyvin hyvin monta krt että tottelee.
Onneksi koti oli niin pieni, oli pakko lähteä ulos ja kyllä se helpotti kun toinen sai riehua,
Parasta aikaa oli talvi kun oli lunta ja lapsi pystyi olemaan tuntikausia pulkkamäessä.
Hänellä on rautainen kunto,
5 h pulkkamäessä ja nukkui perusunet. Ei mitään täysnukutuksia, pitkäaikainen ulkona olo ei nopeuttanut nukahtamista, joka myös oli aika .... helvettiä.
Ehkä lapsen kanssa on liikaa haasteita ulkona,
110 jatkaa kuittailua on tullut kuinka lapsi ei ikinä muuta tee kuin istu rintarepussa. Juu eipä. Pihamme leikkipaikka on yksi keinu ja metrixmetri hiekkalaatikko joka on jäässä tähän aikaan vuodesta. Hmm miksiköhän siellä ei lasta näy?
Vierailija kirjoitti:
No tuo lapsi rakastaa ulkoilua. Lisäksi käly valittaa kuinka lapsi tuhoaa paikkoja sisällä ja jatkuvasti pitää kieltää.. Käly on työtön eikä silti vie lasta edes autolla minnekään kerhoihin tms, veljeni käy aina heille kaupassa yms. Kun veli joskus saa tuoda tytön vanhemmillemme, niin lapsi haluaa olla vain ulkona ja sanoo "ei sisään".. Olemme sanoneet, että lapsi voi tulla meille hoitoon koska vain, mutta käly antaa sen vain ja ainoastaan omalle äidilleen hoitoon... Ei edes pariksi tunniksi jätä muille.
Ap
Ihmekös tuo, ettei halua teidän perheelle tuoda hoitoon..
Eikä veljesi kaupassakäynnit ja muu kuulu sinulle tai ´vanhemmillenne. Ei edes lapsen ulkoilu. Ehkä ei viihdy mummolassa sisällä, mutta kotona viihtyy. Jos kälysi on masnetunut, tällä tavalla häntä kyyläämällä ja arvostelemalla asia vain pahenee ja se vaikuttaa veljenlapsesi vointiin paaaljon enemmän kuin ulkoilu/sisällä olo!!!!!!!!!!!
On se kumma kun ap hoidatuttaa lapsensa päiväkodissa muttei jaksa sen vertaa olla lasten kanssa, että edes huonolla ilmalla piirtelisi tai lueskelisi lasten kanssa sisällä.
Ei kun ne on joka päivä päiväkodin jälkeen vietävä ulos tappelemaan siitä yhdestä pallosta... lapsentahtisuudesta ei tietoakaan aina ulos vaikkei lapset haluaisikaan paitsi kun ap:llä on laiska päivä saa lapset vähän piirrellä mutta silloinkin saattaa mielummin lapset olla tabletilla (tietty kun eivät ole oppineet mitään sisäleikkejä)...
Ei kuulosta kauheen hyvältä, eihän? Samalla tavalla sinä ap liioittelet ja paisuttelet kuulemaasi..
Lapsi siis ulkoilee lauantaina ja sunnuntaina sekä kerran arkiviikolla vähintään, lisäksi lapsi ulkoilee ollessaan toisten isovanhempien luona isänsä kanssa, (mahdollisesti myös toisten isovanhempien luona, tätä tarina ei kerro), äiti on vienyt lasta puistoonkin kun osaa kertoa, että sielä on erikoista porukkaa..
Kyllä tuon ikäisen täytyy ulkoilla, joten olet ihan oikeassa huolesi kanssa aloittaja. Ja jos se äiti on masentunut tms., niin tuskinpa siellä sisälläkään kovin virikepohjaista elämää vietetään. Ja jos lapsi ulos päästyään ei halua sieltä sisälle, niin kertoo kyllä jotain siitä että kaipaa ulos ja mahdollisesti seuraa jne. Voit hyvin tehdä lastensuojeluilmoituksen (alapeukuttakaa vaan), syyksi siihen riittää huoli lapsen hyvinvoinnista. Tällöin viranomaiset ottavat selvää onko perheessä kaikki hyvin. Monissa tällaisissa tapauksissa perheelle annettava tuki on esim. se, että lapsi laitetaan päiväkotiin, jotta saa normaalit päivärutiinit ja ikänsämukaista seuraa ja virikettä. Kiitos että välität
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri näen itsekin että vanhemmat eivät käyty lastaan ulkona. Mielummin jumitutaan sisälle kuin otetaan ulkona edes pieni happihyppely. On vanhempia jotka eivät itse jaksa siellä pihalla nyt varsinkaan talvisin seisoskella, mutta se on teidän velvollisuus käyttää lapsi haukkaamassa raitista ilmaa JOKA päivä!
Ei tasan ole! Ulkoilu on vain suositus, ei missään laissa lue että on pakko.
Nyt en ole puhunut Suomen laista. Mutta se on sinun asiasi jos sinusta tuntuu ettei sinulla ole velvollisuutta käyttää lapsiasi ulkona, tai sitten käytät kun sinua huvittaa.
Minä äitinä koen, että lapset tarvitsevat ulkoilua enemmän kuin vain muutaman kerran viikossa ja olen siitä todella ylpeä (varsinkin tätä ketjua lukiessa) että minun lapseni pääsevät joka päivä ulos puuhailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri näen itsekin että vanhemmat eivät käyty lastaan ulkona. Mielummin jumitutaan sisälle kuin otetaan ulkona edes pieni happihyppely. On vanhempia jotka eivät itse jaksa siellä pihalla nyt varsinkaan talvisin seisoskella, mutta se on teidän velvollisuus käyttää lapsi haukkaamassa raitista ilmaa JOKA päivä!
Ei tasan ole! Ulkoilu on vain suositus, ei missään laissa lue että on pakko.
Nyt en ole puhunut Suomen laista. Mutta se on sinun asiasi jos sinusta tuntuu ettei sinulla ole velvollisuutta käyttää lapsiasi ulkona, tai sitten käytät kun sinua huvittaa.
Minä äitinä koen, että lapset tarvitsevat ulkoilua enemmän kuin vain muutaman kerran viikossa ja olen siitä todella ylpeä (varsinkin tätä ketjua lukiessa) että minun lapseni pääsevät joka päivä ulos puuhailemaan.
Voi kyllä sinä olet Hyvä ihminen...
minun lapseni joutuu puuhailemaan usein sisätilossa..
minun on vaikea ymmärtää miten rakas taaperoni hyötyisi siitä, että vien hänet seisomaan ulos ensin taisteltuani hänelle ulkovaatteet.. kun hän sitä inhoaa.. ei leiki, yrittää kiivetä rattaisiin, että mentäisiin kotiin, alistuu kuitenkin keinumaan joskus jopa viisi minuuttia ennen kuin huuto alkaa.. ja sitten kotona kiukuttelee huonotuulisena väsyneenä itkemisestä..
Koen lapsen hyötyvän enemmän piirtämisestä jota rakastaa, palapeleistä, tanssimisesta, peuhaamisesta, nauramisesta, pikkuautoilla leikkimisestä jne.
Ottiko joku tosissaan tuon ? Siis että lapsella on vaan kesävaatteet ja ulkona seisoskellaan :D